Een hersteloperatie sterilisatie man

06-10-2007 16:18 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het heeft bij ons nu wel een aardig tijdje zitten wringen maar we willen nog dolgraag een kindje erbij...

Maar mijn man is gesteriliseerd en zou dan een hersteloperatie moeten ondergaan.

Wie heeft hier ervaringen mee ?

Zou ze dolgraag met jullie willen delen.

Zijn er ook vrouwen die de leeftijd van mij hebben 39 en dit nog gedaan hebben ?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Hoi Tatoo,

Ik kan je niet over ervaringen vertellen maar zit wel in dezelfde situatie. Mijn vriend heeft zich na 2 kinderen in zijn vorige relatie laten steriliseren. Wij zijn nu nog niet zover dat we aan kinderen willen beginnen, maar nu het steeds serieuzer wordt tussen ons hebben we het er wel eens over. Ik heb namelijk nog geen kids en wil die wel (ooit). We zijn benieuwd naar ervaringen van andere stellen...

Wat ik wel heb begrepen is dat het erg veel uitmaakt hoe lang geleden de sterilisatie plaats vond, ivm antistoffen die het lichaam aan gaat maken na een sterilisatie. Hoe lang is dat bij jullie?

Ik ben trouwens 28.......
Hoi Sangsaa,

Mijn man is eigenlijk pas 2 jaar lang gesteriliseerd dus dat is nog niet zo kort..ik maak me meer zorgen om mijn leeftijd....

Ik ga maandag een afspraak maken in het ziekenhuis en dan zal de arts wel vertellen hoe of wat...

Ik las verderop in het forum ook over zulke situatie's en die zagen er positief uit...dus ????
Een sterilisatie, zowel van man als vrouw, is in principe onomkeerbaar. Een sterilisatie is dan ook alleen een goede keuze wanneer u zeker weet dat u geen kinderen (meer) wilt.

Technisch is het niet zo moeilijk om de doorgeknipte zaad- en de eileiders opnieuw met elkaar te verbinden, maar dat betekent niet dat daarmee ook hun werking hersteld is. Het succes van de herstelling hangt vooral af van de schade die door de sterilisatie aangericht is. De vooruitzichten zijn het slechtst voor de man.

Bij de man

Wanneer een gesteriliseerde man toch nog een kind wil verwekken, kan getracht worden om de ingreep ongedaan te maken door de beide uiteinden van de zaadleiders terug aan elkaar te verbinden (vaso-vasostomie). Deze secure technisch ingreep lukt in 9 op 10 gevallen. In principe zouden de zaadcellen dus opnieuw moeten kunnen passeren, maar de vruchtbaarheid is daarmee niet altijd hersteld. Slechts 3 op 10 mannen zijn nadien in staat een kind te verwekken.

Of de vruchtbaarheid zich zal herstellen, hangt af van verschillende factoren, zoals:

• de vruchtbaarheid vóór de sterilisatie;

• de lengte van het verwijderde stuk van de zaadleiders;

• het aantal jaren sinds de sterilisatie: de kans dat er opnieuw zaadcellen zullen verschijnen in het zaadvocht neemt af met 4 % per jaar.

• de aanwezigheid van een spermagranuloom, een knobbeltje dat zich vormt als een reactie op het materiaal dat gebruikt werd om de zaadleiders te dichten of op doorsijpelende zaadcellen;

• de zwelling van de zaadleider die nog aan de zaadbal hangt. Deze zwelling kan een perfecte herverbinding moeilijk maken.

• antistoffen: soms maken mannen na de sterilisatie antistoffen aan tegen hun eigen zaadcellen gevormd worden. Deze antistoffen kunnen de kwaliteit van de zaadcellen en dus ook hun bevruchtingsmogelijkheden aantasten.

Indien erg geen levensvatbare zaadcellen opduiken in de zaadlozing, kan men eventueel op zoek gaan naar nog niet volledig ontwikkelde zaadcellen in de teelbal of de bijbal, en via IVF-technieken toch een zwangerschap realiseren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.fertiliteit.in...erige/hersteloperatie.asp
http://www.freya.nl/web_verzekeringen/a ... nd2007.php

No sperm-No pay regeling:

Een hersteloperatie kost 3800 euro. Dat is veel geld, maar wij staan voor onze deskundigheid en ervaring. Als een sterilisatie minder dan 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden bij een man die eerder kinderen heeft verwekt, en bij het onderzoek wor-den geen grove problemen voor herstel gevonden, dan be-krachtigen wij onze deskundigheid met een volledige restitutie van de kosten indien de ingreep niet tot zaadcellen in het ejaculaat leidt.http://www.berglandkliniek.nl/?pag=12&pid=75

Wetenschap

Nieuwe sterilisatiemethode is omkeerbaar proces

maandag 9 oktober 2006 17:51

Een nieuwe methode van sterilisatie maakt het mogelijk om een man voor langere tijd onvruchtbaar te maken en daarna moeiteloos weer vruchtbaar. Dit kan het einde betekenen voor de pil die veel vrouwen als anticonceptiemiddel gebruiken, want de nieuwe sterilisatiemethode is makkelijker, goedkoper en sneller omkeerbaar.

De nieuwe sterilisatiemethode Intra Vas Device (IVD) is vergelijkbaar met het vrouwelijke spiraaltje, een anticonceptiemiddel dat in de baarmoederholte wordt gebracht. Het spiraaltje is de vaakst gebruikte en de goedkoopste manier van lange termijn anticonceptie die ook weer ongedaan kan worden gemaakt.

Het Intra Vas Device is 2,5 centimeter lang en ruim 1 millimeter dik

Zaadleiders

Bij de nieuwe methode worden de mannelijke zaadleiders niet doorgesneden, maar afgesloten met een stop van 2,5 centimeter lang en ruim 1 millimeter dik, het IVD. In elke zaadleider wordt een stop geplaatst, via een klein gaatje dat in de testikel wordt gemaakt. Het IVD zorgt ervoor dat er geen zaadcellen meer in het sperma kunnen komen.

Bij een traditionele sterilisatie worden de zaadleiders, die de penis met de testikels verbindt, doorgesneden. Het is bedoeld als permanente anticonceptie, maar kan soms ongedaan worden gemaakt om de vruchtbaarheid te herstellen. De nieuwe methode is makkelijker en goedkoper ongedaan te maken.

De stoppen eruit trekken kost 340 euro en is een stuk gemakkelijker dan een chirurg de boel weer aan elkaar te laten naaien (kosten 4.000 euro). Bij de traditionele methode wordt de kans dat de man weer vruchtbaar kan worden ieder jaar na de ingreep 10 procent kleiner. Hoe dat zit met IVD is nog onduidelijk.

Apen

Bij een studie met dertig mannen bleek het IVD zeer effectief, alle proefpersonen hadden geen of te weinig zaadcellen in hun sperma om een zwangerschap te veroorzaken. Onderzoek bij apen heeft aangetoond dat de sterilisatie omkeerbaar is. Nadat de apen zeven maanden met de stoppen in hun zaadleiders hadden rondgelopen, was hun zaadproductie een maand na de hersteloperatie weer normaal.

Bij mensen is een hersteloperatie ook mogelijk, maar dit is tot nu toe alleen getest bij mannen waar de stoppen werden verwijderd op de dag dat ze waren ingebracht. Daarom zal de Shepherd Medical Company vanaf 16 oktober de sterilisatiemethode nogmaals gaan testen. Deze keer wordt het IVD niet na een dag, maar na achttien maanden verwijderd. Bij negentig proefpersonen wordt een IVD ingebracht en volgt daarna een hersteloperatie om te kijken hoelang het duurt voordat de mannen weer vruchtbaar zijn.

Shepherd Medical Company denkt dat de kosten van de een sterilisatie onder de 800 euro zal komen te liggen, een traditionele kost in Nederland 340 euro. Als alle tests goed verlopen is de methode vanaf 2010 goedgekeurd. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan een film over de nieuwe sterilisatiemethode.
Tatoo : Ik vraag me wel af hoe/ waarom je in zo'n korte tijd ineens er zo anders over kan denken..........

Sangsoo : Ook snap ik mannen en vrouwen niet zo goed die met ( of is het bij ) elke nieuwe partner kinderen willen . Zo'n man is in zijn vorige relatie toch niet gedwongen tot sterilisatie en moet toch zelf zoiets van " genoeg is genoeg / zo is het goed " hebben gehad ? Ben je niet bang dat hij toegeeft aan jouw kinderwens ipv dat hij dolgraag nog meer kinderen wil , wat toch wel een hele andere insteek is .
Mijn man is ook "geholpen " ........ik wilde SAMEN geen kinderen meer ( mijn man vond twee écht genoeg ) en hij wilde NOOIT geen kinderen meer ..........ik heb hem nog voorgehouden dat bij een eventuele scheiding of overlijden hij nog jarenlang kinderen kan verwekken bij leuke piepjonge vrouwtjes , maar hij vond en vindt dat onzin en vindt dat zo'n nieuwe vrouw/vriendin in dat geval dikke pech heeft dat ze een man kiest/treft die jaren geleden al besloten heeft geen kinderen meer te willen .
Hoi Bianca,

Bedankt voor je uitleg, maar dit had ik ook al op internet gevonden...ik vroeg gewoon op dit forum of er mensen zijn met ook ervaring bij een hersteloperatie.

En waarom ik die beslissing genomen hebt en waarom Sangsoo ook nog kinderen wil gaat jou eigenlijk niets aan.

Mij gaat het om de ervaringen.....
Daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens Bianca. Het is ook precies de reden waarom mijn man en ik nu nog niet voor sterilistatie kiezen, maar voor de Mirena. We zijn allebei nog jong (33 en 31) en je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet.

Maar goed, daar vraagt TO niet om.

Tatoo, je hebt dat andere topic al gevonden toch? Waarom ga je daar niet meeschrijven? Daar vind je in ieder geval 'lotgenoten'.
Meave, ik wilde dit hier gisteren al neerzetten, maar toen zag ik dat Tattoo daar al gereageerd had. Ze heeft 't dus wel gevonden..

Mijn man en ik waren beide 33 jaar, geloof ik, toen m'n man geholpen werd, en hij wist zeker nooit meer kinderen te willen. Óók niet bij een eventuele volgende relatie. Nu blijven wij natuurlijk gewoon bij elkaar en worden samen oud () dus hoeft hij ook niet meer maar hij is daar zeker heel stellig in.

Inmiddels zijn we trouwens beide 40.
Later is nu
Hoi Tatoo,

Ik zag dat jij bij 'mijn' ahum topic ook geschreven had, maar ik zal je hier even een reactie geven. En je mag natuurlijk altijd met ons meepraten op het andere topic.................van harte welkom hoor!

Mijn vriend was meer als 10 jaar geleden gesteriliseerd. Na een relatie van een paar jaar waarin ik aangaf dat ik graag zelf een kind zou willen en wel met hem hebben we info ingewonnen bij de urologe. Zij gaf ons weinig kans op slagen van de hersteloperatie omdat het al zo lang geleden was, maar ze wilde de operatie wel uitvoeren. We hoefden niet lang te twijfelen want ook mijn vriend wilde met mij toch nog een kind.

Vorig jaar eind oktober is mijn vriend 'hersteld'. Na de operatie kregen we te horen dat er maar 1 zaadleider hersteld was omdat de ander te slecht was, maar er waren in de bijbal genoeg gezonde en levende zaadcellen aanwezig. Deze zijn ook voor ons ingevroren voor eventueel IUI, ICSI of IVFals het allemaal niet zou lukken. Eind januari moest mijn vriend zijn zaad inleveren om te testen hoeveel miljoen gezonde levende zaadcellen er per ml sperma aanwezig waren. Op 29 januari kregen we de uitslag en die was goed. meer als 35 miljoen gezonde zaadcellen per ml. Dus zwanger worden op de natuurlijke manier moest volgens de arts wel gaan lukken.

Wat we niet wisten maar 2 weken later wel toen ik overtijd bleek te zijn was dat ik al 5 weken zwanger was!

En het resultaat is er binnen een jaar na de hersteloperatie...............in bedje (helaas nog wel in het ziekenhuis want ze was een maand te vroeg) ligt nu een wolk van een dochtertje waar we supertrots op zijn.

Dus het kan allemaal heel goed gaan, maar het kan ook een lange weg worden, dat kun je allemaal lezen in ons topic.

Maar ik wil jullie heel veel succes wensen met wat jullie ook beslissen, en het is jullie beslissing, die van niemand anders.

Dus als je mijn verhaal leest zou ik zeggen ga er voor!!!

Succes!

Liefs Tessa
Hoi Tatoo,

Mijn man was ruim 3 jaar gesteriliseerd. Uiteindelijk wilde hij toch voor een hersteloperatie gaan. Zijn toenmalige huisarts reageerde heel negatief; waarom, kans op slagen is zeer klein, etc. Beetje vreemd, maar goed. Uiteindelijk bij een zeer kundige urololoog terecht gekomen. Hersteloperatie gehad (hij mocht dezelfde dag weer naar huis). Toen afwachten ....

Na 3 maanden onderzoek van de kwaliteit van het sperma - was prima. Hij is in mei geopereerd en ik ben in december zwanger geraakt (zelf in oktober gestopt met de pil). Mijn zoon is inmiddels 12 jaar oud.

Misschien hebben wij toen gewoon heel veel geluk gehad, maar ik wil alleen maar aangeven dat het geen hopeloze zaak is.
[quote]Tatoo schreef op 07 oktober 2007 @ 11:08:

Hoi Bianca,

En waarom ik die beslissing genomen hebt en waarom Sangsoo ook nog kinderen wil gaat jou eigenlijk niets aan. Nou, nou.......tuutttuuttuuttuut....

quote]

Nee, gaat me op zich niks aan...maar was wel erg benieuwd hoe je in twee jaar tijd van volkomen overtuigd zijn dat je "KLAAR " bent ineens tot het besef komt dat je gezin nog niet "af "is .

Mag ik vragen of jullie het zelf moeten betalen of dat het vrgoed wordt trouwens ? Of is dat ook weer grensoverschrijdend ?
Bianca,

Wie zegt dat ik in die tijd volkomen "klaar" ben met kinderen...jij weet niets van mijn situatie af en dat wil ik ook wel zo houden...ik vroeg alleen maar of er mensen met ervaring zijn voor een herstel.. en volgens mij ben jij dat niet !!!

En Tessa,

Ontzettend bedankt voor je verhaal ...hier heb ik tenminste iets aan....

Zelfs met een goedwerkende zaadleider en een tijd van 10 jaar kan het nog lukken.

Ik hoop ook dat alles goed gaat met julie en je dochtertje...en dat ze maar snel mag thuiskomen

Bedankt
Zo, als jij last van je hormonen krijgt , mocht de hersteloperatie lukken , onthoud dan dat ik nooit op een topic van jou reageer...
Nou nou nou wat een heftige reacties hier.

@ tatoo: bij mijn vriend is het nu bijna een jaar geleden dat hij zich heeft katen steriliseren. Dat is dus op zich 'positief', ook heeft hij makkelijk kinderen gekregen in zijn vorige huwelijk, dus ook daar geen problemen te verwachten.

@BGB: de reden dat ik met 'elke' relatie kinderen wil, is dat ik 28 ben en nog geen kinderen heb. Ik wil graag een eigen gezin en mijn vriend weet dat. Ik weet ook dat hij gesteriliseerd is en dat hij daar goed over na heeft gedacht. Welke redenen hij daarvoor had, dat schrijf ik hier niet op. Dat is persoonlijk en ik ben niet degene omdat op internet te zetten, hoe anoniem ook. Zoals ik in mijn posting aangaf, we weten nog niet of we kinderen willen. Onze relatie is nog redelijk pril maar gezien mijn leeftijd en ook de zijne, is dit wel een onderwerp dat ter sprake komt. We zijn nu in de fase dat we willen weten wat de consequenties zouden zijn als we besluiten samen voor kinderen te gaan, zodat we weten waar we over praten. Zonder daar nu al conclusies aan te verbinden of besluiten in te nemen. Je kunt wel leuk babbelen over de toekomst van je relatie en het wel of niet nemen van kinderen, maar als je niet weet waar je het over hebt kom je niet verder.

De info die je geeft had ik inderdaad ook al gevonden. Ook ik ben net als tatoo vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen die er voor gekozen hebben deze weg in te slaan.

@ tatoo: ik ben benieuwd hoe het gesprek gaat maandag! Laat het even weten in dit topic op het andere, ik check beiden! ;) Succes!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2007 @ 19:20:

Zo, als jij last van je hormonen krijgt , mocht de hersteloperatie lukken , onthoud dan dat ik nooit op een topic van jou reageer...Zoiets dacht ik nou ook.
quote:Sangsaa schreef op 07 oktober 2007 @ 19:45:

Nou nou nou wat een heftige reacties hier.

Inderdaad....schijnt gevoelig te liggen..........

@BGB: de reden dat ik met 'elke' relatie kinderen wil, is dat ik 28 ben en nog geen kinderen heb. Dan geldt die vraag toch ook helemaal niet voor JOU !? Ik wil graag een eigen gezin en mijn vriend weet dat. Ik weet ook dat hij gesteriliseerd is en dat hij daar goed over na heeft gedacht. Kennelijk niet goed genoeg, of zeg ik nou weer iets ontzettends stoms ? !
Bianca

Als ik last van mijn hormonen zou krijgen dan.. zou jij mij een groot plezier doen om niet meer te regeren....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
quote:Tatoo schreef op 07 oktober 2007 @ 20:22:

Bianca

Als ik last van mijn hormonen zou krijgen dan.. zou jij mij een groot plezier doen om niet meer te regeren....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Regeren ? Joh , zet jij mij toch van mijn troon af tegen die tijd ?

.
je bedoelt zeker je kruk...
quote:Tatoo schreef op 07 oktober 2007 @ 20:36:

je bedoelt zeker je kruk...

Nee, die gouden troon !

Gaat op handen zitten om niet te typen ; die kruk is waar jij mee ....etc........
Dit is zo zielig....ik heb een verder gekeken bij wie jij allemaal een reactie geplaatst hebt ...maar dat zijn net zulke lullige berichten als dat je op mijn berichten doet.....

Vind je dit leuk om mensen zo te behandelen ? ...dit kan je natuurlijk niet in het dagelijkse leven, dus doe je het maar bij mensen die een vraag over iets hebben...en dan geef jij wel weer je snerpende opmerkingen ...

BRAVO !!!!

Koningin SNERP....( heb je toch nog een troon nodig ) ahahahahahahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven