Werk & Studie alle pijlers

contract verlengen

26-04-2010 11:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik had een vraagje omtrent mijn contract. ik werk in de gehandicaptenzorg als groepsbegeleider op een woonvorm. nu heb ik wel maar 8 uurtjes, deze heb ik gekregen omdat een andere collega in de OR zit. nu mijn vraag, mijn contract is al 3 keer verlengd en het is nu afgelopen, dus er komt een 4e keer aan. ik vraag me af na hoeveel keer ik een vast contract aangeboden kan krijgen aangezien het al de vierde keer word? ik moet het contract eigenlijk vandaag of morgen tekenen, maar omdat ik dit niet zeker weet heb ik het nog niet getekend. mijn teamhoofd kan me dit wel uitleggen, maar ik weet niet zeker of dit allemaal wel klopt, wettelijk gezien dan.

kunnen jullie me helpen?
volgens mijn moeten ze je naar 3 keer een vast contrackt geven.
volgens mijn moeten ze je naar 3 keer een vast contrackt geven.
ja dat dacht ik dus ook. maar is dat ook als ik maar zo weinig uren heb?

maar zij zeggen van niet. geen idee wat ik nu kan doen.
Je mag maximaal 3x een tijdelijk contract krijgen en dit mag in totaal maximaal 36 maanden (3 jaar) zijn.
Volgens mij mag een werkgever wettelijk gezien een contract 3x verlengen, daarna moet hij je óf in vaste dienst nemen, óf je ehhh, de laan uitsturen.

Een maas in die wet is wel, dat als er 3 maanden tussen een contract zit, en je dus uit dienst bent geweest, het verhaal weer van voren af aan begint.

Heb je je CAO er al op nageslagen?
Ik dacht ook dat je maar 2 keer mocht verlengen, drie contracten dus. Maar heb je ondertussen een onderbreking gehad (tussen contracten door)? Staat er iets bijzonders in je CAO? Je werkt niet voor een uitzendbureau begrijp ik he? Heb je telkens een jaarcontract gekregen of een andersoortig contract?
quote:salacia schreef op 26 april 2010 @ 11:29:

Je mag maximaal 3x een tijdelijk contract krijgen en dit mag in totaal maximaal 36 maanden (3 jaar) zijn.wat Salacia zegt.
nee geen onderbreking. maar de contracten waren wel steeds maar een paar maanden.

1 keer 10 maanden, toen 1 keer 2 maanden, en de laatste keer was 3 maanden en nu dus een nieuwe voor onbeperkte tijd.

cao heb ik gekeken en daar staat geloof ik ook in na 3x.

nee werk niet voor een uitzendbureau.
Ik lees onderstaand in je CAO;

2. In geval van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die zijn aangegaan in verband met tijdelijke vervanging, geldt in afwijking van het bepaalde in artikel 7:668a Burgerlijk Wetboek dat meer dan 3 opeenvolgende arbeidsovereenkomsten kunnen worden afgesloten, ook als zij elkaar opvolgen met tussenpozen van drie maanden of minder, zonder dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat, mits een termijn van 2,5 jaar niet wordt overschreden

Volgens je CAO mag er dus afgeweken worden van de '3-contracten-regel', maar niet langer dan een termijn van 2,5 jaar.
ja dat had ik dus ook al gevonden. dus in feite mag het dus wel? want ik werk er nu 15 maanden.
Ja dat mag dan wel.
quote:girlie22 schreef op 26 april 2010 @ 11:37:

nee geen onderbreking. maar de contracten waren wel steeds maar een paar maanden.

1 keer 10 maanden, toen 1 keer 2 maanden, en de laatste keer was 3 maanden en nu dus een nieuwe voor onbeperkte tijdMaar dat is toch een vast contract dan? Dan klopt het toch?
quote:girlie22 schreef op 26 april 2010 @ 11:42:

ja dat had ik dus ook al gevonden. dus in feite mag het dus wel? want ik werk er nu 15 maanden.

Zoals ik het in je CAO lees, wordt er daar afgeweken van de wettelijke standaard, en mag er dus vaker dan 3x worden verlengd.

Indien je uiteindelijk 2,5 jaar in dienst bent, dienen ze je, bij verlenging, een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden.
ah oke, dus als ik het goed begrijp kunnen ze me pas een vast contract aanbieden als ik 2.5 jaar daar werk? en tot die tijd kunnen ze het gewoon zo vaak verlengen als ze willen?
Onbeperkte tijd is een vast contract suffie!
Ze kunnen je sowiezo een vast contract aanbieden. Ze zijn het pas verplicht als je er 2,5 jaar werkt.
haha thnx, ik snap het

gelukkig, want begon al een beetje te stressen.

dadelijk teken ik iets wat misschien helemaal niet klopt.
Fijn, dan is het allemaal in orde. Gefeliciteerd met je vaste contract!
Girlie, als het wel zo was geweest dat het niet had gemogen, dan was het hun fout geweest. Hiervan hadden alleen zijzelf last gehad, omdat jouw contract dan niet van rechtswege eindigt, maar lekker door loopt. Dus stressen was sowieso niet nodig. Maar zeker goed te weten dat alles klopt en veel werkplezier gewenst!
oke, bedankt allemaal :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven