Werk & Studie alle pijlers

huisstylist (voor verkoop)

28-04-2010 09:45 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Simpele vraag. Hoe wordt je zoiets?
Als je van jezelf weet dat je inzicht hebt (en anderen bevestigen dat) heb volgens mij niet echt diploma's nodig om dat te worden.

Bied jezelf aan (gratis/"vriendenprijsje") en doe ervaring op.

Violain heeft een topic geopend waarin ze om advies vraagt ter bevordering van de verkoop van haar huis, misschien kun je haar helpen.

[url=Huis meteen tip top?]/url]
Kunt ook kijken bij Artemis, bijvoorbeeld. Die biedt opleidingen styling aan.
Computer says nooooo
Nou er zijn wel degelijk hbo opleidingen voor binnenhuisarchitect, ik denk dat als je er echt je werk van wilt maken, dit wel belangrijk is.
Als je een beetje leuk bent met meubels schuiven en muren verven en je kunt je inleven in wat potentiele kopers in een huis zien, dan kun je jezelf verkoop-stylliste noemen.

Ik heb verschillende keren een plan gezien van zogenaamde verkoop-styllisten, en ik word er niet warm of koud van. Ze raden altijd aan om alle kleine spullen en persoonlijke bezittingen op te ruimen en al het houtwerk glanzend wiitig te lakken, de muren te witten en evt. een muur een steunkleur te geven. Als er op een slaapverdieping op alle kamers een ander vloertje ligt zeggen ze ook altijd om in 1 keer een laminaatvloer door te leggen. Voor zo'n advies rekenen ze dan 400 euro en dan komt de grote troef: als je zelf erg uitgesproken of lelijke meubels hebt, dan kun je die bij ze huren, voor 30 euro per vierkante meter ruimte.
Artemis ziet er wel gaaf uit. Jammer dat het zo ver weg zit.
Diedietje, als je interieur-architect wil worden, ga je naar de kunstacademie om daar te studeren. Het is een 4-jarige voltijd-opleiding.

Voor dit vak, zoals het nu uitgeoefend word, heb je dat niet nodig. Het wordt voornamelijk uitgeoefend door vrouwen wiens vriendinnen zeggen dat ze zo'n leuke smaak hebben.
quote:diedietje schreef op 28 april 2010 @ 10:01:

Nou er zijn wel degelijk hbo opleidingen voor binnenhuisarchitect, ik denk dat als je er echt je werk van wilt maken, dit wel belangrijk is.

Ja, als ergens een trend opduikt zijn ze er als de kippen bij om er een opleiding voor/van te maken. En het staat zo leuk "gediplomeerd stylist". Vind ik net zo niets zeggend als; 'afgestudeerd kunstenaar'.

Talent en praktijkervaring zijn m.i. in deze veel belangrijker.

En daarbij vind ik binnenhuisarchitect wel wat anders dan woningstylist.
[quote]Katherina schreef op 28 april 2010 @ 10:05:

Diedietje, als je interieur-architect wil worden, ga je naar de kunstacademie om daar te studeren. Het is een 4-jarige voltijd-opleiding.

Voor dit vak, zoals het nu uitgeoefend word, heb je dat niet nodig. Het wordt voornamelijk uitgeoefend door vrouwen wiens vriendinnen zeggen dat ze zo'n leuke smaak hebben.[/quote]

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Er is een groot verschil tussen een verkoopstylist en een "échte" stylist. Prognosestylist/mediastylist.. daarvoor moet je inderdaad écht de hbo opleiding voor gedaan hebben en daarbij een goed netwerk hebben, Voor verkoopstylist sluit ik me eerlijk gezegd aan bij katherina.
Computer says nooooo
Ons huis staat sinds augustus te koop.

Ik heb zelf overwogen om een interieurstylist erbij te halen.

Bij het programma hoge hakken strakke pakken (net 5, over makelaars) zag ik echter wat die stylisten gingen doen: muurtje witten, meubeltjes plaatsen, fotoos weghalen

tja, dat kan ik zelf ook wel.

Toen het boek besteld van Zammara Oomes Kok, Haal meer winst uit je huis. Tja... dat was toch wel een boek vol open deuren. Over opruimen, schoonmaken etc..tja, zover was ik ook wel.

Ik vraag me de volgende dingen af:

- Een paar muren in ons huis hebben een kleur. Zouden jullie de muren witten?

Het gaat om: 4 van de 5 slaapkamers hebben 1 wand in een blauwe of groene kleur.

1 wandje (amper 2 meter) in de woonkamer is behangen met prachtige engels behang: kersenrood met strepen in zand, paars, roze.

De langste wand in de woonkamer is geschilderd in dezelfde zandkleur als uit het behang. t Is een hele zachte kleur, een beetje als koffie met heul veul melk. Een koele tint.

- Op de vloer licht beneden een antracietgrijze plavuizenvloer. Zouden jullie hier een licht vloerkleed op leggen voor het licht?

- Ik heb kersenrode gordijnen, halfdoorzichtig. (precies de kleur van het behang) Zouden jullie dit vervangen door witte? Of ze helemaal weghalen, maar dan kijk je tegen de verwarmingsbuizen aan...

- Boekenkast in de kamer: weg ermee (ruimte creeeren) of juist laten zien hoeveel meubels er in de kamer kunnen en laten staan?

- Vierkante achtpersoons houten tafel. Vervangen voor een smallere waardoor je meer loopruimte en zichtruimte creeert?

Graag jullie ideeen over bovenstaande vraagstukken...
quote:sosofie schreef op 28 april 2010 @ 10:51:

Ik heb zelf overwogen om een interieurstylist erbij te halen.

Bij het programma hoge hakken strakke pakken (net 5, over makelaars) zag ik echter wat die stylisten gingen doen: muurtje witten, meubeltjes plaatsen, fotoos weghalen

tja, dat kan ik zelf ook wel.

Toen het boek besteld van Zammara Oomes Kok, Haal meer winst uit je huis. Tja... dat was toch wel een boek vol open deuren. Over opruimen, schoonmaken etc..tja, zover was ik ook wel.

Het gaat om: 4 van de 5 slaapkamers hebben 1 wand in een blauwe of groene kleur.

Wrs. wordt je huis gekocht door mensen met kinderen. Je kunt de kleurtjes best houden, mits ze de ruimte niet donkerder of kleiner doen lijken. Anders: witten!

1 wandje (amper 2 meter) in de woonkamer is behangen met prachtige engels behang: kersenrood met strepen in zand, paars, roze. Het behang is vast prachtig, maar de meeste mensen zullen het oerlelijk vinden.

Neutraal behangetje eroverheen. Het gaat om de ruimte, en niet om je leuke behang!

De langste wand in de woonkamer is geschilderd in dezelfde zandkleur als uit het behang. t Is een hele zachte kleur, een beetje als koffie met heul veul melk. Een koele tint. De maximale 'kleur' die een neutrale wand mag hebben is Ral 9001. Als het donkerder is: witten!

- Op de vloer licht beneden een antracietgrijze plavuizenvloer. Zouden jullie hier een licht vloerkleed op leggen voor het licht?

Nee, een kleed verkleint

- Ik heb kersenrode gordijnen, halfdoorzichtig. (precies de kleur van het behang) Zouden jullie dit vervangen door witte? Of ze helemaal weghalen, maar dan kijk je tegen de verwarmingsbuizen aan...

Kersenrode gordijnen zijn vast prachtig in jullie interieur, maar de meeste mensen zullen ze veel te uitgesproken vinden en daar hun aandacht naar uit laten gaan ipv naar de grote ruimen en het fijne? uitzicht. Als het kan, vervangen door witte.

- Boekenkast in de kamer: weg ermee (ruimte creeeren) of juist laten zien hoeveel meubels er in de kamer kunnen en laten staan?

Als de kast een ruimteslokker is: weghalen. Zo veel mogelijk vloer is het devies. Een boekenkast absorbeerte licht en zou je dus beter kunnen verwijderen.

- Vierkante achtpersoons houten tafel. Vervangen voor een smallere waardoor je meer loopruimte en zichtruimte creeert?

Als de tafel echt een beetje te groot is voor de ruimte, dan vervangen. De meeste mensen hebben een rechthoekige tafel en dit zal dus meer bij hun beeld van de maat van de ruimte passen.

Alsjeblieft!

Mijn advies komt niet uit de hemel vallen, hoor! Dit hoort bij mijn vakgebied.
Je moet gewoon bedenken dat de evt kopers in een oogopslag, in jouw huis, kunnen zien wat zij voor zichzelf voor ogen hebben.

Gek eigenlijk, maar bijv. een paarse muur overschilderen naar hun eigen kleur wordt gezien als veel werk, terwijl een neutrale (witte) muur gewoon "wel eventjes" van een kleurtje voorzien kan worden.

Zo ook met meubels, lijkt wel of mensen deze niet weg kunnen denken en dan dus de kale ruimte niet voor zich kunnen zien. Als ze dat niet lukt, zijn de kopers meestal al afgehaakt voor ze daadwerkelijk de deur uitlopen.
Sosofie, een vriendin van mijn zus is net begonnen als verkoopstyliste. Ik weet dat je vlak bij mij woont, en dat zij ook vlak bij mij woont. Volgens mij kun je haar best bellen/mailen om te horen wat ze precies doet, en wat dat kost. Als je interesse hebt is het wellicht handig om mailadressen uit te wisselen. Ik weet namelijk niet of ik haar site hier mag plaatsen....
Je mag haar site hier gewoon plaatsen, hoor iris...

Van mij mag het, van viva vast ook.

Iris, bedankt voor adviezen. Jij hebt er verstand van. Als je tijd en zin hebt, zou je dan 1 blik kunnen werpen op de foto's (funda, huis nr 35, postcode ka 18 34)? Moet mijn mooie behangetje echt weg.... slik....

Zou je andere gordijnen ophangen, of ze gewoon helemaal weghalen? Voor hangt nog wel een wit vouwgordijn tegen de inkijk 's avonds...
www.hoomrestyling.nl

Hopelijk kun je er iets mee. Succes!
Ik zie op haar site dat een intake gesprek kosteloos is.
quote:sosofie schreef op 28 april 2010 @ 11:42:

Je mag haar site hier gewoon plaatsen, hoor iris...

Van mij mag het, van viva vast ook.

Iris, O nee, ik bedoel natuurlijk: Katarina!!! bedankt voor adviezen. Jij hebt er verstand van. Als je tijd en zin hebt, zou je dan 1 blik kunnen werpen op de foto's (funda, huis nr 35, postcode ka 18 34)? Moet mijn mooie behangetje echt weg.... slik....

Zou je andere gordijnen ophangen, of ze gewoon helemaal weghalen? Voor hangt nog wel een wit vouwgordijn tegen de inkijk 's avonds...
Ik ga even kijken voor je!
Hé Katherina Je neemt me de woorden uit de mond.;-)

Ik heb nog 1 kanttekening bij de gekleurde muren in de slaapkamers. is het behang of verf? Als het verf is en het maakt de ruimte kleiner zou ik ze misschien ook over verven.

(foto: iig de donkerblauwe op jullie slaapkamer) zou je een kleiner bed kunnen regelen voor daar? Ik weet niet hoe breed deze is maar het lijkt erg vol)

Die 8 hoekige tafel zou ik zeker vervangen.

De foto's gezien.

Ik wil je adviseren om wat met je tuin te doen. Je hebt zo te zien een mooie grote tuin waar je nu niets mee doet.

Knip de heg aan de voorkant, 1 of meerdere potten met bloemen bij de voordeur. Achter kan je misschien snel een grasveldje maken en ook aan de slag met wat potten op het terras.

Op de foto's lijkt jullie kamer erg vol langs de muren en kaal in het midden.

Kan je de piano alvast weg halen?

Boekenkast minder vol

Zithoek misschien iets ruimer opzetten, hij lijkt op de foto's nogal weggepropt.

(Mag ik nu door Katherina?)
Op de slaapkamer met de hoogslaper de gordijnen zo ver mogelijk open doen als je kijkers krijgt. Die vallen nu wel heel erg op en ze hangen niet mooi op de foto.

Haal je boekenkast maar weg. De makelaar kan de deur van je woonkamer niet royaal openslaan en ik vermoed dat je geen al te grote hal hebt. Of je piano weg halen en de kast opschuiven. Dan is de doorgang naar je kamer royaler.

Als je een rechthoekige tafel neer wilt zetten, zal die ook langer worden, dus dan wel in de lengterichting neerzetten.

De rode gordijnen kun je best laten hangen. Die zorgen ook voor wat tegenwicht voor je redelijk steriele basis.

Haal de prullenbak naast je keuken weg als je kijkers krijgt.

Als ik de plattegrond van je huis probeer te reconstrueren denk ik dat je een heel klein voordeurhalletje hebt. Probeer daar alles weg te halen. De eerste klap is een daalder waard en als je daar al struikeld over schoenen en jassen, hebben kijkers al direct een negatieve indruk.

Je hebt echt een leuk ingericht huis hoor! Je hoeft er niet zoveel aan te veranderen om het voor potentiele kopers aantrekkelijk te maken. Heb je al wel kijkers gehad?
Maja, goede tips over de tuin! Je bent door hoor!

Ik denk alleen dat je je vergist over dewoonkamer, Op de foto's lijkt jullie kamer erg vol langs de muren en kaal in het midden. Ik ben bang dat dat komt door de groothoeklens op de camera van de makelaar.
Ik bedoelde eigenlijk dat alles tegen de muur gestouwd staat (lijkt het) Ik had al bedacht dat je de eetkamertafel van de wand af kan halen. Alleen niet opgeschreven ben altijd een beetje verlegen.

Ik had de groothoeklens al meegenomen in de berekening
Meiden heel erg bedankt, hier kan ik wat mee!

Nee hoor, geen groothoeklens!

De spullen staan allemaal tegen de muur. Een piano midden in de kamer is ook zo wat... ;)

Wat er nu veranderd is: de salontafel is tegen de muur met behang geplaats, daar staat de tv op. Verder staat er geen salontafel meer. De zwarte stoeltjes staan nu naast elkaar, naast de trapkast zodat ze naar buiten kijken.

De bank is vervangen door een zwarte klippan.

Katarina, zou jij het behang weghalen?

Ik vind de tuin ook kaal. Voor de nieuwe foto's gaan we de loungeset van de buren lenen, even leuke kussentjes erop etc.

Er staan in de voortuin en achtertuin al potten met viooltjes en de heg is over een paar dagen weer helemaal groen, dan is hij ook weer te snoeien.

Ik ga zeker geen gras in de tuin leggen. Dat staat wel vriendelijk maar de meeste mensen vinden een onderhoudsvrije tuin juist heerlijk!

De gang is helemaal leeg, op de kapstok na.

Het bed is 1.60 Wij slapen op zolder, zoon heeft de grootste kamer van het huis. (die met de hoogslaper) In zijn kamer worden alle meubels vervangen door nieuwe meubels. De gordijnen worden netjes omgezoomd etc.

Dan hebben we nog twee kamers; de studeerkamer op zolder. Hier willen we een bed plaatsen op de plek van het bureau, zodat je kunt zien dat daar een bed past. We hebben ook nog een logeerkamer, die willen we inrichten als babykamer.

De eettafel kan niet van de muur, dan kun je niet meer tussen de keuken en de eettafel doorlopen. We gaan dus overwegen om een smalle lange eettafel op de kop te tikken. Zouden jullie gaan voor wit (lekker licht in een vrij donkere ruimte) of voor hout (want dat is warm in een steriele omgeving)?

Heel erg bedankt voor jullie waardevolle opmerkingen!
quote:sosofie schreef op 28 april 2010 @ 10:51:

1 wandje (amper 2 meter) in de woonkamer is behangen met prachtige engels behang: kersenrood met strepen in zand, paars, roze.

De langste wand in de woonkamer is geschilderd in dezelfde zandkleur als uit het behang. t Is een hele zachte kleur, een beetje als koffie met heul veul melk. Een koele tint.

Ik vrees dat ik niet je koper zal zijn. Niet alleen heb ik een afkeer van plavuizen maar daarnaast word ik ook al niet vrolijker van kleuren op de muur, om over 'prachtig Engels behang' nog maar te zwijgen.

Klaarblijkelijk heb je een uitgesproken smaak. Dat vraagt om kopers die ondanks de inrichting kunnen zien welke mogelijkheden het huis biedt. Om eerlijk te zijn zou ik daar moeite mee hebben als werkelijk elke ruimte een kleur heeft gekregen. Dit vanuit de ervaring dat een laag verf nooit genoeg is om de boel weer strak wit te krijgen. Wil je ook de groep kopers aanspreken die net als ik moeite hebben om de mogelijkheden te zien als de inrichting totaal niet aanspreekt, dan zou ik al die wanden wit schilderen en de uitstraling een stuk neutraler maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven