Fiets, fiets, welke fiets???

28-04-2010 13:10 30 berichten
Jaaaaa, ik mag weer een nieuwe fiets kiezen met het fietsenplan!

Dus druk in de weer om de juiste fiets te vinden, maar dat bleek zo makkelijk nog niet.

Eerst dacht ik voor een mama-fiets te gaan, maar die bleken meestal erg zwaar te fietsen en dat lijkt me niet zo handig met mijn knie-blessure.

Maar ik wil wel een stuurblokkering dmv een knop (dus geen veertje), en een dubbele standaard (maar dat kan je op elke fiets zetten geloof ik).

Een transportfiets kan ook, maar volgens de fietsenwinkel trappen die net zo zwaar als mama-fietsen. Hij raadde de Gazelle Medeo aan, maarja, geen stuurblokkering.

Ik gebruik de fiets voornamelijk voor naar m;n werk (half uurtje heen, half uurtje terug), af en toe de kindjes (een voor, een achter), geen buggy mee of boodschappen, maar wel een krat voorop (dus vandaar de stuurblokkering).

Wie o wie weet de ideale fiets voor mij??
Alle reacties Link kopieren
Als je een transportfiets met versnellingen neemt, trapt ie toch zo zwaar als je hem instelt?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mijn mama fiets heeft versnellingen, daar trap ik makkelijk mee en ik woon nog wel in een heuvelachtige omgeving.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb de Gazelle Lausanne. Die heeft vrijwel alles wat je bedoelde. Hij is "hybride" dus erg licht. Ik heb zowel een kinderstoeltje als mand voorop. Gaat prima. Lage instap dus ook geschikt als mamafiets.

Hij heeft 21 versnellingen en een verend zadel dus ook geschikt voor langere afstanden. (+-1500)

Ja dat dacht ik ook, als je versnellingen hebt hangt het toch af van in welke versnelling je de fiets hebt?

Maar hij gaf aan dat mama-fietsen en transportfietsen gewoon zwaarder zijn dan andere fietsen, dus je hebt meer kilo's weg te fietsen zeg maar..

(misschien kan ik beter zelf wat kilo'tjes afvallen om lichter te kunnen fietsen, hahaha)

Ik ga die Lausanne even googlen, denk je wel Noa!
Ik heb nu een batavus 24/7 met transportrek en krat. Fiets goddelijk, ook met zitje achterop en aanhangfiets er aan.

Ik vind de witte cotrina transportfiets ook erg mooi, maar daar kon de aanhangfiets niet achter.
Die Gazelle net even bekeken, maar die is wel erg duur!

Die batavus 24/7 ziet er idd wel aardig uit, die ga ik even in het echt bekijken in de fietsenwinkel.

Cortina heeft ook hele mooie fietsen, maar die transportfiets heeft ook geen achterbagagedrager, dus dan kan er geen achterzitje op? (Hoewel zo'n achterzitje alleen aan je zadelpen vast zit toch?)
Oke, sorry. Was niet de bedoeling om je op kosten te jagen ofzo.

Succes met je zoektocht!
Nee geeft nix hoor, tis wel een hele mooie fiets! Maar het fietsplan gaat tot 750, alles daarboven moet je zelf bijbetalen. Nou is dat ook weer geen ramp, maar toch.

Ach als ik naar de fietsenwinkel ga ga ik em in elk geval wel even bekijken denk ik!
En de Batavus Old dutch? Stuk betaalbaarder

Heb ik ook nog 1 van staan.

Deze versie is met versnellingen.

Kun je niet bij een goede tweedehands dealer kijken of je een fiets van 750 kunt vinden? Sommige fietsenplannen gaan akkoord met tweedehands fietsen van bepaalde merken en leeftijden.

695 euro. Met stuurslot en dubbele standaard. Valt gegarandeerd niet om. Ik heb m ook en het is een heerlijke fiets.
Misschien is een tweedehandse fiets een optie? Dat was toen ik mijn fiets kocht via zo'n regeling in ieder geval geen probleem. Ik heb een Gazelle Impala, vrij nieuw, 7 versnellingen voor 325 euro gekocht. Het verschil tussen lichte fietsen en zware fietsen is het materiaal: staal of aluminium. Aluminium is veel lichter, maar ook minder sterk. "mamafietsen" zijn vaker van staal (dus zwaarder) omdat je er dan veel meer gewicht op kunt dragen. Dus ook de kinderen wanneer ze wat groter zijn.

Een dubbele standaard kun je er zo op laten zetten als die er niet op zit, dat doen ze waarschijnlijk voor materiaalprijs wanneer je dat meteen laat doen.

Gazelle heeft ook de Bloom, dubbele standaard, stuurblokkering, wijd stuur, lage instap.. een ideale moederfiets maar wel duurder dan 750 euro.
Een Gazelle Impala fietst heerlijk, wij hebben één oud en één nieuw model staan. De oude gebruiken we voor het fietsstoeltje, de nieuwe mag mooi blijven, en dient voor woon-verkverkeer.

Nooit meer iets anders dan een Gazelle.
Ik ben niet zo thuis in de mama- of soortgelijke fietsen (heb zelf een RIH met 8 versnellingen in de naaf, heerlijke fiets!) maar een goede tweedehands is echt een aanrader!

Als je voor 750 euro een fiets kunt kopen die twee jaar oud is en nieuwe 1350 kostte (heb ik onlangs voor vriends verjaardag gedaan ,met hulp van familie en vrienden hoor), heb je een betere fiets dan wanneer je een nieuwe van 750 koopt.
Ratteke die fiets van jou zie ik wel eens andere mensen op, maar op een of andere manier ziet dat er altijd zo raar uit, alsof die fiets een beetje te klein is ofzo?

Tweedehands is idd ook een optie, denk dat dat ook geen probleem is via het fietsenplan.

Jammer dat zo'n stuurblokkering er niet op te zetten valt, anders had ik dat meteen gedaan.

Ook zo onhandig dat je op internet wel alle fietsen kan zien, maar dat het tig ritjes zijn naar verschillende fietsenwinkels om ze in het echt te zien omdat de meeste fietsenwinkels maar een paar merken en modellen hebben staan.

De kinderen heb ik alleen op de fiets voor het brengen en halen van de creche, 1 dag in de week. Maarja, dat moet natuurlijk ook wel veilig zijn.

De Bloom hoor ik ook veel goede dingen over, alleen zal die denk ik ook wel erg zwaar zijn. Ik zat net even te zoeken naar de gewichten van verschillende fietsen, maar vooral de mama-fietsen van Sparta zijn super zwaar! Zo 30 kilo terwijl die van Puch bijvoorbeeld maar 19,2 is! En de Batavus mambo begin 20 dacht ik.
Ja dat denk ik ook, liever een beter merk 2e hands dan een goedkoper merk nieuw.

Die Impala heeft weer geen stuurblokkering helaas..

Zijn fietsenprijzen trouwens onderhandelbaar? ben daar niet zo goed in hoor. Maar bijvoorbeeld de Bloom staat op internet te koop voor 675 tegenover 899 in de winkel. Daar moet toch wel wat vanaf te kletsen zijn neem ik aan? (of een nieuw achterstoeltje ofzo?)
Mijn 24/7 is normaal 599, maar ik heb er 10% vanaf gekregen. Omdat ze me kenden, m'n oude fiets daar dood ende overleden achterbleef, etc. Plus gratis overzetten van alles wat op oude fiets zat (kinderzitje, bagagedrager, aanhangfiets, gratis grote beurt voor aanhangfiets, etc.
Ik heb er niets af weten te kletsen, wel dingen eraan.

Heb een gratis kinderstoeltje, fietsmand en insteekkabel erbij gekregen. Hebben ze er ook meteen opgezet.
Fiets lijkt misschien klein maar is het absoluut niet. Ik heb m al een paar jaar en ik heb er toen meer voor moeten betalen dan wat deze kost. Maar ik ken de eigenaar van de fietsenwinkel erg goed.... heb wat kunnen regelen.
Ik heb gisteren een Batavus Mambo de Luxe gekocht, is wel een moederfiets, maar hij ziet er niet zo "moederfietserig" uit

Heeft alles wat jij wilt, 7 versnellingen en is 849
Hou er wel rekening mee dat een tweedehands fiets niet mee mag doen met het fietsplan. Ik heb zelf onlangs een nieuwe gekocht en dat werd mij althans door de boekhouder èn de fietsenmaker verteld.

Ik had hiervoor een moederfiets (Sparta Amazone) en deze fietste helemaal niet zwaar, het stuur is wel breeder dan een gewone fiets dat is in het begin even wennen.
Ik heb de Perosnal Bike van Batavus bij mijn ouders staan - is volgens mij hetzelfde model als de Transproter die Ratteke liet zie, alleen dan geen rek erop.

Wat je zeggt Sweetandcute, dat het lijkt alsof de fiets altijd te klein is, komt door de iets kleinere fietsbanden die erop zitten. Hierdoor trapt de fiets redelijk licht en dat lijkt me voor jou met knieblessure dan ook fijn.

Hier thuis heb ik een gazelle in gebruik, ik meen dat het een Impala is. Deze fiets ook prima, maar wel zwaarder.

Het grote verschil tussen deze twee is voor mij toch wel het zwaardere stuur van de Gazelle. Ik heb geen ervaring met kinderzitjes op de fiets en wat qua stuur daar het fijnst voor is, maar ik vind het lichtere stuur van de Batavus Personal Bike veel fijner sturen.

Tis alleen even wennen als ik bij mijn ouders weer op de fiets stap, zo snel dat het stuur reageert! succes met je keuze
En nog ter aanvulling: fietsverzekering en accessoires mogen ook meegerekend worden; ik schafte tegelijkertijd met de fiets ook een regenpak, fietstassen en mand aan.
quote:Belle73 schreef op 28 april 2010 @ 13:24:

Mijn mama fiets heeft versnellingen, daar trap ik makkelijk mee en ik woon nog wel in een heuvelachtige omgeving.Welke heb jij dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven