Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
quote:Melpomene schreef op 15 april 2010 @ 12:18:

[...]

Nou, ik ben 51...

Ik zag dat tijdschrift eens liggen, en dacht toen: Goh, dat is best aardig voor de oudere medemens... Totdat ik me realiseerde, dat ik zelf tot de doelgroep behoorde.

Echt helemaal niets mee, van die grijzende 'oudere jongeren'.

Haha, ik ben nog een dertiger maar heb zulke momenten ook weleens in andere situaties.

't Is trouwens best een leuk blad, als ik eerlijk ben.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie die Friesche Vlag actie al gezien?

Toetjes
Favoriete vrekkensites:

Goede site voor geld-retour-acties

Site voor gratis stuff

Gratis bellen en post versturen

Folderaanbiedingen zoeken

Refund bij betaling met MasterCard

Korting op dagjes uit

Wie vult hem aan?
Ik kan altijd enorm genieten van verhalen over vrekken. Over oma's die theezakjes zo vaak gebruiken dat er geen kleur meer vanaf komt. Of een kennis die een filterzakje twee keer gebruikt en er dan een schepje verse koffie opgooit. Of een tante die met oma, nadat opa is overleden, naar de markt gaat om de niet gedragen onderbroeken van opa om te ruilen voor een maatje groter voor haar man. Of iemand die heel erg zit te dubben of ie met dit kleine potje verf uitkomt voor een streep op de boot, of dat het toch een groter potje moet worden (en dan er uren over emmeren). GEWELDIG!!

En dat boekje van dat vrekkenechtpaar heb ik ook in 1 x uitgelezen. Prachtig. Dat ze van die thermopakken maken zodat s avonds de verwarming lekker laag kan. Douchen in het donker met koud water etc. etc.

Zelf let ik aan de ene kant wel op, maar aan de andere kant gaat het soms heel snel. Ik sta bijna altijd rood aan het einde van de maand. Maar ik wil nu ook geen nieuwe kleding meer kopen, dat scheelt toch echt .Ik ben al die nieuwe kleding ook zat.
Nou Vicky, zulke voorbeelden vind ik niet geweldig, eerder een beetje ziekelijk eigenlijk...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik vind zulke verhalen wel grappig. Ook de belevenissen van de No Impact Man heb ik met veel plezier gevolgd. Iedereen heeft zo zijn eigen "comfort zone".

(ik zou het niet zo doen hoor)
Wie mag de no impact man dan wel niet zijn????
quote:sprokkelientje schreef op 16 april 2010 @ 14:22:

Wie mag de no impact man dan wel niet zijn????Dat is Colin Beavan. Hij woont in NY en heeft een jaar lang met vrouw en kind geprobeerd zo te leven dat hij "no impact" op het milieu maakte. (Daarbij compenseerde hij, want een zero impact bestaat niet). Hij stond bijvoorbeeld de was in de badkuip te doen om zo de wasmachine niet te hoeven gebruiken.

No Impact
jeetje....
quote:sprokkelientje schreef op 16 april 2010 @ 11:30:

Nou Vicky, zulke voorbeelden vind ik niet geweldig, eerder een beetje ziekelijk eigenlijk...

Vroeger hadden mensen soms echt helemaal geen geld. Ik weet dat mijn man als kind van vijf al in de kassen moest meehelpen met zijn vader die loonwerker was. Ze kregen dan ook wat groenten uit de kas 'van dat moment.

Soms aten ze thuis de hele week sla en pannenkoeken, want geld voor meer was er niet. Hij moest soms de kleren van zijn oudere zus aan, want andere kleren had moeders niet.
Ik kom ook weer eens langsvliegen, weinig tijd gehad voor het forum.

Voor de echte drinkers onder ons : de gall & gallpas. Veel korting, maar een tientje per jaar. Heb vandaag paar flessen gehaald en al de helft van het pasje eruit. Ze hebben geen lindemans ofzo, maar wel andere 'goedkope' wijnen. Ook goede aanbiedingen van doosjes met soms wel 10tje korting..

(god lijk wel een alcohol-prediker)

Verder ben ik niet zo zuinig bezig (wel met boodschappen enzo, maar verder veel buiten deur gegeten + kleding gekocht)
Nou, Vivadiva, ben eigenlijk wel blij met je alcoholpreek.

Houd op zich niet zo van klantenpassen, maar ga zeker even kijken of die van Gall & Gall de moeite waard is.
quote:Melpomene schreef op 16 april 2010 @ 16:13:

[...]

Vroeger hadden mensen soms echt helemaal geen geld. Ik weet dat mijn man als kind van vijf al in de kassen moest meehelpen met zijn vader die loonwerker was. Ze kregen dan ook wat groenten uit de kas 'van dat moment.

Soms aten ze thuis de hele week sla en pannenkoeken, want geld voor meer was er niet. Hij moest soms de kleren van zijn oudere zus aan, want andere kleren had moeders niet.

Dit soort verhalen over armoede enzo vind ik niet geweldig hoor, dat vind ik heel hard en triest.

Ik moet gewoon een beetje lachen om mensen die heel zuinig leven, terwijl dat niet hoeft. Ik bewonder deze mensen niet.
Nou leuk die aardappelkroketten actie, inmiddels al de 3e zak gekocht want vriend gooit altijd de zak met streepjescode weg.

Gelukkig vinden wij ze lekkerder dan die we normaal hebben.
1x is genoeg!
Ik heb net het gratis potje dagcreme van Nivea gehaald bij het Kruidvat tegen inlevering van een oud potje. Gelukkig ben ik slordig en ruim ik te weinig op in de badkamer dus had nog een leeg potje.

Dagcreme ziet er goed uit. Anti rimpel en een Spf van 15.
quote:Vicky schreef op 17 april 2010 @ 10:38:

[...]

Dit soort verhalen over armoede enzo vind ik niet geweldig hoor, dat vind ik heel hard en triest.

Ik moet gewoon een beetje lachen om mensen die heel zuinig leven, terwijl dat niet hoeft. Ik bewonder deze mensen niet.

Waarom zou je dat niet doen, als je daar zelf geen problemen mee hebt? Ik word wel eens moe van mensen, die voortdurend iets nieuws moeten hebben: nieuwe iPhone, nieuw dit, nieuw dat. Veel mensen zijn niet wat ze zijn, maar wat ze hebbenn.

De filosofie achter de Vrekkenkrant was consuminderen: het minder consumeren ten bate van mens én milieu. Daarnaast streefde het 'vrekkenechtpaar' naar financiële onafhankelijkheid, dus vrijheid. Dat is ze ook gelukt, na een aantal jaren hoefden ze niet meer betaald te werken, en ze doen nu werk dat ze leuker vinden en niet per definitie betaald hoeft te worden.

Dat soort mensen bewonder ik dus wel degelijk!

Voor heel veel mensen is 'consuminderen' iets anders geworden: zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Dat is een heel andere insteek.
Gedeeltelijk eens met Melpomene.

Goed op het geld letten om financiele vrijheid te hebben en je geld alleen uitgeven aan dingen die echt waardevol voor je zijn, vind ik heel goed.

Maar ik heb ook familie die echt heel rijk zijn, geen kinderen hebben aan wie ze het nalaten en die echt knieperig kunnen doen. Zal wel meer met karakter te maken hebben, want ze hebben echt nul joie de vivre.

Eten is altijd knieperig, ook als er gasten zijn. Een hamburger of een ei kun je krijgen. En een zuinig glaasje zure wijn...

Wat ik zelf een enorme rijkdom vindt van het vrekken is dat ik me steeds meer besef hoe rijk we eigenlijk in Nederland zijn. Natuurlijk zijn er zat en steeds meer mensen die erg op moeten letten.

Maar als ik wel eens de blogs lees van mensen die het met een bijstandsinkomen doen. Dan lees ik toch dat er een verjaarspartijtje voor de kinderen is. Dat er bijna elke dag vlees op tafel komt en dat de kinderen een hobby of sport volgen. Dat er huisdieren zijn, een wasmachine en magnetron en frisdrank. Een goede fiets of een brommer etc....

Mensen die dat niet kunnen zitten vaak op bijstandsniveau in de schuldsanering. En dat komt bijna altijd omdat ze niet op tijd hebben ingegrepen bij een verandering in de financiele situatie en schulden zijn gaan maken bij postorderbedrijven.

Bovendien is voedsel goedkoop (de prijzen zijn echt nauwelijks echt gestegen in de afgelopen 25 jaar) en voor 4,- euro heb je een kilo vlees. Ook is er veel goede en leuke kleding te krijgen voor echt weinig geld (zelf kleding maken loont niet meer omdat de H&M goedkoper is) en via kringloop en marktplaats is er ook veel voor een prikkie te krijgen.
Goh Hiltje, leven wij in hetzelfde Nederland? Die kinderen van de bijstandsmoeder zitten allemaal op een sport omdat de meeste gemeentes tot 250 euro per kind per jaar geven aan bijzondere bijstand voor deze kinderen. De kinderen van iemand die echter net boven bijstandsniveau zit, krijgen die bijzondere bijstand niet en als ze geluk hebben, mogen ze heel misschien nog op voetbal. Je zult ze vaak niet zien op de duurdere sporten. Kleding, ookal is ie van de Hennes, vind ik erg duur maar dat komt misschien omdat hier alles voor de kinderen maal 4 gaat. Overigens ben ik blij dat ik in Nederland woon hoor, je hoort mij verder niet klagen maar zo goedkoop is het gewoon niet (zeker niet als je moet werken en dus geen tijd hebt om alle aanbiedingen af te lopen).

Heb vandaag ook de gratis dagcreme opgehaald bij het Kruidvat en omdat ik wel regelmatig de badkamer opruim, heb ik eerst mijn huidige dagcreme in een ander potje zitten doen met een plastic lepeltje zodat ik een potje overhad

Daarnaast was alle make-up hier bij het Kruidvat 50% korting, pure luxe natuurlijk maar ik heb toch maar even mijn uitgedroogde make-uptasje vervangen, fijne nieuwe klonterloze mascara.

@ Melpomene, ik ben benieuwd hoe oud je man is. Het klinkt namelijk een beetje als kinderarbeid, vandaar.
Mijn man is 55. Dat soort dingen was vroeger hier in het Westland heel normaal. Vader was loonwerker, en die verzorgde dan een hele kas tijdens de oogst e.d. En dan moesten alle kinderen uit het gezin aan de bak: voor schooltijd, na schooltijd, in het weekeinde. En dan nog hadden ze het krap. Natuurlijk is dat kinderarbeid, maar men tilde daar toen minder zwaar aan.

@Hiltje: je hebt echte 'knieperigheid', en die komt volgens mij ook voor een groot deel voort uit een ander niets gunnen.

Voedsel best is inderdaad goedkoop gebleven, en bij een groot aantal mensen die het krap hebben, zit daar een geschiedenis voor van schulden maken op een 'gemakkelijke' manier. Ik zat onlangs te praten met een vriend van net dertig, en hij wilde graag een huis kopen. Probleem was, dat hij geregistreerd stond bij het BKR, omdat hij allemaal klantenkaarten e.d. had. En op een aantal daarvan, stond nog een paar duizend euro. Was gemakkelijk om 'even' een nieuwe pc of grote flatscreen te halen e.d. Ik kan daar echt met grote verbazing naar luisteren. Ik voel me dan een echte ouderwetse doos.
Ik denk ook wel dat het te makkelijk is om schulden te maken en rood te staan. En dat er te weinig informatie is over hoeveel het kost. Dat mensen er dus makkelijk intrappen en niet door hebben wat eraan hangt.
Maar is het vaak ook niet zo, dat mensen het gewoon niet wíllen weten?

Jaren geleden kreeg ik ook de brochures in de bus van LegioLease e.d. Alleen al het doorlezen van de 'gewone' brochure maakte mij duidelijk, dat er belegd ging worden met geleend geld. En dat je dat dus kwijt kon raken. Daar begin ik niet aan.

Maar er zijn hele volksstammen die het wél deden en daarna hevig verontwaardigd waren toen ze verlies leden. Terwijl dat echt gewoon duidelijk was.
Vandaag ook weer vrijwillig geconsuminderd. Lekker een stuk gefietst met een vriendin door een recreatiegebied. En in plaats van een duur drankje en een klef broodje te nemen bij een mega-druk restaurant met een paar stoeltjes en vele gillende kinderen, hebben we een lekker rustig bankje opgezocht met een mooi uitzicht. De zelf meegebrachte drankjes en wraps met zalm (zelfgemaakt, Euroshopper) genuttigd en heerlijk genoten in het zonnetje.

Het leven is mooi, en hoeft zeker niet duur te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heerlijk toch!

Lekker weer hè? Ik zit helaas hard te werken.
Gisteren besloten om met een groep vrienden in de tuin te blijven zitten met wijn en pizza, in plaats van de overbevolkte terrassen te bezoeken om veel geld te spenderen aan slechte rosé.

En nog steeds geen kleding gekocht, ik word steeds creatiever met de inhoud van mijn kast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven