Geld & Recht alle pijlers

omgangsregeling bij dreigende vader

11-04-2010 22:27 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Mijn man en ik zijn nu ruim een week uit elkaar. vorige week dinsdag heeft hij 's-nachts met zijn vader aan de deur gestaan en is zelfs de politie gekomen om rust in huis te krijgen. Hij wilde namelijk wat spullen halen. Onze dochter van 10 maanden was compleet overstuur. Inmiddels heb ik een advocaat om de scheiding te regelen. zowel gisteren als vandaag heb ik a.s. Ex man gewoon thuis binnen gelaten om onze dochter te kunnen zien en met haar te spelen. Nu is het zo dat toen hij weg ging hij mij dreigde om woensdag (zijn vrije dag) 's-ochtends langs te komen om onze dochter weg te halen. Dit is nu al de derde x dat hij hiermee dreigt. zowel onze vaste oppas als ik durven bijna niet eens de deur meer uit uit angst dat hij ergens om een hoekie staat om onze dochter weg te halen! Wat moet ik nu met deze situatie doen? Alle advies is welkom!
Kan je advocaat je daarin niet adviseren? Niet lullig bedoeld hoor, maar ik denk dat ik daar die vraag als eerste neer zou leggen. Die zal toch wel vaker hiermee te maken hebben gehad?
Iets anders
ik ga morgen ook gelijk mijn advocaat bellen, maar ik moest het nu echt ff kwijt omdat ik het zo verrot moeilijk vind op dit moment.
Dat kan ik me heel goed voorstellen Samsel...

Ik heb je vorige topic ook gelezen, maar wat ik me afvraag: hoe gaat het nu met JOU? Hoe gáát het nu met jou? Kun je wat je meemaakt met iemand delen, kun je je ei kwijt in je directe omgeving? Je vecht als een leeuwin voor je dochtertje. Maar redt je het zelf een beetje?
Iets anders
Met mij zelf gaat het gelukkig goed. Ik heb heel veel steun aan mijn moeder en vrienden, buren etc. Ik begin mezelf terug te vinden en ben rustiger geworden. Nu eindelijk leven zonder ruzies en spanningen. Althans als man en vrouw bedoel ik dan. Zenuwen en angst om de scheiding zijn heel heftig nog steeds. Ik hoop dat ik het red allemaal en dat het goed blijft gaan met mij en mijn dochtertje. Zonder dreiging te kunnen verder leven.
Waarom dreigt hij om jullie dochter weg te halen? Waarom mag hij haar niet alleen zien?
Heeft je ex in het verleden dingen gedaan die erop zouden kunnen wijzen dat hij het ook echt zou kunnen doen?

Of zou het ook pure machteloosheid en emotie kunnen zijn?

Geef hem een grens aan, hij gaat te ver.

Ik zou hem nooit meer 's nachts binnenlaten, alleen nog op afspraak.

Ga je grenzen heel goed bewaken om rust en normale communicatie af te dwingen.

Ik zou zeker je advocaat bellen morgen, en als je je heel onveilig voelt door zijn dreigementen zou ik nu nog de politie (0900-8844) bellen, voor goed advies en je gemoedsrust.

Zij kunnen je het beste adviseren over wat je kunt doen.

Heel veel sterkte!
Samsel: waarom mag hij niet alleen op pad met haar, heb je een reden?

Hoop dat jullie er samen uitkomen, x
hij dreigt ermee omdat hij weet dat onze dochter alles is voor me! Mijn leven zal ik voor haar geven. Ik weet dat dit bij mijn man wel anders is! Op zijn papadag laat hij onze dochter ook merendeels aan haar lot over. Ik moest dan zelfs opbellen omdat ze moest eten. Meneer vond het zijn vrije dag dus dan moest hij relaxen. (lees: bijna de hele dag op bed liggen). Hij houdt heus van haar, maar zijn gedrag daarin is erg vreemd en daardoor maak ik me zorgen.
Goed om te lezen dat je in je omgeving veel steun hebt! Fijn!

Als ik het goed begrijp is duidelijkheid omtrent de scheiding nu hetgeen dat de zenuwen en angst wat kan intomen?

Dan zou ik je willen adviseren àl je vragen, ook die waarvan jij denkt dat je er niet mee bij een advocaat moet zijn, op te schrijven en aan je advocaat voor te leggen. Liefst een face-to-face gesprek of telefonisch.

Je advocaat is door jou in de arm genomen om je scheiding te regelen. Daar is vragen om advies zeker niet ongepast, een advocaat weet heus wel dat een scheiding niet alleen een kwestie is van het huwelijk ontbinden en wat administratieve rompslomp. Over de vragen waarvoor je inderdaad niet bij je advocaat moet zijn, kan hij/zij je waarschijnlijk wel heel goed vertellen waar je dan wèl moet zijn.

Jij doet dit, scheiden, nu voor de eerste en naar ik je toewens de laatste keer. De advocaat heeft vaker met dit bijltje gehakt. Maak daar gebruik van.
Iets anders
Samsel, ook ik heb je vorige topics gelezen.

Ik zou je man toch wat meer ruimte proberen te geven met je dochter. Er waren geen aanwijzingen dat hij iets naar haar toe zou doen dus waarom hem weghouden?

Hij is gewend zijn dochter elke dag te zien, dus dit is voor hem ook een enorme omslag en hij mist haar ongetwijfeld.

Ook hij heeft recht op omgang met jullie dochter, ongeacht wat jij ervan vindt.

Laat je advocaat hem een (tijdelijke) omgangsregeling op papier aanbieden totdat de scheiding rond is en er een defintieve ligt.
quote:Samsel schreef op 11 april 2010 @ 22:51:

hij dreigt ermee omdat hij weet dat onze dochter alles is voor me! Mijn leven zal ik voor haar geven. Ik weet dat dit bij mijn man wel anders is! Op zijn papadag laat hij onze dochter ook merendeels aan haar lot over. Ik moest dan zelfs opbellen omdat ze moest eten. Meneer vond het zijn vrije dag dus dan moest hij relaxen. (lees: bijna de hele dag op bed liggen). Hij houdt heus van haar, maar zijn gedrag daarin is erg vreemd en daardoor maak ik me zorgen.Het is niet fraai zoals hij reageert maar ik kan me zijn boosheid wel voorstellen. Hij is gefrustreerd. Hoe zou jij reageren als hij hetzelfde bij jou zou doen?
samsel..ik denk ..nee weet wel zeker dat jou man ook zijn verhaal heeft...over jou...

en het blijft zijn dochter!
Natuurlijk heeft hij recht onze dochter te zien en ook alleen. Ook om een paar uurtjes mee te nemen. Het gaat mij ook om wat het beste is voor onze dochter. Ik werk ook 4 dagen en wil ook tijd met haar doorbrengen en die tijd wordt erg krap als man haar het hele weekend en ook nog eens op de woensdag wil meenemen. Bovendien wil hij dat zijn moeder oppast op onze dochter en dat wil ik nooit van mijn leven. Zij heeft al ruim 30 jaar een drankprobleem en het oppassen is al eerder fout gegaan bij een van haar andere kleinkinderen. Mijn man kan ik hierin dus niet vertouwen en daardoor heb ik er ook zoveel moeite mee als hij onze dochter mee neemt naar zijn ouders. Hij woomt nu ook daar en dat vind ik erg moeilijk.
Maar volgens mij is Samsel niet van plan hun dochter bij haar man weg te houden. Hij dreigt echter wel met dochter mee te nemen en Samsel bij dochter weg te houden. Dat dat een dreigement is waar Samsel van slag van raakt is toch niet zo gek?

mosterd
anoniem_72372 wijzigde dit bericht op 11-04-2010 23:06
Reden: crosspost
% gewijzigd
Iets anders
Hij stond s'nachts aan de deur met zijn vader erbij...Vond die het wel normaal op op zn onchristelijk tijdstip langs te komen voor spullen. Kun je niet via hem zorgen dat je wat meer weet over de gemoedstoestand van je ex?

En verder idd advocaat regelen.
Helaas werkt zijn vader er alleen maar aan mee en stookt man ook op. Ik ken hem de jaren dat we samen waren niet op deze manier.... Sinds de laatste maanden is hij driegender geworden en zijn de ruzies toegenomen. Dit begin na de geboorte van onze dochter. Helaas sta ik ook niet op goede voet met schoonouders anders had ik het zeker met hen besproken. Het is zo jammer dat het allemaal zo moet lopen. Ik zou graag onderling overleggen, maar man wil er meer een vechtscheiding van maken. Alles wat ik aangeef is niet goed en alles moet op zijn manier. Ik moet eraan toegeven, dan pas is hij blij. Jullie begrijpen misschien dat ik ook wensen heb. En het meest belangrijke vind ik rust voor mijn dochter en mijzelf. Materiele zaken maken me niets uit.
Samsel, je zegt het zelf al: hij dreigt ermee omdat hij weet dat jij jou daarmee raakt. Korte metten mee maken dus. Hij zou niet eens weten wat hij aan zou moeten vangen met zijn dochter als hij fulltime voor haar zou moeten zorgen, dus hij zal het waarschijnlijk niet menen. Dat betekent niet dat je het dreigement niet serieus moet nemen.

Je zou hem een mail kunnen sturen waarin je aangeeft dat je begrijpt dat het moeilijk voor hem is dat hij zijn dochter nu minder kan zien en dat jij zult meewerken aan een goede omgangsregeling. Tot die regeling er is, wil je graag flexibel zijn en hoop je dat je van hem kan verwachten dat hij die flexibiliteit waardeert. Geef aan dat je wilt dat hij zijn bezoeken aankondigt, of die nu aan zijn dochter zijn of om spullen op te halen of een andere reden.

Heeft je ex nog een sleutel van het huis? Wat versta je precies onder 's nachts, hoe laat was het? Waarom kwam de politie eraan te pas, werd hij agressief? Je kunt je advocaat vragen per kort geding de rechter om voorlopige toewijzing van de woning te vragen. Dan kun je hem de toegang weigeren.

Je kunt je advocaat ook vragen of je melding kunt maken van dreiging met ontvoering. Niet dat je het dan hoeft te doen, maar als je ex nog eens met zo'n dreigement komt kun je dat dan aankondigen. Weet je trouwens zeker dat hij het had over weghalen en dat hij niet bedoelde dat hij haar wilde komen ophalen (voor een bezoekje)?

Probeer rustig te blijven, doe geen overhaaste dingen.
Ga in therapie!
Meenemen dus, niet weghalen. Begrijp ik dat goed? Geen ontvoering maar omgang. Dat is zijn volste recht. Je kunt niet stellen dat jij recht hebt om jullie dochter vaker te zien dan hij. Of jullie maken daar samen afspraken over, of de rechter stelt een omgangsregeling vast. En die kan de vader dezelfde rechten toekennen als de moeder. Dat betekent meestal niet dat het kind elk weekend bij één van de ouders zit: om de reden die jij aangeeft worden de weekends meestal afgewisseld. Maar je ex zou zeker kunnen eisen dat hij zijn dochter ook op zijn vrije woensdag ziet en maakt goede kans dat dat verzoek wordt ingewilligd.

Maak je alsjeblieft niet druk om hoe laat of hoe vaak je dochter bij hem te eten krijgt en andere opvoedkundige zaken. Dat is vervelend maar ze overleeft het heus wel. Ernstige verwaarlozing of geweld zijn redenen om de omgang te beperken, overbezorgdheid van de moeder niet Het drankprobleem van zijn moeder is wel een lastig punt. Ik zou dit met je advocaat bespreken en vragen of hierover iets in het ouderschapsplan kan worden vastgelegd (dat dochter niet alleen wordt gelaten met oma). Laat je ex verder zelf leren om vader te zijn en ga hem daarbij niet in zijn nek hijgen. Je kan erop rekenen dat dat juist een averechts effect heeft.
Ga in therapie!
quote:Samsel schreef op 11 april 2010 @ 23:05:

Natuurlijk heeft hij recht onze dochter te zien en ook alleen. Ook om een paar uurtjes mee te nemen. Het gaat mij ook om wat het beste is voor onze dochter. Ik werk ook 4 dagen en wil ook tijd met haar doorbrengen en die tijd wordt erg krap als man haar het hele weekend en ook nog eens op de woensdag wil meenemen. Bovendien wil hij dat zijn moeder oppast op onze dochter en dat wil ik nooit van mijn leven. Zij heeft al ruim 30 jaar een drankprobleem en het oppassen is al eerder fout gegaan bij een van haar andere kleinkinderen. Mijn man kan ik hierin dus niet vertouwen en daardoor heb ik er ook zoveel moeite mee als hij onze dochter mee neemt naar zijn ouders. Hij woomt nu ook daar en dat vind ik erg moeilijk.

Laat ik vooropstellen dat ik het dreigen van je ex niet vind kunnen, maar mijn god.

Je gunt je ex ook best een paar uurtjes met je dochter alleen, maar meer niet??? Hoe egoistisch kun je zijn!!! HIj is haar vader hoor!! Hij heeft net zoveel rechten om zijn dochter te zien als jij die hebt. Voolgens jou zou hij zijn dochter slechts een paar uurtjes mogen zien, omdat jij al vier dagen werkt en haar dan ook minder zal zien? Maak je borst maar nat. De komende achtien jaar zul je haar moeten delen en haar op belangrijke dagen moeten missen. de gemiddelde omgangsregeling behelst meestal om het weekend bij de vader, en een dag door de weeks, maar bijvoorbeeld ook vaak de helft van de vakanties, en de helft van feestdagen. begin daar maar alvast aan te wennen. En wat doe je als hij co ouderschap zou willen? Dus ieder de helft van de week?

Sorry voor mijn reactie(laten we het maar op zwangerschapshormonen houden), maar zoals jij het opschrijft klinkt het alsof het grootmoedig is van jou dat je hem een paar uurtjes met zijn dochtertje van 10 maanden gunt. Ooit nagedacht hoe het voor hem moet zijn om nu niet meer de hele dag bij zijn dochter te kunnen zijn?

Wat betreft het oppassen door zijn moeder, dit zou je samen met je advocaat kunnen bespreken met hem. Als er daadwerkelijk eerder aantoonbaar iets mis is gegaan, waarbij er daadwerkelijk gevaar was of had kunnen zijn voor een kind, dan kun je dat meenemen in de procedure. Maar ergens heb ik het gevoel dat jij gewoon een hekel hebt aan je schoonouders en het daarom een probleem vind.
@ Gizz,

Op dit moment mag ik mijn schoonouders inderdaad niet. Helaas is het forum te klein om de hele voorgeschiedenis op te schrijven, maar mijn redenen zijn heus gegrond. Geloof het of niet.

Natuurlijk heeft mijn man net zoveel recht om onze dochter te zien. Het gaat mij om de dreigingen die hij uit. En hoe hij met de situatie omgaat.

Ik weet zeker dat je anders zult denken en uitspreken als je zelf in de situatie zal zitten zoals ik nu. Ik leef echt met angst. Angst om onze dochter zelf niet meer te zien, omdat hij haar wil weg halen. En nee niet een paar uurtjes voor een bezoekje.

Sorry als mijn reactie bot overkomt, maar ik kan er erg pissig om worden als er over mij geoordeeld wordt, alsof ik het mijn man niet gun om een goede band met ons dochtertje te hebben en houden. Ik heb voorgesteld samen (met advocaat) afspraken te maken, zodat de omgangsregeling snel geregeld zal worden. Hij heeft dit geweigerd en komt alleen maar met dreigementen. Hij wil niet op een "nette" manier uit elkaar. Hij wil mij het leven zuur maken, zowel financieel als psychisch, door met angst te moeten leven.
Hoi Samsel,

Lees de post van Dubio nog eens door. Daar staan goede dingen in, die je kan gebruiken. De enige wijze waarop jouw ex je nog kan "pakken" is waarschijnlijk jullie kind. Zorg ervoor dat hij dit niet kan doen. Actie is reactie op dit moment en zo te lezen doen jullie beide daarin mee.

Het is misschien slim om te accepteren dat jullie de komende tijd niet goed met elkaar om zullen gaan. Niet van jouw kant, niet van zijn kant. Het belangrijkste is dat je kind niet de dupe hiervan wordt. Hoe wil je dat gaan regelen?

Je zou bijvoorbeeld voorlopige voorzieningen kunnen aanvragen bij de rechter. Hierin zou je ook een stuk omgang mee kunnen pakken. Een advocaat kan hierbij helpen.

Voor de rest ben ik het eens met de vorige schrijfsters dat je niets te zeggen hebt hou jouw ex de omgang met zijn dochter invult. Dit hoort bij scheiden.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
En hoe zou jij de omgang willen zien in de toekomst? Ik begrijp dat je ex geen zelfstandige woonruimte heeft?

Het is een achtbaan van emoties, dat begrijp ik heel erg goed, maar probeer er boven te blijven staan. Vooral voor jullie kind.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Samsel uit je eerdere post gaf je niet aan dat hij evenveel recht had om zijn dochter te zien als jij, je gaf aan dat hij haar best een paar uurtjes mee mocht nemen, daar viel ik over, alsof hij god op zijn blote knieeen moest danken dat jij jullie dochter een paar uurtjes bij haar vader gunde. En zoals ik in mijn eerste zin al aangaf, vind ik het dreigen van hem niet kunnen.

Helaas, weet ik uit vrij directe omgeving echter ook dat ieder verhaal twee kanten heeft.(heb soortgelijke gevallen van beide kant in mijn directe omgeving meegemaakt, dus oordeel niet te snel dat iemand niet weet hoe zo'n situatie voelt). En ik kan me heel goed voorstellen dat een vader die zijn dochter niet mag zien, of slechts enkele uurtjes mag zien radeloos en boos is. En nee daarmee praat ik niet goed dat hij dan gaat dreigen naar jou toe, maar ieder verhaal heeft twee kanten en wij lezen nu alleen jouw kant van het verhaal.

Ik zou samen met jullie advocaten tot een oplossing proberen te komen. Maar houdt daarbij alvast in gedachte dat tenzij er echt grondige misstanden zijn, de vader (terecht) recht heeft op omgang met jullie dochter en dat dat zal inhouden dat jij haar dus ook dagen zult moeten missen. Dat hoort nou eenmaal bij scheiden. Beide ouders zullen het kind minder zien dan voorheen het geval was bij een gezamenlijke huishouding.
Het lijkt me inderdaad het moment om voorlopige voorzieningen (=tijdelijke ordemaatregels die gelden tot de echtscheidingszaak er doorheen is) aan te vragen bij de rechter. Dat wordt binnen enkele weken op zitting behandeld. Jullie kunnen dan beiden verzoeken doen ivm voorlopige toevertrouwing van je dochter (waar gaat ze wonen) omgang, kinder- en partneralimentatie, wie woont er voorlopig in het huis.

Dan komt er voor jullie beiden duidelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven