Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Himmie, ook jij gaat goed. Het lijkt erop dat je vervelendste tijd gehad hebt.

Zo ben ik heel vaak weer begonnen Sartan, eentje kan geen kwaad... Dus wel.

Gelukkig ben ik in beide families en van de meeste bekenden en vrienden de enige die rookt dus dat gaat minder snel gebeuren.

Vlammetje, ik vind dat het TE makkelijk gaat. Klinkt misschien stom maar ik hoef er (nog) niet veel voor te doen of te lijden

Ik heb vanmorgen even een crisis gehad bij en van jongste zoon wat ik op moest lossen en zelfs toen dacht ik niet aan die smerige stokjes.

Fijn rookvrij weekend en geniet van de
Ik heb zojuist mijn eerste glas wijn gehad sinds ik gestopt ben en ach, in plaats van een sigaret had ik er nu een bakje chips bij . Die lijn pak ik dan later wel weer aan.

Fijn rookloos weekend allemaal

Geniet van het mooie weer!
Vandaag m'n 6e rookvrije dag en nog steeds zonder moeite

Vriendlief paft gewoon door, maar wel minder sinds een paar dagen én gelukkig in de keuken of buiten.
Lizzl en Petra.

Ik ben nu met de 3e avond bezig. No problems
Hihi Bosaapje, vind je dat je perse moet lijden? Fijn toch als het makkelijk gaat. Kan ook zijn dat je er dan gewoon echt klaar mee bent. Denk wel dat je makkelijker tot dat ene klote-sigaretje overgaat inderdaad.. Maar als je dat weet van jezelf kun je wel vast bedenken wanneer zo'n situatie zou kunnen plaatsvinden en wat je gaat doen als je die neiging voelt opkomen.

Lizzl en Petra gaan ook heel goed dus !

Jeuj, nog even en nico heeft geen aanhangers meer haha.

Ik ben vandaag naar het strand geweest en dus ook op terras met alcohol. En dat ook nog eens in combi met mijn behoorlijk paffende ex (die sowieso al een beetje een stressuitlokker is bij mij). Maar het ging helemaal goed zonder nico. 't Was een prima dagje en supermooi weer. En uit eten als niet-roker is ook echt heel fijn! Niet bezig zijn met "wanneer kan ik roken?" geeft een heleboel rust.

nico gaat de strijd om mij weer aan het roken te krijgen heel hard verliezen
Shocking trouwens om met zo'n rookstop-teller te zien wat ik normaal weg zou paffen!

Ik heb al 376 sigaretten niet gerookt en ruim 75 euro bespaard. Da's echt heel veel !

Ow, en ik heb ook al heel veel m&m's niet gegeten die ik eigenlijk wel had willen eten . Pff, ik wil echt niet aankomen..
Ik zit er even helemaal doorheen en wil nu echt gaan roken, alleen ik heb niks om te roken en dat is maar goed ook maar echt..................pffffffffff, ik heb even een schop onder mijn kont nodig denk ik!

*druipt weer af naar bed*
Petra, goeiemorgen, 't is maar goed dat je niets in huis had dan want ik denk dat je vanmorgen behoorlijk spijt had gehad!

Kijk eens naar buiten wat een prachtige dag en.... je rookt nog steeds niet! Zet de ramen open, ga in de tuin zitten of spring lekker op de fiets en ga naar buiten. Geniet van je rookvrije dag!

sToppertjes, lekker de zon in vandaag en geniet zonder Nico !
Welkom nieuwe sToppers.

En ja het kan ook echt heel makkelijk zijn/ makkelijker dan verwacht.

Ik vond/vind het best makkelijk.

Two months, 17 hours, 26 minutes and 5 seconds. 1194 cigarettes not smoked, saving ¤ 275,07. Life saved: 4 days, 3 hours, 30 minutes.

Op naar een weer rookvrije dag!

Petra, je kan het, je moet het en het lukt je... Kom op!
Petra, heel goed dat je niets in huis had.. Dit soort momenten ga je vast vaker krijgen (niet om je te ontmoedigen, maar zodat je weet dat dat normaal is) en het is echt een kwestie van over je heen laten komen en niet aan toe geven. Ga een potje janken of schreeuwen of iemand bellen, alle redenen om niet meer te willen roken opschrijven of in je hoofd herhalen of,of,of.. Het smacht-moment gaat weer gewoon voorbij ook. En na de eerste week is dat al een heel stuk minder, vond ik.

Go meid !

Op naar een hele mooie zonnige rookvrije zondag (mijn 4e alweer, yess!)!
Gisteravond lekker gaan stappen met twee vriendinnen. Een ervan rookt, maar beduidend minder nu ik niet mee ging naar buiten. Aaan het eind van de avond in een cafe beland waar je mag roken, dus zij ook weer blij. Ik wat minder, had echt last van de rook. Ik had daar trouwens ook al last van de rook toen ik zelf rookte. Het is gewoon maar een kleine ruimte, met flink veel rokers. Kreeg nog een sigaret aangeboden, maar ik zei: nee dank je, ik rook niet meer!

Vanmorgen toen ik opstond rook ik helemaal naar rook, getver. Meteen onder de douche gesprongen, mijn bed afgehaald en in de trommel gestopt. Dat mag zo lekker buiten wapperen, zodat ik vanavond in een fris en crispy bedje kan slapen!

Het wordt een prachtige dag, heb de deuren al open staan. Al weken geen trek gehad in een sigaret, heerlijk! Fijne zondag dus allemaal!

Two months, three days, 17 hours, 15 minutes and 35 seconds. 940 cigarettes not smoked, saving ¤ 247,41. Life saved: 3 days, 6 hours, 20 minutes.
...
Hallo allemaal, ik ben inderdaad blij dat ik niks in huis had vannacht en ik ben nu dubbel zo blij want ik heb de hele dag nog geen trek gehad in een sigaret. Heb vannacht een fikse huilbui gehad en was heel erg onredelijk tegen vriend die tot op zekere hoogte alles gelaten over zich heen liet komen totdat hij kwaad werd en ik woest. Naja, tis nu weer helemaal goed en ik moet hier gewoon ff doorheen. Hoe lang hebben jullie eigenlijk gerookt?

Ik lees het vanavond want ik ga nu weg, heerlijk de zon in
Vlammetje, Petra en Himmie, chapeau hoor.

Oo.. Ik ben bijna 45 jaar. Ik ben op mijn 13e gaan roken Vaak gestopt, jaren zelfs en de laatste 17 jaar nooit meer een stoppoging gedaan. (een dag telt niet mee toch )
Petra, ik heb bijna 25 jaar gerookt (vanaf mijn 14e....en meteen als een ketter) nu ben ik bijna 3 jaar gestopt... om precies te zijn:

2 years, 10 months, 2 weeks, 15 hours, 34 minutes and 26 seconds. 29.390 cigarettes not smoked, saving ¤ 4.261,57.

Life saved: 14 weeks, 4 days, 1 hour, 10 minutes.

Hallo, bijna dértigduízend sigaretten die ik niet naar binnen gewerkt heb!!! Bloody hell...

Hey lieve sTopperds!

Bosaapje, ook een (vreugdedansje) voor jou hoor en petje af, ook al gaat het je volgens eigen zeggen makkelijk af. Als je na 17 jaar pas weer gaat stoppen, is dat een niet geringe beslissing.

Petra, ik heb ook wat afgejankt. Echt huilbuien die voor mijn gevoel niet ophielden. Maar dat is nu over en ik voel me nu al een week alsof er een mist uit mijn hoofd is opgetrokken. Zooo fijn! Hou vol, accepteer die nare boze- of huilbuien (beste advies wat ik hier kreeg) en geniet straks van je overwinning op nico! Je doet het haske goed!

Jemig, sartan haha! 30.000! Dat is echt heel veel koolmonoxide, teer, arsenicum, etc, wat je NIET binnen hebt gekregen. !

Ik vind je echt een heldin hoor, dat je al bijna 3 jaar gestopt bent en iedereen blijft motiveren hier. Voor mij is het een grote bron van steun geweest. Zelfs tussen mijn vorige mislukte poging twee jaar geleden en mijn huidige definitieve stop (want dat gaat het echt zijn!) heb ik vaak aan jouw woorden hier gedacht en dat heeft me vast en zeker ook gestimuleerd om weer te stoppen. Thanx, lieve Sartan!

Ow, ik ben 33 en rookte een beetje vanaf mijn 15e, maar sinds ik op kamers ging op mijn 18e heeel fanatiek

Het gekke is, ik merk dat stoppen met roken en dat dat lukt heel belangrijk is voor mijn zelfvertrouwen. Heel stom, maar ik heb altijd het idee gehad dat- van alle rokers die ik ken- ik de echte junk was. Ik was namelijk degene die vlak na het opstaan rookte en het was ook ongeveer het laatste wat ik deed voor het slapengaan. Vriendinnen roken bijvoorbeeld nooit overdag of alleen heel veel met alcohol ofzo. Altijd heb ik het gevoel gehad dat anderen hun rookgedrag in de hand hadden en ik niet. Dan sliep ik bij een (uitgaans-rokende) vriendin, moest ik 's ochtends weer zo nodig het balkon op om te gaan roken. En dat voelde dan ook als zwak en sneu, maar ik MOEST. Talloze van dat soort momenten heb ik gehad... Inmiddels snap ik dat die vriendinnen ook niet zomaar stoppen, zelfs als ze niet zoveel roken als ik deed. Hun verslaving is met andere dingen verbonden, of betekent iets anders. Geen idee. Maar ze zijn in feite net zo verslaafd. Ik rook nu niet als zij zo een pakje op een avond wegpaffen met alcohol. En dat voelt zo fijn en onafhankelijk!
Hallo (s)Toppers,

Ik wil me graag bij dit topic melden. Ik volg dit topic al geruime tijd. Zo direct rook ik de allerlaatste sigaret in mijn leven.

Ik ben 51 jaar en rook 35 jaar. Laatst was ik even bij de huisarts en het stoppen met roken kwam ter sprake. Ik wilde stoppen met roken. Ik was het helemaal zat. Hij gaf mij een verwijzing naar de longpoli in het ZH om onder begeleiding van hen te stoppen. Op 8 april jl. longfoto, functietest gedaan en een gesprek met de longarts gehad. Maar wat ik te horen kreeg is eigenlijk pas afgelopen vrijdag bij me geland. Ik dacht volkomen gezond te zijn: sport gemiddeld 3x per week, drink geen alcohol, eet gezond en heb helemaal geen klachten zoals hoesten, benauwdheid, kortademigheid, slijm o.i.d. Dus heel ontspannen zat ik tegenover de longarts en hij vertelde me dat ik een beginnend longemfyseem heb. Ik heb geluisterd, maar de impact kwam pas afgelopen vrijdag. Damn! Ik ben longpatiënt.

Ik kan 100 jaar worden, maar dan moet ik echt stoppen. Volgens hem ben ik er op tijd bij. Momenteel zit ik nog in het acceptatieproces van dat ik longpatiënt ben. En ik hoop (mede) met hulp van jullie door dit lastige proces heen te komen en om te buigen naar een wat positievere kijk naar de toekomst.

Alles wat ik nu doe, doe ik met de wetenschap dat ik longemfyseem heb. Ik ben bang voor wat er komen gaat. Ik heb nog heel wat vragen aan de longverpleegkundige. Maar bovenal ROKEN IS GEEN OPTIE: ik heb een onomkeerbare aandoening.

Ik hoop op een steuntje in de rug van jullie en daar waar ik kan wil ik graag actief deelnemen aan dit topic.

Fijne avond verder en morgenochtend laat ik even weten hoe het mij gaat en hoe het met jullie gaat.

Groetjes,

Indivia
Zo, dat zal een schok geweest zijn toen je te horen kreeg dat je een beginnend longemfyseem hebt.

Eén ding is dan ook duidelijk en dat is dat je Nico (sigaret, nicotine) de deur moet wijzen.

Het gaat je lukken Indivia. De ene dag zal makkelijker dan de andere dag gaan maar elke keer dat je Nico hebt kunnen weerstaan heb je gewonnen.

Succes vanavond!
Vriend wordt een beetje gestoord van mij. Is de één chagrijnig, de ander een grote snoepkous met het afkicken van het roken..

Ik ben hartstikke hyper

Vanmiddag zei hij uit pure wanhoop dat ik maar een sigaret moest opsteken. Ik heb hem snel duidelijk gemaakt dat dát geen optie is en wat hij liever had... Een chagrijnig iemand om zich heen of iemand boordenvol energie
Hey Indiva, heel erg welkom!

Jeetje, dat lijkt me onwijs heftig om te horen! Zeker omdat het waarschijnlijk gewoon te danken is aan jarenlang roken (aan die rottige nico, zoals we hem/het hier noemen haha).

Lijkt me in elk geval wel een hele goede motivatie om te stoppen, want dan wordt je emfyseem in elk geval niet erger. Je bent dus op tijd en daar zou ik me vooral op focussen .

Hoe ga je stoppen: 'cold turkey' of met een hulpmiddel? Ik kan je zeker aanraden om een boek als Allan Carr, De opluchting of Rookvrij te lezen. Dat helpt heel erg om te snappen hoe een nicotine- verslaving werkt en om in te zien dat je een sigaret eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

En verder: klets je moeilijke momenten hier vooral van je af!

Heel veel succes je eerste dag Komt vast helemaal goed!
Hoi allemaal, dag 4 zit er op en die was heel makkelijk. Gisteren was een hel maar vandaag liep alles lekker. Vanmiddag zelfs een biertje in de zon gehad en ik taalde niet naar een sigaret. Een mens zit maar vreemd in elkaar merk ik nu maar weer.

Indivia, ook ik zit hier door het stoppen met roken programma van het ziekenhuis via de longpoli. De koolmonoxide in mijn longen is 13 april gemeten en was goed en op 7 mei krijg ik de 2 andere longonderzoeken + röntgenfoto's en gesprek met de longarts.

Heel vervelend voor je dat je een longziekte hebt maar je hebt nu een reden te meer om te stoppen.

Ik ga lekker fris naar bed. Heb vanavond heerlijk getutteld en voel me fris en fruitig.

Tot morgen allemaal en slaap lekker.
Hihi Bosaapje, ik ken het hoor! De vorige keer dat ik stopte werden mensen echt bang dat ik manisch werd (en daarna zwaar depressief ). En nu heb ik ook geregeld teveel energie. Ik praat ook belachelijk veel volgens mij. Maar goed, gaat vast over haha. Je vriend moet het maar even verdragen .

Klinkt helemaal goed Petra! Slaap ook lekker .
Je vriend moet het maar even verdragen.

Dat vind ik dus ook...

Woww Petra, goed zeg. Gelukkig zit je er nu heel anders bij dan de afgelopen nacht.

Leedies, welterusten en morgen gezond weer op
Goedemorgen SToppers. Vanochtend werken en vanmiddag ga ik een eind fietsen in de zon. Ik heb redelijk geslapen hoewel ik wel steeds om de paar uur even wakker word.

Allemaal een fijne rookloze dag gewenst, ik heb mezelf net weer verteld dat ik vandaag voor de 5de dag op rij NIET ga roken
En zo is dat. Er wordt vandaag niet door ons gerookt. Morgen niet en overmorgen ook niet. Wij gaan nooit meer roken.

Fijne dag allemaal. Ik vertrek richting sportschool

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven