Napraat- en uitvechttopic 3

17-04-2010 23:22 2899 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het grote napraattopic :-) Hierin kunnen jullie reageren, onderling discussiëren, off-topicen over het beleid e.d., kortom: alle reacties plaatsen die in dit topic en in de moderatortopics niet passen. Let op:

- de angels en Naomi lezen hier niet per definitie mee en reageren hier dus ook niet op alles.

- vragen aan Naomi kunnen gesteld blijven worden in Vragen aan Vivamod

- we gaan in dit topic uit van zelfregulering; we gaan niet modereren en betreden is op eigen risico

NB: er wordt wél gemodereerd op privacy en uitermate grove beledigingen!
Ik beken ook heus dat ik dit een lastige discussie vind omdat mijn overtuiging erg vastgeklonken is.

Maar ik wil er ook niet voor weglopen,al vind ik het verdomde lastig op sommige momenten om er in te blijven.
Nee omen, dat is jouw mening wat je daarbij post.

Er is totaal niets subjectiefs te beleven aan die zin in de wet.

Daar staat gewoon een harde feit omschreven wat daar onder benoemt wordt.

Enkel psychische dreiging kan wellicht een breed gebied bevatten waarover men discussie kan hebben wat daar wel of niet in valt.

Daar kan ik nog met je mee gaan
Ik ga even 1 sigaret stiekem binnen roken en dan naar bed, vervolgens lieg ik morgen een uur van mijn naar bed tijd gaan tijd af en ik ben een gelukkig mens, omdat man net doet alsof hij niks in de gaten heeft.
Ik ga even topichoppen.

Misschien even goed mij hier van los te maken, ik geloof dat we toch ook blijven vastlopen omdat we allen heel rigide in onze overtuiging zijn.
quote:floor72 schreef op 24 april 2010 @ 01:15:

[...]

Slaan mag niet volgens de wet in NL, dat hebben we dmv ons stemgedrag namelijk met z'n allen afgesproken!

Klinkt een beetje alsof elke Nederlander thuis een kastje heeft....met een "JA" en een "NEE" knopje.....en dat alle stemgerechtigden toen een keuze hebben gemaakt naar aanleiding van die specifieke vraag.......

Zou leuk zijn hè?
Er bestaat nog steeds een grens tussen (stelselmatig)mishandelen of afentoe een opvoedende tik,

hoewel er nog maar weinigen zijn die weten waar die ligt.

Ik wordt persoonlijk niet zo lekker van de moeders die ik tijdens een driftbui van hun kind door de knieen zie gaan..."Nou, joost dat vind mama nu niet zo leuk van jou, waarom luister je nu niet even naar me?"

En ik kom ze zo vaak tegen.

Ik werk in een zaak waar regelmatig kinders komen die nu net niet mogen wat ze willen hebben.

Na zo'n smeekbede van moeders gaan ze gewoon aan haar voorbij, kijken ze mij aan. "mag ik die? Nee!, mag niet van mamma dus ook niet van mij.

Ik krijg de neiging om aan zo'n moeder te vragen waarom ze hier in discussie gaat met haar kind. Discussie kan ik het niet eens noemen eigenlijk. Verschrikkelijk.
quote:quattro35 schreef op 24 april 2010 @ 01:47:

[...]

Klinkt een beetje alsof elke Nederlander thuis een kastje heeft....met een "JA" en een "NEE" knopje.....en dat alle stemgerechtigden toen een keuze hebben gemaakt naar aanleiding van die specifieke vraag.......

Zou leuk zijn hè?

Volgens mij ben jij slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel. Ik vind het bv. ook jammer als Wilders ook maar enig recht van spreken krijgt binnen het beleid in NL. Als het merendeel van de bevolking daar anders over denkt heb ik me daar naar te schikken.

Niet leuk, niet conform mijn eigen mening, maar er zit niks anders op dan me schikken in de stem van de meerderheid.
quote:iry schreef op 24 april 2010 @ 01:41:

Nee omen, dat is jouw mening wat je daarbij post.

Er is totaal niets subjectiefs te beleven aan die zin in de wet.

Daar staat gewoon een harde feit omschreven wat daar onder benoemt wordt.

Enkel psychische dreiging kan wellicht een breed gebied bevatten waarover men discussie kan hebben wat daar wel of niet in valt.

Daar kan ik nog met je mee gaanHet laatste stukje van het citaat over wat kindermishandeling is, zegt dit: waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel

Ook jij geeft hier je eigen interpretatie aan, net als ik.
quote:annekeg schreef op 24 april 2010 @ 00:57:

Ik lees vandaag ineens dat MrsC een trol is. Hoe toepasselijk sinds trollen toch uit Noorwegen komen[afbeelding]

Ik heb meerdere malen mijzelf afgevraagd en ook MrsC hiernaar gevraagd, waarom zij zulke controversiele topics opent over onderwerpen zoals Abortus en nu weer Opvoeding of reageert op topics over onderwerpen zoals over Topless zonnen of i.d.. Ik heb weleens aangegeven dat het lijkt op zelfkastijdiging als zendeling ofzo. Het blijft mij verbazen dat iemand met z'n zwaar Christelijke achtergrond hier zo actief is op dit toch wel behoorlijk pittige forum, ik bedoel je gaat toch niet op het Viva forum (redelijk feministisch) beginnen over hoe jij nog onderdanig bent aan je man, dat is toch vragen om moeilijkheden . 't Is toch wel een beetje David tegen Goliath (ofzoiets). Dus enerzijds een beetje bewondering ook wel maar anderzijds ook wel flinke twijfel over de intenties. Op vragen hierover kreeg ik niet echt een antwoord, dus aan die kant snap ik de trol beschuldiging wel een beetje maar aan de andere kant jemig, 't mens had wel een boel verstand van zaken meer als ik zou verwachten v.e. trol. Ik ben toch wel erg verbaasd in ieder geval, ik weet net als veel van jullie niet goed wat ik hier van moet denken.

Stel dat ze idd een trol was.....(Ik "ken" haar/hem alleen van een jachttopic, verder vond ik het geen interessante forumster, dus weinig van gevolgd/gelezen)......

Ze schreef erg veel/vaak dacht ik....als het idd een soort typetje was van iemand, dan moet die persoon er bizar veel tijd in hebben gestopt. Plus een goed geheugen hebben om niet uit zijn of haar rol te vallen. En alsmaar nadenken over hoe nu weer te stoken en uit te lokken.

En daar dus blijkbaar zin in hebben, en ook plezier of iig voldoening uit halen.

Mijn diagnose: een gestoord persoon.
quote:quattro35 schreef op 24 april 2010 @ 01:56:

[...]

Mijn diagnose: een gestoord persoon.

GoTzijdank, zijn we het dan zo vlak voor het slapengaan toch met elkaar eens!

quote:floor72 schreef op 24 april 2010 @ 01:53:

[...]

Volgens mij ben jij slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel. Ik vind het bv. ook jammer als Wilders ook maar enig recht van spreken krijgt binnen het beleid in NL. Als het merendeel van de bevolking daar anders over denkt heb ik me daar naar te schikken.

Niet leuk, niet conform mijn eigen mening, maar er zit niks anders op dan me schikken in de stem van de meerderheid.

Maar dat schikken zou je mening niet veranderen. En je zou de volgende verkiezingen weer niet op Wilders stemmen.

Zo gaat dat ook met meningen over opvoeding. Je kunt ouders richtlijnen meegeven en een omschrijving bedenken waarmee je probeert aan te geven wanneer iets als 'kindermishandeling' omschreven mag worden. Maar dan nog blijft het een kwestie van interpreteren, van afwegen van verschillende meningen en factoren.

Niet iedere ouder die zijn kind een tik geeft is strafbaar. Of schuldig aan kindermishandeling.
Ik vind 'een tik' geen kindermishandeling. Ik vind zelfs 'af en toe een tik' geen kindermishandeling. Ik vind dat kindermishandeling ook iets stelselmatigs in zich moet hebben. Of laat ik het zo zeggen, dat wat hier in de kinderkamer lag, lag daar niet, omdat er 'af en toe een tik' viel of door de opvoeding van FV, waar 2x een tik gevallen is.

Ik geloof dat mijn grens wbt kindermishandeling in bijna alle gevallen ligt bij dat stelselmatige. Daar zijn wat uitzonderingen op waarbij de belangrijkste de seksuele dreiging is. Daar geloof ik niet in 'per ongeluk' of 'in the heat of the moment' of 'het ging ff echt niet anders'. En zo zijn er nog wat meer voorbeelden.
anoniem_65848 wijzigde dit bericht op 24-04-2010 02:13
Reden: Ging toch nog niet slapen :)
% gewijzigd
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Misschien mishandel ik mijn kinderen ook wel.

Psychisch en emotioneel gezien laat ik wel eens een grote steek vallen als ik zo hier en daar lees.

Als mensen mij daar op zouden wijzen zou ik eerst in de verdediging schieten, dan erover na gaan denken en dan advies vragen hoe ik het beter kan doen.

De discussie die nu gaande is is ontstaan doordat mensen in de verdediging blijven hangen.
Een tik af en toe is in de meeste gevallen geen kindermishandeling in mijn ogen. ook in heel normale en 'goede' gezinnen komt dat vast weleens voor. Maar een tik als deugdelijk pedagogisch middel? Nee, daar geloof ik niet in. Ik denk zelf dat het op termijn een zeer slechte invloed kan hebben op het gedrag van een kind, en ook op dat van een volwassene.

Hoorde net dat mijn buurjongen van bijna 16 een hulpverlener in elkaar heeft geslagen. Tja, niet gek als ie zelf thuis een oplawaai krijgt als ie iets verkeerd doet denk ik dan...
Kinderen hebben je liefde het hardste nodig op het moment dat ze 't het minste verdienen.
Die is driedubbeldwars raak Min.
Ik had het er vandaag nog over met een collega dat veel werkers met jeugd een strijd aangaan. Ze willen in reactie op 'verkeerd gedrag' laten zien dat zij de langste adem hebben, en de baas zijn. Daardoor creeeren ze juist een kloof tussen hen en de jeugd.

Met een basis van respect, het afkeuren van het gedrag maar het laten zien dat een kind mag zijn wie hij/zij is en het bieden van grenzen door middel van helder en consequent te handelen bereik je veel meer.
Op het moment dat een kind van nog geen 10 je in het gezicht spuugt...dan is er volgens mij al heel wat mis gegaan.
quote:quattro35 schreef op 23 april 2010 @ 23:56:

[...]

Iemand zal maar zo'n ADHD-autistisch-asperger-PDD/NOS agressief monstertje hebben. Dat icm de niet eindeloze hoeveelheid energie en geduld van zelfs de meest beschaafde ouders en je snapt dat een corrigerende tik niet zo'n ramp is.

Heb ik het goed begrepen dat in de jaren '50 in Nederland (en op Nederlandse scholen) een lijfstraf of oorvijg, of pets redelijk normaal was? En die hele generatie lijkt toch redelijk normaal terechtgekomen te zijn?

Voila.

Beetje lezende lijken mij de hormonen/emoties van een flink aantal net-moeder-gewordende-forumsters flink van invloed te zijn geweest op hun reageer gedrag. (Is gewoon constatering, geen kritiek).Tsk.. Zo'n "monster" heb ik dus. ADHD-Asperger. Kom hier later nog even op terug want mag zo werken
Omen,

Zelfs de zogenaamde 'pedagogische tik' is bij wet expliciet wél verboden, namelijk in 2006.

Hier is oa een link waar dat beschreven wordt.

Dus daar kunnen we kort over zijn.

Dat jij een tik niet kindermishandeling VINDT, betekent dus niet dat het ook mag van de wet.

Laat duidelijk zijn: ik vind zelf niet dat iedereen die de wel eens een 'pedagogische tik' uitdeelt meteen een slechte ouder is of dient te worden aangegeven bij de politie.

Hoewel ik wel vind dat het een onjuiste methode is, en dat je het niet zou moeten doen.

Wat MrsC beschreef vind ik echt een totaal andere orde dan 'een tik op de billen'.

Ik snap echt oprecht niet hoe mensen dat hetzelfde kunnen vinden.

Tot slot vind ik het echt ridicuul en belachelijk dat sommige mensen komen met verhalen van 'ik zie soms kinderen die hun ouders helemaal de baas zijn, etc etc'. Alsof je je kind niet goed zou kunnen opvoeden zónder slaan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:mamalief schreef op 24 april 2010 @ 02:16:

Misschien mishandel ik mijn kinderen ook wel.

Psychisch en emotioneel gezien laat ik wel eens een grote steek vallen als ik zo hier en daar lees.

Als mensen mij daar op zouden wijzen zou ik eerst in de verdediging schieten, dan erover na gaan denken en dan advies vragen hoe ik het beter kan doen.

De discussie die nu gaande is is ontstaan doordat mensen in de verdediging blijven hangen.

Dat denk ik ook heel erg.

Van beide kanten.

Als ik voor mezelf spreek: ik vind wat MrsC beschrijft echt totaal niet door de beugel kunnen. Het stelselmatige, met de bedoeling écht pijn te doen, het verheerlijken ervan.

Dát is mijn uitgangspunt in de discussie, dat is kindermishandeling.

Daarbij heb ik -om dat extra duidelijk te maken- gezegd dat zélfs de pedagogische tik al verboden is bij wet. Dat wil niet zeggen dat ik de pedagogische tik gelijk stel aan wat MrsC heeft gedaan en daar hetzelfde over denk.

Want - hier komt ie- ook ík heb mijn kind wel eens een tik op de luier gegeven.

Dat mag dus niet. Dat weet ik.

En dus ben ik bij mezelf te rade gegaan hoe dat zo gekomen was en hoe ik er voortaan beter mee kon omgaan. Dat heeft gewerkt, en mijn kind maakt over het algemeen geen scene in de supermarkt en is best leuk aan het worden.

Ik snap dat er een groot grijs gebied is, beginnend met 'kleine dingen' zoals iets te hard vasthouden, een zachte tik, schreeuwen.. en eindigend met een forse aframmeling met de dood te gevolg.

Ik weet dat het voor een hele hoop gezinnen balanceren is aan het begin van het grijze gebied.

Maar daarmee is het niet ineens oké. Ik vind echt dat je het zou moeten willen voorkomen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:dangeensuus schreef op 24 april 2010 @ 07:19:

[...]

Tsk.. Zo'n "monster" heb ik dus. ADHD-Asperger. Kom hier later nog even op terug want mag zo werkenIk heb de PDD-nos/ADD versie. En nee, nog nooit geslagen.
[quote]frizzy schreef op 24 april 2010 @ 02:18:

Een tik af en toe is in de meeste gevallen geen kindermishandeling in mijn ogen. ook in heel normale en 'goede' gezinnen komt dat vast weleens voor. Maar een tik als deugdelijk pedagogisch middel? Nee, daar geloof ik niet in. Ik denk zelf dat het op termijn een zeer slechte invloed kan hebben op het gedrag van een kind, en ook op dat van een volwassene.

Hoorde net dat mijn buurjongen van bijna 16 een hulpverlener in elkaar heeft geslagen. Tja, niet gek als ie zelf thuis een oplawaai krijgt als ie iets verkeerd doet denk ik dan...[/quote]

Ja hoor, de excuses liggen al weer klaar. Hulpverleners sla je NIET in elkaar, geen enkel excuus voor wat mij betreft.
quote:minny schreef op 24 april 2010 @ 02:30:

Kinderen hebben je liefde het hardste nodig op het moment dat ze 't het minste verdienen.Zo waar.....
Het gaat er toch niet om dat het een excuus is, in de zin van goedpraten Malu? Het is een verklaring, thats it. (of zou het kunnen zijn in ieder geval)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven