Werk & Studie alle pijlers

niet enthousiast genoeg?

07-05-2010 13:31 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem waar ik nu al meerdere keren tegen aan gelopen ben, maar ik niet weet wat ik er tegen kan doen.

Ik ben van mijzelf een rustig persoon, hou ook van rustig. Daardoor wek ik bij anderen de indruk dat ik mijn werk niet leuk vind, geen interesse heb.

Terwijl dat dus niet zo is. Ik vind mijn werk zeker wel leuk. Ik ben alleen niet het type dat continu met iedereen kletst, daar wordt ik zelfs doodmoe van.

Maar het wordt wél van mij verwacht. Ook collega's die dan tegen mij niets zeggen maar wel verwachten dat ik uit mijzelf ga vragen hoe hun weekend was, hoe het

met de kids is etc. Het is nu niet zo dat ik de hele dag mn mond hou. Ik toon zeker wel interesse naar anderen en als er een discussie is die mij aanspreekt ga ik er in mee.

(als het bijv over kids gaat, dan hou ik mij op de achtergrond.) Ik ben dus al bij verschillende banen er op aangesproken dat ze het idee hebben dat ik het niet naar mijn zin heb. Wat kan ik

doen om te laten zien dat ik wél enthousiast ben in mn werk?
Mijn advies is om heel goed door te vragen. Welk gedrag precies wekt de indruk dat jij niet geboeid of enthousiast zou zijn? Hoe vaak vertoon je dat gedrag en in welke situaties? Daarnaast kun je jezelf afvragen of de communicatieregels die jij jezelf hebt opgelegd nu wel zo handig zijn. Waarom zou je niet mee kunnen praten over kinderen? Waarom zou je niet meepraten als het onderwerp jou niet interesseert? Je collega is misschien wel enorm geboeid door dat thema. Dat alleen al kan een goede reden zijn om er wat aandacht aan te besteden.
Vervelend dat je buitenkant niet altijd overeenstemt met je binnenkant.

Kan het zijn dat je snel last van prikkels (licht, geluid, gepraat) hebt en je daardoor in je lichaamstaal je een beetje afsluit (schouders niet naar de anderen toe maar naar de muur, etc.). Ik ken wel meer mensen die niet zo praatgraag zijn maar doordat ze een open houding hebben, een vriendelijk gezicht waaruit blijkt dat ze misschien bijv. verlegen zijn, maar evengoed wél geïnteresseerd zijn in anderen, toch een contente indruk maken.
Misschien is het vooral je gezichtsuitdrukking?

Bij mij denken mensen in mijn gezicht vaak van alles te lezen (dat ik het niet naar mij zin heb bijvoorbeeld) terwijl ik dat helemaal niet zo voel op dat moment.
Ik ben zelf nogal een kletserig type, dus herken je probleem niet direct, maar zie wel collega's die hetzelfde hebben. Het maakt een groot verschil of je, zoals Zara al zegt, een open houding hebt. Een beetje glimlachen, mensen aankijken, af en toe op een strategisch moment een opmerking (al interesseert het je niet echt bijzonder) kunnen al een hoop doen denk ik, en met wat oefening moet dat je niet teveel moeite kosten. Succes!
Ik ben zelf nogal een kletserig type, dus herken je probleem niet direct, maar zie wel collega's die hetzelfde hebben. Het maakt een groot verschil of je, zoals Zara al zegt, een open houding hebt. Een beetje glimlachen, mensen aankijken, af en toe op een strategisch moment een opmerking (al interesseert het je niet echt bijzonder) kunnen al een hoop doen denk ik, en met wat oefening moet dat je niet teveel moeite kosten. Succes!
Wat een vervelend bericht! Ik kan me voorstellen dat je aan jezelf twijfelt.

Op mijn werk heb ik daar ook wel eens mee te maken gehad. Het is dan niet zo dat de betreffende collega niet mee doet aan kul gesprekken, maar ook in zijn gehele houding geen enthousiasme vertoond. Het is dus meer dan alleen de koetjes-en-kalfjes gesprekken. Het was bij die personen de gehele houding, het gebrek aan eigen initiatief, nooit iets navragen of opnemen of mededelen aan een ander. Die personen leefden op een andere planeet. In onze ogen.

In een evaluatie gaven deze mensen stuk voor stuk ook aan dat ze het wel naar hun zin hadden maar niet zo uitbundig zijn als de rest. Ik heb geprobeerd een aantal te leren hoe je enthousiaster over kan komen zonder naast je persoonlijkheid te gaan werken.

Zou het zijn dat dit ook jouw probleem is? Dat het niet alleen het gebrek is in de vrijetijds gesprekken maar ook een houding/gedrag ten aanzien van het werk?

Ik wens je veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
het gedrag dat wekt dat ik niet geboeit en enthousiast ben is omdat ik niet steeds met iedereen praatjes houdt. Hoe vaak vertoon ik dit gedrag en in welke situaties? Sowieso het eerste uur smorgens. Moet om 6:30 al beginnen en ben totaal geen ochtendmens. Ook met collega´s waar ik weinig interesses mee deel. Ik doe dan wel een poging tot vragen hoe dr weekend was, lekker weer blablabla. Maar op een gegeven moment is mijn spraakstof dan ook op.

Het gaat 9 van de 10 x over kinderen. Ik luister wel mee, maar zelf heb ik weinig mee te vertellen. Omdat ik zelf geen kinderen wil en ja verhalen over iemand zn eerste stapje, woordje, poepje, huiltje, hapje, kleinkids zijn nu al duizenden keren de revu gepasseerd en het boeit mij eigenlijk geen reet. Dat ik aandachtig mee luister vind ik al een hele prestatie van mijzelf haha

Ik kan inderdaad slecht tegen veel prikkels. Ik hou niet van hele drukke mensen om mij heen, radio vergeet ik altijd aan te zetten want het stoort mij alleen maar, etc. In het begin liep ik met een stralend gezicht rond maar kreeg ik steeds de vraag ´waarom lach je´ op een verbaasde manier. Dus dat doe ik ook maar weer niet. Nu is het ook niet zo dat ik met een boos gezicht rond loop ofzo (denk ik tenminste).

Doordat ik steeds dit te horen krijg wordt ik enorm onzeker en dat doet natuurlijk ook niet goed. Hoe onzekerder ik wordt, hoe meer gesloten ik ben. Daarom wil ik graag tips wat ik er aan kan doen, want ik weet het echt niet.
o mijn houding qua werk is volgens mij wel goed, hoor daar ook geen klachten over. Ik neem genoeg initiatief, vraag naar opdrachten, bied uit mijzelf hulp aan, neem tips aan etc.

Het gaat puur om hoe ik mij richt naar andere medewerkers.
Pink, als je voor mij tips hebt om enthousiaster over te komen?

Ik zeg wel, ben momenteel aardig onzeker en durf dan ook niet zo goed meer...
Uit je verhaal maak ik op dat je je werk an sich leuk vindt en daarin goed functioneert, maar dat je geen klik met je collega's hebt. Dan klopt het toch dat je in het contact met je collega's een gesloten/neutrale houding hebt?
quote:Heyjij schreef op 07 mei 2010 @ 13:55:

het gedrag dat wekt dat ik niet geboeit en enthousiast ben is omdat ik niet steeds met iedereen praatjes houdt. Hoe vaak vertoon ik dit gedrag en in welke situaties? Sowieso het eerste uur smorgens. Moet om 6:30 al beginnen en ben totaal geen ochtendmens. Ook met collega´s waar ik weinig interesses mee deel. Ik doe dan wel een poging tot vragen hoe dr weekend was, lekker weer blablabla. Maar op een gegeven moment is mijn spraakstof dan ook op.

Het gaat 9 van de 10 x over kinderen. Ik luister wel mee, maar zelf heb ik weinig mee te vertellen. Omdat ik zelf geen kinderen wil en ja verhalen over iemand zn eerste stapje, woordje, poepje, huiltje, hapje, kleinkids zijn nu al duizenden keren de revu gepasseerd en het boeit mij eigenlijk geen reet. Dat ik aandachtig mee luister vind ik al een hele prestatie van mijzelf haha

Ik kan inderdaad slecht tegen veel prikkels. Ik hou niet van hele drukke mensen om mij heen, radio vergeet ik altijd aan te zetten want het stoort mij alleen maar, etc. In het begin liep ik met een stralend gezicht rond maar kreeg ik steeds de vraag ´waarom lach je´ op een verbaasde manier. Dus dat doe ik ook maar weer niet. Nu is het ook niet zo dat ik met een boos gezicht rond loop ofzo (denk ik tenminste).

Doordat ik steeds dit te horen krijg wordt ik enorm onzeker en dat doet natuurlijk ook niet goed. Hoe onzekerder ik wordt, hoe meer gesloten ik ben. Daarom wil ik graag tips wat ik er aan kan doen, want ik weet het echt niet.Ik begrijp niet wat je probleem is. Klaarblijkelijk vind je andere mensen en hun verhalen niet zo interessant en heb je een ochtendhumeur. Dat is wat je uitstraalt en dat is wat je voelt. Duidelijk toch?
Nee dat bedoel ik niet. Ik heb niet zo zeer een ochtendhumeur dat ik met een shagerijnige kop rond loop maar dat ik vrij stil ben. En het is ook niet zo dat ik anderen hun verhalen niet interessant vind. Dat leg ik uit in mijn OP. Dat ik over het algemeen wel mee praat/discusier behalve met onderwerpen waar ik niets mee heb (zoals kids). En het is ook niet zo dat ik geen klik heb met mijn collega's. Met de 1 kan ik het wel beter vinden dan de ander.

Het probleem is dat ik een rustig type ben die heus wel een praatje maakt maar geen kletstante is. Daardoor wordt er van mij gedacht dat ik mijn werk niet leuk vind. Terwijl ik mijn werk super vind. Alleen ben ik niet het type dat als ik een leuke opdracht heb dat ik dat door de gangen gil en er een salto bij maak. ( om het even te overdrijven ) Ik vind het moeilijk hoe ik kan laten zien aan anderen dat ik het wel degelijk naar mijn zin heb. Behalve dus je uitstraling. Ik dacht dat mijn uitstraling wel okay was, maar ik ga er op letten want misschien heeft het daar ook wel mee te maken.
Ik snap het probleem ook niet. Als ze vragen vind je je werk wel leuk en jij beaamt dat is het toch klaar. Nee je bent blijkbaar niet de meest enthousiaste persoon maar dat maakt toch niet uit.

Anders interesse veinzen voor de kinderen van anderen als je anders over wilt komen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Stel dat je gewoon nors overkomt, Wat dan nog? Als je je werk goed doet en met je collegas professioneel wel overweg kunt is het voldoende.

Al die pseudo opgewektheid en de daarachter liggende oppervlakkigheid kan ook irritant zijn. Verander dus niet, draai het om en geef je collega's, als ze weer zeuren, tips hoe ze iets geslotener over kunnen komen.
Nou helaas is het dan niet klaar. Want het is een punt waar ik op wordt aangesproken en aan moet werken. Alleen weet ik dus niet hoe...

Ik toon wel interesse in kinderverhalen door naar ze te luisteren maar echt meepraten er in kan ik niet. Maar dit is slechts een klein voorbeeldje, het issue ligt niet dat ik niet mee praat met kinderonderwerpen. En soms vind

ik het ook fijn om gewoon alleen te luisteren ipv te kletsen.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik ken je niet persoonlijk, maar wellicht straal je ook uit dat je gesprekken over kinderen etc. niet interessant vind? Mensen pikken onbewuste signalen ook op en kunnen dat opvatten als een desinteresse van jouw kant.

Als je de gespreksstof niet zo interessant vindt, kun je proberen het gesprek in een andere richting te duwen of uit jezelf iets te vertellen. Daarmee toon je toch enthousiasme/interesse richting anderen. Buiten dat zou je natuurlijk ook een keer kunnen opmerken dat je niet zo'n ochtendmens bent.

Hoop dat je er iets mee kunt!
Van wie moet je er aan werken dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoe kom je over op vrienden en familie? Heb je er wel eens met hen over gepraat?
de manager
mijn familie en vrienden zijn over het algemeen ook rustige types met wie ik het prima kan vinden. We hebben dezelfde interesses en als we ergens heen zijn en we zeggen tegen elkaar even

een uurtje niets dan is dat ook prima. Niemand doet daar moeilijk over.

Mijn vrienden vinden dat ik dan maar toneel moet spelen op het werk. Zo enthousiast mogelijk doen. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
LemonLime. Dat is zeker een goede tip. Zeg wel eerlijk dat ik momenteel niet zo veel lef meer heb.
Maar als jij je verhaal aan je manager uitlegt, dat je niet zo'n overenthousiast type bent en gewoon een rustig karakter hebt is dat dan niet voldoende?
Nee. Ik heb zelfs tijdens mijn sollicitatiegesprek bij mijn zwakke punt opgenoemt dat ik een rustig type ben en daardoor mensen denken dat ik niet enthousiast ben terwijl ik dat zeker wel ben.

En nu ben ik er dus op aangesproken dat ik dat moet verbeteren.
En als je dat niet doet? Beetje raar dat je 'moet' veranderen terwijl je bent wie je bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven