Geld & Recht alle pijlers

Eindafrekening Nuon

05-05-2010 13:55 35 berichten
Ik zit met angst en beven te wachten op de eindafrekening van de Nuon. Bij ons komt die altijd pas in mei, volgens mij best laat.

Omdat we dit jaar een koude winter hadden en de gasprijzen flink zijn gestegen hou ik mijn hart vast.

Wie heeft hem al gehad en viel het mee, of tegen?

Vorig jaar stonden we quitte en is het maandbedrag verlaagd, waar ik niet blij mee ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet bij de Nuon, maar bij Essent. Ik heb mijn afrekening warmte (ik heb stadsverwarming) eind februari gekregen en die viel me 100% mee. Ik had minder verstookt dan vorig jaar, kreeg ruim 300 euro terug (en dan was het nieuwe voorschot er al af) en het voorschot is met 36 euro per maand verlaagd, van 130 euro naar 94 euro.
Ik hoop voor jou dat het meevalt, volgens mij waren afgelopen jaar de gasprijzen toch lager dan het jaar ervoor, dus hopelijk valt het mee.

Tip die ik je wil geven: je kunt je maandbedrag zelf aanpassen naar een wat hoger maandbedrag als je bang bent om geconfronteerd te worden met ene forse afrekening.

(Financieel qua rente ed niet zo gunstig voor jou, je kunt het beter apart zetten op je spaarrekening, maar zo werkt het bij veel mensen in praktijk niet... eenmaal afgeschreven heb je misschien een veiliger gevoel...)
Ik zit ook bij Nuon, elk jaar verlaagde ze mijn maandbedrag maar was daar ook niet blij mee want hier is geen potje om achteraf te betalen. Dit jaar zat ik redelijk gelijk, ik moest geloof ik 10 euro bijbetalen. En met die strenge winter had ik echt redelijk gestookt.

Dus bij mij viel het mee, maar ik hield ook mijn hart vast.

Sterkte.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Bedankt voor jullie reacties; begint al positief!

300 euro is niet mis om even terug te krijgen, ga me maar niet al te blij maken.

Wintermuts; ik heb het voor drie jaar vastgezet, weet niet of je je bedrag dan nog kunt aanpassen? Ik profiteer dus iig niet van lagere tarieven maar die keuze heb ik gemaakt.
Mylene, kijk dat is ook goed! Vind het niet erg om iets bij te betalen hoor, maar geen honderden euro's.
Ik zit bij Essent, had toevallig van het weekend even uitgerekend (krijgen meestal in juli de afrekening).

We hebben meer gas verbruikt, minder elektra. Dit in combinatie met de gewijzigde tarieven blijft e.e.a. ongeveer hetzelfde als vorig jaar.
Kun je ze niet gewoon even bellen? Dan weet je het alvast.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Als je het tarief hebt vastgezet voor 3 jaar kan je het maandbedrag gewoon wijzigen. Per juni (of juli?) stijgen de tarieven waarschijnlijk weer dus misschien maakt het per saldo niet uit.

Oh ja je kan trouwens ook zelf een schatting maken. Kijk wat je verbruikt hebt en wat dat zou moeten kosten en trek daar je voorschotten vanaf.

Ik was ook bang voor een enorme afrekening want we zijn in de winter verhuisd en wat ik berekend had kwam goed overeen met wat we daadwerkelijk moesten bijbetalen.
Wij hebben 600 euro teruggekregen. Ik moet er wel bij zeggen dat we in de wintermaanden niet thuis waren. Ieder jaar verlaagt Nuon ons maandbedrag en iedere keer verhogen we het zelf. Ik krijg liever terug dan dat ik bijbetaal.
Cum non tum age
Chica kan dat? Weet wel dat je op mijn nuon kunt kijken maar vorig jaar was dat ook pas laat inzichtelijk. Maar goeie tip, was het vergeten!
Nou als je hem toch bijna verwacht moet het denk ik al bekend zijn toch? Ik zou het in ieder geval even proberen, niet geschoten............gewoon even de tel pakken dus.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Heb net online gekeken en zie dat er pas in juli een eindafrekening komt. Veel te vroeg dus om me druk te maken
Noa, dat is niet mis. Zou graag willen overwinteren maar dat zit er helaas niet in.
ik zit ook al maanden met angst en beven te wachten. Woon nu op een niet geïsoleerde zolderverdieping en heb eerder eigenlijk altijd all in gewoond.

Heb wel een potje om extra te betalen, maar wil eigenlijk gewoon terug krijgen.

Zit niet bij de Nuon trouwens, maar Green Choice.
Zou me maar wel druk maken, net eindafrekening gekregen en moet over 5 maanden 350 euro bijbetalen vanwege hoger gasgebruik. Helemaal niet blij mee. Ik had tussentijds gebeld en moest dreigen dat ik wegging voordat ze bekeken of ik genoeg betaalde. Dat is toen bijgeschroef en vorig jaar november achterstand van daarvoor helemaal afbetaald. Nu bij ze weg gegaan en dus de rekening voor 525 (175 voor de laatste maand die ze biet hadden afgeschreven) als afscheidskadootje in de bus gekregen. Oh en het bedrag was 660 euro omdat ze zelf mijn eindmeterstanden maar hadden geschat...
Dat is balen zeg! Maar kun je niet alsnog je meterstanden doorgeven, met terugwerkende kracht?

Als je ze zelf niet doorgeeft dan gaan ze inderdaad een schatting maken waarbij ze van een maximaal verbruik uit gaan. Zou toch even bellen als ik jou was.
Zit me nu suf te piekeren over het doorgeven van de meterstanden, want kan mij niet herinneren dat wij dit onlangs hebben gedaan. Maar je krijgt toch zo'n kaart in de bus (doen het online dus kan ook meteen) als een soort reminder?

Ga het gelijk nakijken, ben goed bezig.
Nuon is daar wel raar mee hoor!

Ik kreeg ook, zonder de standen te hebben doorgegeven, een jaarafrekening. Moest 300 euro bij betalen.

Toen ik goed keek zag ik dat ze de standen hadden geschat!

Meteen gebeld, juiste standen doorgegeven en toen bleek dat ik 100 euro terug kreeg.

Goed checken dus of de standen wel kloppen..
Wij hadden deze winter voor t eerst de kachel overdag steeds op 20,5 ipv 19 graden, ik ben een dag meer thuis per week dan vorig jaar. De winter was kouder. We zitten tegenwoordig elke dag in bad...

en we kregen 90 euro terug.

Tot mijn verbazing,ik moet zeggen dat ik ook bang was voor een enorme verhoging.
Geen pijl op te trekken dus. Hm ik ga toch echt uitzoeken hoe dat met die meterstanden zit, kan het maar beter voor zijn.
Wij kregen ¤ 545.- terug. En dat terwijl mijn man ziek is geweest en de verwarming dag en nacht aan heeft gestaan.

We hebben wel een nieuwe hoogrendementketel gekregen dat zal best wel wat hebben gescheeld.
Ik lees tot nu toe 1 negatieve uitkomst, valt mee. Maar het blijft toch spannend
Als de meterstanden geschat worden dan kun je gewoon contact opnemen met de Nuon. Je kunt gewoon bellen en dan kun je telefonisch de standen doorgeven en binnen 2 weken wordt het dan gecorrigeerd.
Cum non tum age
Wij dachten ook veel meer gebruikt te hebben door de koude winter. We hadden een beetje meer gas gebruikt en 500 kWh minder electra. We kregen 320 euro terug!

De maandtermijn ging van 165 euro naar 148 euro, die heb ik gelijk terug laten zetten op 165 euro (omdat we net ons derde kindje hebben gekregen en verwachten weer iets meer te gaan gebruiken, wasmachine etc.).

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven