Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen detachering?

06-05-2010 11:11 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk momenteel als casemanager bij de sociale dienst van een gemeente. Dit is mijn eerste ‘echte’ baan na mijn studie.

Nu weet ik van mezelf dat ik afwisseling nodig heb in mijn leven en dat merk ik nu ook in het werkende leven. Ik heb een jaarcontract en het idee hier dat hele jaar te zitten past niet bij me, hoewel ik het werk en mijn collega’s leuk vind.

Daarom ben ik erover aan het nadenken om na dit jaarcontract gedetacheerd te gaan werken. Ik hoop op die manier meer afwisseling te hebben en veel ervaring op te doen in korte tijd. Het liefst zou ik mezelf verhuren als ZZP-er, maar daarvoor wil ik eerst meer ervaring opdoen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het werken voor een detacheringbureau. Het liefst in de sociale sector.

Klopt het dat je er in korte tijd (een paar jaar) veel meer ervaring op kunt doen? Hoe zit het met de reistijden? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe is het salaris en de opleidingsmogelijkheden?

Alvast bedankt!
Ik werk al 13 jaar gedetacheerd in Sociale Zaken land. In eerste instantie noodgedwongen, 13 geleden was het moeilijk een baan te vinden en was ik blij met 'uitzendwerk'. Bij mijn eerste opdracht werd ik gevraagd in dienst te komen en dat heb ik gedaan met het idee dat een vaste baan het ultieme doel is dat je kon bereiken. Na een klein jaar verveelde ik me kapot. Ik kon terug naar het detacheringbureau en heb een jaar of 5 als casemanager overal en nergens gewerkt.

Ik vind dat je veel sneller leert. Je kunt niet werken op vaste werkinstructies, zodat je veel beter leert kijken hoe het werk en de achterliggende wetten in elkaar zitten. Je komt altijd ergens waar wat is, anders zouden ze je niet inhuren. Dus er is een probleem dat opgelost moet worden. Even afgezien van de zwangerschapsvervangingen. Je ziet het verschil tussen de gemeenten, wat goed is en wat beter kan. De goede dingen kan je meenemen naar je volgende opdracht. Je moet een duidelijk onderscheid leren maken tussen landelijk en gemeentelijk beleid.

Ik ben zelf meer een “oplosser” dan een “blijver”, geef mij een caseload met achterstanden. Heerlijk, ik ruim het op. Maar als dan alles draait, ik weet hoe het werkt bij die gemeente, dan gaat het weer kriebelen en wil ik verder. Dat is een groot voordeel aan gedetacheerd werken, dat dat dus kan. Een opdracht duurde meestal tussen de 3 en 6 maanden.

Na vijf jaar ben ik meer coördinerende en adviserende functies gaan uitvoeren. Nu zit ik wat langer op opdrachten omdat ik vaak projecten draai. Maar het idee is hetzelfde, ik draai een project, en wanneer alles loopt lekker en dan ga ik weer verder.

Nadelen zijn dat je geen vaste collega’s hebt en dat de meeste detacheringbureaus een reistijd van anderhalf uur acceptabel vinden. Ik vind zelf een uur acceptabel en dit lukt ook vaak. Ik woon midden in de Randstad. Voordeel is dan weer dat je over het algemeen een leaseauto krijgt.

Het salaris is ongeveer het zelfde als bij de gemeente. Maar dan zonder eindejaars uitkering, dus het lijkt vaak hoger, maar per jaar kom je ongeveer op hetzelfde uit. Als extra heb je dan vaak je lease auto. Er zijn bureaus waar je veel kunt verdienen, maar die hebben niet mijn voorkeur. Dat zijn vaak bureaus die weinig rekening houden met je persoonlijke ontwikkeling en reistijden, maar vooral gericht zijn op geld verdienen. Uurtje, factuurtje.

Opleidingsmogelijkheden ligt ook heel erg aan het bureau. Over het algemeen zijn de bureaus die al langer mee draaien daar meer opgericht dan de “snelle jongens, snel geld verdienen-bureaus”.

Succes met je keuze!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Mariejan, ik heb er echt wat aan!

Zijn er ook detacheringsbureau's die je me zou aanraden?
Verder niemand?
Ik werk nu vijf jaar op detacheringsbasis maar dan op managementondersteunend-/secretarieel gebied.

Veel meer dan Mariejan kan ik je niet vertellen, zij heeft alles heel duidelijk uitgelegd.

Persoonlijk kan ik alleen zeggen dat het me prima bevalt, vooral de afwisseling en steeds "in de keuken" van verschillende bedrijven te kunnen kijken. Van bouw tot accountancy tot food, noem maar op.

Steeds een nieuwe opdracht waar je bedrijven uit de brand helpt, ik zou niet anders meer willen.

Wat wil je nog meer weten? Als je concrete vragen hebt dan stel ze maar!
Huts!
Nou, ik vraag me nog af of je meestal meteen een jaarcontract of vastcontract kunt krijgen bij een detacheringsbureau? Of moet je tussen de klussen/projecten door eerst nog op eigen zak teren tot het bureau besluit je in dienst te willen nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven