Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hiltje, veel plezier in Dublin! Ik vond het een erg leuke stad.

Geniet er lekker van en denk niet te veel aan je uitgaves (je hebt het ingecalculeerd) en die stomme verkeersboete.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:nogeensdan schreef op 22 april 2010 @ 14:56:

@Hiltje, is die 500,- voor jou alleen?

Ja, 500 euro voor mij alleen. Leek mij ook een fatsoenlijk bedrag (is het ook hoor). Maar vorige maand zat ik er al boven. 160,- boodschappen en 130 roken (ja daar moet ik dus mee kappen, weet ik). 90 euro benzine en 100 voor cadeautjes en 100,- voor losse dingen/parkeren/bioscoop/drankjes op de sportvereniging. Zit je er al overheen.

Die cadeautjes zijn niet elke maand 100,- maar toch wel minstens 50,- en dan is er ook elke maand wat. Eerst een nieuwe mobiel (wel een goedkope van 50,-), deze maand een elektrische tandenborstel en stokers etc (parondontitis geconstateerd), nieuwe keukenwegenschaal nodig. Noem maar op.

Ik ben single en mijn sociale leven speelt zich dus buiten de deur af. Dat is duur (drankjes op terrasjes en ook als je naar mensen toe gaat neem je toch iets kleins mee).

Als ik stop met roken moet ik wel kunnen uitkomen...... (gaat weer motivatie en moed verzamelen).
Wat hebben jullie rot-AH's zeg! Ik check sinds kort altijd netjes mn bon (jullie leren me van alles!) en laatst waren ze 2 pakken crackers vergeten af te rekenen en ze hadden van de blikjes er 1 ipv 6 afgerekend. Kijk, en dan ga ik dus niet terug met de bon

Heb ook wijn ingeslagen, morgen lekker een parkdag ipv een terrasdag waarschijnlijk. Plastic bekertjes en klaar..
Hiltje: is toch eigenlijk bizar, dat je voor roken bijna net zoveel kwijt bent als voor gewone boodschappen?

Ik bedoel het niet lullig hoor, zelf ook heel lang gerookt. En toen interesseerde het geld me nauwelijks.

Wij zijn gisteren onverwacht even bij een Thais eethuisje gaan. Heerlijk! En niet al te duur (samen 70 euro). Nu we dat minder vaak doen dan 'vroeger', geniet ik er veel meer van. Overigens zitten we elke week wel een of twee keer in het café. Vind ik gewoon gezellig. maar het kost je toch minimaal een paar tientjes per week.
LOL, ik heb die AH bon juist nodig om de winkel uit te komen!

@ vivadiva Ik ben wel reuze eerlijk en zou het ook wel hebben aangegeven bij de cassiere.

@ Hiltje

Terugschakelen in budget is altijd lastig. Ik heb ook gemerkt dat wanneer je naar een voor jou nieuwe winkel gaat je allerlei dingen gaat kopen om uit te proberen. Misschien kun je voor wat betreft de wijn toch beter uitzien naar reclames van jou bekende merken? Dat scheelt weer wat bocht door de gootsteen schenken.

Wat ook een idee kan zijn, is in je budget ruimte maken voor een voorraadbudget voor acties als 1+1 gratis, geld-terug-acties enzo (als start kun je het 'verdiende geld' van de retouracties gebruiken). Ook cadeaus of kleine presentjes zou je al van te voren kunnen kopen (en dan natuurlijk in de aanbieding), bijvoorbeeld iets leuks uit Dublin. Dan is het daarom speciaal en niet vanwege de prijs if you catch my drift.

verder veel plezier in Dublin!
Over die buren: de "slechtste" tijd heb ik gehad in een dure koopwoning. We waren de enige studenten in de straat (de huisbaas had een huis voor zijn zoon gekocht en daar moesten nog wat mensen bij, vandaar). We woonden dus tussen de gezinnen. En nee, wij veroorzaakten geen overlast. De buurjongen bijvoorbeeld wel, kennelijk geen werk en geen school oid en keihard muziek draaien de hele dag. Erg vervelend. Zijn ouders waren goed in feestjes geven dus die combi was gewoon niet zo fijn.

Nu woon ik in een achterstandswijk (sociale woningbouw) met een slechte reputatie en is het echt ontzettend rustig, geen last van de buren, geen verkeer, niets.
Roken is duur ja.

Ik zeg altijd dat we failliet zouden gaan als we allebei weer zouden beginnen.

W.b. de boodschappen geven wij ook wel 50,- p.p. uit per week. Maar daar zit dan alles bij, en we eten en drinken royaal zeg maar. Dus we hebben regelmatig toastjes, chips, koek, chocola bier, wijn. Als we alle extraatjes weg zouden doen, dan hielden we pas geld over!!
quote:Melpomene schreef op 16 april 2010 @ 16:13:

[...]

Vroeger hadden mensen soms echt helemaal geen geld. Ik weet dat mijn man als kind van vijf al in de kassen moest meehelpen met zijn vader die loonwerker was. Ze kregen dan ook wat groenten uit de kas 'van dat moment.

Soms aten ze thuis de hele week sla en pannenkoeken, want geld voor meer was er niet. Hij moest soms de kleren van zijn oudere zus aan, want andere kleren had moeders niet.Weet ik. Ik doelde daar ook niet op maar meer als mensen bulken van het geld en dergelijke dingen doen (of laten..het is maar hoe jet het bekijkt) dat vind ik ziekenlijk...heb er een paar gekend hoor!!
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik ben wonderbaarlijk weer rondgekomen afgelopen maand En ik leef echt luxe merk ik als ik mezelf met jullie vergelijk. Maar ja, ik had volgens mij al eerder gezegd; ik ben een big spender en een handige/slimme vrek.

Ik geef met name veel geld uit aan de sociale dingen (net zoals Hiltje) Uit eten, terassen, uitgaan etc. Het scheelt denk ik weer dat ik niet rook of alcohol drink.

Ik vind dit topic zo leuk
Voor Lovestar:

Iedereen 'vrekt' voor zijn eigen doel en op zijn eigen manier. Als jij lekker luxe leeft en toch weer uit bent gekomen, dan is dat toch prima!

Bij mij gaat het er soms in bakken uit en andere weken/maanden gaat er weer bijna niets uit. Ik ben dus een beetje part-time vrek

Maar ik vertik het wel weer om de niet-reclameprijs te betalen bij de supermarkt, dan ga ik inderdaad voor 20 cent naar de klantenservice. Da's gewoon principe..
Tipje: gratis scheerapparaat (Wilkinson van metaal, navulbaar met mesjes), voor dames en heren) bij twee Dove-producten bij het Kruidvat. Voor 7 euro (Pro Age-handcrème die ook weer in de reclame was en doucheschuim) mooi stevig scheerapparaat voor Melpoman.
Jaaa, ik ben trots op mijzelf Ik woon sinds kort weer alleen (relatie van 4 jaar, waarvan 3 jaar samenwonend is over) en ik merk dat het single-leven best duur is!!! Als je samenwoont, dan deel je bv de kosten van het huis, boodschappen ed waardoor het dus best scheelt.

Het punt is dat ik vooral een goed leven wilt hebben, daar wil ik niet op besparen. Maar wat een lekker leven is verschilt natuurlijk per persoon. De ene dag eet ik lekker een Tilapiafiletje en een andere dag andijviestamppotj met worstjes. Het gaat mij om de keuzes die ik heb!! Dat is voor mij echte luxe

Ik wil niet een paar dagen lang iets met gehakt eten, omdat het in de aanbieding is. Maar dan koop ik het wel, eet er een keertje van en doe de rest in de vriezer. De week daarop de kipfilet idem dito. Daardoor kan ik op een vrekmanier toch lekker eten
Goed toch, Lovestar! Het valt niet mee weer op jezelf te gaan wonen. En het is inderdaad veel duurder. Ik deed en doe het net als jij. De ene keer duur, de andere keer goedkoper. Het is ook heerlijk als je de luxe hebt om te kunnen kiezen.
Zo, ik ben terug uit Dublin. Leuke stad, maar er eigenlijk niet eens echt op gelet want we waren met een groep met 10 vrienden en het was voornamelijk eten en drinken en lachen en gezellig.

We hadden 1 grote pot en alles (ontbijt, lunch, diner en uitgaan) was natuurlijk buiten de deur. Precies uitgegeven wat ik had verwacht: 300,- euro voor 2,5 dag (exclusief hotel en vlucht).

We begonnen op de dag van aankomst gelijk met een lunch in een restaurant met ster! Heerlijk: champagne vooraf, drie gangen (waaronder rundvlees dat 26 uur was gegaard) en heerlijke wijn. Als compensatie aten we 's avonds bij Wagamama.

Tweede avond in een goed restaurant Ierse steak gegeten met Bearnaise saus.

Ik heb genoten van alle luxe, heb me een slag in de rondte gegeten en ga nu weer vermoeid maar met een volle buik en een kater van alle wijn, terug naar het vrekken bestaan van alledag.....
Klinkt heel leuk je trip naar Dublin! Wagamama vind ik eigen ook wel lekker eten hebben hoor .

Nog wat leuks gescoord of had je daar te weinig tijd voor?
quote:didi schreef op 25 april 2010 @ 19:34:

Nog wat leuks gescoord of had je daar te weinig tijd voor?

Neeeeee, want verder blijf ik vrekken hoor! Dit tripje heb ik doorgezet (want vlucht en hotel was al betaald in betere tijden en non-refundable) en deze 300 ballen zijn betaald uit mijn buffer, maar verder moet ik op de centen blijven letten. Mijn huidige maandbudget laat weinig ruimte op het moment.

Kostte me geen moeite. Wel schoenen aangehad en verlekkerd door de Marks en Spencer foodhall gelopen. Maar ik merk dat ik een echte vrek ben geworden.

Vond 3,50 teveel voor een bakje van die leuke gedroogde mango's om zomaar mee te nemen. En bij de schoenen bedacht ik me dat ik ze niet perse nodig had en er niet mee terug zou kunnen als ze kapot zouden gaan.

De enige traktatie was de LINDA. op het vliegveld (die mag ik in principe ook niet meer kopen van mezelf).
M&S, daar kom ik nooit vandaan zonder iets te kopen. Lekkere snoepjes, koekjes, verder is hun lingerie behoorlijk famous en de footglove schoenen zijn ook wel fijn (zacht leer, maar die koop ik echt niet elke keer ). Ik ben niet zo'n fan van Linda, dus zou ik eerder iets bij Marks & Sparks hebben gescoord.

Maar wat een afzetterij die gedroogde mango's. Well done!
eh well done dus dat je daar niet ingetuind bent.
Klinkt heerlijk, Hiltje!
Van de week ook gedroogde mango gehaald bij de grote Chinese toko op de Beverwijkse Bazar. Niet van die harde droge dingen uit de reformwinkel, maar van die nog sappige halfzachte schijfjes..mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Ze hebben daar trouwens wel 5 verschillende soorten/merken gedroogde mango. Ook met peper/sambal... toch ook nog maar een keer proberen!
Joh, heb nog nooit gedroogde mango gezien in Nederland. Die van M&S in Dublin waren inderdaad ook nog lekker zacht. Gewoon zo uit het vuistje opgegeten.... heerlijk.

Maar vast geen 3,50 euro voor een miezerig doosje bij de toko?
Eh... volgens mij iets van 1,50 per zakje van 100 gram. Ze hebben ook een goedkopere kwaliteit, van 79 cent ofzo, maar die vind ik te suikerig.
De lezers van Veronica magazine krijgen 20% korting van 24 april t/m 9 op op de gehele collectie van We. (Er zit een bon in het tijdschrift)

Ook geldig in de webshop: www.wefashion.com/veronica

En volgens mij gaat het daar automatisch met de korting, ik zie geen kortingscode op het kaartje staan.
Weer even op het vrekkenforum kijken!

Hiltje, de linda ligt zo goed als gratis in de bieb.... Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om geen abonnement te nemen (kost voor een jaar ongeveer 40 euro, dan mag je een aantal boeken/tijdschriften/dvd's mee naar huis nemen) en de linda en vele andere tijdschriften en dure weekendkranten in de bieb zelf te lezen. Doe ik sinds kort ook, niet voor het geld maar om die stápels met tijdschriften die door de woonkamer zwerven in te perken. Ik heb dan wel een abonnement en neem ze mee naar huis, maar sommige lees ik ook gewoon in de bieb zelf.

Vandaag weer vrekkerigheid ten top: in plaats van allerlei nieuwe shirts te gaan kopen heb ik bij de hema (heb op internet gespeurd naar welke de goedkoopste was ) tshirtprintpapier gekocht. Kan ik een paar saaie shirts beter maken met hippe plaatjes van internet.
Ik lees alle tijdschriften van de bieb. Ze hebben nu een rek staan met nieuwe tijdschriften, die je gelijk mee mag nemen. Vorige week de Viva, Santé, Nieuwe Revu, Computer Totaal. Ik vind de Linda ook leuk, maar koop hem ook alleen op het vliegveld.

Ik heb nog voor 30 euro Bol.com-bonnen via Nipo. Ik weet nog steeds niet wat ik ermee ga doen... Boeken kopen, maar welk boek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven