Beploetermoederen

15-04-2010 10:45 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn baalmoment kwijt. Kind, half jaar oud, is ziek. Alweer. Buikgriep. En natuurlijk ben ik weer het bokje, en natuurlijk kan ik weeeeer niet naar mijn werk. Ik raak er zo langzamerhand behoorlijk gefrustreerd van. Ik krijg m'n werk gewoon niet af zo. Man is natuurlijk weg, en pas om 00u thuis vannacht, zoals ook maandag en dinsdag. Ik ben het zo zat dat ik alles alleen moet doen.

Ik begrijp nu waarom vrouwen met kinderen bij bosjes depressies krijgen en beploetermoederd worden. Dat is niet omdat die vrouwen hyperperfectionistisch zijn, maar omdat hun mannen net zo doorleven als voor ze zich voortplantten en die vrouwen dus opdraaien voor hun baan, het huishouden en het kind.

Mannen gaan er 's nachts niet uit als het kind ziek is, want ze slapen met oordopjes in en horen het jong niet, en al zouden ze het horen, dat is het nog niet hun pakkie an, want zij moeten werken de volgende dag. Ja, hun vrouw moet ook werken, maar dat is niet relevant. Mannen houden gewoon al hun hobby's aan, want verdorie zeg, hij verdient toch wel wat ontspanning? Mannen vinden dat een dag extra kinderopvang niet kan, want dan heeft hij geen geld meer voor diezelfde hobby's. Mannen douwen de fles gewoon in het kind bij buikgriep, want het moet niet zeuren, en worden dan chagrijnig als het kind over hun heen kotst.

Goed. Natuurlijk meen ik dit niet zo sterk als ik het opschrijf, zeker niet die generalisatie. Maar ik vraag me wel serieus af of dit de reden is waarom werkende moeders het zoveel zwaarder lijken te hebben dan werkende vaders. Is het bij anderen ook wat onevenwichtig verdeeld?

(En ja, ik kan natuurlijk stoppen met werken, maar dat doe ik niet. En ja, ik kan natuurlijk bij mijn man weg, maar dat doe ik niet. En ja, ik kan natuurlijk met hem praten, en ja, dat doe ik ook - het is een proces . En ja, ik zal natuurlijk uit mijn slachtofferrol komen, meteen zodra ik uitgemopperd ben )
quote:koeky schreef op 15 april 2010 @ 11:10:

[...]

Dat zegt TO toch ook, ze wil het gewoon kwijt, en dan mag je best zeiken. Jullie zeiken nog erger, vind ik eigenlijk. Fijn dat jullie allemaal zo'n ideale man hebben hoor, maar nu weten we het wel.

Die van mij hoort trouwens ook nooit wat 's nachts. Maar dan maak ik hem gewoon even wakker O ja? Dat meld ik anders niet dagelijks.

[...]

Dat zegt TO toch ook, ze wil het gewoon kwijt, en dan mag je best zeiken. Jullie zeiken nog erger, vind ik eigenlijk. Fijn dat jullie allemaal zo'n ideale man hebben hoor, maar nu weten we het wel.

Die van mij hoort trouwens ook nooit wat 's nachts. Maar dan maak ik hem gewoon even wakker

Gewoon even om duidelijk te maken dat het niet normaal is wat haar man doet en dat het zeker anders kan.

Het klinkt nogal lapzwanserig allemaal zeg maar. En ja, ik heb een ideale man. Danku.
mijn man hoort het ook niet 's nachts, slaapt al jaren met oordopjes en werkt ook weleens 's nachts, maar als ik wil dat hij er voor me uitgaat dat heeft hij dat maar gewoon te doen.
De mijne denkt altijd dat ie dood gaat als ie er 's nachts uit moet,
Ik herken het gelukkig ook niet. Wij zorgen samen voor de kinderen, ook 's nachts en als ze ziek zijn.

De enige reden dat ik het wel eens zwaarder vind dan hij, is dat ik me over bepaalde dingen meer druk maak. Ik kan bij een ziek kind in het weekend al inzitten over hoe we dat op dinsdag moeten gaan oplossen, hij zit er totaal niet mee en gaat er vanuit dat we heus wel een oplossing vinden. Wat uiteindelijk ook altijd het geval blijkt te zijn

[...]

Dat zegt TO toch ook, ze wil het gewoon kwijt, en dan mag je best zeiken. Zeiken helpt niet. Sterker nog; de meeste mannen ( en veel vrouwen ook ) zijn er enorm allergisch voor ; ze gaan een dure geldverslindende hobby buitenshuis zoeken..... Hé, stond daar ook niets over in de openingtekst?

Denk je niet dat als het thuis echt gezellig is een man zo vaak de deur uitgaat?

Bovendien.... als " we " meezeiken ( o, wat érg, arme ziel / ja, herkenbaar " is de kans dan niet groot dat TO denkt dat het echt normaal is zoals het gaat bij haar thuis?

Jullie zeiken nog erger, vind ik eigenlijk. Fijn dat jullie allemaal zo'n ideale man hebben hoor, maar nu weten we het wel. Zo'n ideale man is niet een mazzeltje ; die kies je namelijk zelf uit. Met geen-ideale mannen zou je je als vrouw niet voort moeten planten. Of wel, maar dan niet zeiken achteraf. Het is namelijk volkomen onzinnig om te denken dat jij ( of de baby ) iemands karakter totaal veranderen kan.

Die van mij hoort trouwens ook nooit wat 's nachts. Maar dan maak ik hem gewoon even wakker Kijk, dat is een nuttige tip.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou die van mij lijkt anders wel op die van TO. Slaap overal doorheen, zelfs zonder oordoppen. Verder geef ik bv dus dat schiet toch al niet op. En ik moest zo nodig koters dus...

Verder is mijn meneer zelfstandige en een uur niet gewerkt is dus een uur niets verdiend.

Gelukkig maar dat ik kinderen heb die amper ziek zijn.

Sophia, het wordt beter als ze wat ouder zijn, echt
Ik heb een beetje hetzelfde als Salle, dat ik veel naar me toe trek.

En hoewel ik soms het gevoel heb dat ik veel meer doe dan James is dat objectief gezien niet zo. Behalve dat ik altijd degene ben die er 's nachts uit gaat. En dat is omdat ik dan toch al wakker ben en het onzin vindt om allebei wakker te zijn (slaap is kostbaar ).

Het is alleen zo dat als alles tegelijk komt (druk op het werk, kind ziek en teveel priveafspraken) het wel eens anders voelt dan het is, als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:Suze2 schreef op 15 april 2010 @ 11:15:

Nou die van mij lijkt anders wel op die van TO. Slaap overal doorheen, zelfs zonder oordoppen. Verder geef ik bv dus dat schiet toch al niet op. En ik moest zo nodig koters dus...

Verder is mijn meneer zelfstandige en een uur niet gewerkt is dus een uur niets verdiend.

Sophia, het wordt beter als ze wat ouder zijn, echt Zegt hij dat ook echt daadwerkelijk?

En hij wilde ze per se niet? Loooogisch dat je overal zelf voor op draait.

Mijn man is ook zelfstandige, maar daar valt meestal wel een mouw aan te passen hoor.

Ik gaf ook bv. En dan ging hij er uit om kind op te halen en een schone luier te halen.
Je kent Suze niet zo goed Summer
quote:Star schreef op 15 april 2010 @ 11:20:

Je kent Suze niet zo goed Summer

Nee? Haha? Mis ik iets?!

Edit:
quote:summerbreeze21 schreef op 15 april 2010 @ 11:18:

[...]

Zegt hij dat ook echt daadwerkelijk? Ja hoor. En het is ook waar dus ik kan er niet mee zitten hoor.
@suze; nou ik wil geen spelbreker zijn maar ik vond het makkelijker toen ze nog kleiner waren. Er was gewoon creche en die creche was open van 8 tot 18 uur. Kind ziek, dan hadden we opa en oma achter de hand en bij een erg ziek kind, bleef ik liever zelf erbij.

Nu gaan ze alle drie naar school en hebben ze hun clubjes, vriendjes, vriendinnetjes. Ik vind het nu ook een hoop geregel naast dat ze wel eens ziek zijn. Mijn man heeft echt geen idee hoor dat er een kadootje gekocht moet worden voor een partijtje, dat het sportdag is, dat ze eerder op school moeten verzamelen voor een uitje, dat school een dag dicht is ivm studiedag en dan al die vakanties, toernooien vd clubjes, uitvoeringen vd clubjes.

Ik vond die baby en peuter tijd een stuk rustiger echt.!Sylvia Witteman heeft er ooit een leuk stukje over geschreven, over het moment van 6.30 uur tot 8.30 uur. Hilarisch!
quote:Sophia12 schreef op 15 april 2010 @ 10:45:

Mannen gaan er 's nachts niet uit als het kind ziek is, want ze slapen met oordopjes in en horen het jong niet, en al zouden ze het horen, dat is het nog niet hun pakkie an, want zij moeten werken de volgende dag. Ja, hun vrouw moet ook werken, maar dat is niet relevant. Mannen houden gewoon al hun hobby's aan, want verdorie zeg, hij verdient toch wel wat ontspanning? Mannen vinden dat een dag extra kinderopvang niet kan, want dan heeft hij geen geld meer voor diezelfde hobby's. Mannen douwen de fles gewoon in het kind bij buikgriep, want het moet niet zeuren, en worden dan chagrijnig als het kind over hun heen kotst.

Welke mannen?

Zijn die er joh?

Schandalig!

Ik ken ze niet, maar als ik er eentje tegen kom dan krijgt ie een draai om zijn oren van me.
Ben ik even blij dat het hier anders gaat.

TO: als je dit niet leuk vindt, zal je het moeten veranderen. Tegern je vent zeggen dat het net zo goed zijn kind is en dus de oordoppen - eventueel op afgesproken dagen, om de dag doorslapen is eerlijk - gaan de oren uit, zieke kinderen worden om en om - afhankelijk van agenda's etc, alles in overleg - opgevangen, hobbys worden eerlijk verdeeld, etc. Huishouden ook. Kom op zeg, je laat toch niet zo over je heen lopen?
quote:Suze2 schreef op 15 april 2010 @ 11:22:

[...]

Ja hoor. En het is ook waar dus ik kan er niet mee zitten hoor.Ja als je het zo bekijkt Alleen ik zou vriend wel een hengst verkopen als hij zoiets zou zeggen.
quote:salle schreef op 15 april 2010 @ 11:22:

@suze; nou ik wil geen spelbreker zijn maar ik vond het makkelijker toen ze nog kleiner waren. Er was gewoon creche en die creche was open van 8 tot 18 uur. Kind ziek, dan hadden we opa en oma achter de hand en bij een erg ziek kind, bleef ik liever zelf erbij.

Nu gaan ze alle drie naar school en hebben ze hun clubjes, vriendjes, vriendinnetjes. Ik vind het nu ook een hoop geregel naast dat ze wel eens ziek zijn. Mijn man heeft echt geen idee hoor dat er een kadootje gekocht moet worden voor een partijtje, dat het sportdag is, dat ze eerder op school moeten verzamelen voor een uitje, dat school een dag dicht is ivm studiedag en dan al die vakanties, toernooien vd clubjes, uitvoeringen vd clubjes.

Ik vond die baby en peuter tijd een stuk rustiger echt.!Sylvia Witteman heeft er ooit een leuk stukje over geschreven, over het moment van 6.30 uur tot 8.30 uur. Hilarisch!Ook daar ben je zelf bij. Als jouw man geen idee heeft, hoe komt dat dan? Omdat je het hem toch niet verteld want hij zal het wel weer vergeten? Tja, dan weet ie het inderdaad niet.
quote:salle schreef op 15 april 2010 @ 11:13:

De mijne denkt altijd dat ie dood gaat als ie er 's nachts uit moet,

Had mijn ex ook altijd.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Kijk, daar hou ik me dan maar aan vast Overigens wilde hij zo nodig koters, want hij heeft verder geen familie. De borstvoeding is net voorbij hier, ik denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft dat hij 's nachts niks hoort. Hij heeft zich de afgelopen maanden gewoon een oostindische doofheid aangemeten om te kunnen doorslapen

Ga nu voeren!
Die van mij slaapt ook overal doorheen, maar dan maak ik hem toch echt wakker hoor. Ik vind het helemaal niet erg om er snachts uit te gaan voor mijn kinderen, momenteel ben ik gewoon thuis maar toen ik nog werkte verdeelden we het gewoon, ik kan overdag nog wel een beetje bijkomen of ik blijf 'smorgens wat langer liggen als man vrij is.

Van de week was mijn jongste 'snachts aan het huilen en terwijl ik daarmee bezig was werd de oudste ook wakker, dus dan schop ik man gewoon uit bed om zich daarom te bekommeren. Dat hij dan minder slaapt neemt hij dan ook maar voor lief, hij wilde immers ook zelf kinderen.

het is echt een kwestie van opvoeden.
Hier kan ik ook aardig mopperen op vent en het gevoel álles alleen te doen. Ga eens opschrijven wat ie doet. Schaam schaam, vent doet hier dus hardstikke veel toen ik dat opschreef en eens goed in de gaten ging houden. Okee, ik weet niet of het evenredig is verdeeld (hij full time werken, ik 3 dagen en het huishouden naar rato verdelen....kweet t niet) Maar dat ik alles doe, en hij niets, bleek totaal niet waar. Mijn man groeide trouwens wel in zijn rol als vader/echtgenoot/ouder toen de kinderen wat ouder werden en een grote sprong maakte hij toen nummer 2 kwam. (hij moest wel want ik trok/trek het anders niet)

Volgens mij ervaar ik het ouderschap soms als best zwaar en heb ik gewoon iemand nodig om over te mopperen. En eigenlijk is het gewoonweg mopperen over mezelf, omdat ik dacht dat ik alles altijd fluitend kon doen, en dat blijk ik niet te kunnen door energiegebrek door al die kwakkelende korte nachtjes met spokende kinderen.

Maar ik herken het gevoel van 'alles alleen doen' wél. En dat komt omdat het denk-werk en plan-werk voor 90% wél op mij terecht komt. De garderobe van de kinderen; mijn taak.And so on. Maar dat is in mijn vent(onze relatie/ons gezin/ons huishouden) ook gewoon simpelweg niet zijn ding.
quote:Sophia12 schreef op 15 april 2010 @ 11:24:

[...]

Kijk, daar hou ik me dan maar aan vast Overigens wilde hij zo nodig koters, want hij heeft verder geen familie. De borstvoeding is net voorbij hier, ik denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft dat hij 's nachts niks hoort. Hij heeft zich de afgelopen maanden gewoon een oostindische doofheid aangemeten om te kunnen doorslapen

Ga nu voeren!Een goede elleboog hier en daar doet wonderen hoor. En anders een nat washandje. Ze leren het vanzelf.
quote:luna1 schreef op 15 april 2010 @ 11:19:

[...]

En hij wilde ze per se niet? Loooogisch dat je overal zelf voor op draait.

Mijn man is ook zelfstandige, maar daar valt meestal wel een mouw aan te passen hoor.

Ik gaf ook bv. En dan ging hij er uit om kind op te halen en een schone luier te halen.

Luna, mijn man werkt bij klanten dus welke mouw wil je daaraan passen?

En het kind ligt naast mijn hoofd dus dan is het in mijn ogen onzin om hem wakker te maken. Luiers verschonen doe ik niet 's nachts dus aankoppelen, drinken, afkoppelen en terug mikken is het gebruikelijke ritueel.
quote:salle schreef op 15 april 2010 @ 11:22:

Mijn man heeft echt geen idee hoor dat er een kadootje gekocht moet worden voor een partijtje, dat het sportdag is, dat ze eerder op school moeten verzamelen voor een uitje, dat school een dag dicht is ivm studiedag en dan al die vakanties, toernooien vd clubjes, uitvoeringen vd clubjes.

Het hem vertellen helpt. Echt. Mannen zijn niet dom, maar je moet ze natuurlijk niet onwetend houden en ze vervolgens met hun 'tekortkomingen' om de oren slaan.

Je zou kunnen zeggen; 'schat, denk je erom dat marietje vanmiddag een feestje heeft en er nog geen kadootje is? Ze moet er om 15:00 uur zijn en meisjes van 6 houden van roze dus zoek maar iets moois uit bij de Bart Smit. By the way ik vergader tot laat en wil vanavond nog heel graag even sporten, dus zou jij voor het eten kunnen zorgen?'

Het helpt. Echt.

Com-mu-ni-ce-ren.

Probeer het eens....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven