Verloven

12-04-2010 22:02 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst even dit: dit topic is niet bedoeld om te discussieren over de Bijbel of het geloof, maar om verloven, geen ander doel heb ik hiermee.

Ik vroeg mij dit af en daar ik bijna geen ongelovige vrienden heb vraag ik het jullie.

Hoe zit het 'tegenwoordig' met verloven? is dat nog 'in'? wordt dat nog gedaan?

Zo ja, hoe dan? en is het officieel op de een of andere manier?

Zijn hier mensen officieel verloofd voordat ze gingen trouwen? hoe en waarom deed je dat en hoe gaf je dat vorm?

Gewoon dus een paar vragen over verloven, hoe kijk je er tegenaan en hoe belangrijk is het?

Ik was iets aan het lezen over verloven en vandaar mijn vragen.

Bedankt!
quote:mrscaricos schreef op 12 april 2010 @ 22:38:

[...]

Nee hoor, wij hebben ook echt seks voor de fun!

echt niet alleen voor de voortplanting.

Dat is iets katholieks, wij hebben ook seks omdat we er beide van genieten en omdat het fijn en goed is.Katholieken hebben ook sex voor de lol hoor. Je moet toch blijven oefenen he.
Maar goed MrsCarios, jullie hangen een volkomen andere betekenis aan je huwelijk. Mijn relatie wordt niet magisch beter, mooier, dieper, echter, beter in de ogen van God of anderen in mijn omgeving.

Mijn huwelijk maakt alleen dat de NL'se rechtstaat mijn relatie op het zelfde niveau erkent als dat mijn lief en ik dat doen.
We waren trouwens 2,5 a 3 maanden samen toen we heel officieel in ondertrouw gingen bij de burgerlijke stand in mijn woonplaats.

Was wel lastig want hij woonde in Noorwegen en ik in Nederland, maar het is allemaal goedgekomen!

Nu zijn we bijna 6 jaar getrouwd en ontzettend gelukkig samen!

Zoals Babsjuh zegt 'dat is wat telt'
quote:Faye_C schreef op 12 april 2010 @ 22:44:

[...]

Katholieken hebben ook sex voor de lol hoor. Je moet toch blijven oefenen he.

Ja maar mag dat van de Paus?

Je mag dan geen voorbehoedsmiddelen gebruiken he.

Die gebruiken wij wel gewoon.

Hierna willen we geen kinderen meer, maar wel nog seks!
Ik woonde al wel na 2,5 maand samen, is dat vergelijkbaar ?
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 april 2010 @ 22:44:

Maar goed MrsCarios, jullie hangen een volkomen andere betekenis aan je huwelijk. Mijn relatie wordt niet magisch beter, mooier, dieper, echter, beter in de ogen van God of anderen in mijn omgeving.

Mijn huwelijk maakt alleen dat de NL'se rechtstaat mijn relatie op het zelfde niveau erkent als dat mijn lief en ik dat doen.

Dat is waar.

Daarom is verloven voor ons misschien ook iets heel anders.

Wel leuk/interessant om te lezen wat jullie ervan vinden en hoe jullie dat doen/deden.
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 april 2010 @ 22:46:

Ik woonde al wel na 2,5 maand samen, is dat vergelijkbaar ?

Misschien, al is het wel wat vrijblijvender niet?

Ik bedoel, je kan uit elkaar zonder veel rompslomp enzo.

Je hebt geen echte verbintenis op papier ed.

Maar ik neem aan dat je ook niet zomaar gaat samenwonen toch? dat je dan ook vertrouwen in elkaar hebt en je het toch serieus meent.
Ik denk dat Katholieken zich juist niet zo heel veel aantrekken van de Paus. Deze man leeft namelijk vrijwel afgezonderd van het echte leven en het zij hem vergeven. De reden dat hij condooms afkeurt of moet afkeuren, is omdat hij losbandige sex moet afkeuren. Ik ben dan officieel wel geen katholiek, maar ik "lees" het dan weer in mijn voordeel dat hij gewoon wil dat ik alleen maar sex heb met mijn partner, met of zonder condoom maakt niet uit...

Heb jij een soort paus bij jouw kerk? Zegt hij letterlijk dat je wel of niet condooms mag/moet gebruiken of ga je er van uit dat het mag omdat hij niet zegt dat het niet mag?
Maand 1-3Leren kennen, Daten/ zoenen/ verliefd zijn, sex

Vanaf maand 3 (ongeveer) samenwonen

4 jaar samen: huis gekocht

7,5 jaar samen: Huwelijksaanzoek
quote:mrscaricos schreef op 12 april 2010 @ 22:49:

[...]

Misschien, al is het wel wat vrijblijvender niet?

Ik bedoel, je kan uit elkaar zonder veel rompslomp enzo.

Je hebt geen echte verbintenis op papier ed.

Maar ik neem aan dat je ook niet zomaar gaat samenwonen toch? dat je dan ook vertrouwen in elkaar hebt en je het toch serieus meent.Ach, het was een samenloop van omstandigheden, allebei student, ik raakte mijn kamer kwijt, trok bij hem in. Was bedoeld als een tijdelijke situatie, maar beviel beiden prima.
Ben je niet gewoon verloofd wanneer je besloten hebt te gaan trouwen?
Ik denk ook dat je tegenwoordig het moment dat je weet dat je voor mekaar gaat en het helemaal ziet zitten met mekaar, voor jezelf (voor je tweeen) houdt. Vroeger wilde ze gewoon niet dat Pietje en Marietje maar wat met mekaar aanrommelden (wandelen, bios, handjes vasthouden) en dat je op een begeven moment wel voor mekaar koos. Tegenwoordig is dat geen schande meer, als dat uitzoeken wat langer duurt.

Mijn vader heeft de tijd nog meegemaakt dat er chapperonnes mee gingen op dates. Meestal het kleinere zusje die een oogje in het zeil moest houden en aan pa en ma moest vertellen wat er precies gebeurd was.
Was het niet zo dat je zodra je in ondertrouw ging je verloofd was?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Faye_C schreef op 12 april 2010 @ 22:50:

Ik denk dat Katholieken zich juist niet zo heel veel aantrekken van de Paus. Deze man leeft namelijk vrijwel afgezonderd van het echte leven en het zij hem vergeven. De reden dat hij condooms afkeurt of moet afkeuren, is omdat hij losbandige sex moet afkeuren. Ik ben dan officieel wel geen katholiek, maar ik "lees" het dan weer in mijn voordeel dat hij gewoon wil dat ik alleen maar sex heb met mijn partner, met of zonder condoom maakt niet uit...

Heb jij een soort paus bij jouw kerk? Zegt hij letterlijk dat je wel of niet condooms mag/moet gebruiken of ga je er van uit dat het mag omdat hij niet zegt dat het niet mag?

Ik denk dat een échte strenge katholiek zich er wel aan houdt, niet?

De pastoor 'bemoeide' zich er vroeger toch wel mee als er niet genoeg kindjes werden geboren.

Ik ken die verhalen van mijn oma, ze is katholiek.

Wij hebben geen Paus, ons enige gezag is de Bijbel, we hebben wel een voorganger en oudsten maar dat is iets héél anders, die moeten ook verantwoording afleggen aan ons en kunnen niet doen wat ze willen enzo.

Die kunnen niet zeggen 'je mag geen condoom gebruiken' ofzo.

maar goed, terug naar verloven
Ik vind dat er wel een concrete planning aan vast moet zitten, alsin, we gaan over x maanden/ jaar trouwen. Anders ben ik wel 7 jaar verloofd geweest.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 april 2010 @ 22:54:

Was het niet zo dat je zodra je in ondertrouw ging je verloofd was?

Ja verloven en ondertrouw is hetzelfde.

Daarom is een huwelijksaanzoek geen officiele verloving.

Tenminste dat denk ik.
Ik vond ondertrouw dus echt niets voorstellen, stel krabbels zetten, besluiten welke naam je wil voeren, geld lappen, klaar. Maar goed, in ondertrouw gaat iedereen die trouwt ergens tussen 1 jaar en 2 weken voor het huwelijk.
Oh ja, mijn oma en opa kregen ook vaak bezoek en ook heel veel kindjes...

Sorry, je zei in je openingspost dat je het niet over je geloof wilde hebben en dan begin ik er over. Excuses...

Ik herinner me ook wat over ondertrouw. Ik heb wel twee vriendinnen gehad die kerkelijke ouders hadden die het beter vonden als zij zich verloofden. Werd dan echt een kaartje rondgestuurd met "Wij zijn verloofd" maar nog geen huwelijksdatum in zicht. Heeft bij de een 7 jaar geduurd en het andere stel is uit mekaar gegaan.
quote:Faye_C schreef op 12 april 2010 @ 22:54:

Ik denk ook dat je tegenwoordig het moment dat je weet dat je voor mekaar gaat en het helemaal ziet zitten met mekaar, voor jezelf (voor je tweeen) houdt. Vroeger wilde ze gewoon niet dat Pietje en Marietje maar wat met mekaar aanrommelden (wandelen, bios, handjes vasthouden) en dat je op een begeven moment wel voor mekaar koos. Tegenwoordig is dat geen schande meer, als dat uitzoeken wat langer duurt.

Mijn vader heeft de tijd nog meegemaakt dat er chapperonnes mee gingen op dates. Meestal het kleinere zusje die een oogje in het zeil moest houden en aan pa en ma moest vertellen wat er precies gebeurd was.

Bij ons ging er ook wel eens een chapperone mee, of we waren gewoon thuis.

Maar vaak waren we met meerdere vrienden/kennissen samen.

Toen we officieel verloofd waren dan waren we wel wat vaker alleen om elkaar beter te leren kennen en om het huwelijk te plannen.

Ik ben zelf ook wel eens meegevraagt als chapperone.
Ondertrouw vond ik een deceptie zelfs. Ik had niet verwacht dat het deelgemeentekantoor de rode loper uit zou rollen voor ons, maar we stonden in dezelfde rij als mensen die hun paspoort op kwamen halen en als 't aan de ambtenaar had gelegen hadden we aan een balie midden in de hal onze handtekeningen gezet. Mochten we op 't bankje in de wachtruimte wel even de formulieren in gaan vullen m.b.t. achternamen etc.

Uiteindelijk is "het" allemaal wel in een apart kamertje gebeurd, maar met een ambtenaar die steeds aan het bellen was en in en uit liep. Ik weet nog steeds niet of dat nou "gewoon" is, maar ergens had ik me er wel ietsjes meer van voorgesteld.
Iets anders
Wij kregen wel stoelen en een wat afgeschermder deel van de balie, maar wat is er meer aan voor te stellen dan? Het is een formaliteit en een financiele transactie.
Oh wij hadden een afspraak gemaakt voor de ondertrouw, ook omdat mijn man zover moest reizen ervoor.

We moesten ook weten welke documenten hij moest hebben enzo.

We werden in een aparte kamer verwelkomt, kregen koffie, een babbel, we mochten de papieren invullen.

Er werd een foto van ons gemaakt (op ons verzoek) en daarna werden we gefeliciteerd.

Daarna zijn 'mijn verloofde' en ik toen ergens koffie met taart gaan eten om het te vieren, daarna naar mijn ouders en s'avonds zijn we met mijn ouders gaan uiteten.

En de volgende dag vloog hij weer terug naar Oslo.

Hij sliep netjes op de logeerkamer
quote:_Fiefje_ schreef op 12 april 2010 @ 22:43:

Diaantje&MDK: haha.

Er waren onafhankelijke getuigen (geen familie of vrienden) en een vertaler bij die mij apart namen en stap voor stap doornamen wat erin zou komen te staan voor het opgeschreven werd.

Ook heb ik geen reden om aan te nemen dat mijn vriend tegen me zou liegen over de inhoud. En dan nog, het is niet alsof iemand dit zou kunnen claimen.echte moslimmannen hebeen niet zo heel veel respect voor hun vrouw, maar dat zal vast niet in een opgesteld contract staan, daarvoor moet je de koran lezen, en och ja, je leest geen arabish, oh wat dom
Ow please Groenoog...

Zullen we dit topic van àlle religieuze discussie vrijhouden, inclusief dit geneuzel?
Iets anders
quote:Groenoog schreef op 12 april 2010 @ 23:23:

[...]

echte moslimmannen hebeen niet zo heel veel respect voor hun vrouw, maar dat zal vast niet in een opgesteld contract staan, daarvoor moet je de koran lezen, en och ja, je leest geen arabish, oh wat dom

Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in de Koran, en toen werd mij duidelijk dat er in de Koran ontzettend veel gelijkheid is tusen man en vrouw. Het is mij dan ook een raadsel waarom er in diverse islamitische culturen zo'n groot verschil is tussen man en vrouw. Dus ja, de vraag dringt zich bij mij op: wat zijn echte moslimmannen?

Maar inderdaad, excuseer mij, laten wij dit topic vrijhouden van religieus geneuzel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven