vertrouwen helen?
woensdag 14 april 2010 om 12:32
Mamalief, de overeenkomst is inderdaad treffend! Als dat zo is, dan veranderd dat de hele situatie. Dan kan iemand (ALS het zo is) best naar de buurvrouw lopen en het uitleggen met een bos bloemen. Zelf ben ik geen Hans (hier diagnose Asperger, volgens mij heeft Hans de diagnose PDD-NOS) en heb bij onbegrip van de buren over mijn gedrag bij de buren uitgelegd wat de situatie is en dat klaarde de lucht enorm op en heb (doorgaans) een super verstandhouding met mijn buren. Nou heb ik weer eens een enorme faux pas begaan onlangs (denk ik), maar daar open ik tzt, als het uit de hand loopt, zelf wel een topic over.
woensdag 14 april 2010 om 12:36
Vind je dat dat de hele situatie écht zou veranderen, Pooky? Ook al is er dan een verklaring voor ( al moet iemand die op zichzelf woont weten wat mijn en dijn is ) dan voelt de buuf zich waarschijnlijk toch niet minder aangerand in haar privé- aangelegenheden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 14 april 2010 om 12:38
De enige verklaring die ik tot nu toe bedenken kan die het goed zou praten is als buuf had verteld dat ze al drie keer een buurman heeft vergiftigd. Dat je dan denkt " eens even kijken of ik me écht zorgen moet maken ". Maar ik vermoed met aan zekerheid grenzende ....hoenoemjedat ..... dat het iets sexueels/ relationeels is geweest. In ieder geval dat het te maken had met het liefdesleven van de buuf.
woensdag 14 april 2010 om 12:42
Nee zeker niet! Dat maakt de perceptie van de buurvrouw niet minder, maar justificeerd een gesprek (mi) wel. Dat je (to) dan alsnog een stap terug zet, uiteraard. Ik kan me niet vinden in de "nieuwsgierige aard" van TO. Juist helemaal niet. De prive aantasting van de buurvrouw spreekt echter juist mijn empatisch "vermogen" aan. Als iemand al naar mijn handtas wijst, of mijn mobiel "durft" aan te raken dan schiet ik al in de stress. Nee, de perceptie van de buurvrouw is leidend. Maar ik kan me wel voorstellen dat als Hans voor mijn deur staat dat hij onhandig is in de omgang (de emotionele brief), me met rust zal laten en dat ook doet, dat ik na een jaar "bewijs" best wel eens "hallo" wil roepen, zonder eerst achter de eerste beste heg te willen verstoppen.
woensdag 14 april 2010 om 12:47
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 april 2010 @ 12:38:
De enige verklaring die ik tot nu toe bedenken kan die het goed zou praten is als buuf had verteld dat ze al drie keer een buurman heeft vergiftigd. Dat je dan denkt " eens even kijken of ik me écht zorgen moet maken ". Maar ik vermoed met aan zekerheid grenzende ....hoenoemjedat ..... dat het iets sexueels/ relationeels is geweest. In ieder geval dat het te maken had met het liefdesleven van de buuf.Eng idee.....Brrrrrrr..... Dat iemand die van zichzelf denkt dat hij/zij van je houdt zo enorm je prive grenzen overgaat.
De enige verklaring die ik tot nu toe bedenken kan die het goed zou praten is als buuf had verteld dat ze al drie keer een buurman heeft vergiftigd. Dat je dan denkt " eens even kijken of ik me écht zorgen moet maken ". Maar ik vermoed met aan zekerheid grenzende ....hoenoemjedat ..... dat het iets sexueels/ relationeels is geweest. In ieder geval dat het te maken had met het liefdesleven van de buuf.Eng idee.....Brrrrrrr..... Dat iemand die van zichzelf denkt dat hij/zij van je houdt zo enorm je prive grenzen overgaat.
woensdag 14 april 2010 om 12:50
quote:eddie2 schreef op 14 april 2010 @ 11:44:
[...]
Dat kan. Misschien kennen we elkaar wel. Misschien heeft jouw buurman of een van je vrienden dat ook wel bij iemand gedaan, terwijl je dat totaal niet kan voorstellen. Je weet het niet. Filosofisch gesproken ben ik van mening dat de mens an sich slecht is, en dat de ratio maakt dat je er het beste van maakt met vallen en opstaan om dat slechte eruit te krijgen in de hoop dat in tijden van gevaar het goede blijft prevaleren.Het zou kunnnen dat je elkaar wel kent, maar de kans lijkt me vrij groot dat je na drie maanden niet elkaars hele levensgeschiedenis kent en weet wat iemand al dam niet op zijn geweten heeft. En met dat in mijn achterhoofd vind ik het niet vreemd dat ze haar sleutel terug heeft gevraagd en jou de jouwe terug heeft gegeven.
[...]
Dat kan. Misschien kennen we elkaar wel. Misschien heeft jouw buurman of een van je vrienden dat ook wel bij iemand gedaan, terwijl je dat totaal niet kan voorstellen. Je weet het niet. Filosofisch gesproken ben ik van mening dat de mens an sich slecht is, en dat de ratio maakt dat je er het beste van maakt met vallen en opstaan om dat slechte eruit te krijgen in de hoop dat in tijden van gevaar het goede blijft prevaleren.Het zou kunnnen dat je elkaar wel kent, maar de kans lijkt me vrij groot dat je na drie maanden niet elkaars hele levensgeschiedenis kent en weet wat iemand al dam niet op zijn geweten heeft. En met dat in mijn achterhoofd vind ik het niet vreemd dat ze haar sleutel terug heeft gevraagd en jou de jouwe terug heeft gegeven.
woensdag 14 april 2010 om 12:52
quote:pooky schreef op 14 april 2010 @ 12:47:
[...]
Eng idee.....Brrrrrrr..... Dat iemand die van zichzelf denkt dat hij/zij van je houdt zo enorm je prive grenzen overgaat.
O, ik bedoelde het eigenlijk niet zo.
Ik stelde me voor dat buurman gefascineerd was door het liefdes/sexleven van de buurvrouw en graag de meer juicy details wilde.
[...]
Eng idee.....Brrrrrrr..... Dat iemand die van zichzelf denkt dat hij/zij van je houdt zo enorm je prive grenzen overgaat.
O, ik bedoelde het eigenlijk niet zo.
Ik stelde me voor dat buurman gefascineerd was door het liefdes/sexleven van de buurvrouw en graag de meer juicy details wilde.
woensdag 14 april 2010 om 12:58
Oh, hahaha! Misschien had zij wel over haar fantasieën geschreven die zij over hem had, of juist niet......
Het duurt even........maar dan overzie ik te veel. Een mannetje die "dirt" zoekt. iemand die bevestiging zoekt in een dagboek. iemand die aanwijzingen zoekt hoe hij in de smaak kan vallen, iemand die geen leven heeft, dus het zoekt in andermans leven, iemand die opwinding zoekt in andermans leven, etc... all n all geen prettige en positieve gedachten. Brrrrr......
Het duurt even........maar dan overzie ik te veel. Een mannetje die "dirt" zoekt. iemand die bevestiging zoekt in een dagboek. iemand die aanwijzingen zoekt hoe hij in de smaak kan vallen, iemand die geen leven heeft, dus het zoekt in andermans leven, iemand die opwinding zoekt in andermans leven, etc... all n all geen prettige en positieve gedachten. Brrrrr......
woensdag 14 april 2010 om 14:41
de manier van posten deed me qua stijl vanaf post 1 al aan hans denken, en na wat verder lezen zag ik de eerste vragen. Het is allemaal niet verwijtend, maar meer een aandachtspunt in je reactie naar buuf. en daarom is het juist relevant.
Ik hoop bijvoorbeeld niet dat je naar haar toe dezelfde verklaring hebt gegeven oor de nieuwsgierigheid (haar verhaal staven aan het geschrevene). Want zij zal dan denken: waarom in hemelsnaam?
Het ontgaat mij overigens ook volledig wat voor haar reden zou zijn om hier op het forum jou onder haar eigen naam van goede tips te voorzien. Waarom meld je dat???
Allemaal van die dingen die ik niet begrijp, dus of sociale vaardigheden bij deze kwestie geen rol spelen waag ik te betwijfelen.
Ik hoop bijvoorbeeld niet dat je naar haar toe dezelfde verklaring hebt gegeven oor de nieuwsgierigheid (haar verhaal staven aan het geschrevene). Want zij zal dan denken: waarom in hemelsnaam?
Het ontgaat mij overigens ook volledig wat voor haar reden zou zijn om hier op het forum jou onder haar eigen naam van goede tips te voorzien. Waarom meld je dat???
Allemaal van die dingen die ik niet begrijp, dus of sociale vaardigheden bij deze kwestie geen rol spelen waag ik te betwijfelen.
woensdag 14 april 2010 om 14:46
en verder, eddie, in reactie op jouw reactie op mij, het valt me op dat je dingen die je gezegd hebt vaak -bewust of onbewust- in tweede instantie geheel of gedeeltelijk verdraait. Je roept over de waarheid, dus ik neem maar aan dat het niet expres is, maar het geeft wel een vreemde en wat 'enge' indruk.
In reactie op mijn opmerking over het weinige initiatief van buuf (door jouzelf genoemd) ga je in de verdediging door dingen te roepen waariit blijkt dat ze toch echt niet geheel initiatiefloos is (bij jou op de stoep staan, jou bij haar uitnodigen; ook als reactie is dat welzeker intiatief nemen!). Ik vind dat verwarrend en heb het idee dat je dat zelf niet doorhebt dat je die vaagheden veroorzaakt. Net als het verkeerd opvatten van de strekking van posts of dingen te letterlijk nemen.
In reactie op mijn opmerking over het weinige initiatief van buuf (door jouzelf genoemd) ga je in de verdediging door dingen te roepen waariit blijkt dat ze toch echt niet geheel initiatiefloos is (bij jou op de stoep staan, jou bij haar uitnodigen; ook als reactie is dat welzeker intiatief nemen!). Ik vind dat verwarrend en heb het idee dat je dat zelf niet doorhebt dat je die vaagheden veroorzaakt. Net als het verkeerd opvatten van de strekking van posts of dingen te letterlijk nemen.
donderdag 15 april 2010 om 22:51
Ik ben me bewust dat ik aan mezelf moet werken en stop na vandaag met het posten hier op dit Viva-forum. Veel dank voor jullie input, hoe hard (veelal terecht) die ook voor mij is geweest.
Alle goeds voor jullie.
Dit artikel vind ik trouwens best een nuttig stuk in algemene zin
http://nl.odemagazine.com/doc/0003/Het- ... ste-woord/
Alle goeds voor jullie.
Dit artikel vind ik trouwens best een nuttig stuk in algemene zin
http://nl.odemagazine.com/doc/0003/Het- ... ste-woord/
vrijdag 16 april 2010 om 09:01
Eddie,
Goed artikel, dat linkje dat je plaatste. Ik zou ook zeggen nogmaals, bescheiden, proberen haar je gedrag uit te leggen,
Niet met bloemen, bloemen zijn voor dates, denk ik.
Misschien kun je aanbellen, en als ze je niet wil praten kun je haar een van te voren geschreven brief geven waarin je het een en ander uitlegt. Dan kan ze zelf beslissen of ze wel of niet een gesprek aan gaat, en, als ze wil, die brief lezen.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit aanpakt en hoe het verloopt.
Schrijf je nog hoe het ging?
Succes in elk geval.
Goed artikel, dat linkje dat je plaatste. Ik zou ook zeggen nogmaals, bescheiden, proberen haar je gedrag uit te leggen,
Niet met bloemen, bloemen zijn voor dates, denk ik.
Misschien kun je aanbellen, en als ze je niet wil praten kun je haar een van te voren geschreven brief geven waarin je het een en ander uitlegt. Dan kan ze zelf beslissen of ze wel of niet een gesprek aan gaat, en, als ze wil, die brief lezen.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit aanpakt en hoe het verloopt.
Schrijf je nog hoe het ging?
Succes in elk geval.