Fiets, fiets, welke fiets???
woensdag 28 april 2010 om 13:10
Jaaaaa, ik mag weer een nieuwe fiets kiezen met het fietsenplan!
Dus druk in de weer om de juiste fiets te vinden, maar dat bleek zo makkelijk nog niet.
Eerst dacht ik voor een mama-fiets te gaan, maar die bleken meestal erg zwaar te fietsen en dat lijkt me niet zo handig met mijn knie-blessure.
Maar ik wil wel een stuurblokkering dmv een knop (dus geen veertje), en een dubbele standaard (maar dat kan je op elke fiets zetten geloof ik).
Een transportfiets kan ook, maar volgens de fietsenwinkel trappen die net zo zwaar als mama-fietsen. Hij raadde de Gazelle Medeo aan, maarja, geen stuurblokkering.
Ik gebruik de fiets voornamelijk voor naar m;n werk (half uurtje heen, half uurtje terug), af en toe de kindjes (een voor, een achter), geen buggy mee of boodschappen, maar wel een krat voorop (dus vandaar de stuurblokkering).
Wie o wie weet de ideale fiets voor mij??
Dus druk in de weer om de juiste fiets te vinden, maar dat bleek zo makkelijk nog niet.
Eerst dacht ik voor een mama-fiets te gaan, maar die bleken meestal erg zwaar te fietsen en dat lijkt me niet zo handig met mijn knie-blessure.
Maar ik wil wel een stuurblokkering dmv een knop (dus geen veertje), en een dubbele standaard (maar dat kan je op elke fiets zetten geloof ik).
Een transportfiets kan ook, maar volgens de fietsenwinkel trappen die net zo zwaar als mama-fietsen. Hij raadde de Gazelle Medeo aan, maarja, geen stuurblokkering.
Ik gebruik de fiets voornamelijk voor naar m;n werk (half uurtje heen, half uurtje terug), af en toe de kindjes (een voor, een achter), geen buggy mee of boodschappen, maar wel een krat voorop (dus vandaar de stuurblokkering).
Wie o wie weet de ideale fiets voor mij??
woensdag 28 april 2010 om 13:25
Ik heb de Gazelle Lausanne. Die heeft vrijwel alles wat je bedoelde. Hij is "hybride" dus erg licht. Ik heb zowel een kinderstoeltje als mand voorop. Gaat prima. Lage instap dus ook geschikt als mamafiets.
Hij heeft 21 versnellingen en een verend zadel dus ook geschikt voor langere afstanden. (+-1500)
Hij heeft 21 versnellingen en een verend zadel dus ook geschikt voor langere afstanden. (+-1500)
woensdag 28 april 2010 om 13:27
Ja dat dacht ik ook, als je versnellingen hebt hangt het toch af van in welke versnelling je de fiets hebt?
Maar hij gaf aan dat mama-fietsen en transportfietsen gewoon zwaarder zijn dan andere fietsen, dus je hebt meer kilo's weg te fietsen zeg maar..
(misschien kan ik beter zelf wat kilo'tjes afvallen om lichter te kunnen fietsen, hahaha)
Ik ga die Lausanne even googlen, denk je wel Noa!
Maar hij gaf aan dat mama-fietsen en transportfietsen gewoon zwaarder zijn dan andere fietsen, dus je hebt meer kilo's weg te fietsen zeg maar..
(misschien kan ik beter zelf wat kilo'tjes afvallen om lichter te kunnen fietsen, hahaha)
Ik ga die Lausanne even googlen, denk je wel Noa!
woensdag 28 april 2010 om 13:35
Die Gazelle net even bekeken, maar die is wel erg duur!
Die batavus 24/7 ziet er idd wel aardig uit, die ga ik even in het echt bekijken in de fietsenwinkel.
Cortina heeft ook hele mooie fietsen, maar die transportfiets heeft ook geen achterbagagedrager, dus dan kan er geen achterzitje op? (Hoewel zo'n achterzitje alleen aan je zadelpen vast zit toch?)
Die batavus 24/7 ziet er idd wel aardig uit, die ga ik even in het echt bekijken in de fietsenwinkel.
Cortina heeft ook hele mooie fietsen, maar die transportfiets heeft ook geen achterbagagedrager, dus dan kan er geen achterzitje op? (Hoewel zo'n achterzitje alleen aan je zadelpen vast zit toch?)
woensdag 28 april 2010 om 13:59
Misschien is een tweedehandse fiets een optie? Dat was toen ik mijn fiets kocht via zo'n regeling in ieder geval geen probleem. Ik heb een Gazelle Impala, vrij nieuw, 7 versnellingen voor 325 euro gekocht. Het verschil tussen lichte fietsen en zware fietsen is het materiaal: staal of aluminium. Aluminium is veel lichter, maar ook minder sterk. "mamafietsen" zijn vaker van staal (dus zwaarder) omdat je er dan veel meer gewicht op kunt dragen. Dus ook de kinderen wanneer ze wat groter zijn.
Een dubbele standaard kun je er zo op laten zetten als die er niet op zit, dat doen ze waarschijnlijk voor materiaalprijs wanneer je dat meteen laat doen.
Gazelle heeft ook de Bloom, dubbele standaard, stuurblokkering, wijd stuur, lage instap.. een ideale moederfiets maar wel duurder dan 750 euro.
Een dubbele standaard kun je er zo op laten zetten als die er niet op zit, dat doen ze waarschijnlijk voor materiaalprijs wanneer je dat meteen laat doen.
Gazelle heeft ook de Bloom, dubbele standaard, stuurblokkering, wijd stuur, lage instap.. een ideale moederfiets maar wel duurder dan 750 euro.
woensdag 28 april 2010 om 14:07
Ik ben niet zo thuis in de mama- of soortgelijke fietsen (heb zelf een RIH met 8 versnellingen in de naaf, heerlijke fiets!) maar een goede tweedehands is echt een aanrader!
Als je voor 750 euro een fiets kunt kopen die twee jaar oud is en nieuwe 1350 kostte (heb ik onlangs voor vriends verjaardag gedaan ,met hulp van familie en vrienden hoor), heb je een betere fiets dan wanneer je een nieuwe van 750 koopt.
Als je voor 750 euro een fiets kunt kopen die twee jaar oud is en nieuwe 1350 kostte (heb ik onlangs voor vriends verjaardag gedaan ,met hulp van familie en vrienden hoor), heb je een betere fiets dan wanneer je een nieuwe van 750 koopt.
woensdag 28 april 2010 om 14:08
Ratteke die fiets van jou zie ik wel eens andere mensen op, maar op een of andere manier ziet dat er altijd zo raar uit, alsof die fiets een beetje te klein is ofzo?
Tweedehands is idd ook een optie, denk dat dat ook geen probleem is via het fietsenplan.
Jammer dat zo'n stuurblokkering er niet op te zetten valt, anders had ik dat meteen gedaan.
Ook zo onhandig dat je op internet wel alle fietsen kan zien, maar dat het tig ritjes zijn naar verschillende fietsenwinkels om ze in het echt te zien omdat de meeste fietsenwinkels maar een paar merken en modellen hebben staan.
De kinderen heb ik alleen op de fiets voor het brengen en halen van de creche, 1 dag in de week. Maarja, dat moet natuurlijk ook wel veilig zijn.
De Bloom hoor ik ook veel goede dingen over, alleen zal die denk ik ook wel erg zwaar zijn. Ik zat net even te zoeken naar de gewichten van verschillende fietsen, maar vooral de mama-fietsen van Sparta zijn super zwaar! Zo 30 kilo terwijl die van Puch bijvoorbeeld maar 19,2 is! En de Batavus mambo begin 20 dacht ik.
Tweedehands is idd ook een optie, denk dat dat ook geen probleem is via het fietsenplan.
Jammer dat zo'n stuurblokkering er niet op te zetten valt, anders had ik dat meteen gedaan.
Ook zo onhandig dat je op internet wel alle fietsen kan zien, maar dat het tig ritjes zijn naar verschillende fietsenwinkels om ze in het echt te zien omdat de meeste fietsenwinkels maar een paar merken en modellen hebben staan.
De kinderen heb ik alleen op de fiets voor het brengen en halen van de creche, 1 dag in de week. Maarja, dat moet natuurlijk ook wel veilig zijn.
De Bloom hoor ik ook veel goede dingen over, alleen zal die denk ik ook wel erg zwaar zijn. Ik zat net even te zoeken naar de gewichten van verschillende fietsen, maar vooral de mama-fietsen van Sparta zijn super zwaar! Zo 30 kilo terwijl die van Puch bijvoorbeeld maar 19,2 is! En de Batavus mambo begin 20 dacht ik.
woensdag 28 april 2010 om 14:17
Ja dat denk ik ook, liever een beter merk 2e hands dan een goedkoper merk nieuw.
Die Impala heeft weer geen stuurblokkering helaas..
Zijn fietsenprijzen trouwens onderhandelbaar? ben daar niet zo goed in hoor. Maar bijvoorbeeld de Bloom staat op internet te koop voor 675 tegenover 899 in de winkel. Daar moet toch wel wat vanaf te kletsen zijn neem ik aan? (of een nieuw achterstoeltje ofzo?)
Die Impala heeft weer geen stuurblokkering helaas..
Zijn fietsenprijzen trouwens onderhandelbaar? ben daar niet zo goed in hoor. Maar bijvoorbeeld de Bloom staat op internet te koop voor 675 tegenover 899 in de winkel. Daar moet toch wel wat vanaf te kletsen zijn neem ik aan? (of een nieuw achterstoeltje ofzo?)
woensdag 28 april 2010 om 14:26
woensdag 28 april 2010 om 14:47
Hou er wel rekening mee dat een tweedehands fiets niet mee mag doen met het fietsplan. Ik heb zelf onlangs een nieuwe gekocht en dat werd mij althans door de boekhouder èn de fietsenmaker verteld.
Ik had hiervoor een moederfiets (Sparta Amazone) en deze fietste helemaal niet zwaar, het stuur is wel breeder dan een gewone fiets dat is in het begin even wennen.
Ik had hiervoor een moederfiets (Sparta Amazone) en deze fietste helemaal niet zwaar, het stuur is wel breeder dan een gewone fiets dat is in het begin even wennen.
woensdag 28 april 2010 om 14:47
Ik heb de Perosnal Bike van Batavus bij mijn ouders staan - is volgens mij hetzelfde model als de Transproter die Ratteke liet zie, alleen dan geen rek erop.
Wat je zeggt Sweetandcute, dat het lijkt alsof de fiets altijd te klein is, komt door de iets kleinere fietsbanden die erop zitten. Hierdoor trapt de fiets redelijk licht en dat lijkt me voor jou met knieblessure dan ook fijn.
Hier thuis heb ik een gazelle in gebruik, ik meen dat het een Impala is. Deze fiets ook prima, maar wel zwaarder.
Het grote verschil tussen deze twee is voor mij toch wel het zwaardere stuur van de Gazelle. Ik heb geen ervaring met kinderzitjes op de fiets en wat qua stuur daar het fijnst voor is, maar ik vind het lichtere stuur van de Batavus Personal Bike veel fijner sturen.
Tis alleen even wennen als ik bij mijn ouders weer op de fiets stap, zo snel dat het stuur reageert! succes met je keuze
Wat je zeggt Sweetandcute, dat het lijkt alsof de fiets altijd te klein is, komt door de iets kleinere fietsbanden die erop zitten. Hierdoor trapt de fiets redelijk licht en dat lijkt me voor jou met knieblessure dan ook fijn.
Hier thuis heb ik een gazelle in gebruik, ik meen dat het een Impala is. Deze fiets ook prima, maar wel zwaarder.
Het grote verschil tussen deze twee is voor mij toch wel het zwaardere stuur van de Gazelle. Ik heb geen ervaring met kinderzitjes op de fiets en wat qua stuur daar het fijnst voor is, maar ik vind het lichtere stuur van de Batavus Personal Bike veel fijner sturen.
Tis alleen even wennen als ik bij mijn ouders weer op de fiets stap, zo snel dat het stuur reageert! succes met je keuze