Kan dit eigenlijk wel?

20-04-2010 14:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je gaat op uitnodiging met een korte reis mee.

Vervolgens worden na afloop op de site foto's geplaats van het gehele uitje (waarschijnlijk ook vanuit promotie oogpunt)

Tevens kunnen deelnemers met een inlogcode ook zelf hun genomen foto's op de site plaatsen.

Dit allemaal zonder toestemming van de personen die op de foto staan.

De foto's staan dus op het net daarom publiekelijk te zien en tevens eraf te plukken.

Kan dit zomaar?

Is het gezeur als je daar toch een onbehaaglijk gevoel over hebt?

Is het ook gezeur als je daar contact over opneemt?
Het zou kunnen dat dit in de voorwaarde van de reis genoemd is.

Maar ik zou me daar zelf ook niet erg fijn bij voelen.

Als er foto's van mij zouden zijn gemaakt en die dan vervolgens zonder mijn toestemming op het net worden gezet.

Zeker geen gezeur als je je daar niet goed bij voelt en ook niet als je daarover contact over gaat opnemen. Vind ik.
Nee stond niet in de vooorwaarden.

Er zijn niet eens voorwaarden geweest.
Als ik iedereen ken die mee is geweest en je hebt een inlogcode nodig zou ik het niet zo erg vinden. Als dit allemaal niet het geval is zou ik het helemaal niet kunnen waarderen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nope, waren voor de reis wildvreemde mensen.

De inlogcode is enkel om de foto's op de site te kunnen plaatsen.

De foto's zij dan door iedereen te zien, vrij op het net.

Als het zo in elkaar zou steken dat enkel de deelnemers via een inlogcode bij de foto's kunnen komen, is het een ander verhaal.

Maar zo is het dus niet.
Ik snap je heel goed Iry. Ik vind het zo apart dat je tegenwoordig expliciet moet aangeven dat je níet op de foto wilt, en ook niet met die foto op het internet.

Het is geen gezeur. Het is je goed recht om niet op de foto te willen.
Vreemd dat ze dat zomaar doen.

Ik zou zeker contact opnemen hierover.

Volgens mij mag het toch niet dat je zomaar foto's van iemand gebruikt zonder eerst toestemming aan die persoon gevraagd te hebben.
Ik kan me HEEL goed voorstellen dat je daar een onbehaaglijk gevoel bij hebt. Waarschijnlijk is het moeilijk dit op de juiste manier aan te kaarten, omdat veel mensen hier gewoon totaal niet over nadenken... 'is toch leuk???' (zie Hyves en Facebook waar je soms de belachelijkste foto's van wildvreemden tegenkomt).

Toch zou ik het (voor je gemoedsrust) zeker doen. Zelf zou ik er ook totaal geen prijs op stellen, het zou voor mijn werk ook echt niet goed zijn.
Lastige vraag....

Ik denk dat mensen wel gewoon hun foto's op het net mogen gooien, dat kunnen ze namelijk ook los van die site doen (hyves, blogs, whatever..). Alleen ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat ze het niet zomaar ter promotie mogen gebruiken??? (maar dan weer wel de foto's die ze zelf hebben gemaakt omdat je daarvan redelijkerwijs wist..etc.)

Als je er raar op staat of dronken of in compromiterende houdingen zou ik ze even mailen en om welke foto's het gaat. Dat zou ik niet raar vinden en dan halen ze ze misschien wel gewoon weg.
Zonder toestemming van de afgebeelde personen mogen foto's niet op internet geplaatst worden. Foto's zijn 'bijzondere persoonsgegevens' in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens en het is verboden daar iets mee te doen, tenzij bijvoorbeeld toestemming van de afgebeelde personen is verkregen. Dat moet dan expliciete toestemming zijn. Als je er over klaagt moeten de foto's dus van internet af.

Ik vind het sowieso geen "gezeur" hoor, los van wat er wettelijke wel of niet mag, is het wel z0 netjes om even van tevoren te vragen of mensen wel zo herkenbaar op internet willen.
Dat wordt dan afwegen waardoor je je ongemakkelijker voelt: de foto's op internet, of vragen of ze de foto's waar jij op staat er af kunnen halen. Geen makkelijke vraag om te stellen denk ik. Sterkte!
Portretrecht
Zolang je naam er niet bij staat is het toch niet googlebaar? Dat scheelt dan weer iets, hoewel ik me voor kan stellen dat je het niet leuk vindt.
niet-googlebaar is alleen niet het criterium Toet. De meeste wetten zijn van v'o'or Google en daar niet op aangepast
Niet googlebaar vind ik ook geen handig criterium, want stel dat vrienden van vrienden dergelijke foto's op het net zetten, die wel googlebaar zijn. Dan kunnen er genoeg mensen zijn die jou ook van die foto's herkennen, en dat wou je juist voorkomen.
Zou het idd niet waarderen als ik in bikini/badpak/aangeschoten in een tropische bar/rood verbrand met zebrastrepen op een foto te zien was op het net. Als het een 'nette' foto zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben.

Ik vind niet dat je zeurt als je hier contact over opneemt. Ik vind het raar dat ze geen toestemming hebben gevraagd.
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen. Straks zet iemand alle namen onder de foto voor hij m upload en ben je alsnog googlebaar. En afgezien daarvan, ik wil gewoon geen fotos van mezelf op een openbare plek op het web. Ik zou zeker contact opnemen met die club en ze het probleem duidelijk maken want ik denk dat ze er gewoon niet bij stilstaan dat sommige mensen niet met hun kop op internet willen.
.
En nee , geen dronken ordinaire foto's

Evenal, gewoon niet prettig is mijn mening, en vind ik het zeer incorrect eigenlijk op deze manier.

Gaat denk ik toch wel een mailtje de deur uit, dan maar te boek als zeur

Heb nog wel even mening van vriend afgewacht (luister ik daar wel eens naar ? )

Maar die vond het ook niet kunnen qua norm, al had hij er persoonlijk minder problemen mee (als in geen onprettig idee erbij)
quote:Toet schreef op 20 april 2010 @ 15:28:

Zolang je naam er niet bij staat is het toch niet googlebaar? Dat scheelt dan weer iets, hoewel ik me voor kan stellen dat je het niet leuk vindt.Offtopic, maar daar zou je je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen. Er wordt al gewerkt aan zoekmachines voor afbeeldingen. Picasa kan, meen ik, al mensen die je hebt 'gelabeld' herkennen wanneer ze op andere foto's staan.
Dat niet googlebaar schreef ik omdat ik dat belangrijk zou vinden, denk ik. Dat toekomstige werkgevers, of nieuwe collegae niet via het invoeren van mijn naam bij die foto's terecht zouden komen. Het ging me dus niet om de wettelijke regels oid. Wat Bosaap zegt klinkt wel heftig eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven