relatietherapie?

28-04-2010 17:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
volgens mij ligt het er aan hoe zwaar je 'therapie' ziet. Ik studeer iets in die richting, enr er zijn natuurlijk verschillende varianten. Maar je kan het simpelweg zien als even een stevig goed gesprek waarin de zaken op een rijtje worden gezet, of op dingen komt war je zelf niet aan had gedacht.
.
een buitenstaander kan soms de vinger makkelijker op de zere plek leggen, kan dingen vertellen zonder bijbedoeling of extra lading en 'vreemde ogen dwingen', men neemt het soms van een derde ook nog makkelijker aan. Therapie helpt jullie vooral om jezelf en elkaar anders te zien, maar resultaten komen altijd uit jullie zelf voort. De therapeut is slechts een middel.
.
Ik denk dat therapie wel goed kan zijn. Een neutraal persoon kan jullie helpen jullie gevoelens te plaatsen. En je kan altijd daarna nog beslissen of je echt door wilt gaan of wilt stoppen met de relatie. Maar het is het proberen waard om de relatie te redden als het van te voren zo fijn was, denk ik.
Bij relatietherapie zet je samen en voor jezelf de dingen op een rijtje. Daar kan uit komen dat je genoeg draagvlak voelt om verder te gaan, of niet. Of eerst wel, en na een tijdje toch niet. Als de boel ontwricht is, kan je proberen de relatie op de rails te zetten, maar je moet maar afwachten of het ook weer goed gat voelen.

Ik heb relatietherapie via Mentrum gehad, op de Bilderdijkstraat. Dat was met een man en een vrouw (in opleiding). Ik vond het destijds prettig dat er een plek was waar we begeleid konden praten, omdat dat bij ons veel ontaardde in ruzie.

Ik heb de relatie op een gegeven moment beëindigd, omdat er in de dagelijks leven te weinig veranderde.
quote:rapli schreef op 28 april 2010 @ 17:59:

@meubeltje: dus het hoeven niet 30490 sessies te worden of zo? Het zou al best fijn zijn om één of twee keer met iemand te kunnen praten, maar ik weet niet zo goed waar ik zo iemand zou kunnen vinden. Ik wil dit trouwens liever niet via de huisarts doen, en ik weet zeker dat mijn vriend dat nog liever niet zou willen ;)

en verder: voor mij is reltatietherapie meer iets voor mensen die al 13 jaar samen zijn en twee kinderen hebben. Daarom dat ik ook een beetje huiverig ben.

Mja, ik kan me dat gevoel wel voorstellen. Maar het kan ook een gemiste kans zijn als je het niet doet.

Je zou Mentrum kunnen bellen om te informeren hoe het zit met verzekeringen.
ik denk dat een algemeen maatschappelijk werk (AMW) al een goede ingang is, elk dorp of stad heeft wel zoiets, en het ligt aan de mensen die ze daar hebben of ze je zelf 'aannemen', of dat ze je goed kunnen verwijzen. In principe dus geen huisarts voor nodig, en nee, zoveel sessies hoeven het niet te zijn ;).
Geloof er niet in, als je iemand van buiten nodig hebt om je relatie te verbeteren is het gedoemd te mislukken.

Zo sukkel je alleen door, is toch geen relatie?
@Brown Eyes: nouja, ik heb ergens de vage hoop dat we er sterker uit kunnen komen. Tegen al mijn gewoontes en principes in wil ik namelijk het liefst oud worden met deze jongen, met of zonder therapie (liefst zonder natuurlijk)...hoe sterker hoe beter.

(natuurlijk is dat helemaal een sprookje, maar 't zou fijn zijn een goeie poging te wagen :-) )

@meubeltje: thanks
Ok,maar op een gegeven moment heb je wel een grens, he.

Je moet er niet aan onderdoor gaan!
Ik heb wel een goed adres: Nick borgerdijn. Ben daar met mijn partner in therapie geweest (uiteindelijk hebben we het niet gered, maar lag niet aan de therapie).

Ik vond het erg fijn en verhelderend om met hem en mijn partner te praten, heb er erg veel van geleerd. Sterkte!
Als je niet in die therapie wilt gaan wil je er niet alles aan gaan doen om de relatie te herstellen...
.
Als een man zegt dat hij in therapie wil, zou ik dat persoonlijk zien als een bewijs dat hij er inderdaad héél veel voor over heeft om het tussen jullie weer te laten werken!

Doen! Zeker doen!
Wat heb je te verliezen??

Een vreemde kan je patronen aanreiken die je, onbewust, in je relatie hebt toegelaten.

Een relatietherapeut is geschoold en kan je helpen met het verdiepen van jullie gesprekken.

Hij/zij kan doorvragen, samenvatten, ingrijpen, bemiddelen enz enz.
Snap ik, maar die persoon is niet je hele leven, he.

Als alles zo moeizaam gaat, ben je hem wellicht liever kwijt dan rijk. Dat is moeilijk want je bent elkaar gewend.

Maar een relatie moet niet bestaan uit therapie, gesprekken en bla bla. Zo zonde van de tijd....

Dan heb je gewoon niet de goeie getroffen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven