Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
quote:Tia Dalma schreef op 22 april 2010 @ 12:38:

[...]

En inderdaad: hij IS niet de Asperger, hij heeft het. [..]Ik kijk daar anders tegenaan: ik ben asperger, ik heb het niet.
Scheiden is moeilijker dan verliefd worden, and there are no shortcuts...mijn vraag omdat je niets over ' jouw Mannetje' s reactie schreef, Alsof de beslissing alleen van jou komt.
quote:Tia Dalma schreef op 22 april 2010 @ 12:37:

[...]

Daarentegen typeert het juist wel exact de relatie zoals hij in de ogen van TO was geworden, en waar zij over besloten heeft dat dat geen gezonde omgangsvorm meer was Ja, vind ik ook.
quote:WussyPussy schreef op 22 april 2010 @ 12:41:

Dankjewel Paque_in_Pink, dat is ook zoals het voelt voor mij. En 'mijn' mannetje is voor mij hetzelfde als 'mijn' schatje, dat klintk misschien beter. Ik zie hem ook absloluut niet als mijn bezit.

Als mensen zich er beter bij voelen, dan zal ik de titel aan laten passen naar: De relatie met mijn vriend met het Syndroom van Asperger is verbroken. Maar dit lag even wat dichter bij mijn gevoel.

Je loopt nu grote kans dat men jou niet zo serieus neemt, wanneer je zo over je partner praat.

Maar nogmaals, sterkte.
Tja beetje dubbel, maar heel veel sterkte
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:41:

[...]

Ik kijk daar anders tegenaan: ik ben asperger, ik heb het niet.

waarom eigenlijk? je hebt asperger lijkt me meer logischer

nu gaat het over Asperger, maar even ter voorbeeld dat het 'raar' klinkt: ben jij griep of heb je griep, ben je kanker of heb je kanker
quote:hanZie schreef op 22 april 2010 @ 12:34:

Ik vind het nogal denigrerend overkomen om hem 'jouw aspergermannetje' te noemen. In de 1e plaats is hij niet van jou en in de 2e plaats is hij niet alleen asperger.

Sterkte met je besluit!

Tjonge zo bedoelt ze het vast niet, dolle Mina...

En TO, heel wijs je besluit, je kan alleen maar gelukkiger worden vanaf nu. Good luck !
Ik dacht dat iemand haar hondje (van het Asperger-ras) had laten inslapen. Wat een rare topic-titel.

Niettemin sterkte voor TO, wat een rotsituatie.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 12:44:

[...]

waarom eigenlijk? je hebt asperger lijkt me meer logischer

nu gaat het over Asperger, maar even ter voorbeeld dat het 'raar' klinkt: ben jij griep of heb je griep, ben je kanker of heb je kanker

Allereerst is asperger geen ziekte of aandoening. Dus in die zin niet vergelijkbaar met kanker of griep of zo.

Een asperger verwerkt in de hersens informatie anders dan een 'neurotypical'. Dat is niet tijdelijk of zo, maar permanent.
quote:DeSiep schreef op 22 april 2010 @ 12:48:

[...]

Tjonge zo bedoelt ze het vast niet, dolle Mina...

En TO, heel wijs je besluit, je kan alleen maar gelukkiger worden vanaf nu. Good luck !Toch wel en daarom een goed besluit. Lezen is niet je sterkste punt als je zelfs mijn nickname niet goed leest.
quote:hanZie schreef op 22 april 2010 @ 12:52:

[...]

Toch wel en daarom een goed besluit. Lezen is niet je sterkste punt als je zelfs mijn nickname niet goed leest.Dolle Mina als in: feministisch ...
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:52:

[...]

Allereerst is asperger geen ziekte of aandoening. Dus in die zin niet vergelijkbaar met kanker of griep of zo.

Een asperger verwerkt in de hersens informatie anders dan een 'neurotypical'. Dat is niet tijdelijk of zo, maar permanent.Eens. Het is niet een onderdeeltje van iemand, maar zit door en door in de persoon. Het is dus een handicap in mijn ogen.
quote:DeSiep schreef op 22 april 2010 @ 12:55:

[...]

Dolle Mina als in: feministisch ...Zou het geen man kunnen zijn DeSiep?
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:55:

[...]

Eens. Het is niet een onderdeeltje van iemand, maar zit door en door in de persoon. Het is dus een handicap in mijn ogen.Haha..! In mijn ogen is het dan weer geen handicap
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:39:

[...]

Ik begreep dat al, maar echt... iemand 'je mannetje' noemen, dat komt over alsof je hem als je kind ziet, ipv als een partner.Idd, en daarom is het dus uit.
Mijn vader heeft asperger. Maar mijn ouders stammen nog uit die tijd dat scheiden not done was. Maar het vergt zoveel, dat de meeste relaties met asperger op de klippen gaan.

Ik denk dat je een heel verstandige keuze hebt gemaakt, want in een relatie met iemand met asperger, sta je uiteindelijk toch alleen. En daar heb je een relatie niet voor.
Wat maakt het uit hoe ze haar vriend noemt. TO spreekt met respect over haar vriend en houdt nog heel veel van hem, schrijft ze.

Als een koosnaampje met liefde wordt gebruikt kan er toch niets denigrerend aan zijn?

On topic, ik kan me voorstellen dat je er veel moeite mee hebt. De tijd zal leren of je er goed aan hebt gedaan, nu moet je gewoon je gevoel volgen en vertrouwen op je oordeel. Veel sterkte!
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:56:

[...]

Zou het geen man kunnen zijn DeSiep? Hanzie is een vrouw toch..
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:56:

[...]

Haha..! In mijn ogen is het dan weer geen handicap

Niet? Hoe zie jij het dan?

Andere Aspergers en Autisten die ik ken zie het ook als een handicap en dat bedoelen ze verder niet negatief, gewoon net als bijvoorbeeld blind zijn.
quote:biebelie schreef op 22 april 2010 @ 12:57:

[...]

Hanzie is een vrouw toch..Haha, je hebt gelijk, ik verwarde haar met HansHier, die tegelijkertijd ook hier post.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:55:

[...]

Eens. Het is niet een onderdeeltje van iemand, maar zit door en door in de persoon. Het is dus een handicap in mijn ogen.

Doe eens even normaal zeg! Het syndroom van Asperger IS geen handicap!

*ik word hier zo ongeloofelijk pissig van en dan kijk ik naar mijn zoon van 6, die gewoon vriendjes heeft en goed op school functioneert WAT NOU HANDICAP!*
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:56:

[...]

Haha..! In mijn ogen is het dan weer geen handicap

Vormt asperger dan bij jou geen beperking of hindernis in relaties?

Ik heb ADD en dat heeft gewoon gevolgen en die zijn lang niet altijd even leuk. Dat zie ik toch wel een beetje als een handicap.
Asperger is een syndroom. Oftewel een ontwikkelingsstoornis.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:59:

[...]

Andere Aspergers en Autisten die ik ken zie het ook als een handicap en dat bedoelen ze verder niet negatief, gewoon net als bijvoorbeeld blind zijn.

Ik zie een handicap ook niet als iets dat per definitie negatief is.

Ik voel me niet beperkt in wat dan ook doordat ik asperger ben. Dus waarom zou het een handicap zijn? Een blinde kan niet zien. Een dove kan niet horen. Maar wat zou ik dan niet kunnen?
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:59:

[...]

Andere Aspergers en Autisten die ik ken zie het ook als een handicap en dat bedoelen ze verder niet negatief, gewoon net als bijvoorbeeld blind zijn.En de autisten die ik ken zien hun autisme als een onderdeel van hun persoonlijkheid en al helemaal niet als een handicap. Ze kunnen namelijk nog prima functioneren. In tegenstelling tot iemand die wel gehandicapt is......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven