Geld & Recht alle pijlers

Een contract, bij de notaris, dat het waar is

12-04-2010 23:30 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door het hele verloven-topic. Volgende week gaan wij onze huwelijkse voorwaarden (HV) vastleggen bij de notaris. Tot nu toe willen we alleen onze studieschulden uitsluiten van de gemeensschap van goederen. We hebben verder geen schulden, alimentatieplichten of plannen om een eigen zaak te beginnen. Geen kinderen, huis samen gekocht. Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan/ moet denken voor HV?
Erfenissen?
Kostbare sieraden,kostbare spullen,alles van waarde wat van jou is. dat moet je allemaal opschrijven.Jij het jouwe en je vriend het zijne..

Als er erfenissen zijn in de toekomst van ouders/schoonouders/andere familieleden.

Schenkingen van je ouders. Kun je allemaal vast laten leggen.

Wil je dat apart houden,of wordt dat van jullie samen..

Succes!! en proficiat natuurlijk!!

Maak er een leuke dag van..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Wij konden de inkomsten door erfenissen niet vast laten leggen, en onze notaris werd er nogal kribbig van dat we telkens dingen over erfenissen vroegen...daar is zeker een hoger tarief voor ofzo.

Maar ik weet niet of dat voor alle HV geldt.

Studieschulden buiten het huwelijk houden heeft alleen zin als er een groot verschil is tussen de schulden en als ze hoger zijn dan de kosten voor het HV zelf lijkt me.
Erfenis (voor zover nog niet ontvangen) kun je niet vastleggen. En aangezien er nog niets ontvangen is..

Kostbare bezittingen hebben we opgebouwd in de periode waarin we samen zijn zo'n beetje. (Uitzondering: Kees zijn stereoinstallatie, zou ik niet hoeven hebben eigenlijk)

Zou je eventuele schenkingen in de toekomst vast kunnen leggen of zou de schenker dat moeten doen?

HV kost +/- E 500,- als dat de studieschulden betrof zou het niet nodig zijn En ja, daar zit een behoorlijk verschil in. Doel is eigenlijk de verhouding vast te leggen (denk 1:3) Dus dat bij een eventuele scheiding de totale schuld weer op dezelfde manier verdeeld word. Van belang vanwege verschil in schuld, inkomen en rentepercentage voor afbetalen.
Traincha weet veel hierover.
)partner) Pensioen hebben wij vastgelegd.
Onze notaris zei dat je erfenissen wel vast kon leggen.... (precies daarom word ik zo blij van notarissen, ze lijken allemaal wat anders te zeggen... )

Verder hebben wij ons pensioen vastgelegd, maar ik weet nú al niet meer precies hoe... Of wacht eens... we wílden er iets over vastleggen, tot we bedachten dat dat wel heel ingewikkeld werd (de precieze gedachtegang wil ik je wel mailen) en nu is het volgens mij toch weer gewoon voor ons samen. Wel een raar gevoel dat je, als je ooit uit elkaar mocht gaan, 10, 20 of 30 jaar later dan nog een deel van je pensioen aan je ex kwijt bent, maar goed. (of is dat nu weer een hele slechte, onromantische trouwgedachte??)
Ok, erfenissen nog eens navragen dan. En qua pensioen, wat hebben jullie (voor zover je het je herinnert dus ) vastgelegd?
Wij hebben laten vastleggen dat schulden en bezittingen (spaargeld) voor het huwelijk zo blijven als het is. Wat we tijdens het huwelijk verdienen verdelen we eerlijk (dus ook pensioen). Verder hebben wij nog een aantal clausules erin voor het geval dat een van ons beid voor zichzelf zou gaan beginnen (is hier een reeele optie en dan is het maar vast geregeld).
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 april 2010 @ 07:59:

Ok, erfenissen nog eens navragen dan. En qua pensioen, wat hebben jullie (voor zover je het je herinnert dus ) vastgelegd?Ik ga het navragen, want ik wéét het dus gewoon niet meer! Wat een onzin he, die hh. Je stelt ze een keer op, en daarna vergeet je ze voor de rest van je leven (hopelijk... want als ik ze weer op zou moeten zoeken is dat vast geen goed teken )
Pfff, wat een hoop dingen waar je nog rekening mee moet houden zeg...

Wij moeten ook, of eigenlijk, we beginnen met een samenlevingscontract voor nu, en ik zie er nu al tegenop... Zeker als ik al die toestanden lees waar ik nog niet eens over nagedacht had!

Ik blijf dus maar even meelezen
668, the neighbour of the Beast
Mag inderdaad hopen dat je het nooit nodig hebt, maar ik vind het aan mezelf verplicht om er op zijn minst een topic over te openen me er iets verder in te verdiepen.
Samenlevingscontract, stond al een jaar of 5 in de planning. Slaan we nu maar over
Wij hebben ook schulden/ spaargelden opgenomen (mits relevant bedrag) en dat erfenissen buiten het gezamenlijk opgebouwd vermogen blijven. Op die manier zijn sieraden van mijn ouders altijd van mij en andersom.

Verder nog een aantal emotionele zaken benoemd die van mij of hem blijven. En wij hebben de huisdieren benoemd Eentje voor hem en eentje voor mij. Die van mij is helaas ondertussen overleden.
present

Je kunt inderdaad vastleggen dat hetgeen je in de toekomst uit een erfenis of krachtens een schenking verkrijgt prive blijft (zgn. uitsluitingsclausule). Hebben jullie trouwens naast jullie eigen huis nog apart vermogen? Of is alles wat jullie tot nu toe hebben opgebouwd gezamenlijk?
We waren allebei arme studenten met ergens tussen de 2000 en de -1000 toen we elkaar leerde kennen dus van al het spaargeld is gezamelijk.
quote:Marels schreef op 13 april 2010 @ 08:23:

Pfff, wat een hoop dingen waar je nog rekening mee moet houden zeg...

Wij moeten ook, of eigenlijk, we beginnen met een samenlevingscontract voor nu, en ik zie er nu al tegenop... Zeker als ik al die toestanden lees waar ik nog niet eens over nagedacht had!

Ik blijf dus maar even meelezen Volgens mij is een samenlevingscontract dus juist veel ingewikkeler dan huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden! Bij die laatste ligt er namelijk wettelijk al een hele hoop vast en eigenlijk zijn de voorwaarden bedoeld om daar op bepaalde fronten iets in teveranderen. Met een contract kun je álles bedenken wat je wilt zo ongeveer, en het vastleggen.
Nou, een hele hoop wettelijk vastgelegd?....dat valt ook wel weer mee. Op de huwelijksvoorwaarden zijn ook weer tig varianten te bedenken, toegespitst op de persoonlijke situatie. De positie van een ongehuwd samenwonende daarentegen is niet bij de wet geregeld en daarvoor moet je dus zelf afspraken maken. Dat is her verschil.
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 april 2010 @ 13:15:

We waren allebei arme studenten met ergens tussen de 2000 en de -1000 toen we elkaar leerde kennen dus van al het spaargeld is gezamelijk.Denk je dat het vermogen van een van beiden tijdens het huwelijk nog zal groeien omdat de een meer gaat verdienen dan de ander?
Ik heb dat liedje de hele week voordat we naar de notaris gingen gezongen, vriendlief werd gék, maakte het bijna uit.

Geen advies MdK, maar vind het zo leuk om mee te lezen met je huwelijksvoorbereidingen!
Laat vastleggen dat als 1 van jullie overlijdt, er zal worden afgerekend als ware jullie in gemeenschap van goederen getrouwd. Anders hang je in dat geval voor een berg successierechten over bijv. zijn helft van de woning.
Dat zou ik in ieder geval even goed overleggen met de notaris, want de Successiewet is veranderd.
quote:traincha2 schreef op 13 april 2010 @ 20:38:

[...]

Denk je dat het vermogen van een van beiden tijdens het huwelijk nog zal groeien omdat de een meer gaat verdienen dan de ander?Ja, lief verdiend op basis van fulltime ongeveer het dubbele en het het ziet er naar uit dat dat verschil nog wel toe zal nemen. Ik had dat (en lief ook) geschaard onder 'van ons samen'. Is dat naief? Moet je daar iets aparts over vastleggen? Ik vind alles dat we samen opbouwen van ons samen, eerlijk op te delen als we uit elkaar gaan.
Op zich lijkt mij redelijk dat de inkomsten die jullie tijdens het huwelijk hebben, gezamenlijk gedeeld worden (helemaal als 1 persoon veel tijd voor de kinderen vrijmaakt zodat de ander meer geld verdienen kan), maar ik denk dat je dit gewoon bespreken moet.

Ik vind het dus niet naief, hoogstens is het naief van uw lief. (ik zou maar niets zeggen... of hij is gewoon heel lief).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven