Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor de snelle reacties!

Ik zie dat ik voor een paar dingen (aubergine & cherrytomaatjes) eigenlijk te laat ben. Stel zou dat ik deze nu pas binnenshuis zaai en dan eind mei buiten zet?
Ik heb ook wat mest gekocht voor mijn tomaatjes na het zien van de ubergroene plantjes van Lotte!

De kruiden die ik gezaaid had doen het niet naar tevredenheid vind ik, ik denk dat ik gewoon een paar potjes bij Ome Appie haal!

Over de tomaatjes ben ik wel tevreden, de Tiny Tims zijn al een stuk hoger als de Balkonstars. Grappig om te zien dat beide tomaatjes zo verschillend zijn qua blad, vorm en kleur.

Vandaag heb ik courgette gezaaid.

Buiten heb ik in de volle grond spinazie en rucola gezaaid (vorige week)

Ben benieuwd!
Voor felicitaties is het nog te vroeg haha

Ik kan pas volgende week testen, nu is het te vroeg.

Bij de huisarts heb ik wel een test laten doen maar die was negatief. Dat komt omdat ik eerst overtijd moet zijn en dat ben ik nog niet. Ik heb wel last van lekkende borsten en buikpijn, even afwachten dus. Superspannend inderdaad!

Om ontopic te blijven; mijn aardbeiplantje is geknakt, weet niet hoe dat komt. Hopelijk overleeft hij het wel.

Mijn aardappel doet het heel goed, er steken hele bossen groen boven het zand uit. Weet iemand wanneer aardappel klaar is om uitgegraven te worden?
Als het blad geel wordt/verdort las ik ergens, maar weer ergens ander 'als ze gaan bloeien'. Hoe dan ook is het signaal dus blijkbaar vrij makkelijk. Ik heb krieltjes in een ikea-tas geplant en die doen het erg goed!
Ik heb mn gele okra-blaadjes even gefotografeerd.

Ze krijgen genoeg voeding, niet te droog/nat en staan volop in het licht. Zolang het gewoon groeit vind ik het niet zo erg, maar het viel me op.

Heli: de radijs was erg lekker, vrij pittig en goed in combi met de rucola! Daar kan geen supermarkt tegenop!

Ik heb net op de site van Vreeken zitten watertanden bij de tomatensoorten. Gewoon alvast voor volgend jaar Ik wil wel eens iets van zwarte tomaten proberen, 'black pear' ofzo.

Maar goed, eerst de planten van dit jaar maar eens tot vruchten brengen hè
quote:suikervrij schreef op 16 april 2010 @ 13:20:

Ik heb ook wat mest gekocht voor mijn tomaatjes na het zien van de ubergroene plantjes van Lotte!

Je zou aandelen moeten nemen Lotte:P
Ik heb gisteren in een eierdoos wat cherrietomaatjes en courgette gezaait. De pompoen doet het goed. En de lavendel is nog niet te zien (staat er nu ongeveer 2 weken). Verder heb ik zaadjes voor botersla en komkommer gekocht, maar die zaai ik half mei gelijk buiten.

Mijn moestuintje zal ongeveer 5 a 6 uur zon hebben op een dag. Is dat wel genoeg?
@Moondancer, volgens mij moet dat echt wel voldoende zijn hoor.
Gisteren bijna een tomaten fiasco... was vergeten mijn tiny tims zaterdag avond water te geven en toen kwam ik gisteren avond op mijn kamer (23 graden) en toen hingen heel wat blaadjes en takjes slap... oeps. Wat een zuipschuiten zijn die tiny tims, ze moeten echt elke dag water hebben!

maar na wat water met voedingsstoffen lijken ze er toch wel weer boven op te komen!

pfffff

moondancer: denk dat 5-6 uur wel genoeg is. en je kan natuurlijk rekening houden met de soort die je plant.
Haha Lotte, herkenbare situatie hoor. Ik was dit weekend weer weg en trof gisteravond een aantal slap hangende tomatenplantjes aan. Gelukkig deed een plens water ze goed.

Ik had dit weekend bedacht dat ik toch een courgetteplant wilde, in een hele grote pot (diameter ± 50cm). Dus vandaag bij het tuincentrum maar één courgetteplantje gekocht, opkweken vanaf zaad vond ik voor één plant te omslachtig, dus vooruit, deze keer even makkelijk. Nu staat echt het hele balkon (2,5m²) vol met potten, er kan niets meer bij. Ik kan er zelf met grote acrobatenstappen nog net tussendoor om water te geven
haha jody

ik zie het al helemaal voor me. al springend klots al het water uit je gieter zo op de plantjes!
Haha Jody, wel gezellig zo'n balkon vol planten/groenten. Maar vind je het niet jammer dat je er dan zelf niet meer kunt zitten?

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je gezaaide lavendel gaat zien? Ik heb de zaadjes nu bijna 3 weken geleden gezaait, bevochtig ze elke dag en zet ze op zonnige plekken neer maar tot nu toe is er nog niks te zien.
Moon, ik heb twee balkons

Eén kleine aan de straatkant voor de groenten, en één iets grotere aan de achterkant, met vrij uitzicht over het water, om op te zitten/hangen.

Lavendel weet ik zo niet, als ik google lees ik een kiemduur van vier weken. Nog even volhouden denk ik!
Hallo hallo,

Ik hoop hier vaker te komen posten.

Ik ben afgelopen februari verhuisd en heb mijn fruitstruiken en groenten inmiddels ook verpot en geplant.

De plantjes heb ik dit keer gekocht en in mijn zelfgemaakte kas laten groeien. Een paar weken terug heb ik ze in grote potten geplaatst. Dit omdat ik nog niet weet hoe en waar ik mijn tuin ga maken.

Beneden heb ik 'last' van mijn katten. Die zien daar natuurlijk een prachtige kattenbak in. Op mijn dakterras mogen ze niet komen, dus dat zou beter zijn, maar vind ik minder leuk omdat ze dan niet in volgrond staan.

Momenteel heb ik courgette, wortel, sla, rucola, aarbei, framboos en witte druiven. De druivenstruiken moeten mijn dakterras gaan beschutten tegen inkijk. Dus naast heerlijke vruchten ook een functie!

Maar nu mijn vraagje.

Is het normaal dat mijn druivenstruik zo droog eruit ziet? De stam? Ik heb nooit eerder druiven gehad, maar hij ziet er zo dood uit voor mijn gevoel.

En super dat jullie allemaal je eigen groenten etc. groeien! Geweldig!
Poelepoelepoelepoes!
Er heeft een vogel of kat vannacht in m'n plantenbakken gezeten. Al m'n mooie nu-al-1-cm-mooie-plantjes zijn naar de klote.. Echt alles overhoop

Kijk nou..

Kan ik dit op een of andere manier nog redden?

(sorry hoor, heb er echt de balen van!!)
Oh Noah, balen!! Geen idee of er nog iets te redden is...

Ik heb mijn meloen opnieuw gezaaid want het kiemplantje is een beetje verdord. Weet niet hoe dat zo is gekomen...

Peterselie heb ik ook gezaaid en de basilicum heeft een grote pot gekregen in plaats van 3 kleine.

De paprika heb ik eindelijk verspeend, werd hoog tijd. De worteld zaten al helemaal verstrengeld, hopelijk heeft ie er niet teveel onder geleden nu.

Mijn plantjes heb ik al een paar nachten buiten laten staan (vergeten binnen te zetten) en het heeft wel iets gevroren. Hopelijk overleven ze het gewoon!
Ooh Noah, wat een ravage! Echt balen

Zijn er misschien nog een paar kleine plantjes achtergebleven die je kunt redden? Anders zit er weinig anders op dan overnieuw te beginnen...
ai noah das echt balen! hopelijk heb je er nog iets levends in terug gevonden!

Voor diegene die geen zin hebben iets vanaf het zaadje op te kweken, bij de Appie hadden ze nou allerlei groente struikjes. Dus snackkomkommer en tomaatjes, citrus boompje ed!

groetjes Lotte
hallo!

@mikske, de aardappel kun je uitgraven als de plant verdort/slap wordt.

@jody, zo zien mijn okra's er ook uit! Zal dus wel zo horen. Bij mij zijn er maar 2 plantjen uit 6 zaahjes gekomen. Bij jou ook zo weinig?

@noah: balen zeg. Ziet er troosteloos uit zo.

Mijn tomeaten planten staan nu al een tijdje buiten, hebben tot nu toe ook wel koude nachten overleefd (ook vergeten binnen te halen) Het zijn al echt grote planten! zo'n 20 cm hoog denk ik. Daarom staan ze ook buiten, hopelijk groeien ze dan ook wat minder hard.

In de moestuin komen de radijzen en raapstelen al heel snel op. De snijbiet en wortelen blijven nog ondergronds. De slaplanten staan nu ook in de vollegrond, en ik ben binnen nieuwe aan het opkweken.

Gisteren de courgette gezaaid (binnen) en vorige week de gewone komkommer. Nog niets te zien daar
@lotte, gisteren niets gezien bij Appie. Ik ga nog eens kijken of er iets leuks bij zit.

Oh ja, mijn doperwtenplantjes zijn opgegeten door slakken! Ga ze nog maar een keertje zaaien.
Jeetje dat is balen Noah :(

Ik ga vanavond mijn pompoenplantje verpotten, die zit echt opgepropt in een minipotje nu.

Hoe pak je dat het handigste aan?
hoi moondancer; hoe je dat het beste kan aanpakken weet ik niet. tot nu toe heb ik nog maar gedaan toen de plantjes vrij klein waren. heb ze toen met een lepel uit het zand gewipt en zo in andere grond gezet.

Iemad die hier trouwens ook aan farmville doet op facebook? Interactief moestuintje!

groetjes Lotte
Even wat reacties op de laatste pagina's:

@ Moondancer: 5-6 uur zon op de moestuin is wel genoeg, denk ik. De botersla kun je ook al buiten zaaien nu. Jonge sla- en komkommerplantjes zijn delicatessen voor slakken. Dus bescherm ze goed!

@ Suikervrij; schrik niet als de bladeren van de Balkonstar gaan krullen: dat hoort .

@ Mikske: kunnen we je nu wel feliciteren?

@ Playing the Angel: Ik ga volgende week mijn aardappeltjes in een mand doen. Voor mij ook voor het eerst dat ik aardappeltjes plant! Ik heb gisteravond weer een uitzending gekeken van The Vegetable Garden (BBC2) en de presentatrice had ook voor het eerst aardappels en voordat ze de aardappeltjes eruit haalde, had zij het gevoel van spanning voor een cadeautje. Je weet maar nooit wat je oogst!

@ Okraplantjes: ziet er niet echt gezond uit, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik ben benieuwd hoe het verder met jullie okra's gaat!

@ Lotte: tomatenplanten komen vaak zo'n droogte wel weer te boven, maar het is toch altijd even schrikken. Het overkomt mij 's zomers ook wel eens. Op hele warme dagen moet ik dan twee keer water geven: 's ochtends en 's avonds.

@ Jody: Haha herkenbaar! Ik kan 's zomers ook niks meer doen in de kas dan erin staan en om me heen maaien met de gieter . En wat een luxe: twee balkons!

@ Heartwork: Bij mij ziet de druif er ook droogjes uit en hoewel er wel knoppen op zitten, wil hij maar niet gaan groeien. Zitten er bij jouw wel knoppen in?

@ Noah; jeeeeee.... wat zonde! Heb je ook slijmsporen gezien? Slakken zijn namelijk dol op jonge plantjes en verwoesten alles in 1 nacht! En ik wil je niet teleurstellen, maar ik ben bang dat het niks meer gaat worden...

@ Spicegirl: Het gaat dus goed! Ik heb vorige week ook de komkommers gezaaid en ook bij mij is nog niks te zien. Wel is de citroenkomkommer al opgekomen, dus komkommers ga ik in elk geval wel hebben dit jaar!

@ Moondancer: potje met jonge pompoen dompelen in water. Vervolgens kun je gemakkelijk de pot om de pompoen vandaan halen.

Geen farmville hier, daar heb ik geen tijd meer voor

Leuk, leuk, leuk: De pagina van Peter Bauwens is weer vernieuwd. Wat een heerlijkheid om door de website heen te browsen! Ik kan mijn verlanglijstje gaan aanvullen!

Morgen of overmorgen komt er weer een update op mijn weblog. Nieuwe foto's staan op Flickr en ik heb een paar foto's gepost op bij Sarah's tuin.
@Spicegirl: de okra's kiemden hier ook nauwelijks. Had er 6 gezaaid, kwamen er 3 op. Daarna nog 4 erbij gezaaid, maar daar kwam niets van op. Ik ga het hier dus mee doen, heb al bamboestokken van 210cm gekocht en een wigwam gemaakt in een hele grote pot, dan kunnen ze klimmen.

Ondanks het gele blad groeien ze goed door hier, gelukkig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven