Outplacement traject: ervaringen?
dinsdag 4 mei 2010 om 15:07
Vorige week heb ik een voorstel van mijn werkgever gekregen voor outplacement.
Heeft iemand ervaring met outplacement? Hoe gaat een en ander in zijn werk? De details zijn niet met me doorgenomen.
Hoe succesvol is zo'n traject, hoe groot is de kans dat je binnen een half jaar een passende baan vindt? Ik heb ook de mogelijkheid om te niet voor het outplacement te kiezen maar het geld aan te wenden voor cursussen. Ik hoor graag jullie ervaringen!
Heeft iemand ervaring met outplacement? Hoe gaat een en ander in zijn werk? De details zijn niet met me doorgenomen.
Hoe succesvol is zo'n traject, hoe groot is de kans dat je binnen een half jaar een passende baan vindt? Ik heb ook de mogelijkheid om te niet voor het outplacement te kiezen maar het geld aan te wenden voor cursussen. Ik hoor graag jullie ervaringen!
dinsdag 4 mei 2010 om 15:30
Bij mijn vorige werkgever kon ik tijdens de reorganisatie kiezen uit 2 outplacementbureaus en het geld besteden aan cursussen. Ik heb met beide bureaus gesproken en het bureau gekozen waar ik me het beste bij voelde. Vond het nuttig omdat ik zo de kans kreeg te onderzoeken wat ik nou precies wilde en wat mijn mogelijkheden waren e.d. Ondanks dat ik mijn huidige baan heb gevonden via mijn netwerk vond ik het hele outplacementtraject heel leuk en nuttig.
donderdag 6 mei 2010 om 09:25
Pippa bedankt voor je reactie. Hoe ging het bureau te werk, kreeg je meerdere gesprekken of was het een soort cursus? Opdrachten met huiswerk? Of hadden ze een map met vacatures? Sollicitatietraining neem ik aan? Was het individueel of in een groep? Je ziet dat ik nogal wat vragen heb .
Fijn te lezen dat je het zo positief ervaren hebt.
Fijn te lezen dat je het zo positief ervaren hebt.
dinsdag 11 mei 2010 om 11:09
Bij het bureau waarvoor ik heb gekozen had ik individuele afspraken waaruit inderdaad een soort huiswerk kwam. Opdrachten op het gebied van "wat kan ik" en "wat wil ik". Ik moest ook wat mensen die mij goed kenden een vragenlijstje laten invullen dat ik zelf ook had ingevuld. Was grappig maar soms ook best confronterend om te lezen hoe anderen mij en m'n werk zien. Aan het eind van het traject zaten er nog wat test (IQ etc) en de afsluiting van het 'onderzoekstraject' was een verhaal in welke hoek ik mijn nieuwe werk zou kunnen gaan zoeken. De volgende stap was 'de arbeidsmarkt op' maar omdat ik zwanger was hebben we dat on hold gezet tot ik weer aan het werk wilde. En toen dat moment eenmaal was aangebroken en ik een nieuw gesprek met de coach had gemaakt voor de volgende stap (ik denk sollicitatietraining etc) had ik via mijn netwerk dus al heel snel een nieuwe baan.
Ik weet van collega's die bij een ander bureau het traject hebben gedaan dat daar wel groepssessies bij hoorden maar dat leek mij echt niks. Maar ieder zijn ding hè.
Ik weet van collega's die bij een ander bureau het traject hebben gedaan dat daar wel groepssessies bij hoorden maar dat leek mij echt niks. Maar ieder zijn ding hè.