variabele rente vraag

08-05-2010 19:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb samen met mijn vriend een huis gevonden en zijn bezig met die procedure.

We hebben met onze hypotheekadviseur uitvoerig gesproken over onze mogelijkheden. Wij wil(d)len niet teveel riscio's nemen en besloten te gaan voor een gedeeltelijk spaar en gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek met een rentevast periode van 10 jaar.

deze stond op moment van bespreken op 4.6 (laagste), gister getekend bij de notaris en vanmorgen krijg ik een mail van de adviseur dat de aanbieding niet meet geld, en nu de laagste 4.9 % is.

Dat scheelt nogal ...en fijn ook een dag nadat we het een beetje geregeld hadden.

Ben zelf nu ook aan het rondneuzen op internet wat nu handig is.

Mijn vraag: Ik begin me af te vragen of een variabele rente een optie is voor ons, echter hoor ik 'spook' verhalen dat de ene maand de rente 2.8% kan zijn en vervolgens 9% en ga zo maar door..maar hoe realistisch is dit in de praktijk? Zijn er mensen die nu al enige tijd een variabele rente hebben en wat is jullie ervaring hiermee?

bedankt alvast!
Wij hebben een variabele rente met een vooraf afgesproken maximum. Dat is de afgelopen jaren erg gunstig gebleken.
Wij hebben al ruim 10 jaar variabele rente en het bevalt ons eigenlijk wel prima. Wij hebben maar een kleine hypotheek en we betalen alleen rente (dus we hebben maximaal belastingvoordeel).
Als je een Nationale Hypotheek Garantie wilt kun je helaas niet meer geheel aflossingsvrij lenen. Maar dat was je vraag niet

Nu de rente laag staat is het natuurlijk heel verleidelijk om een variabele te nemen. Ik weet alleen niet hoe het werkt met als de rente gaat stijgen; kun je hem dan direct vast zetten? Ik heb 4 maanden geleden bij de Rabo een rentevast van 4.2 % voor 5 jaar gekregen. Laag maar toch redelijk zeker. Veel plezier in je nieuwe huis!!
quote:Kapara schreef op 08 mei 2010 @ 20:06:

Als je een Nationale Hypotheek Garantie wilt kun je helaas niet meer geheel aflossingsvrij lenen. Maar dat was je vraag niet

Nu de rente laag staat is het natuurlijk heel verleidelijk om een variabele te nemen. Ik weet alleen niet hoe het werkt met als de rente gaat stijgen; kun je hem dan direct vast zetten? Ik heb 4 maanden geleden bij de Rabo een rentevast van 4.2 % voor 5 jaar gekregen. Laag maar toch redelijk zeker. Veel plezier in je nieuwe huis!!

Dank je wel!!

Wij komen nog net ( gelukkig is ie verhoogd!) in aanmerking voor NHG, de verdeling spaar- en aflossingsvrij is ongeveer 60-40.

5 jaar rentevast zit ik ook aan te denken, maar ben wel bang dat hij over 5 jaar dan op 6 staat ofzo...ik weet niet of dat realistisch is of niet..

vind het echt super moeilijk/stressvol om een keuze te maken voor vast of variabel.

Dus indien meer mensen hier een variabele hebben, alle reacties zijn welkom!

Bert bij welk hypotheek bedrag is dit, en wat was ongeveer de koers waarin de rente verliep over de afgelopen tijd?
Hier ook een variabele rente binnen bepaalde waardes (tussen min 4,2 en max 5,5) Zo'n 4 maanden geleden afgesloten. De rente staat momenteel op 4,7. Wel met NHG, dus 10 jaar vast én een gedeelte aflossen. Maandlasten netto zullen nu zo'n 700 euro zijn (waarde van huis is 220.000), maar nu nog niet volledig aangezien ze het nog aan het bouwen zijn. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe ze die rentes bepalen? Iemand daar van op te hoogte? (de bank geeft aan dat ze 't laten weten als er iets wijzigt, maar op basis van welke gegevens er wordt gewijzigd weten ze niet/willen ze niet melden)

Best stressvol he, dat hypotheekgebeuren? Wij hebben op een gegeven moment na een aantal gesprekken gewoon maar de knoop doorgehakt, hoe je het ook went of keert; het blijft veel geld! Succes met je beslissing, en geniet van jullie huis!!!
Ja dat moet ook uiteindelijk gebeuren, de knoop doorhakken, ongeacht of je zeker weet of het de juiste beslissing is! AAA SCARY!

maar ik dacht dat tegenwoordig de rentes zo laag waren, en dat het slim was nu te kopen, maar goed met 4.9% voor 10 jaar vast heb ik nou niet echt het idee van 'goh wat een mazzel heb ik'
quote:MizzK schreef op 08 mei 2010 @ 21:08:

[...]

Bert bij welk hypotheek bedrag is dit, en wat was ongeveer de koers waarin de rente verliep over de afgelopen tijd?De rente varieert tussen de 2,5 en 5,7 was het maximum voor 10 jaar.
Als je een offerte hebt laten maken is die tot die datum geldig. Gaat de rente naar beneden, dan gaat je offerte wel mee, gaat de rente omhoog dan geldt de datum van je offerte.

Klopt het dus dat je offerte al was verlopen?

Wij hebben de rente 3 jaar geleden voor 30 jaar vastgezet toen we ons eerste huis kochten, met prima 'mee-verhuis-regelingen' e.d..
Je kiest eerst voor 10 jaar vaste rente, want je wilt niet teveel risico's nemen. En nu zit je plots te denken aan variabele rente?

Ik vind dat nogal een verschil....

Vreemd dat het renteaanbod niet meer geldig is. Ik zou eens elders op gesprek gaan. De 10 jaars rente is nl niet gestegen de afgelopen weken (eerder gedaald), dus ik vind het vreemd dat je aanbod nu opeens 0,3% hoger is.

Zou eerst eens goed nadenken over wat je nu belangrijk vind: de laagste maandlasten nu, zekerheid over de hoogte van de maandlasten (ook over een paar jaar), wat kun je financieel dragen (kun je een flinke stijging van de variabele rente financieel gezien wel opvangen?). En op basis daarvan je keuze maken voor een rentevastperiode.
Heb je een offerte getekend of een hypotheekakte? Omdat je het over de notaris hebt?

Ben ook met een hypotheek bezig en ben t met DTJ eens - volgens mij is de 10J de laatste weken gedaald... Zou het even op het internet opzoeken en dat onder de neus van hyp adviseur houden (even ervan uit gaande dat je alleen offerte hebt getekend)...

Wil je nog even de tip meegeven om ook naar de 'kleine lettertjes' mbt kortingen te krijgen.

Ik kreeg nl bv korting op mn (vaste) rente als ik de rente in mn offerte accepteerde (ipv op het moment van passeren is).

Let ook er ook op of je in de toekomst boetevrij kan aflossen, anders krijg je bij het verkopen van je huis een flinke financiele tegenvaller.

Als je echt voor variabel wilt gaan zou ik adviseren om er altijd een plafond in te laten zetten. Misschien minder voordelig, maar scheelt behoorlijk in in je stress. Succes!
If chocolate can't fix it, it's a real problem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven