Werk & Studie alle pijlers

Wie betaalt de studie?

14-04-2010 08:21 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het hier goed staat, of bij "kinderen" hoort...

Onze dochter gaat volgend schooljaar een HBO opleiding doen. Studiefinanciering aangevraagd, waarschijnlijk komen we ook in aanmerking voor aanvullende beurs (vanwege ons inkomen). Nu zat ik eens te kijken wat dit allemaal gaat kosten en slaat de schrik me om het hart..... We kunnen het wel betalen, maar ik denk dat wijzelf dan onze vakantie wel op kunnen geven....

Zij kan natuurlijk een lening aanvragen, maar eigenlijk willen we dat ze straks zonder studieschuld kan beginnen met werken.

Maar... ik heb eigenlijk geen zin om zo'n jaar of 6 krom te liggen.

Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?

Lening aangaan voor studie?

Totaal aantal stemmen: 90

Studie wordt betaald door ouders. (37%)
Lening aangegaan voor studie. (22%)
Werken om de studie te betalen. (41%)
quote:nazife schreef op 18 april 2010 @ 11:40:

[...]

Maar dat wordt berekend op het inkomen van een x aantal jaar geleden. En als TO er bijv. in het afgelopen jaar financieel erg op achteruit is gegaan...dan is dat een beetje een probleem he.Precies....
quote:narcissen2010 schreef op 18 april 2010 @ 12:15:

[...]

Precies....

Het kan wel zo zijn dat ze in haar derde of vierde jaar dan ineens recht krijgt op aanvullende beurs. Ikzelf heb 5 jaar gestudeerd (iets langer, maar 5 jarige studie) en in min vierde jaar kreeg ik ineens aanvullend, omdat een paar jaar daarvoor mijn ouders op papier ineens heel weinig verdienden voor één jaar.

Wat ik extra beurs kreeg, kreeg ik toen niet meer van mijn ouders.
Het zou ook een scheven situatie worden als jullie niet meer op vakantie kunnen en je dochter wel.

Vind dat jullie het best netjes hebben opgelost.
quote:nazife schreef op 18 april 2010 @ 11:40:

[...]

Maar dat wordt berekend op het inkomen van een x aantal jaar geleden. En als TO er bijv. in het afgelopen jaar financieel erg op achteruit is gegaan...dan is dat een beetje een probleem he.Volgens mij kun je het peiljaar laten verleggen. Moet je maar eens naar zoeken op de ibg site.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
TO heeft al een oplossing gevonden, maar ik wilde toch nog even iets toevoegen.

Alle ervaringsverhalen zijn leuk, maar in een aantal gevallen denk ik wel een beetje verouderd. Het collegegeld is tegenwoordig hoger en de stufi lager. De uitwonende basisbeurs is tegenwoordig ¤266,-, dat bedrag is nauwelijks genoeg om je studie + boeken te bekostigen. laat staan de huur van een kamer en levensonderhoud. De inkomensgrens van ouders om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs ligt laag, dus de meeste mensen komen hier niet voor in aanmerking. Ook zijn kamers steeds schaarser en duurder, je moet er niet van op kijken als je ¤350 a ¤400 euro betaalt voor een bezemkast in een grote populaire stad. Als je niet zou willen lenen, moet je er dus behoorlijk veel naast werken om alles te kunnen betalen, en blijft er weinig tijd over voor studie en nevenactiviteiten.

Ik denk dat het goed is om een kind ook bij te laten dragen aan een studie, maar ben wel heel blij dat mijn ouders collegegeld + boeken iig betaalden. Daarnaast kreeg ik nog een toelage van ¤120,- voor levensonderhoud, en de rest moest ik zelf bijleggen. Doordat niet al mijn tijd op ging aan werken en studeren kon ik lid zijn van een studentenvereniging, waar ik naast heel veel plezier ook een waardevol netwerk aan heb overgehouden. Ook had ik tijd om een avond in de week te sporten en en wedstrijd te spelen op zondag. Ik denk dat deze activiteiten een waardevolle toevoeging in mijn studententijd zijn geweest waar ik veel van heb geleerd. En dat geldt eigenlijk ook voor mijn man en onze vriendenkring.
Ik heb niet alles gelezen, maar wil ook nog even een bijdrage leveren.

Mijn ouders hebben mijn studiegeld en boeken altijd betaald, ik mocht mijn basisbeurs zelf houden. Ik ben wel thuis blijven wonen, op kamers was niet echt nodig en vond ik te duur. En ik heb er altijd ca 12 uur bij gewerkt voor mijn kleding, vakanties etc., hoewel ik echt keihard moest studeren (deed mee aan een experiment om een vierjarige studie in 3 jaar te doen, was geen succes, van de 20 starters hebben maar 2 het in 3 jaar gehaald, waaronder ik).

Wat ik overigens wel 'grappig' vond, mijn ouders hebben zich er heel druk om gemaakt, dat ik een normale studie volgde en mijn zusje naar een peperdure particuliere hbo-opleiding ging, die zij ook betaalden. Ze voelden zich blijkbaar een beetje schuldig tegenover mij dat ze meer geld voor haar studie betaalden dan voor de mijne (wel in dezelfde studierichting overigens). Ik heb me er nooit zo druk over gemaakt, hoewel ik op zich ook wel naar haar school had gewild (veel beter onderwijs, minder uitval, beter imago), maar toen ik begon wist ik niet eens dat die mogelijkheid er was.

Wij sparen nu al voor de studie van onze kinderen van 3 en 1 jaar, omdat ik niet verwacht dat er tegen die tijd nog stufi zal bestaan en omdat de collegegelden dan wel de pan uit zullen rijzen. Als dat geld niet genoeg is, zullen we ze, indien mogelijk nog wel verder ondersteunen, maar voor hun zak- en kleedgeld moeten ze dan toch echt maar gaan werken. En kamerhuur wil ik, denk ik, ook alleen maar voor ze betalen als het echt noodzakelijk is om op kamers te gaan wonen.
..
Zowiso werken.

Ik werkte al toen ik twaalf was, ik vind het maar normaal dat studenten een baan hebben. Het zou voor mij echt luxe zijn om niet te hoeven werken en geen standaard.

In ieder geval. ik krijg 260 stufi. Binnekort ga ik verhuizen dan is mijn kamer 200 incl. en heb ik dus nog 60 euro over om te eten wat echt wel te doen is.

Mijn ouders betalen elke maand 160euro collegegeld. (Kun je namelijk gespreid betalen, wij hebben het over 10 maanden gedaan dus de zomer is graties)

Van mijn baan betaal ik mijn zorgverzekering, telefoon, kleding en leuke dingen om te doen.

En in de zomer heb je vrij dus dan werk en spaar je voor je boeken. Zo duur is het niet hoor, in Nederland.

Ik leen expres niet. Wanneer de studiebeurs een lening wordt ga ik meer werken want ik wil geen studieschuld. Hoop niet dat ze dan ook nog studenten gaan straffen die er langer over doen wat ik wel zie gebeuren...
Ik zou het zelf trouwens ook niet bepaald een fijn idee vinden als mijn ouders mijn studie zouden betalen en als gevolg daarvan zelf niet meer op vakantie kunnen gaan. Dan maar veel werken naast de studie.
.
quote:narcissen2010 schreef op 18 april 2010 @ 12:15:

[...]

Precies....

Als je inkomen zo sterk gedaald is kun je het peiljaar gewoon veranderen.

http://www.ib-groep.nl/pa ... nkomen_ouders_gedaald.asp

http://www.ib-groep.nl/pa ... eraren/uitzonderingen.asp

http://www.ib-groep.nl/pa ... ingen/inkomen_gedaald.asp
quote:Miek_ schreef op 19 april 2010 @ 20:29:

[...]

Als je inkomen zo sterk gedaald is kun je het peiljaar gewoon veranderen.

http://www.ib-groep.nl/pa ... nkomen_ouders_gedaald.asp

http://www.ib-groep.nl/pa ... eraren/uitzonderingen.asp

http://www.ib-groep.nl/pa ... ingen/inkomen_gedaald.aspDank je Miek_
Mijn ouders hebben voor mij mijn studie betaald (boekengeld, collegegeld, zakgeld, eetgeld en kleedgeld). Zij hebben zelf niet kunnen studeren, maar dit wel altijd gewild en gunden het mij daarom extra (denk ik). Ik ben daar erg blij mee en het was voor mij een extra stimulans om goede cijfers te halen en - na het HBO- door te studeren. Deze vervolgstudie heb ik grotendeels zelf betaald.

Naast mijn HBO-studie heb een bijbaan(tje) gehad, maar een grotere baan zat er voor mij (en mijn studiegenoten) echt niet in. Wij zaten ca. 35 uur in de studiebanken, hadden veel projectgroepjes en andere opdrachten daarnaast. Wanneer mijn ouders niet hadden bijgedragen, dan had ik het echt niet - zonder lening- kunnen bolwerken. En mijn ouders zijn niet van het lenen (muv. hun hypotheek) en vonden het niet nodig dat ik zou moeten lenen, terwijl zij ook genoeg zouden kunnen bijleggen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet zo'n student waarvoor "pa" een appartement gekocht heeft. Mijn ouders verdienen 'gewoon' bovenmodaal. Ik ben mijn ouders heel erg dankbaar dat ze dit gedaan hebben!

Wat ik niet begrijp is dat er ouders zijn (met een goed inkomen) die geen (geldelijke) bijdrage leveren aan de studie van hun kind(eren). Hier wordt nl. wel rekening mee gehouden bij het berekenen van stufi. (En dan heb ik het niet over evt. uitzonderingen.)
Ik weet niet of het hier al een keer is gezegd, (heb veel maar niet alles gelezen), maar waarom doet iedereen zo spastisch over lenen? Ontzettend veel mensen kopen (direct na hun studie) een huis met een hypotheek die vele malen groter is dan wat je (gemiddeld) tijdens je studie bij elkaar kunt lenen. Waarom zou je dat voor je studie niet doen?

Wat ik overigens oneerlijk blijf vinden met die aanvullende beurzen, is dat er niet wordt gekeken naar hoeveel kinderen er aan het studeren zijn. Je kunt als ouders nét boven de norm zitten, en daarmee één kind heel goed helpen, maar als je drie kinderen hebt die tegelijk aan het studeren zijn, is het echt geen vetpot.

Tot slot wil ik nog zeggen dat mijn ouders nooit zo vreselijk veel hebben meebetaald, maar ons bijvoorbeeld wel eens in de twee jaar mee op vakantie namen. Ze bleven dingen met ons doen, die je je als student nóóit kunt veroorloven, zoals echt lekker uit eten en dergelijke. Ze hadden ook meer aan onze studie bij kunnen dragen, maar dit vind ik eigenlijk eluker.
Ik betaal mijn hele studie en levensonderhoud zelf. Mijn ouders kunnen dit niet betalen, mijn broertje studeert ook en anders wordt het wel een hele grote kostenpost voor ze. Wel stoppen ze ons regelmatig iets toe, en toen ik bijvoorbeeld ging verhuizen heeft mijn moeder de borg betaald, omdat ik dat geld op dat moment niet had. Dus als ik echt iets nodig heb of niet uitkom, schuiven ze wel wat toe. Ik heb naast mijn studie ook een bijbaantje en verder leen ik bij de IBG. Vooral naast een universitaire studie is een bijbaan heel goed te doen. Je hebt weinig contacturen, je moet natuurlijk wel veel zefstudie doen, maar dat kan je dus zelf inplannen in combinatie met je bijbaan. Ik weet niet hoe het op het hbo zat, voordat ik aan de uni begon heb ik 2 maanden hbo gedaan en vond wel dat je ontzettend veel verplichte contacturen had, en dus weinig tijd om er naast te werken. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, en het ligt natuurlijk ook aan de opleiding.

De docenten op de universiteit waar ik op zit raden studenten altijd af om te gaan werken. Werken veroorzaakt vaak studievertraging, terwjil als je binnen 4 jaar afstudeert vaak een baan vindt die veel meer verdient dan dat bijbaantje waardoor je een jaar studievertraging hebt opgelopen. Maar docenten hebben makkelijk praten, niet iedereen heeft rijke ouders die alles voor hen willen en kunnne betalen. Daarnaast vind ik werken goed voor de ontwikikeling en ben ik blij dat ik een bijbaantje heb naast mijn studie. Ik ken werkelijk geen 1 student die niet werkt.
Sommige docenten (niet allemaal) komen zelf uit een tijd dat ze nog rijlessen van hun studiefinanciering konden betalen en als je op hun c.v. kijkt hebben ze er 7 jaar over kunnen doen. Niet dat ik jaloers ben, maar er waren er in mijn tijd (jaartje of 10-5 terug) er een aantal bij die geen idee hadden van wat een kamer tegenwoordig kost en hoe weinig een basisbeurs is. dan kun je makkelijk zeggen dat je er beter niet bij kan werken.
Ouders hebben alle opleidingen betaald, behalve de laatste HBO-opleiding, die ik voor de verandering wel heb afgemaakt. Pa was het zat (en nog 2 jongere kinderen die ook gingen studeren) en ik moest het helemaal zelf betalen. Dat lukte best goed, ik leende op de basisbeurs alleen het strikt noodzakelijke, de rest verdiende ik bij met 101 baantjes. Na mijn diploma heeft pa aangeboden de lening af te lossen (het lesje was geleerd), maar dit wilde ik niet. Had de arme man al genoeg gekost. Nu ik wat ouder ben, ben ik eigenlijk heel blij dat zij mij de kans hebben gegeven om te ervaren hoe goed het voelt als je volledig onafhankelijk bent. Dat je het echt zelf kunt doen (ipv het verwende nest dat alles kreeg).
Mijn ouders hebben mijn beide studies volledig betaald. Bij mijn tweede studie woonde ik al op mezelf, had een baan en was 26. Ik kreeg toen behalve de studiekosten ook geld voor mijn levensonderhoud. Heb naast de studies wel altijd bijbanen gehad.

Maar hoe dat bij mij ging daar heb jij natuurlijk niets aan. Ik vind het nog steeds heel fijn dat mijn ouders het mij financieel mogelijk hebben gemaakt 2 keer te studeren. Maar je moet het geld natuurlijk wel kunnen missen.
Ik betaalde mijn studie in nederland netjes zelf, met de Stufi kom je een heel eind voor een kamer en eten (je moet natuurlijk wel als een student leven, zelf eten maken, groep van 7 betekent een keer in de week koken, studentenbar is biertje voor 80 cent etc.) mijn studie was zwaar, ik studeerde meestal in het weekend ook nog en was actief in een studievereniging, wat betekende dat werken ernaast er niet in zat, maar heb altijd hele zomers full-time gewerkt om bij te sprokkelen en het college geld kwam van de spaarrekening. Maar vorig jaar heb ik besloten om helemaal ervoor te gaan, ik werd aangenomen op een van de beste uni's van de wereld voor mijn opleiding, inclusief stageplek en afstuderen, dus toen was de spaarrekening in een keer leeg, en in ben vol aan het lenen van de IB groep. maar tot nu toe nergens spijt van, ik krijg een top-CV, dat geld komt wel weer goed! Wel vind ik het belangrijk dat studenten niet op hun ouders leunen qua geld, vooral als ze uit huis gaan, dat is hun beslissing, stap naar zelfstandigheid, ga er dan ook helemaal voor, laat zien dat je het aan kan, het is goed te doen.
Ik kan een lening sterk afraden. Betaal me flink scheel elke maand (300 euro) omdat ik lekker ruim heb geleefd en een maximale lening had tijdens mijn studententijd. Nu zit ik met een schuld van bijna 40.000 euro . Ik werkte er overigens ook bij en mijn ouder betaalden mijn kamerhuur. Al met al had ik zo'n 900,- vrij te besteden per maand. Dan had ik al mijn lesgeld betaald en boeken kocht ik altijd 2ehands of kopieerde ik. De rest is opgegaan aan uitgaan, vakantie en kleding....zonde!

Mijn tip dus: 20 uur werken p/w moet, afgezien van stageperiodes makkelijk kunnen. Dat levert al gauw zo'n 600,- per maand op, plus studiefinanciering moet dit alles toch goed te doen zijn. Misschien kunnen jullie als ouders het collegegeld betalen? Daarbij wel een max stellen van vier jaar, zodat er wat druk op de ketel blijft. De tijden zijn veranderd en het is nog maar de vraag hoe lang studiefinanciering blijft bestaan. Bovendien is het een goed moment om zelf verantwoordelijkheid voor je financiën te nemen.

Veel succes!
quote:Sabry schreef op 03 mei 2010 @ 12:13:

Ik kan een lening sterk afraden. Betaal me flink scheel elke maand (300 euro) omdat ik lekker ruim heb geleefd en een maximale lening had tijdens mijn studententijd. Nu zit ik met een schuld van bijna 40.000 euro . Ik werkte er overigens ook bij en mijn ouder betaalden mijn kamerhuur. Al met al had ik zo'n 900,- vrij te besteden per maand. Dan had ik al mijn lesgeld betaald en boeken kocht ik altijd 2ehands of kopieerde ik. De rest is opgegaan aan uitgaan, vakantie en kleding....zonde!

Veel succes!

Dat is een mooie redenatie...

IK heb heel veel geleend en IK heb het geld eigenlijk maar een beetje verkwanseld daarom moet IK nu heel veel geld terug betalen en daarom moet JIJ nu lenen niet goed vinden.

Volgens mij bedoel jij:

Denk niet te licht over lenen, dat geld moet je wel terug betalen. Probeer goed te berekenen wat de consequenties zijn van 50 euro extra lenen per maand en kijk welk bedrag je ECHT nodig hebt.
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2010 @ 09:59:

Ik weet niet of het hier al een keer is gezegd, (heb veel maar niet alles gelezen), maar waarom doet iedereen zo spastisch over lenen? Ontzettend veel mensen kopen (direct na hun studie) een huis met een hypotheek die vele malen groter is dan wat je (gemiddeld) tijdens je studie bij elkaar kunt lenen. Waarom zou je dat voor je studie niet doen?

Precies de redenatie van mijn ouders. Ze hebben ons wel een beetje financieel bijgestaan maar dat kon pas toen ik eigenlijk al bijna klaar was met mijn studie.quote:Wat ik overigens oneerlijk blijf vinden met die aanvullende beurzen, is dat er niet wordt gekeken naar hoeveel kinderen er aan het studeren zijn. Je kunt als ouders nét boven de norm zitten, en daarmee één kind heel goed helpen, maar als je drie kinderen hebt die tegelijk aan het studeren zijn, is het echt geen vetpot.

Is dat echt zo. Ik weet bijna zeker dat ik nu omdat we alledrie studeren een klein beetje aanvullend krijg. Of laat ik het zo zeggen, twee jaar geleden zou dat het geval zijn.

quote:Tot slot wil ik nog zeggen dat mijn ouders nooit zo vreselijk veel hebben meebetaald, maar ons bijvoorbeeld wel eens in de twee jaar mee op vakantie namen. Ze bleven dingen met ons doen, die je je als student nóóit kunt veroorloven, zoals echt lekker uit eten en dergelijke. Ze hadden ook meer aan onze studie bij kunnen dragen, maar dit vind ik eigenlijk eluker.Hey heb jij mijn ouders? Wij kregen van mijn ouders een deel van het vakantiegeld als we niet meegingen. Daar konden we dan mee op vakantie.
Eens met laatste stuk van Kaatje.

Bekende van mij heeft ook vrij makkelijk geleend, veel gedaan bij studentenvereniging en niet gewerkt. Wel op vakantie geweest e.d. Ik heb nooit het idee gehad dat zij met geld gooide maar het maakt natuurlijk wel verschil of je merkkleding koopt of tweedehans, of je bij Appie winkelt of de aanbiedingen van de Aldi afwacht.

Zij heeft nu wel spijt dat ze zo makkelijk geleend heeft. Niet dat ze geleend heeft, maar wel dat ze ZO VEEL geleend heeft.
Even een update van mijn kant: dochterlief krijgt vanochtend een mail met toezegging van de stufi: Aanvullende beurs van 221,-, naast de basisbeurs (95,- )

Da's wel even heel wat meer dan er uit het rekenprogramma kwam....

Volgens onze berekening moet het dan zónder lening ook lukken. Wij zijn blij!!! (toch gek dat het behoorlijk afwijkt van wat wij berekend hadden... maar ja....)
Ik vind het grappig dat er wordt gezegd dat je naast een universitaire studie makkelijk kunt werken. Bij mij, technische studie, werkte bijna niemand veel bij. Max 4 uur in de week, en paar weken thuiszorg in de zomervakantie. Alleen practicum was je al 15 uur per week mee bezig, daar kwamen normale vakken nog bij. Ik was vaak al meer dan 40 uur per week bezig met studeren, als je nog een beetje wil sporten kun je niet meer werken. Als je een studie doet zoals Rechten kan ik me voorstellen dat je een stuk beter om studie dingen heen kunt plannen.
Ik leen al bijna 4 jaar erbij, bijna het maximale. Krijg niet veel aanvullende beurs en woon op kamers.

Ik heb 1 jaar verkloot dus studeer ook nog een jaar langer (dat is natuurlijk mijn eigen schuld) Ik heb af en toe welleens baantjes ernaast gehad. Maar een goed evenwicht tussen werken en studeren heb ik nooit kunnen vinden, zeg maar iets dat lekker liep.

Nu ben ik hard aan het werk om alle achterstanden weg te werken. Maar de motivatie is lastig om hoog te houden, het is keihard doorbijten. Tegelijkertijd zie ik de lening groeien en dat is heel erg benauwend en werkt ook totaal niet mee aan een relaxt leven, om tot goede studieresultaten te komen. Ik maak me nu al erg veel zorgen over de afbetaling.

Ik weet wel dat ik het later anders ga doen voor mijn eigen kinderen. Ik ga er voor zorgen dat zij niet hoeven te lenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven