Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
Je kunt hooguit spreken van een stoornis, maar niet van een handicap.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:51:

[...]

In jouw ogen ja, maar daar had ik het dus niet over.Asperger valt dus wel onder de handicaps...de sociale welteverstaan.
http://www.allekinderen.nl/gezondheid/autisme/

Om nog maar even duidelijk te maken dat de meningen dus verdeeld zijn.....
@OT:

Sterkte, dit zijn nooit leuke periodes. En nee je hebt me totaal niet beledigd. Het gaat om en aantal posters in dit topic die nogal negatief reageren op autisten.

Ik kan heel goed inzien dat mensen een relatie met mijn vader als meoilijk zouden ervaren maar iedereen is anders en ik fucntioneer ondanks de zelfde diagnose anders dan mijn vader.

Zie het zo, je hebt nu een discussie om je bezig te houden

quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:40:

@ HanZie: helaas is een man met Asper zo anders dan een gemiddelde man, dat het echt moeilijk is hier een goede gelijkwaardige relatie mee te hebben. Hij is dus echt wel grotendeels Asperger.Wat een onzin, hangt echt af van hoe zwaar de autist er onder leid. Denk dat er genoeg mannen zonder autisme zijn die bot, arrogant en egoïstisch zijn die minder om je geven en met iedere kans vreemdgaan en verwachten dat je het lieve huisvrouwdje speelt.quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 12:36:

[...]

Asperger is ASS, oftewel Autisme Spectrum Stoornis

AspergerAsperger is onderdeel van ASS, net als klassiek autisme en PDD-NOS.quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:55:

[...]

Eens. Het is niet een onderdeeltje van iemand, maar zit door en door in de persoon. Het is dus een handicap in mijn ogen.

Net zo min een handicap als dat jij naar alle waarschijnlijkheid minder ruimtelijk inzicht heb. Zijn beelddenkers nu ook gehandicapt? Het verschil zit er in dat het om minderheden gaat.

En wat is normaal? Er zijn zoveel verschillen, dyslectici hebben dan ook een (sociale) handicap want ze kunnen niet alles lezen. ADD'ers hebben een handicap omdat ze niet kunnen concentreren of sociaal wenselijk rustig zijn, beelddenkers omdat ze moeite hebben met namen, doven omdat ze iemand niet kunnen verstaan. Iedereen is anders en mist wel wat, sommige zijn sociaal overgevoelig, hebben een natuurlijke aanleg voor depressie etc.

Hoe dna ook, succes OT. Sterkte met de komende tijd.
En nu ga ik met mijn Aspergermannetje zwemmen......
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:51:

[...]

In jouw ogen ja, maar daar had ik het dus niet over.

Waarom niet. Is jouw mening meer waard dan de mijne?

Volgens jou en wat anderen valt het niet onder de definitie van handicap en volgens mij en weer wat anderen weer wel. Moet kunnen lijkt mij.
quote:hanZie schreef op 22 april 2010 @ 12:34:

Ik vind het nogal denigrerend overkomen om hem 'jouw aspergermannetje' te noemen.Of het is een koosnaampje.
World of Warcraft: Legion
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:52:

Je kunt hooguit spreken van een stoornis, maar niet van een handicap.stoornis = handicap

Hoofdstuk 2 Is Autisme een handicap?

De regering van ons land zegt dat Autisme geen handicap is, maar een stoornis.

Hoezo zeggen ze dat nou?

De regering moet gaan betalen zodra het gaat om een handicap, daarom noemen ze het een stoornis.

Nu hoeft de regering niks uit te geven aan geld voor mensen met Autisme.

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een handicap en een stoornis?

Nou dat ligt eigenlijk heel simpel.

Als iemand een handicap heeft dan moet hij belemmert zijn om sommige dingen te doen.

Een stoornis is simpel weg een afwijking in de hersenen, als een voorbeeld.

Je kan ook een spier afwijking hebben in je been.

Maar als je gehandicapt bent dan belemmert er iets, zodat je niet goed je werk kan doen.

Hiervoor krijg je geld van de regering, maar je krijgt geen geld voor een stoornis.

Dus Autisme op zich is niet genoeg om handicap genoemd te worden, je moet daarnaast een "echte" handicap hebben. De NVA streeft ernaar om Autisme erkend te krijgen als handicap.

In Belgie wordt Autisme overigens wel beschouwd als handicap.

Bron van NVA (nederlandse vereniging autisme)

NVA Site:

Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

Bron: NVA
Pfffff....... het is GEEN handicap. Als dat wel zo zou zijn, dan vind ik het een handicap dat men het niet wil inzien. Dan zijn wij als Aspergers nog emphatischer. Das toch raar?
Ik val trouwens ook niet over het koosnaampje. Ik zou het zelf erg lief (en hartbrekend) vinden, omdat de liefde van TO hier tot uiting komt. TO heel veel sterkte.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 15:58:

[...]

Waarom niet. Is jouw mening meer waard dan de mijne?

Volgens jou en wat anderen valt het niet onder de definitie van handicap en volgens mij en weer wat anderen weer wel. Moet kunnen lijkt mij.

volgens de NVA (ned vereniging Autisme) valt het onder de handicaps... zie mijn links

probleem is vaak dat mensen zelf het niet willen zien als handicap... omdat dat hard klinkt. maar het niet willen zien is wat anders dan het niet zijn......
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:52:

Je kunt hooguit spreken van een stoornis, maar niet van een handicap.Mijn hemel, wat een overgevoeligheid om een woord zeg. Wat kan het jou nu schelen of anderen je zoontje een stoornis of een handicap vinden hebben? Hij wordt daar toch niet anders van?
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:40:

En even de definitie van 'handicap'.

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/Handicap

Iemand met Asperger hoeft helemaal niet belemmerd te worden in zijn functioneren, dus is het geen handicap.Als het hem helemaal niet belemmerd in zijn functioneren hoe ben je er dan achter gekomen dat hij asperger heeft? Waarom heeft hij dan Asperger?
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 12:55:

Eens. Het is niet een onderdeeltje van iemand, maar zit door en door in de persoon. Het is dus een handicap in mijn ogen.Ik zie het gedeeltelijk ook als een handicap. Je loopt tegen bepaalde problemen aan, waar niet-autisten niet tegen aanlopen. Op bepaalde gebieden ben ik een zogeheten "savant". Dan heb ik vaardigheden waar ik gemiddeld beter in ben dan een gemiddelde niet-autist. Ik denk dan aan muziek en zelfredzaamheid als toerist in een vreemd land, maar in het dagelijks leven word je niet dagelijks met deze vaardigheden geconfronteerd. Op sociaal gebied ben ik nu eenmaal wat zwakker en dus gehandicapt.
World of Warcraft: Legion
quote:pooky schreef op 22 april 2010 @ 16:00:

Pfffff....... het is GEEN handicap. Als dat wel zo zou zijn, dan vind ik het een handicap dat men het niet wil inzien. Dan zijn wij als Aspergers nog emphatischer. Das toch raar?Maar volgens de post van Wolletje vindt de NVA het zelf toch ook een handicap en streeft men zelfs naar erkenning als handicap. Zegt jou dat dan niets?
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:56:

http://www.allekinderen.nl/gezondheid/autisme/

Om nog maar even duidelijk te maken dat de meningen dus verdeeld zijn.....

de site wat jij aandraagt heeft het erover dat lichamelijk iets mankeren een handicap is...

lees de site van de NVA erop na... het valt dus wel degelijk onder de handicaps..de sociale dus.

het lijkt er meer op dat je er zelf nogal moeite mee hebt om het een sociale handicap te noemen.
Precies Wolletje, volgens mij vindt Traincha het erg moeilijk als haar kind als gehandicapt wordt gezien.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 16:02:

[...]

Mijn hemel, wat een overgevoeligheid om een woord zeg. Wat kan het jou nu schelen of anderen je zoontje een stoornis of een handicap vinden hebben? Hij wordt daar toch niet anders van?

idd, zoals ik al schreef..ik vermoed dat ze zelf nogal moeite ermee heeft dat het handicap word genoemd...

acceptatie????
quote:maxem schreef op 22 april 2010 @ 16:03:

[...]

Als het hem helemaal niet belemmerd in zijn functioneren hoe ben je er dan achter gekomen dat hij asperger heeft? Waarom heeft hij dan Asperger?

juist..dat probeer ik ook de hele tijd al duidelijk te maken...

als hij niet belemmerd is in zn functioneren, heeftie dus ook geen Asperger...

Asperger (of welke vorm van ASS) is een beperking, stoornis, handicap of hoe je het ook wil noemen.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:37:

[...]

Nou, daar zijn de meningen anders behoorlijk over verdeeld.......

En die meningen zijn gestoeld op hoe mensen iets ervaren. Misschien moet ieders mening hierin dan ook gerespecteerd worden.

Ik ervaar zelf mijn ADD tot een bepaalde mate als handicap. En ik weet hoe leven met mijn vader met ass was, dus ik spreek gewoon van een handicap!
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 16:08:

Precies Wolletje, volgens mij vindt Traincha het erg moeilijk als haar kind als gehandicapt wordt gezien.

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar als Traincha haar kind niet als gehandicapt wil zien, dan toch niet? Het is toch haar kind? Zij ervaart het toch op die manier? Waarom dan toch je gelijk willen halen of het kind al dan niet gehandicapt is ( of een handicap heeft)

En hoe zou jij het vinden als je een kind had met een afwijking/ niet normaal/gehandicapt/buiten het kader/ anders/ niet stereotype/noemhethoejehetnoemen wilt.
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 17:10:

[...]

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar als Traincha haar kind niet als gehandicapt wil zien, dan toch niet? Het is toch haar kind? Zij ervaart het toch op die manier? Waarom dan toch je gelijk willen halen of het kind al dan niet gehandicapt is ( of een handicap heeft)

En hoe zou jij het vinden als je een kind had met een afwijking/ niet normaal/gehandicapt/buiten het kader/ anders/ niet stereotype/noemhethoejehetnoemen wilt.Hoe traincha het ziet, dat moet zij weten, en ik respecteer dat. Maar ik zie het anders. En dan heb ik het niet over haar zoon, want die ken ik niet. Ik heb het over mezelf, en over mijn vader. Over de gevolgen ervan en hoe lastig die zijn.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 16:02:

[...]

Mijn hemel, wat een overgevoeligheid om een woord zeg. Wat kan het jou nu schelen of anderen je zoontje een stoornis of een handicap vinden hebben? Hij wordt daar toch niet anders van?Dat kan mij heel wat schelen, want een handicap impliceert dat hij niet functioneert. En dat doet hij wel degelijk. En dat kan je overgevoelig vinden, maar het is zoals ik mijn zoon ervaar en dat heeft niks te maken met het feit dat ik het moeilijk vind om mijn zoon als gehandicapt te zien, want dat is ie simpelweg niet.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 16:00:

[...]

stoornis = handicap

Hoofdstuk 2 Is Autisme een handicap?

De regering van ons land zegt dat Autisme geen handicap is, maar een stoornis.

Hoezo zeggen ze dat nou?

De regering moet gaan betalen zodra het gaat om een handicap, daarom noemen ze het een stoornis.

Nu hoeft de regering niks uit te geven aan geld voor mensen met Autisme.

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een handicap en een stoornis?

Nou dat ligt eigenlijk heel simpel.

Als iemand een handicap heeft dan moet hij belemmert zijn om sommige dingen te doen.

Een stoornis is simpel weg een afwijking in de hersenen, als een voorbeeld.

Je kan ook een spier afwijking hebben in je been.

Maar als je gehandicapt bent dan belemmert er iets, zodat je niet goed je werk kan doen.

Hiervoor krijg je geld van de regering, maar je krijgt geen geld voor een stoornis.

Dus Autisme op zich is niet genoeg om handicap genoemd te worden, je moet daarnaast een "echte" handicap hebben. De NVA streeft ernaar om Autisme erkend te krijgen als handicap.

In Belgie wordt Autisme overigens wel beschouwd als handicap.

Bron van NVA (nederlandse vereniging autisme)

NVA Site:

Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

Bron: NVAZie mijn eerdere verwijzing van de definitie handicap.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 16:02:

[...]

probleem is vaak dat mensen zelf het niet willen zien als handicap... omdat dat hard klinkt. maar het niet willen zien is wat anders dan het niet zijn......Probleem is dat er veel te weinig bekend is over ASS stoornissen en dat daarom onzinnige discussies ontstaan. Het valt de mensen in mijn directe omgeving niet eens op dat mijn zoon Asperger heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven