relatie en geld

13-05-2010 16:40 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al een tijdje samen en ik verdien een salaris met parttime job. Krijg daarnaast nog alimentatie en mijn partner werkt als ondernemer. Nu heeft hij 3 maanden geen werk gehad en ook geen geld. Kon van de gemeente geen lening krijgen want ik heb teveel inkomsten. Ik betaal alles huur licht boodschappen en ook zijn rekeningen. Dit loopt zeker al een hele tijd en ik dacht nu komen we eruit maar nee, gisteren weer een dikke rekening. Ik weet het ff niet meer. Partner kan evt. een voorschot vragen dat wel. Ik ben er moedeloos van ik heb nog om extra uren gevraagd op werk maar dat lukt niet ook ivm crisis.
En de vraag is?
In normale omstandigheden zou je normaal kunnen leven, hoor.

Anders moet je meer uren gaan draaien en je uitgaven minimaliseren.

What else?
Dan doet je partner toch iets niet goed als ondernemer. Misschien moet hij iets anders gaan doen?
Dit zijn heel vervelende situaties natuurlijk. Maar het is wel de realiteit van het ondernemen, dan kan het ook wel eens wat minder gaan. Als je vriend niet voldoende inkomsten genereert, dan zal hij wellicht naar alternatieven moeten zoeken (een baan, ander soortige opdrachten aannemen, enz).
quote:Brown_Eyes schreef op 13 mei 2010 @ 16:47:

What else?

Wat is dit nou voor onsympathieke opmerking?? Als mijn man 3 maanden geen salaris zou ontvangen zouden we met mijn parttime salaris ook een enorm probleem hebben hoor. Lijkt me in heel veel huishoudens het geval.

En 'wat meer uren draaien en je uitgaven minimaliseren' is in theorie grappig bedacht, maar slaat natuurlijk nergens op, ook al zou ik met mijn salaris 70 uur in de week gaan werken, dan nog zou ik alleen de vaste lasten nog niet kunnen betalen, dat heeft niets te maken met uitgaven minimaliseren alsof je je geld zomaar over de balk smijt.

Maar ontopic. Het is wel heel handig om een buffer te hebben als je vriend niet heel zeker is van zijn inkomsten door eigen bedrijf of freelance werk oid (sowieso natuurlijk handig, een buffer hebben). Als je 3 maanden kunt overbruggen kom je al een heel eind. Maar ja, dat is achteraf, heb je nu niks aan. Speel ope kaart naar alle instanties die moeten worden betaald, em probeer zo snel mogelijk wat meer geld te regelen, kan je vriend bv ergens in loondienst? Dat is denk ik nog de beste optie.
quote:vicodin schreef op 13 mei 2010 @ 16:52:

Dan doet je partner toch iets niet goed als ondernemer. Misschien moet hij iets anders gaan doen?

Inderdaad, daar heb je toch op zijn minst een scenario voor in je ondernemingsplan staan en een buffer om op te vangen.

Misschien kan hij werk in loondienst vinden?
Hoi Bellinda,

Wat is nou precies je vraag? Hoe je man meer geld in zijn onderneming moet verdienen? Waar jullie verder nog geld vandaan moeten halen? Of jij hem moet blijven supporten... ?

Als je dat kunt verwoorden, krijg je wellicht iets betere antwoorden.

Verder vind ik de situatie die je beschrijft wel heel vervelend voor je, dus ik wil je in ieder geval wel even veel sterkte wensen.
quote:TheEmpress schreef op 13 mei 2010 @ 17:14:

[...]

Wat is dit nou voor onsympathieke opmerking?? Als mijn man 3 maanden geen salaris zou ontvangen zouden we met mijn parttime salaris ook een enorm probleem hebben hoor. Lijkt me in heel veel huishoudens het geval.

En 'wat meer uren draaien en je uitgaven minimaliseren' is in theorie grappig bedacht, maar slaat natuurlijk nergens op, ook al zou ik met mijn salaris 70 uur in de week gaan werken, dan nog zou ik alleen de vaste lasten nog niet kunnen betalen, dat heeft niets te maken met uitgaven minimaliseren alsof je je geld zomaar over de balk smijt.

Maar ontopic. Het is wel heel handig om een buffer te hebben als je vriend niet heel zeker is van zijn inkomsten door eigen bedrijf of freelance werk oid (sowieso natuurlijk handig, een buffer hebben). Als je 3 maanden kunt overbruggen kom je al een heel eind. Maar ja, dat is achteraf, heb je nu niks aan. Speel ope kaart naar alle instanties die moeten worden betaald, em probeer zo snel mogelijk wat meer geld te regelen, kan je vriend bv ergens in loondienst? Dat is denk ik nog de beste optie.Dan doe je toch iets niet goed, als je je niet met 1 inkomen kunt redden.
quote:Brown_Eyes schreef op 13 mei 2010 @ 18:27:

[...]

Dan doe je toch iets niet goed, als je je niet met 1 inkomen kunt redden.

Onzin. Mijn man is nou eenmaal degene met het hoofdinkomen, en ik heb met mijn parttime baan in de zorg nou eenmaal geen riant inkomen, mijn salaris is voor de leuke dingen en sparen etc.

Wat jij zegt is dus eigenlijk dat we dan een huis zouden moeten betrekken wat ik met mijn 20 uur werken in mijn eentje zou kunnen opbrengen inclusief vaste lasten etc, ondanks dat het salaris van mijn man tig keer zo hoog is?? Omdat, stel je voor dat mijn man zonder baan komt, ik dan in mijn eentje de lasten kan betalen??

Whaha, ik zie het al voor me, leven van nog geen 900 euro netto in de maand terwijl mijn man ruim 3000 netto verdient...wahaha wat een giller. Wonen in een flatje of huurhuisje terwijl we samen ruim bovenmodaal zijn....want stel je voor...

Zo`n berg flauwekul heb ik nog nooit gehoord. Werkelijk waar. Voor gevallen zoals baanverlies etc. heb je een gevulde spaarrekening nodig, en heb je vervolgens recht op ww, en natuurlijk ga je als een speer op zoek naar ander werk.
quote:TheEmpress schreef op 13 mei 2010 @ 18:39:

[...]

Onzin. Mijn man is nou eenmaal degene met het hoofdinkomen, en ik heb met mijn parttime baan in de zorg nou eenmaal geen riant inkomen, mijn salaris is voor de leuke dingen en sparen etc.

Wat jij zegt is dus eigenlijk dat we dan een huis zouden moeten betrekken wat ik met mijn 20 uur werken in mijn eentje zou kunnen opbrengen inclusief vaste lasten etc, ondanks dat het salaris van mijn man tig keer zo hoog is?? Omdat, stel je voor dat mijn man zonder baan komt, ik dan in mijn eentje de lasten kan betalen??

Whaha, ik zie het al voor me, leven van nog geen 900 euro netto in de maand terwijl mijn man ruim 3000 netto verdient...wahaha wat een giller. Wonen in een flatje of huurhuisje terwijl we samen ruim bovenmodaal zijn....want stel je voor...

Zo`n berg flauwekul heb ik nog nooit gehoord. Werkelijk waar. Voor gevallen zoals baanverlies etc. heb je een gevulde spaarrekening nodig, en heb je vervolgens recht op ww, en natuurlijk ga je als een speer op zoek naar ander werk.

Dan niet zeuren achteraf

Of een baan kiezen die goed verdient, he...

Of in ieder geval niet extreem lager als je niet "minder" wilt leven.
Ik ben het eens met TheEmpress. Als je twee inkomens hebt waarvan de ene veel hoger ligt dan de ander, dan zou ik het ook niet logisch vinden om al je vaste lasten zo af te stemmen dat je de boel alleen op dat lagere inkomen draaiende kunt houden. Natuurlijk kun je niet boven je (gezamenlijke) stand leven en zou iedereen maatregelen moeten treffen om onverwachts inkomensverlies tijdelijk op te kunnen vangen. Maar jarenlang inleveren op je kwaliteit van leven voor een situatie die zich wellicht nooit voor zal doen, dan vind ik ook overdreven.
Dit gaat om drie maanden geen werk he. Drie maanden!

Als zelfstandig ondernemer, met een partner die de vaste lasten niet kan betalen, moet je gewoon zorgen dat je geld achter de hand hebt.
Precies, wie heeft nou geen geld opzij?

Zeker iemand met een goed inkomen, zelfs 2 inkomens!
quote:vicodin schreef op 13 mei 2010 @ 19:12:

Dit gaat om drie maanden geen werk he. Drie maanden!

Als zelfstandig ondernemer, met een partner die de vaste lasten niet kan betalen, moet je gewoon zorgen dat je geld achter de hand hebt.in het begin heb je als ondernemer vooral schulden..
Het is wel waar dat sommigen gewoon niet kunnen "ondernemen". Dat is namelijk niet voor iedereen weggelegd.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 13 mei 2010 @ 19:25:

[...]

in het begin heb je als ondernemer vooral schulden..Dat hoeft niet hoor, dan ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Je kunt de opstart van je eigen onderneming ook uitstellen tot je voldoende reserves hebt opgebouwd.
Mijn partner is zzp'er en zit nu 4 maanden thuis. Nu trekt het werk weer aan maar we hebben besloten dat hij stopt als zzp'er en weer een vaste baan gaat zoeken.

Gelukkig hebben we ons huishouden dusdanig ingericht dat we het ook van alleen mijn inkomen kunnen doen.

Zorg ervoor dat jullie besparen. Leef niet op de voet door die jullie gewend waren. Als het niet lukt om alle rekeningen meteen te betalen zorg er dan voor dat de betrokken bedrijven hiervan op de hoogte zijn en tref betalingsregelingen. Steek niet je kop in het zand.

En voor als de markt weer een beetje aantrekt: leer hiervan en zorg dat je een buffer van een paar maanden leefgeld opbouwt.
quote:nummerzoveel schreef op 13 mei 2010 @ 19:28:

[...]

Dat hoeft niet hoor, dan ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Je kunt de opstart van je eigen onderneming ook uitstellen tot je voldoende reserves hebt opgebouwd.is waar en afhankelijk van het type onderneming.
Een onderneming begin je toch niet zomaar. Je zorgt toch voordat je een onderneming start, dat je weet waar je aan begint.

Als er voldoende onderzoek was gedaan voordat hij begon was het duidelijk geworden dat er een kans bestaat dat er een tijd geen geld verdient wordt.

Dan lijkt het mij duidelijk dat je dan voordat je begint zorgt dat je een buffer hebt.

Daarbij kan ik nergens vinden dat de partner TO nog maar net begonnen is.

Maar goed, ik zou inderdaad de desbetreffende instanties bellen en een regeling treffen. En, de belangrijkste, je partner z.s.m op zoek laten gaan naar een baan in loondienst.
Ik begrijp iets niet. Krijg je nog alimentatie ondanks dat je met een andere partner samenwoont?

Of bedoel je misschien een bijdrage in de kosten van de kinderen?
quote:Brown_Eyes schreef op 13 mei 2010 @ 16:47:

What else?Kan jij zo goed in haar portemonnee kijken? Knap van je..
quote:TheEmpress schreef op 13 mei 2010 @ 17:14:

[...]

Nooit reageren op brown eyes...die kan niets leuks zeggen, zit niet in haar/zijn genen.
Hij heeft een vergissing gemaakt door geen buffer te hebben plus dat 3 maanden geen werk hebben ervoor zorgden dat het mis liep. In die zin dat ik de boel draaiende moet houden. Het is wel zo dat ik zelf over een buffer beschik maar ben niet van plan om dit aan te spreken. Ik heb ook aangegeven dat hij maar in loondienst moet gaan werken. Ik ontvang alimentatie voor de kinderen.
Als je wel een buffer hebt maar daar niet aan wil komen, hoe dacht je je dan op de korte termijn te redden?

Hij zal niet van de 1 op de andere dag ergens in loondienst komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven