Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst ?

23-04-2010 17:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje in een vervelende situatie.

Ik heb een jaar en enkele maanden voor een bedrijf gewerkt.

Ik had een jaarcontract dat op dezelfde voorwaarden is verlengt; het was een contract met een opzegtermijn van een maand. Ik vond het niet erg dat het op deze manier werd verlengd want ik had het daar nooit echt leuk gevonden en had me voorgenomen om dit 2de jaar te gebruiken om op zoek te gaan naar een leuker bedrijf.

Maar begin dit jaar heb ik te horen gekregen dat ik geopereerd moest worden en heb dit meteen aan mn werkgever gemeld. Ik zou 6 weken thuis moeten herstellen van de operatie. Het ging gelukkig niet om iets levensbedreigend.

Omdat ik niet bij de eerste de beste ziekenhuis opgenomen wilde worden heb ik daarom de tijd genomen om wat ziekenhuizen af te gaan.

Eenmaal een ziekenhuis (en een operatiedatum) gevonden te hebben heb ik dit gemeld bij werkgever maar hd nog geen doktersverklaring bij de hand of iets. Spoedig daarna heb ik te horen gekregen dat mn werkgever me liever zag vertrekken vanwege mn functioneren.

Er is een vaststellingsovereenkomst opgemaakt die ik heb ondertekend.

Ik lig nu inmiddels thuis te herstellen en heb al een paar keer gemaild naar de stand van zaken maar ik krijg nergens antwoord op.

Mijn vraag:

Houden bedrijven zich eigelijk wel aan zon over1komst ?

Zal ik echt de afgesproken bedragen te zien krijgen ?

Ondanks dat ik het eigelijk zeer rustig aan moet doen wil ik volgende week in ieder geval naar het CWI om een uitkering aan te vragen. Ik voel me erg shit in ieder geval door de herstelperiode sinds deze week, de werkeloosheid sinds begin april en de onzekerheid die erbij komt kijken.
Heb je voordat je de overeenkomst ondertekende contact gehad met een advocaat of jurist? Staat er duidelijk in de overeenkomst vermeld dat deze niet is beeindigd door jouw functioneren? Zo ja dan kan dit gevolgen hebben voor je WW. Overigens vraag ik me af of ze je wel hadden mogen ontslaan tussentijds.
Okayyy, ik neem aan dat je geen jurist hebt geraadpleegd? Zolang je namelijk ziek of herstellend bent zul je geen recht kunnen doen gelden op een uitkering. Is jou dat verteld?
quote:gizz schreef op 23 april 2010 @ 17:29:

Heb je voordat je de overeenkomst ondertekende contact gehad met een advocaat of jurist? Staat er duidelijk in de overeenkomst vermeld dat deze niet is beeindigd door jouw functioneren? Zo ja dan kan dit gevolgen hebben voor je WW. Overigens vraag ik me af of ze je wel hadden mogen ontslaan tussentijds.Hier is geen sprake van ontslag maar van ontbinding met wederzijds goedvinden.
quote:wuiles schreef op 23 april 2010 @ 17:31:

[...]

Hier is geen sprake van ontslag maar van ontbinding met wederzijds goedvinden.

juist

dit staat er om precies te zijn:

Werkgever benadrukt dat aan deze beëindiging geen dringende reden ten grondslag ligt in de zin van artikel 7:678 BW en benadrukt dat de arbeidsovereenkomst evenmin eindigt op verzoek en/of initiatief van werknemer;

Komen overeen als volgt:

De arbeidsovereenkomst eindigt op 31-05-2010 met wederzijds goedvinden.
quote:wuiles schreef op 23 april 2010 @ 17:30:

Okayyy, ik neem aan dat je geen jurist hebt geraadpleegd? Zolang je namelijk ziek of herstellend bent zul je geen recht kunnen doen gelden op een uitkering. Is jou dat verteld?dus nu heeft het totaal geen zin om naar het cwi te stappen, nee dat is me niet verteld, mij is juist verteld dat ik zo snel mogelijk naar het uwv moet, halverwege of begin mei.
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 17:36:

[...]

ds nu heeft het totaal geen zin om naar het cwi te staapen, nee dat is me neit verteld, mij is juist verteld dat ik zo snel mogelijk naar het uwv moet, halverwege of begin mei.

Vooropgesteld dat ik het dossier niet ken, het lijkt me dat deze vaststellingsovereenkomst niet aan de regelen der kunst voldoet. Dat kan aanleiding zijn om de overeenkomst nietig te laten verklaren. Het is risicovol om de arbeidsovereenkomst op deze manier te doen eindigen als je arbeidsongeschikt bent of zult worden. Daarover had je geïnformeerd moeten worden. Je had tevens geadviseerd moeten worden juridisch advies in te winnen.

Nu dat niet het geval lijkt te zijn zou ik je adviseren om maandag direct contact op te nemen met een jurist. Dat kan via een rechtsbijstandsverzekering, vakbond of via het Juridisch Loket.
de kans zit er dus wel in dat ik geen cent te zien krijg als ik geen stappen onderneem ?

Ik baal behoorlijk van de hele situatie,

Ik heb veelste snel toegestemd maar dat komt ook omdat mn hoofd meer naar die ziekenhuisopname stond dan naar wat anders.
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 17:50:

de kans zit er dus wel in dat ik geen cent te zien krijg als ik geen stappen onderneem ?

Ik baal behoorlijk van de hele situatie,

Ik heb veelste snel toegestemd maar dat komt ook omdat mn hoofd meer naar die ziekenhuisopname stond dan naar wat anders.

Dat is moeilijk te beoordelen. Als jouw herstel voorspoedig verloopt en je dus met ingang van de eerste dag werkloosheid kunt solliciteren dan zou het mee kunnen vallen. Als het herstel langer duurt dan zul je in problemen kunnen komen omdat je dan niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en in termen van de Ziektewet verwijtbaar werkloos bent.

Zoek maandag een jurist en laat je adviseren. Dat is het meest verstandige. Not all is lost.

Mocht je in de toekomst nog eens overwegen een dergelijke overeenkomst aan te gaan, doe dit dan pas nadat je een jurist hebt geconsulteerd.
quote:wuiles schreef op 23 april 2010 @ 17:55:

[...]

Mocht je in de toekomst nog eens overwegen een dergelijke overeenkomst aan te gaan, doe dit dan pas nadat je een jurist hebt geconsulteerd.Kan je een jurist ook gratis via internet voor consult benaderen ? ... ja dit is allemaal nieuw voor me daar komt bij dat ik op het moment niet echt mobiel ben, ik hoor in bed te liggen of anders rustig te zitten.
Was je al geopereerd ( dus ziek) tijdens het overeenkomen van de vaststellingsovereenkomst?

Bij mijn weten mag een bedrijf dat niet doen en moeten ze nadrukkelijk ( volgens mij staat dat zelfs opgenomen in de overeenkomst) erop wijzen dat je juridisch advies in moet winnen voor je tekent.

Vorig jaar heb ik een soortgelijke situatie met een mdw gehad, voorwaarde was dat ze zich eerst beter zou melden en dat ze voor het tekenen juridisch advies in zou winnen.
nee ik werd pas 2 weken na ondertekenen geopereerd maar bij mij is er over geen enkele jurist/juridisch advies gesproken tijens de laatste gesprekken, ik moest alleen binnen een week tekenen.
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 18:12:

[...]

Kan je een jurist ook gratis via internet voor consult benaderen ? ... ja dit is allemaal nieuw voor me daar komt bij dat ik op het moment niet echt mobiel ben, ik hoor in bed te liggen of anders rustig te zitten.

Werk jij voor niks? Ik niet.

Als je niet mobiel bent, neem dan telefonisch contact op met de instanties die ik al heb genoemd.
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 18:26:

nee ik werd pas 2 weken na ondertekenen geopereerd maar bij mij is er over geen enkele jurist/juridisch advies gesproken tijens de laatste gesprekken, ik moest alleen binnen een week tekenen.Staat dat op papier?
dat niet maar men wilde het allemaal zo snel mogelijk afgerond krijgen.

En ik vond het wel een prettig idee om me rustig voor te kunnen bereiden op de opname en vervolgens op het vinden naar ander werk, maar nu een paar weken verder kan ik voor de maand april helemaal nix aflossen aanmaandlasten, gelukkig dat ik wel genoeg eten en drinken voor de herstelperiode in huis heb
In een vastellingsovereenkomst zou een uiterste betaaldatum moeten staan. Misschien zou je je bericht kunnen posten op advocaten.startpagina.nl of even bellen met de jurofoon (even googlen)
En wat heb je hiervan geleerd Vlinder? Niet zomaar je handtekening zetten als je de consequenties niet hebt uitgezocht.

Succes met je herstel én met het juridische advies!
quote:wuiles schreef op 23 april 2010 @ 17:55:

[...]

Dat is moeilijk te beoordelen. Als jouw herstel voorspoedig verloopt en je dus met ingang van de eerste dag werkloosheid kunt solliciteren dan zou het mee kunnen vallen. Als het herstel langer duurt dan zul je in problemen kunnen komen omdat je dan niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en in termen van de Ziektewet verwijtbaar werkloos bent.

Zitten jullie hier niet langs elkaar heen te praten? Ik heb het idee dat TO vraagt of ze het risico loopt de in de overeenkomst afgesproken bedragen niet te krijgen, terwijl Wuiles het heeft over het mislopen van het recht op een uitkering.

(En verder heb ik geen verstand hiervan )
*
quote:Miffy schreef op 23 april 2010 @ 19:48:

[...]

Zitten jullie hier niet langs elkaar heen te praten? Ik heb het idee dat TO vraagt of ze het risico loopt de in de overeenkomst afgesproken bedragen niet te krijgen, terwijl Wuiles het heeft over het mislopen van het recht op een uitkering.

(En verder heb ik geen verstand hiervan )

dat was idd mn oorspronkelijke vraag, hoe eerlijk zijn bedrijven met dit soort over1komsten

Maar het overige advies helpt ook wel
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 19:58:

[...]

dat was idd mn oorspronkelijke vraag, hoe eerlijk zijn bedrijven met dit soort over1komsten

Maar het overige advies helpt ook welDie vraag is uiteraard niet te beantwoorden op een forum. Ik stel vast dat het er naar uitziet dat de werkgever hier niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Zijn betrouwbaarheid en kredietwaardigheid staan daar los van.
de vraag was meer algemeen bedoelt, in mijn specifieke geval weet ik dat pas over een maand
Ik snap niet helemaal waarom je uberhaupt deze overeenkomst hebt getekend. Je had toch een jaarcontract? Dan had je er twee maanden uit kunnen gaan ivm de operatie en de rest van het jaar afmaken? Waarom is dat niet gebeurd?
werkgever zag dat niet zitten

mn jaarcontract kwam precies over1 met mn eerste jaarcontract, ik kon er elke maand uitgestuurd weorden.

daar komt bij dat het aanbod me wel beviel en dat ik het er echt gewoon niet leuk vond.
quote:vlinders79 schreef op 23 april 2010 @ 19:55:

[...]

Per beëindigingdatum van de arbeidsovereenkomst op 31-05-2010 zal een eindafrekening worden opgemaakt, waarbij het aan werknemer te betalen salaris tot deze datum en de in punt 3 genoemde vergoeding wordt uitbetaald. Tevens zal naar rato het vakantiegeld worden verrekend. Eventueel opgebouwde doch nog niet genoten vakantiedagen tot en met 31-05-2010 worden als opgenomen beschouwd.Vlinder, hieruit maak ik op dat je het geld ook op de 31ste mei uitbetaald krijgt. Ze dienen zich aan deze overeenkomst te houden. Indien ze dat niet doen, dan heb je een goede zaak en kan je alsnog juridisch advies inwinnen. Ik zou me echt geen zorgen maken of ze uitbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven