Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
quote:Melpomene schreef op 14 april 2010 @ 15:43:

<knipknip>

Veel rokers stellen het stoppen ook voor als een marteling. Toen ik net gestopt was, blééf mijn schoonmoeder (zij rookt al 70 jaar) vertellen dat het heel, heel erg ging worden, dat ik vast weer ging beginnen, dat er heel veel andere dingen waren die slecht waren etc. Als ik maar even in een minder goed humeur was, riep ze "O, o, o, wat ben je toch chagrijnig!"

Hahaha ja die ken ik.

Ik heb ook een ex-stopper in mijn omgeving die ooit 2 jaar gestopt was en daarna weer begonnen en die blijft zeggen: "ja ik was nu eenmaal ongelukkig zonder sigaret dus dit gun ik mezelf gewoon, 't is mijn pleziertje!" Nou lekker pleziertje, geel en stinkend en piepend de pijp uit...

mij niet meer gezien! :puke:
Thx Sartan, ik zit hier nu nog een beetje weemoedig, heel bewust, te roken en straks is het: op is op en ik hoop toch echt dat ik de drang kan weerstaan om nieuwe te halen. Wat zeg ik: Ik weet zeker dat ik de drang kan weerstaan om nieuwe te halen!!. Mijn vader is anderhalf jaar overleden aan longkanker, die lieverd heeft van zijn 15de tot zijn 77ste gerookt en zijn laatste levensdagen waren een hel op aarde en ik wil dat voor mezelf voorkomen en het uiteraard mijn kinderen besparen dat ze een ouder zo moeten zien lijden.

Ik rook nog ff door en meld me zo wel af als ik naar bed ga en morgen gaat de beuk er in hier. Alle ramen gaan open, de poetsdoek en de dweil gaan erdoor, bed wordt verschoond, alles gaat hier fris worden. Ik ben er klaar voor!
quote:sartan schreef op 14 april 2010 @ 20:49:

[...]

Hahaha ja die ken ik.

Ik heb ook een ex-stopper in mijn omgeving die ooit 2 jaar gestopt was en daarna weer begonnen en die blijft zeggen: "ja ik was nu eenmaal ongelukkig zonder sigaret dus dit gun ik mezelf gewoon, 't is mijn pleziertje!" Nou lekker pleziertje, geel en stinkend en piepend de pijp uit...

mij niet meer gezien! :puke:

OMG, echt waar: na 2 jaar niet te hebben gerookt? Ergens ben ik ook wel bang geweest voor dat gevoel van chronisch ongeluk zonder peuk (en vast vele rokers met mij), maar ik weet nu al

zeker dat dat onzin is!

Maar daar zit volgens mij wel de grote krux.. stoppen met roken gaat uiteindelijk echt niet werken als je het doet met het idee: "het is beter voor mijn gezondheid, maar alles zal minder leuk zijn zonder sigaret." Je moet echt die verslaving beu zijn en weten dat je jezelf iets wijsmaakt (of eigenlijk laat wijsmaken door nico ) over de waarde van roken.

Ik heb een collega die 2 keer 9 maanden gestopt is geweest met roken vanwege zwangerschap. Maar beide keren lag ze binnen een half uur na de bevalling weer te paffen . Ik weet niet waarom, maar dat vind ik werkelijk ranzig klinken: een pas bevallen vrouw met een peuk in haar mond brrrr! Die collega was echt alleen gestopt omdat dat nu eenmaal moest, maar die heeft maanden gedacht dat haar iets ontzegd werd. Dan hou je het dus echt niet vol om niet te roken.

Petra, welkom ! Goed dat je gaat stoppen.. Ik voel me al een hele goeroe haha, maar ben ook pas net gestopt hoor. En ben er inmiddels heel erg blij mee na 18 dagen. Jij vast ook straks :-) ! En dit topic gaat je echt helpen om de moeilijke tijd door te komen, dus kom vooral schrijven hier.
Hai Himmie, ja ik wil nu ook heel bewust stoppen maar ik heb gisteren ook verteld aan die longmevrouw dat het leven me zo saai lijkt zonder peuk en dan vooral in combinatie met een wijntje of biertje in de kroeg. Ik weet echt niet of ik dat wel trek, alcohol zonder te roken. Het hoort zo bij elkaar in mijn domme hoofd. Maar ik ken ook zoveel mensen die gezellig een borrel drinken en niet roken, dus het kán wel! en daar hou ik me nu aan vast. Alles went........toch?
Petra, ga anders ' De opluchting' of ' Rookvrij' kopen en lezen (als je nog niet zo'n boek hebt). Dat is echt heel goed om de moraal hoog te houden als je het moeilijk hebt! En die boeken ontrafelen echt heel erg goed wat een verslaving is.

Haha, ik las in Rookvrij (volgens mij) een goed stukje wat steeds in mijn hoofd zit.. De strekking was: Roken helpt tegen stress, helpt je te concentreren, ontspant, maakt feestjes leuk, geeft je zelfvertrouwen etc..

Jemig, wat moeten al die niet-rokers toch een vreselijk leven hebben omdat ze nooit die sigaret hebben ontdekt!

Maar zie je niet- rokers voortdurend gespannen, ongeconcentreerd, chagrijnig en onzeker in en hoekje staan? Nee dus! Die hebben nergens last van. In tegenstelling tot de rokers die steeds bezig zijn met hun shotje nicotine dat ze weer binnen moeten krijgen om niet ongecocentreerd, chagerijnig, gestressed en onzeker te worden .

Heel veel succes Petra! Het begin is vooral doorzetten, maar met een heel goed doel!
Als roken in je hoofd zo erg met alcohol verbonden is, kun je het misschien de eerste 2 weken beter even mijden.. Je moet het jezelf natuurlijk niet moeilijker maken dan het is.

Maar, ik heb zelf al ervaren dat een wijntje zonder sigaret echt ook lekker is (eigenlijk lekkerder, want de smaak is veel beter). Zelf vond ik koffie zonder sigaret ook wel echt minder lekker.. Ik mistte heel erg die sigaret erbij. Maar dat begint al heel erg gewoon te worden zonder sigaret (na nog geen 3 weken). Een aantal weken heb je het moeilijk met dat soort omstandigheden.. Maar als je niet toegeeft en gewoon accepteert dat het even k*t is, komt het echt goed! Dat is gewoon zo. Maar wat is een paar weken als je daarna je levenlang geen verslaafde meer bent? De beste tip die ik hier kreeg is wel: accepteer je moeilijke momenten en laat ze over je heenkomen. Ze gaan allemaal ook weer voorbij!
Nog 4 te gaan, ik krijg het nog zwaar want wil eigenlijk wel naar bed maar een bepaalde dwangneurose zegt me ze allemaal weg te paffen, dan ben je toch ook een malloot. Ik heb de opluchting gelezen en ook Carr (3 keer) en ik weet wat er in staat en ik weet ook dat het waar is maar ik heb van het ziekenhuis ook boekjes gekregen met dezelfde info en die ga ik goed doorlezen. Ga morgen mijn dagboekje weer bijwerken en ik wil er echt actief mee bezig blijven. Ik wil op een punt komen (iets van 2 weken niet roken) dat ik denk: jezus mens, je bent al zo lang zonder, je kan het, je kan het, je kan het!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En als ik dan nog denk aan dat vieze rochelende oude vrouwtje dat vreselijk stonk naar oude peuken, die ik vandaag aan mijn balie had staan hijgen, dan ben ik meteen genezen van het roken. Echt waar, dat was zo'n vies mens en ze stonk en ze rochelde zo vreselijk dat ik spontaan moest kokhalzen
Himmie, ik drink gelukkig sinds een half jaar al geen koffie meer ivm galproblemen en met thee hoef ik niet te roken gelukkig. Dat is dus alweer een meevaller voor mij
quote:Petra65 schreef op 15 april 2010 @ 00:05:

Nog 4 te gaan, ik krijg het nog zwaar want wil eigenlijk wel naar bed maar een bepaalde dwangneurose zegt me ze allemaal weg te paffen, dan ben je toch ook een malloot. Ik heb de opluchting gelezen en ook Carr (3 keer) en ik weet wat er in staat en ik weet ook dat het waar is maar ik heb van het ziekenhuis ook boekjes gekregen met dezelfde info en die ga ik goed doorlezen. Ga morgen mijn dagboekje weer bijwerken en ik wil er echt actief mee bezig blijven. Ik wil op een punt komen (iets van 2 weken niet roken) dat ik denk: jezus mens, je bent al zo lang zonder, je kan het, je kan het, je kan het!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En als ik dan nog denk aan dat vieze rochelende oude vrouwtje dat vreselijk stonk naar oude peuken, die ik vandaag aan mijn balie had staan hijgen, dan ben ik meteen genezen van het roken. Echt waar, dat was zo'n vies mens en ze stonk en ze rochelde zo vreselijk dat ik spontaan moest kokhalzen

Dat moment komt ook hoor.. Ik had al na een week dat gevoel dat ik niet meer wilde roken omdat ik het al een week had volgehouden. Daarna heb ik het echt nog heel moeilijk gehad, maar roken is echt geen optie meer. Ook omdat ik het perse niet meer wil natuurlijk.

Komt goed met jou! Rook ze nog even en slaap lekker!
De laatste is gerookt.................een lieve vriend was er virtueel bij en ik voel me sterk nu. Ik ga nu slapen en spreek jullie morgen. Trusten, alles is op dus nooit meer kopen!!!!!!!!!!!(tis ook veels te duur he)
Goeiemorgen Petra! Je eerste rookvrije dag en de start van een rookvrij leven. Hop, Nico is de deur uit geschopt en komt niet meer terug!!!

Himmie, grote Motivator ga zo door ik kan zometeen met pensioen

Goeiemorgen,

Petra, hoe zijn de eerste uren als niet-roker bevallen?

Sartan, voorlopig mag jij nog niet met pensioen hoor ! Ik ben nog heel erg beginner en in de leer haha. Maar ik merk wel dat ik een drive krijg om mensen ervan te overtuigen dat stoppen met roken een heel erg goed idee is. Misschien moet ik mijn baan maar opzeggen om de blijde boodschap te verkondigen binnenkort wahahaha.
Goedemorgen, ik ben al druk bezig hier..............de derde was draait al, het beddespul hangt buiten en alle deuren en ramen staan open. Zit nu ff uit te blazen met een kop thee en ik voel me goed en ben nog steeds blij en vol goede moed. Ik hoop dat dat vanavond ook nog het geval is........................
Zet hem op, Petra. Gaat helemaal goedkomen.

Ik vond het de eerste weken in de kroeg moeilijk. Toen ben ik een paar weken niet aan de bar gaan hangen totdat ik het allemaal wat makkelijker vond. Eenmaal in de kroeg aangekomen, bleek ik er totaal geen probleem mee te hebben dat andere vlak naast me zaten te roken.

Als je situaties echt heel moeilijk vind, kun je ze misschien beter even mijden. Maar dat is voor iedereen anders.

Maar ga jezelf vooral niet zielig zitten vinden. Het wordt gewoon weer leuk, ook zonder peuk. Het is alleen een kwestie van tijd. Je moet even door een ongemakkelijker periode heen, voordat het leven weer gewoon is zonder sigaret.
Echt! Ik wou even pauzeren van mijn poetsgedoe hier en ik dacht: hmm, ik neem een colaatje met een peuk! Oh nee, peuk is taboe dacht ik er meteen achteraan. Zit nu aan een schaaltje aardbeien en de trek naar een sigaret is al weer weg ook.
quote:Petra65 schreef op 15 april 2010 @ 12:38:

Echt! Ik wou even pauzeren van mijn poetsgedoe hier en ik dacht: hmm, ik neem een colaatje met een peuk! Oh nee, peuk is taboe dacht ik er meteen achteraan. Zit nu aan een schaaltje aardbeien en de trek naar een sigaret is al weer weg ook.

Haha, dat had ik in het begin ook steeds die automatische gedachte:" en nu even roken". maar dat wordt best snel minder.

Goed bezig!
Eventjes een kort berichtje van mij.

Hier gaat het ook nog steeds goed. Gister 3 weken gestopt!

Succes Petra!!
Hoi Petra, da's het moeilijkste van de eerste weken: dat je alle gebeurtenissen in je leven met een peuk verbindt. Het is echt een kwestie van bewúst die link verbreken en dingen zonder peuk gaan doen. Vwb de kroeg/ alcohol, dit is een beruchte valkuil! Het kan helemaal geen kwaad om deze uitdaging heel even uit te stellen, natuurlijk moet het leven geen strafkamp worden maar soms is het beter het jezelf niet te moeilijk te maken.

En..... dag 1 is al bijna om! Hoe gaat het?
Hier nog één die wil stoppen met roken. Ik ga het, denk ik, doen met nicotinekauwgom want zo, cold turkey lukt me niet meer. Motivatie genoeg maar doordat ik oa erg chagrijnig wordt en daar niemand mee wil belasten dus met hulp.

Beide keren dat ik zwanger was ben ik van het ene op het andere moment gestopt en nergens geen last van. Dit heb ik beide keren jaren vol gehouden.

Helaas met mijn chronische depressieve buien lukt het mij ook niet meer om te kappen met die peuken. Toch wil ik stoppen voor mijn eigen gezondheid.

Ik eet gezond, sport minstens 3 keer in de week en daar hoort roken gewoon niet bij.

Ik rook ongeveer <10 sigaretten per dag en altijd buiten omdat ik het zo goor vind stinken en er niemand anders bij wil betrekken. Meeroken is echt niet gezond.

Over 4 weken gaan wij op vakantie en ik zou graag voor die tijd gestopt willen zijn, ook met de kauwgom. Mij lijkt het dat als ik op vakantie ben, andere omgeving etc, het makkelijker is om vol te houden.
Heel veel succes bosaapje, ik hoop echt dat het je lukt. Met mij gaat het zo met ups en downs. Vandaag voelde ik me prima maar ik moest net nog even naar mijn werk en ik liep naar buiten met een collega en die stak dus een sigaret op. Ooohh, ik wou dat ding wel zo uit haar handen grijpen maar ik ben maar snel weggelopen.

Ik ben bang dat ik het vanavond en de komende avonden wel moeilijk zal krijgen omdat ik echt een avondroker ben, oh nee wás!

Maar goed, ik zal me er wel doorheen moeten slaan, dat hebben er al duizenden mensen vóór mij gedaan dus mij moet het ook lukken.

Nog ff een vraagje, ik heb thuis nog van die zuigtabletten van niquitin. Ik mocht van de longarts daar 's avonds wel iets van nemen de eerste periode maar nu zie ik net dat ze houdbaar zijn tot februari 2010.............zou het kwaad kunnen om eentje te nemen nu ze over de datum zijn?
Dank je Petra, jou gaat het lukken hoor, zeker weten.

Mijn "geluk" is dat ik niet binnen rook dus niet het roken verbindt aan bepaalde gebeurtenissen zoals de pc, met een wijntje of koffie en dat soort dingen.

Bij mij is het eerder verbonden met voordat ik ga sporten, voor lange autoritten, voor bezoek aan weet ik veel wie en als ik ergens van terug kom.

Ik zou die zuigtabletten gewoon gebruiken. Mijn ex schoonzus heeft voor zo'n lab gewerkt waar ze de houdbaarheidsdatums onderzoeken en zij zei altijd dat Nederland heel pietluttig is qua die datums.

De producten gaan veel langer mee dan wat er op vermeldt staat.
Vraagje aan diegene die al langer gestopt met roken zijn.

Zijn jullie veel aangekomen? Zo ja, meer dan een kledingmaat of wat moet ik me daarbij voorstellen?
Voor mij is dit dag 4 dat ik gestopt ben. Eigenlijk opvallend genoeg zonder veel moeite.

Helaas... ben al 's 3 jaar gestopt geweest. Hopelijk deze keer for real...
Geldt voor mij ook Lizzl, dit is echt de allerlaatste keer dat ik moet stoppen.

Ik ben vanavond pas begonnen.

Jij ook succes Lizzl en houd vol!
Hallo allemaal, wat goed weer, allemaal nieuwe stoppers!

Wat ben jij goed Himmie, met je peptalks! Kijk maar uit Sartan

Ik kom mij schoorvoetend hier weer melden...ik moest echt even moed verzamelen . Een maandje geleden ofzo ging ik bij een vriendin eten (een gelegenheidrookster) en met voorbedachte rade heb ik een pakje gekocht. Ik was daar al een paar uur, en toen heb ik toch dat pakje op tafel gelegd en hebben we gerookt. Het was niet eens lekker, maar toch ca. 5 gehad.

De rest heb ik opgerookt (met "hulp" van anderen) op een feestje een week daarna.

Sindsdien niet meer gerookt, maar Nico heeft/had(?) mij dus nog in de tang .

Waarom waarom waarom? Ik heb het prima naar m'n zin als ik met mensen ben die niet roken, dan denk ik er niet eens meer aan. En als ik met die desbetreffende vriendin overdag afspreek dan heb ik die aanvechting ook helemaal niet. En dan is het óók leuk!

Nou, Sartan, komt u maar door (ook anderen zijn vrij flink de vloer met mij aan te vegen).
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven