Geld & Recht alle pijlers

Belastingambtenaar uitgescholden, en nu?

04-05-2010 10:46 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor mijn bedrijf te maken met een klootzak van een vervelende belastinginspecteur. Deze man is wereldvreemd, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en is zo flexibel als een betonpaal.

Nu had ik een discussie over loonbelasting (accountant heeft klein foutje gemaakt, hij legt boete op, ik maak schriftelijk bezwaar, bezwaar wordt van tafel geveegd etcetera). In deze discussie heb ik hem uitgemaakt voor een 'achterlijke wereldvreemde idioot', wat volgens mij een vrij accurate beschrijving is die echter niet voldoet aan normale normen in het alledaagse sociale verkeer tussen mensen.

De belastingambtenaar heeft me laten weten dit als een belediging te zien en hier 'werk van te maken'. Iemand enig idee wat dat kan gaan betekenen?

Oh ja, in het dagelijkse leven heb ik een vrij grote mate van zelfbeheersing en ik schiet niet snel uit m'n slof. Maar dit soort overheidsdienaren die bovenop allerlei toch al forse belastingen proberen ook nog eens een torenhoge boete op te leggen voor een klein foutje kunnen wat mij betreft het bos in.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:23:

[...]

Er is geen sprake geweest van belastingontduiking. Bij ontduiking is er namelijk opzet in het spel en over het algemeen zal de belastingplichtige dan niet na twee maanden geheel vrijwillig alsnog het bedrag voldoen. Zie de toelichting vlak hiervoor.Waarom is je bezwaar dan afgewezen? Ik weet niet of het feit dat een belastingplichtige het verschuldigde bedrag alsnog voldoet als de belastingdienst erachter komt, bewijs is dat er geen opzet in het spel was. Ik weet ook niet of opzet bewezen moet worden om een boete te mogen opleggen. Als de belastingdienst een fout heeft gemaakt, dan kan je de rechter vragen die recht te zetten.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 04 mei 2010 @ 11:32:

[...]

Kun je je accountant niet aansprakelijk stellen voor de kosten? Het was toch zijn fout? Of scheld hem een potje uit, als dat je een beter gevoel geeft? Dat kan ik proberen, maar het fenomeen van 'ketenaansprakelijkheid' wordt in de praktijk alleen door de Nederlandse Staat met enig succes toegepast. Maar als het in beroep misloopt ga ik het denk ik wel proberen (en daarna een andere accountant zoeken..).
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:19:

Ter toelichting..

Ik heb mijn frustratie geuit in een telefoongesprek en uiteraard niet schriftelijk.

Het ging om een fout die is gemaakt bij de accountant; van een nieuwe medewerker is 2 maanden lang het bedrag aan loonheffingen op de een of andere manier niet meegenomen in de eindberekening, dit is in maand 3 rechtgezet en allemaal betaalt, de belastingdienst stelt daar een vraag over die in overleg met de accountant eerlijk is beantwoord, en vervolgens komt er doodleuk een naheffing van 100% over dit bedrag. In totaal zo'n 3.000 euro door éen administratief foutje zonder wat voor schade dan ook. Als je dit fair vindt mag je het zeggen, ik vind het buiten proporties.

Er is overigens beroep mogelijk bij de rechter, volgens mijn accountant maak ik op basis van jurisprudentie een kans van ongeveer 99% dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden. Maar dan ben ik wel weer drie middagen verder met stukken schrijven, adviseurs beluisteren en naar de rechtbank gaan te zijner tijd.

Je had je aggressieve bui misschien beter eerst op je accountant kunnen botvieren, die heeft de fout gemaakt, niet de man van de belasting. Allemaal achteraf gepraat maar laat het je accountant het lekker oplossen. Daar betaal je hem toch voor?

En verder geloof ik het verhaal ook maar half. Als er een klein foutje is, dan krijg je van de belasting altijd de mogelijkheid om het recht te zetten. Dus mijn gevoel zegt dat het een iets groter "klein" probleempje is. Maar ja, dat je hier een oplossing vraagt zegt al genoeg. Je accountant die alle ins en outs weet kan je beter advies geven. En of het wel "per ongeluk" is gegaan. Als je de onschuld zelfe bent kan je dat toch gewoon aantonen?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:dubiootje schreef op 04 mei 2010 @ 11:36:

[...]

Waarom is je bezwaar dan afgewezen? Ik weet niet of het feit dat een belastingplichtige het verschuldigde bedrag alsnog voldoet als de belastingdienst erachter komt, bewijs is dat er geen opzet in het spel was. Ik weet ook niet of opzet bewezen moet worden om een boete te mogen opleggen. Als de belastingdienst een fout heeft gemaakt, dan kan je de rechter vragen die recht te zetten.Het bezwaar is afgewezen omdat er, zoals ik dat waarneem, bij de belastingdienst mensen werken die zich strikt aan regeltjes houden en kennelijk bij de toepassing ervan niet in staat of bereid zijn criteria als redelijkheid in overweging te nemen. Misschien maak je daar wel promotie als je zo star mogelijk bent.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:34:

[...]

Het hele systeem zoals ik dat ervaar is gericht op het efficiency. We hebben in Nederland relatief veel belastingen en de aangiftes zijn vergaand geautomatiseerd. Dit om te voorkomen dat er nog meer belastingambtenaren nodig zijn, ten koste van nuttig werk. Er is bij de maandelijkse aangifte niet zoiets als een loket of zelfs maar een invulvakje op het scherm waar je toelichtingen kwijt kunt.jij hebt blijkbaar een ambtenaar aan de telefoon gehad, dus je accountant was dat ook vast wel gelukt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wetboek van Strafrecht:

Artikel 266

1. Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

2. Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Artikel 267

De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:

1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;

2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;

3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.
Ga in therapie!
Ik bedoel op welke grond is het bezwaar afgewezen. Je verliest jezelf in emoties, zomaareenvent.
Ga in therapie!
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:40:

Het bezwaar is afgewezen omdat er, zoals ik dat waarneem, bij de belastingdienst mensen werken die zich strikt aan regeltjes houden .Ah, meneer heeft liever een beleid gebaseerd op willekeur?
.
quote:mylenevalerie schreef op 04 mei 2010 @ 11:38:

[...]

En verder geloof ik het verhaal ook maar half. Als er een klein foutje is, dan krijg je van de belasting altijd de mogelijkheid om het recht te zetten. Dus mijn gevoel zegt dat het een iets groter "klein" probleempje is.

Die mogelijkheid kreeg ik niet omdat de termijn waarop je zelf je eigen fouten mag corrigeren net was verstreken. Als ik in april een fout maak mag ik deze in mei corrigeren. Maar als ik in april een fout maak en ik corrigeer deze in juli dan is dat formeel te laat, ben je in verzuim geweest etcetera. Kafka in de praktijk, want een fout wordt nu op precies dezelfde wijze afgestraft als wanneer ik willens en wetens de boel aan het belazeren was.

Heel veel mensen hebben volgens mij een wat naïef wereldbeeld waarin de overheid zich wel redelijk en rechtvaardig opstelt, maar de praktijk is gewoon anders.

Overigens schijnt de rechter juist wel sterk te kijken naar de context, redelijkheid en billijkheid et cetera en worden dit soort boetes in de praktijk snel kwijtgescholden. Alleen jammer dat zowel de belastingdienst als ik (of een vertegenwoordiger van mij) daarvoor naar de rechter moet.
Politici hebben de laatste jaren veel gesproken over 'graaimentaliteit', maar hun eigen ambtenaren zijn de grootste graaiers van allemaal.[/quote]

Want? Werken ambtenaren op provisiebasis? Krijgen belastinginspecteurs een bonus als ze de meeste naheffingsaanslagen/boetes hebben opgelegd? Dacht het niet. Als je zo professioneel bent als je je voordoet dan zou je moeten begrijpen dat die man ook maar zijn werk doet. Op een manier die bepaald is door het ministerie. Zou hij zijn werk niet goed hebben gedaan (lees: volgens de regels en het beleid van het ministerie) dan was je bezwaarschrift niet van tafel geveegd.
Schijnt de rechter... volgens je accountant? Is die ook niet bezig zijn eigen straatje schoon te vegen?
Ga in therapie!
Als ze zich strikt aan de regeltjes houden en dat jij als gevolg daarvan moet betalen, hebben ze dus gelijk. Immers, de regels worden nagevolgd. Op basis van welke regels heb jíj dan gelijk?

Je zegt dat de belastingdienst beweert dat de fout opzettelijk gemaakt is. Dat valt never nooit niet te bewijzen. En lijkt me ook niet opgenomen in de regelgeving. Dus als zij op basis van de regeltjes gelijk hebben, heb jij ongelijk.

Ik moet er overigens bijzeggen dat ik geloof ik de enige ben die het volstrekt normaal vindt dat je eens uit je plaat gegaan bent. De belastingdienst en het "makkelijker" maken. Yeah right. Maar ik vind het ook volstrekt normaal dat als de gemoederen weer bedaard zijn je je excuses maakt. En niet alleen omdat je een boete wilt voorkomen.
quote:lindy schreef op 04 mei 2010 @ 11:44:

[...]

Net zoals je stakers aanraadt een andere baan te zoeken als het hen niet bevalt, staat het jou natuurlijk ook volkomen vrij een land op te zoeken met een wat lossere belastingwetgeving....

Waar slaat dat nou weer op? Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Nederlandse, mijn kinderen groeien hier op, enzovoorts. Mijn bedrijf is Nederlands en bedient klanten in Nederland. Wat is het voor dommigheid om te suggereren dat ik dan het land uit moet vanwege een klein geschil met de belastingdienst?

Is dat ook je advies aan Marokkanen als die (al dan niet terecht) klagen over discriminatie op de arbeidsmarkt? Zo maar een vraagje.
Evidenza, ik snap best dat TO boos is, alleen naar mijn idee is hij boos op de verkeerde en is het gewoon niet handig om te gaan schelden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:49:

[...]

Waar slaat dat nou weer op? Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Nederlandse, mijn kinderen groeien hier op, enzovoorts. Mijn bedrijf is Nederlands en bedient klanten in Nederland. Wat is het voor dommigheid om te suggereren dat ik dan het land uit moet vanwege een klein geschil met de belastingdienst?

Is dat ook je advies aan Marokkanen als die (al dan niet terecht) klagen over discriminatie op de arbeidsmarkt? Zo maar een vraagje.Je wordt wel snel kwaad he? Zo komt het tenminste wel over.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:49:

[...]

Is dat ook je advies aan Marokkanen als die (al dan niet terecht) klagen over discriminatie op de arbeidsmarkt? Zo maar een vraagje.Let op, dit gaat straks over alles behalve de belastingdienst. Ik vermoed dat Hitler zo ook nog voorbij komt.
quote:rosanna08 schreef op 04 mei 2010 @ 11:49:

Evidenza, ik snap best dat TO boos is, alleen naar mijn idee is hij boos op de verkeerde en is het gewoon niet handig om te gaan schelden. Handig is het nooit, dat ben ik absoluut met je eens. Maar het gebeurt wel eens natuurlijk. In dit soort situaties weet ik me altijd te beheersen omdat ik weet dat ik uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken. Ach, eigenlijk scheld ik bijna nooit. Maar ik kan me het wél voorstellen.
quote:dubiootje schreef op 04 mei 2010 @ 11:46:

Schijnt de rechter... volgens je accountant? Is die ook niet bezig zijn eigen straatje schoon te vegen?

Dat zou inderdaad kunnen. Maar hij heeft wel wat uitspraken doorgestuurd waarbij in vrijwel gelijke gevallen de belastingplichtige in het gelijk is gesteld. Wat dat betreft sluit ik niet uit dat de belastingdienst de strategie heeft: 'graaien, terugdraaien kan altijd nog'. De rechter zal hoogstens de extra heffing kwijtschelden en een paar tientjes aan griffierechten laten vergoeden.

Anders gefomuleerd, de belastingdienst kan vrij eenvoudig heffingen opleggen die later door een hogere instantie worden teruggedraaid. Omgekeerd kan een belastingplichtige geen schadeclaim indienen bij de belastingdienst voor alle verborgen kosten als gevolg van het gemak waarmee heffingen en boetes ten onrechte worden opgelegd.
.
quote:Evidenza schreef op 04 mei 2010 @ 11:51:

[...]

Let op, dit gaat straks over alles behalve de belastingdienst. Ik vermoed dat Hitler zo ook nog voorbij komt.Die wilde ik nou net vermijden, jammer dat jij er nu over begint. Maar zeg nou zelf, het is toch nogal bezopen om bij een aanvaring met overheidsdienaren te gaan roepen dat iemand dan maar moet verkassen naar een ander land?
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:40:

[...]

Het bezwaar is afgewezen omdat er, zoals ik dat waarneem, bij de belastingdienst mensen werken die zich strikt aan regeltjes houden en kennelijk bij de toepassing ervan niet in staat of bereid zijn criteria als redelijkheid in overweging te nemen. Misschien maak je daar wel promotie als je zo star mogelijk bent.Ik hoor het al, het is altijd de schuld van een ander. En nooit die van jou. Kom op zeg, als er niets aan de hand was geweest was het nooit zo uit de hand gelopen. Er is echt meer aan de hand.
quote:lindy schreef op 04 mei 2010 @ 11:56:

Ah, het is dommigheid wat ik schrijf. Het gaat bij jou snel van kwaad tot erger, he? Je scheldpartij is ordinair en onacceptabel en vervolgens beroep je je op de starheid van de belastingdienst.doen.

Ja, het is zeer aanmatigend om te zeggen dat iemand die hier geboren en getogen is kan verkassen. Bijna net zo aamatigend als een belastingambtenaar uitschelden, wat mij betreft.

Overigens ben ik een keer uit m'n slof geschoten vanwege de starheid van de belastingdienst. Je doet het voorkomen alsof het andersom is.
quote:Evidenza schreef op 04 mei 2010 @ 11:51:

[...]

Let op, dit gaat straks over alles behalve de belastingdienst. Ik vermoed dat Hitler zo ook nog voorbij komt.Had hij niet een keer een forumster voor iets van nsb-er uitgemaakt?
quote:mylenevalerie schreef op 04 mei 2010 @ 11:59:

[...]

Ik hoor het al, het is altijd de schuld van een ander. En nooit die van jou. Kom op zeg, als er niets aan de hand was geweest was het nooit zo uit de hand gelopen. Er is echt meer aan de hand.

Jawel, het is mijn verantwoordelijkheid dat allerlei dingen netjes op tijd worden betaald. Alleen is duizenden euro's heffingen niet in verhouding tot het feit waar het hier om draait.

Stel dat je je auto 5 minuten te lang bij de parkeermeter laat staan en de gemeente waarin je woont blijkt hiervoor 2500 euro boete te rekenen. Ga je dan bezwaar maken, of denk je 'ach, regels zijn nou eenmaal regels'.

Maar goed, ik ga weer eens aan het werk, het belastinggeld moet ook ergens verdient worden zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven