Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Hallo allemaal,

Ik kom net bij de dokter vandaan. Ben al enige tijd aan het klungelen, dan weer afwijkende schildklierwaardes (heb Graves gehad), dan weer superlaag potassium en vit. D (nog steeds extreem laag vit. D) en nu dus ook behoorlijk laag vit. B12. Mijn (Canadede arts, ik weet niet of ze hier anders "meten") constateerde een waarde van 90 en zei dat dit behoorlijk laag was.

Ik ben al jaren behoorlijk moe en heb allerlei kleine klachtjes die ik altijd wegschuif. Ik snap niet hoe deze waardes zo laag kunnen zijn en mijn arts is er een van medicijnen voorschrijven en that's it.

Nu wordt er nog gescreend op Celiac. Zijn er hier Celiac patienten die een laag B12 hebben?
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
B12 tekort ontstaat toch bij mensen die te weinig dierlijke produkten (of vervangers) tot zich nemen. Vegetariers hebben daar volgens mij mee te kampen, als zij het tekort aan vlees niet vervangen door andere dierlijke produkten zoals kaas, melk, eieren.
quote:Bergje65 schreef op 17 maart 2010 @ 22:40:

B12 tekort ontstaat toch bij mensen die te weinig dierlijke produkten (of vervangers) tot zich nemen. Vegetariers hebben daar volgens mij mee te kampen, als zij het tekort aan vlees niet vervangen door andere dierlijke produkten zoals kaas, melk, eieren.....of als je door wat voor reden dan ook de vit.B12 niet opneemt in je maag/darmen. Die mensen hebben ook een tekort.
Hoi dames,

Ik voel mij vandaag zo extreem moe. Ben al heel lang heel moe en heb regelmatig zo'n dip als vandaag. Het gevoel alsof ik griep heb. Gisteren werd ik tot mijn grote schrik pas om half twee wakker, vandaag om 11 uur mij uit mijn bed gesleept.

Ik moet vannacht de nachtdienst in en zie er als een berg tegenop. Gelukkig geen zwaar lichamelijk werk maar wel mentaal zwaar (ik ben telefoon counsellor aan de hulplijnen dus moet wel alert blijven).

Ik baal gewoon enorm. Ik heb ook weer erg last van mijn darmen. Zo'n 25 jaar geleden heeft de dokter mij de diagnose prikkelbaar darm syndroom gegeven kan dit de reden zijn dat ik nu zo'n laag Vit. 12 en Vit D heb.

Sorry voor deze klaagpost, houd ik eigenlijk niet van, maar moest het effe kwijt.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Hoi allen..

En wat doe je dan als een dokters assistente doodleuk zegt "je waardes zijn erg hoog, we gaan je een brief sturen dat je 1x in de 3 mnd een B12 moet komen halen"

Ik krijg m nu om de 3 weken, en dat heb ik echt nodig.

En waardes in je bloed zeggen niet zoveel, dat zegt niets over de waardes in je weefsel.

Dus dat zal wel weer een strijd gaan worden als ik m morgen ga halen..

Wellicht dat ik maar met mijn huisarts moet overleggen dat dit geneuzel eens moet stoppen.
quote:jilzz schreef op 28 maart 2010 @ 10:31:

Hoi allen..

En wat doe je dan als een dokters assistente doodleuk zegt "je waardes zijn erg hoog, we gaan je een brief sturen dat je 1x in de 3 mnd een B12 moet komen halen"

Ik krijg m nu om de 3 weken, en dat heb ik echt nodig.

En waardes in je bloed zeggen niet zoveel, dat zegt niets over de waardes in je weefsel.

Dus dat zal wel weer een strijd gaan worden als ik m morgen ga halen..

Wellicht dat ik maar met mijn huisarts moet overleggen dat dit geneuzel eens moet stoppen.Of een verwijsbrief naar een internist vragen en dan een goede internist zoeken
Hoi..

Ik ben onder behandeling van een mdl arts al zo'n 30jr(ben 43)

Je zou dan denken dat zo'n arts beter moet weten.

Dus niet. Hij is net met pensioen, dus ik ga het maar eens aankaarten bij de nieuwe.

Iki heb ook al rond gezocht en gevonden naar injecties die je zelf kan aanschaffen. Dat ga ik doen als niets meer lukt. En ze kosten geen drol trouwens..
Hallo dames,

Ik heb nu vandaag (eindelijk) mijn B12 prik gehad. In mijn arm; dat verbaasde mij enigszins want ik kan mij in NL herinneren dat het vaak in de bil of bovenbeen gespoten wordt.

Maar goed, ik ben blij, hij zit er in. Moest er wel voor naar een nieuwe dokter want mijn 'oude' bleef volhouden dat ik meer groente/fruit moest eten.

Ben dus benieuwd wanneer ik iets ga merken. Volgens de dokter al heel snel, misschien morgen al, zou wel heel fijn zijn maar het lijkt mij wel heel erg snel.
Vanochtend heb ik te horen gekregen dat ik een B12 tekort heb en na wat gegoogle lijkt 't missschien wel erger dan 't is, want ik heb allemaal horror verhalen gelezen; mensen die in een rolstoel beland zijn of die hun hele leven moeten blijven spuiten. Dus eigenlijk ben ik toch wel ietwat geschokt.... maar ook wel fijn om weten dat het er een goede verklaring is voor waarom ik zo veel moet slapen en totaal niet ben uitgerust als ik s ochtends na een nacht van 9 uur weer wakker wordt...

Helpen de injecties bij jullie? En moet je nu de rest van je leven blijven spuiten? En hoe doe je dat dan met vakantie, naar het buitenland gaan enoz?
Balen dat je B12tekort hebt. De injecties bij mij helpen best wel goed. Ik ben nog wel een beetje moe, maar niet meer zo allesoverheersend. In eerste instantie zou ik stoppen met prikken, maar de vermoeidheid stak weer de kop op en toen kon ik zo weer beginnen. De ha was ook erg flexibel... als ik eerder een prik wilde dan binnen een maand dan kon ik gewoon komen.

Je leest vaak horrorverhalen op het internet en er zullen mensen zijn die inderdaad zoveel klachten hebben gekregen dat ze er behoorlijk slecht aan toe zijn. Daar moet je je niet op focussen. Ik ben alleen maar erg moe en ook nog wel wat andere klachten en daar is prima mee te leven. Als ik mijn hele leven zal moeten spuiten, dan is het zo. Ik vind het al fijn dat ik mij wat minder moe voel. Ik ga nu in principe 1x per maand en hij is zo gezet.

Ik geloof dat hier ook forummers zitten die het zelf zetten. Dat kan ook nog.
Ja B12 tekort is zeker vervelend, ik ben nu 17 en heb hier al 1,5 jaar last van, maar als je er op tijd bij bent is van die horrorverhalen geen sprake. Ik moet waarschijnlijk wel hele leven blijven spuiten, maar 1x per maand is te overzien. Bij mij doet mijn moeder het gewoon thuis. Zodra ik me moe voel of het gevoel heb dat het zakt laat ik bloedprikken, als het dan weer lager is krijg ik meer prikken om het weer op te krikken. Vervelend, maar injecties helpen goed!
Ik had een waarde van 65, extreem laag, maar wat was ik blij dat er een oorzaak van mijn klachten gevonden was....Het heeft zo`n 2 jaar geduurd voordat ik me echt goed ging voelen. Had trouwens ook een fors B11 (foliumzuur tekort).

Ik heb mijn man geleerd om te injecteren, dus dat scheelt.

En ja, je zit je hele leven vast aan die prikken, maar wat maakt dat uit?

Gelukkig heb ik een huisarts die het prima vindt zoals ik het regel. Ik prik inmiddels eens in de maand, maar de eerste 2 jaar veel vaker, heel lang iedere week, toen eens in de 2 weken etc.

Af en toe bloed prikken om te kijken hoe het is, meestal zit ik rond de 400-500.

Ik heb eens van mijn internist (daar kom ik nu niet meer) gehoord dat elke keer dat je een B12 prik krijgt, je merg een optater krijgt, en dat dat mogelijk niet zo goed is voor je lijf. Zij adviseerde om niet onmeetbaar hoog te gaan zitten. En met de waarde van 400-500 voel ik me prima.

Ik ben op de dag van de prik ook altijd moe, ik denk dat dat komt omdat je merg in sneltreinvaart nieuw bloed aan het aanmaken is, maar dat weet ik niet zeker.
Ik vind het in ieder geval een opluchting dat er een verklaring voor is waarom ik zo moe ben, me slecht kan concenteren en het gevoel heb dat ik heel wazig in mijn hoofd is en voordat dat dit met een paar prikkies beter zou moeten gaan worden!

Ik heb gelukkig niet een heel groot tekort, dus voor nu staan er maar twee prikken ingepland en dit moet genoeg zijn om daarna weer beter te gaan voelen.

Nu de eerste schok van gister een beetje gezakt is ben ik allang blij dat het niet chronische vermoeiheid is.

En Sanmi ik denk dat je gelijk hebt hoor, ik schiet er idd niets mee op om alle horror verhalen te gaan lezen, want dat zijn denk ik wel heel extreme situaties.
Ik heb net te horen gekregen dat ik ook een B12 tekort heb, ik moet eerst kijken of ik dit met tabletten kan oplossen (gewoon van de drogist), over twee maanden moet ik dan weer mijn bloed prikken. Prima.

Ben vergeten te vragen hoeveel te kort of welke waarde, maar ik kreeg ook erg goed nieuws dus daar maalde ik toen even niet om.

Mijn vraag is aan de evaringsdeskundigen: welk merk kan ik nu het beste nemen (mag dat doorgegeven worden, weet ik eigenlijk niet)
Laatst heb ik mijn B12 laten prikken en het was 54. Maar de huisarts vond hier niets mis mee, de waarde waar bij we ons druk moesten maken was 15... Nu heb ik wel veel last van moeheid, duizeligheid, concentratiestoornissen, raar gevoel in vingers en voeten, slappe spieren, trillen etcetera. Nu is hij op vakantie en is hij pas 3 augustus weer terug. Het stomme is, deze klachten komen soms, ze zijn niet altijd aanwezig. Ik heb gewoon iets van 10 dagen per maand dat ik me 'zo' voel, en soms gaat het wel weer goed. Ik slik nu 1000 mg B12 per dag + B vitamine pillen. Ik consumeer geen dierlijke producten en ik weet bijna zeker dat het daardoor komt.
Nu ben ik ook getest op mijn schildklier, ijzer, foliumzuur en dat was allemaal goed (en echt goed zeg maar qua de waarden).
54??? Das veel te laag voor een gezond persoon moet die waarde tussen de 150 en ik dacht de 650 liggen! Jouw klachten herken ik wel,ik heb er ook wat jaren mee aangesukkeld zonder eigenlijk echt gedacht te hebben dat er iets was. Als jij inderdaad vegetariër bent kan het inderdaad kloppen en zul je wel wat aan je dieet moeten gaan aanpassen (hoewel als je nu begonnen bent met b12 tabletten kan het ook beter worden, maar hou het in de gaten!). Ik ben geen vegetariër maar heb wel een tekort en mijn maag neemt niks op uit voedsel dus ik ben genoodzaakt tot het gebruiken van injecties.
quote:19meisje86 schreef op 22 juli 2010 @ 12:49:

54??? Das veel te laag voor een gezond persoon moet die waarde tussen de 150 en ik dacht de 650 liggen! Jouw klachten herken ik wel,ik heb er ook wat jaren mee aangesukkeld zonder eigenlijk echt gedacht te hebben dat er iets was. Als jij inderdaad vegetariër bent kan het inderdaad kloppen en zul je wel wat aan je dieet moeten gaan aanpassen (hoewel als je nu begonnen bent met b12 tabletten kan het ook beter worden, maar hou het in de gaten!). Ik ben geen vegetariër maar heb wel een tekort en mijn maag neemt niks op uit voedsel dus ik ben genoodzaakt tot het gebruiken van injecties.

Nou veganist zelfs, en afgelopen jaar ben ik heel erg laks geweest met mijn B12 tabletten. Ik heb deze klachten echt pas sinds,.. april, heb toen een operatie gehad en narcose en alles en dat klapte er nogal in lijkt wel. Was soms voorheen wel eens moe maar nam dan een B12 i en het ging wel weer. Ik denk niet dat het aan mijn maag ligt, ik was gewoon zo onwijs laks met mijn B12 bijslikken, beetje boos op mezelf. Dus ik probeer het eerst op deze manier op te lossen, door overdosis B12 in te nemen elke dag, en als dat niets doet toch naar de HA, en desnoods een andere zoeken want deze vind het geen probleem :(

Ik ben allergisch voor zuivel, en vlees e.d. is absoluut geen optie. Ik zit er aan te denken om misschien wat eieren te eten, is dat nuttig naast B12 bijslikken? Of zijn die pillen gewoon genoeg en is eieren dan een beetje nou ja, voor de kat zn kont? zeg maar :p
Ik had trouwens een keer 90 en dat heb ik toen opgewerkt met pillen naar 150. Bij 150 had ik trouwens geen klachten.... ik hoop dus dat ik dat nu weer kan doen ....
Ik heb al 20 jaar een b12 tekort en ik spuit zelf. Dat is wel zo makkelijk, want je bent altijd afhankelijk van de assistente van de dokter, en als die ziek is of met vakantie gaat, dan zit je.

@Bergie; er zijn verschillende redenen dat b12 niet wordt opgenomen, dat heeft niet altijd met veganisten of vegatariërs te maken, maar eerder dat het lichaam de vitamines niet opneemt.

En wat de acnè betreft; ik had er ook last van, maar dat is vanzelf weggetrokken na een paar maanden. En blijf bij jezelf, je voelt op een gegeven moment zelf wel aan, wanneer een spuit nodig is, en laat je niet vertellen dat eens in de 2 maanden goed is.

@ Jalal laat je goed door je dokter voorlichten en kijk bij de b12 tekort stichting online. Je komt er niet zo makkelijk af met pilletjes.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Hier ook eentje met een B12 tekort, bij mij komt het waarschijnlijk door het gebruik van Metformine (bloedsuikerverlager), schijnt een bijwerking te kunnen zijn. Huisarts liet op mijn verzoek bloed prikken(ik had het idee dat zij het eigenlijk een beetje onzin vond, omdat zij er nog nooit van gehoord dat het een bijwerking kon zijn van die bloedsuikerverlagers) en ik bleek een waarde van 72 te hebben. Ik had al veel langer klachten realiseer ik me nu, maar ik had zelf niet aan B12 gedacht.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven