Brood bakken

05-05-2010 11:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Heeft iemand van jullie zelf wel eens brood gebakken in een oven?

Ik zit momenteel namelijk in het buitenland en ze eten hier niet brood zoals we in Nederland doen, dus dacht ik, laat ik eens kijken of ik zelf een keertje brood kan maken.

Ben benieuwd of zelf brood bakken in de oven wel een geslaagd idee is. Ik kon hier wel meerdere recepten van vinden op het internet, dus het zal vast en zeker mogelijk zijn. Of hebben jullie het wel eens geprobeerd en was het resultaat uiteindelijk niet geslaagd? En zou ik beter een broodbakmachine kunnen gebruiken?
Natuurlijk kun je brood bakken in een oven!
Ja ik maak elke week brood in de oven. In het topic Gevuld brood staan hele lekkere recepten. Allemaal zonder broodbakmachine.

Het is makkelijk en lekker zelf brood maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote: Ik heb een vraagje.

Heeft iemand van jullie zelf wel eens brood gebakken in een oven?

Ja.

Ik zit momenteel namelijk in het buitenland en ze eten hier niet brood zoals we in Nederland doen, dus dacht ik, laat ik eens kijken of ik zelf een keertje brood kan maken.

Prima idee.

Ben benieuwd of zelf brood bakken in de oven wel een geslaagd idee is.

Waarom niet? Bakken in een oven is zeer gebruikelijk, de vuurkuil en kolenresten komen minder vaak voor in het westen.

Ik kon hier wel meerdere recepten van vinden op het internet, dus het zal vast en zeker mogelijk zijn.

Wat denk je zelf....

Of hebben jullie het wel eens geprobeerd en was het resultaat uiteindelijk niet geslaagd?

Het is wel eens mislukt. Kan gebeuren, doe je het nog eens over.

En zou ik beter een broodbakmachine kunnen gebruiken? Makkelijk maar zeker niet noodzakelijk.

Ach, laten we zeggen dat je niet de eerste bent die een brood gaat bakken:

Het eten van brood dateert niet van gisteren. Men is het er over eens dat het eten van brood stamt uit de neolithische tijden ten tijde van de Egyptische farao's. ...

De geschiedenis van het brood is de geschiedenis van de mensheid. Sinds millennia is het brood ons basisvoedsel. Brood is een bevoorrechte getuige van de geschiedenis van de mens en zijn beschaving.

.....

In Nederland bakten de mensen oorspronkelijk hun eigen brood. In de Middeleeuwen kwamen er pas bakkers in de steden en in 1856 is de eerste fabrieksbakkerij in Amsterdam neergezet.
Probeer ook de lazy loaf van Nigella Lawson....tenzij je geen museli kan krijgen waar je zit. Het is in ieder geval zalig en gaat gewoon in de oven.
Wat je ook kan doen is als je wél de beschikking hebt over een broodbakmachine ,maar dat minder lekker vind, om dan je machine al het "kneed en rijs werk"te laten doen, en het bakken van het brood in de oven te doen .Veul ! lekkerderder!
Waar zou een bakker nou het brood in bakken?

En nu zonder dollen: succes, gewoon proberen.
Je hebt alleen maar water, bloem, gist en zout nodig... Eitje oh, ja én een oven is ook heel handig
Natuurlijk kan je brood in een oven bakken, dan krijg je zelfs nog een lekkerder korstje als in een broodbakmachine

Het is gewoon een kwestie van een recept zoeken en de oventemp + tijd aanhouden. Erg simpel.

Het voordeel van een BBM is dat je de ingrediënten er gewoon zelf inmikt en je een paar uur later een brood hebt. Bak je het in de oven, dan moet je het deeg eerst kneden, laten rijzen, kneden etc. Maar dat gaat aardig snel hoor.

Je zou ook meerdere broden tegelijkertijd kunnen maken en dan invriezen. Gaat ook goed.

Een tip : ik weet niet in wekl buitenland je woont, maar bij de Lidl heb je vaak broodmixen voor donker Duits brood. Dit lijkt heel erg om donker Nederlands brood, en is erg lekker. (Ik woon ook in het buitenland, vandaar ;) )

Maar als je de basisingrediënten in je land kan vinden, kan je natuurlijk ook zelf bakken adh van een recept.

Eet smakelijk alvast !
Oke, bedankt voor alle reacties.

Klinkt nu wel een beetje als een stomme, onnozele vraag als ik de reacties zo lees:P

Maar goed, ik ga nu dus maar de ingrediënten kopen en het uitproberen, ben benieuwd:)

En Razzmatazz, ze hebben hier een lidl, dus dan ga ik die mix kopen, ik eet namelijk het liefst donker brood:)
Een goede duidelijke site met forum is: Bakkerswereld.

Zelf bak ik ook brood zowel met machine als in de oven, jammer genoeg de laatste tijd niet zo vaak meer.

Het is zeker weten goed te doen.

Op het forum zitten trouwens ook beroepsbakkers die evt. je vraag kunnen beantwoorden.
OK, succes ! Die mixen zitten in een zak van 1kg (genoeg voor 2 broden) en op het pak staat precies aangegeven hoeveel water je erbij moet doen en hoe lang het in de oven moet. Ik hoop dat je ze kan vinden bij jou Lidl (ze hebben ook andere mixen voor witbrood, ciabatta, meergranen enz.)
Je hebt geen mix nodig. Echt niet.

Haal donkere bloem of meng witte bloem met roggebloem.

Doe in een kommetje lauwwarm water wat suiker. Doe er gedroogde gist in. Wacht tot het werkt. Als er een laag schuim op ligt, werkt het.

Doe wat zout door het bloemmengsel. Giet daar het water-gistmengseltje bij. Doe er nog wat water bij als het te droog is. Tien minuten kneden.

Een bal van maken, in een kom doen, plastic of een natte theedoek erover, wegzetten op een warme plek. Laten rijzen tot het twee keer zo groot is. Dat kan een uur duren, of twee.

Brood vormen, weer laten rijzen.

Dan afbakken in hete oven.

Het is zo simpel, als je het een paar keer hebt gedaan kun je je erover verbazen dat niet meer mensen dit doen.
Ik heb vanochtend zelf brood gebakken, en het is inderdaad heel makkelijk. En lekker!

Het brood is alleen iets te zout, weegschaal is niet zo nauwkeurig als het op grammen aankomt, dus maar even een nieuwe weegschaal kopen.

Volgende keer ga ik een ander soort brood proberen en dan maar kijken welke thuisvariant ons het beste bevalt!
Bij 500 gram bloem doe ik een afgestreken theelepel zout, dat is meestal goed. Maar dat kan ook aan mijn smaak liggen natuurlijk. Zo'n digitale weegschaal is handig, kun je tot op de gram nauwkeurig wegen.
Brood luistert niet supernauw hoor. Ik doe per 400 gr. bloem een tl zout met iets kop. Gist een ruime eetlepel is meestal genoeg. Klein beetje honing of suiker helpt ook.
Volgens het recept wat ik ergens van internet had geplukt moest ik 12 gram zout bij 500 gram bloem doen (en 300 gram water/melk en 10 gram gist).

Ik had me dus netjes aan de gewichten gehouden, voor zover als ik de 10 grammen af kan lezen, maar ik vond dit te zout.

Maar jullie doen dus een theelepeltje, volgens mij is een theelepeltje niet eens 3 gram ofzo, dus dat zou de zoute smaak dan wel verklaren.
Die hoeveelheid water is ook een richting, zeker op 't laatst langzaam bij voegen want te nat wil je ook niet. Brood rijst ook beter als de vloeistof lauw/warm is.
Ik ben inmiddels regelmatig zelf brood aan het bakken. Heb inmiddels de juiste broodmix gevonden (ééntje die bij mij wél wil rijzen, dat was in het begin nogal een probleem bij mij). Verder bak ik het brood altijd in een cakeblik. Maar wordt het brood bij jullie ook echt zo groot als "in het echt" (met 500 gr bloem)? Bij mij namelijk lang niet...
Nee. In het begin was dat echt erg, later toen ik handigheid kreeg in kneden en laten rijzen ging het wel beter. Nu puilt 't lekker over een blik heen.
Langer laten rijzen was voor mij de truc. Op een pak broodmix en in recepten staat dat ik het een uur moet laten rijzen en dan weer kneden en vormen, weer een uur en dan in de oven. Ik doe dat nu iedere keer zeker twee uur, totdat het deeg echt in omvang verdubbeld is. Kwam daar een keer achter toen ik mijn deeg vergeten was, dat stond nog in de vensterbank... werd meteen veel beter brood, mooiere luchtige structuur.
Thnx! De eerste keer langer laten rijzen is misschien sowieso wel een goede tip (dan is het bij mij meestal nog nauwelijks gerezen). En de tweede rijs doe ik meestal ook langer, maar misschien is nóg langer ook wel eens te proberen.
Een waarschuwing, er is een moment dat het te lang is en dat je echt gist gaat proefen. Nog een reden om een kookschrift bij te houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven