zelf chips maken

19-04-2010 22:37 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zin in chips, maar ik heb geen chips. Ik heb nog wel een zak aardappels.

kan je zelf chips maken? In een oven?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Nodig:

4 grote aardappelen, 2 el zonnebloemolie, zout/paprika, bakpapier

Voorbereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden celsius.

Schil de aardappels. Was ze en dep ze droog. Schaaf met een duschiller of kaasschaaf hele dunne schijfjes.

Bereidingswijze

Bekleed de bakplaat of braadslede met bakpapier.

Verdeel de aardappelschijfjes zo over het bakpapier dat ze niet op elkaar liggen.

Bestrijk ze met olie en strooi er wat zout of paprikapoeder over.

Laat ze 15-20 minuten in het midden van de oven goudbruin worden.

Draai ze eventueel even om met de keukentang (dit is wel aan te raden)
Zo makkelijk! Wauw, dat ga ik morgen uitproberen!
quote:Spijker schreef op 19 april 2010 @ 22:42:

Zo makkelijk! Wauw, dat ga ik morgen uitproberen!Morgen? Dan heb je toch al chips kunnen kopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een echte chips verslaafde gaat nu nog aan het bakken...
binnen nu en 20 minuten lig ik in bed denk ik
Mijn pa maakte dat vroeger wel eens...echt superlekker!

Ik kom nog wel uit de tijd dat patat onverantwoord uit de frituur komt, en niet uit de oven.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Spijker schreef op 19 april 2010 @ 22:42:

Zo makkelijk! Wauw, dat ga ik morgen uitproberen!Morgen en nu dan? rij je ff naar de benzinepomp voor een zakkie chips?
hahaha spijker je plaatst een topic dat je zin hebt aan chips of iemand een tip heeft... en komt de tip ga je dat morgen doen????
Ja nou weet je. Ik ben ongesteld en dan heb ik de hele tijd zin in vanalles. Maar als ik echt alles zou opeten wat ik zou bedenken dat ik ga eten als ik ongesteld ben, dan zou ik dichtgroeien.

Maar de fantasie is ook lekker

En morgen heb ik nog steeds die zak aardappels en ik eet bijna nooit aardappels. Dus het wordt een chipsavontuur, met voorpret.
Pff, ik vind het nogal een gedoetje.

Dat laat ik graag over aan meneer Lays.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hihi, ik heb bij gebrek aan chips wel eens een flinke hoeveelheid zonnebloemolie in een koekenpan gegooid, aardappels in hele dunne plakjes gesneden en op hoog vuur gebakken (gefrituurd dus eigenlijk). Zout erop en klaar.
Maar op lekkere chips staat vaak 'oven baked' ja toch? Dus ga ik t morgen maar eens in de over proberen.

Ik heb alleen geen fijnschiller, dus dat wordt heeeel fijn snijden dan...
Je loopt aan de andere kant ook nog fris en vrolijk op Boogje te azen Spijk, dus je kan ook nog wel even een zak chips bakken.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Spijker schreef op 19 april 2010 @ 23:29:

Ik heb alleen geen fijnschiller, dus dat wordt heeeel fijn snijden dan...wel een kaasschaaf in huis?
hoe slaperiger ik ben, hoe gehaaider ik aas
Doe het niet doe het niet doe het niet!

Ik heb hier een hele zak aardappelen in slappe vette schijfjes verandert, wat een drama. En ik had zo'n trek in chips.

Een zak Burt's van AH en klaar ben je.
Doe het niet??

Shit, en ik wilde vanmiddag het thuis nog wel gaan proberen.. Weet je wat er mis ging?

En heeft iemand een idee of je een bepaalde soort aardappel moet gebruiken, of er het beste voor geschikt is? Kruimig, of juist stevig/vastkokend?

Ik ga het toch gewoon doen denk ik..

Spijker, jij al een poging gewaagd?
anoniem_40846 wijzigde dit bericht op 20-04-2010 06:09
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb jaaaren geleden (basisschool) tijdens een partijtje eens zelf chips gemaakt. In een museum, waarvan ik niet weet of het nog bestaat. Weet nog wel dat ik het erg lekker vond!
Ik heb het ook eens gedaan, maar dan in de frituur want we hadden geen oven. Gewoon heel dun snijden met een mesje. Bij ons was het heel lekker :D.
Gewoon in de frituur joh, chips moet ongezond zijn

En ik vind oven baked chips echt smerig, dus ik zou dat al niet proberen.

Maar goed, gewoon aardappels in dunne schijfjes snijden en frituren, kind kan de was doen.
668, the neighbour of the Beast
quote:Brummetje schreef op 20 april 2010 @ 06:23:

Ik heb jaaaren geleden (basisschool) tijdens een partijtje eens zelf chips gemaakt. In een museum, waarvan ik niet weet of het nog bestaat. Weet nog wel dat ik het erg lekker vond! Volgens mij weet ik meteen wat je bedoelt: De Ontdekhoek! Wat was dat leuk hè, en het bestaat nog steeds in meerdere steden.
quote:_eyris_ schreef op 20 april 2010 @ 07:25:

Ik heb het ook eens gedaan, maar dan in de frituur want we hadden geen oven. Bak je dat dan gewoon in frietvet of in zonnebloemolie?
ben benieuwd! als jullie het uitproberen en het is een succes, ga ik het ook eens doen!
quote:Brummetje schreef op 20 april 2010 @ 06:23:

Ik heb jaaaren geleden (basisschool) tijdens een partijtje eens zelf chips gemaakt. In een museum, waarvan ik niet weet of het nog bestaat. Weet nog wel dat ik het erg lekker vond! Jaaaa dat heb ik ook eens gedaan! Zo leuk! Je kon er superveel proefjes doen, enige wat ik heb onthouden is die overheerlijke chips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven