Werk & Studie alle pijlers

Lesidee Praktijkonderwijs

16-05-2010 19:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een lerarenopleiding en heb maar geen inspiratie voor lessen met een brugklas.

Het niveau is ongeveer groep 8 maar het zijn wel pubers van 12-14 jaar.

Wie heeft er tips of een link?
Op het gebied van aardrijkskunde:

- eerst een themales geven over de wereldwonderen/land etc etc. Daarna klas verdelen in groepen en iedere groep een onderwerp geven. Daarbij moeten ze proberen zoveel mogelijk informatie te zoeken en dit later presenteren met een mooi presentatiebord of een powepoint presentatie.

Bakles bijvoorbeeld appelflappen bakken met de klas. Vrij makkelijk qua materialen.

Voor biologie:

- uilenballen laten uitpluizen, botjes laten tellen en eventueel laten natekenen.

Geschiedenis:

op zolder bij ouders of grootouders laten rommelen en proberen iets ouds mee te nemen. Dit is de klas mogen presenteren en over vertellen.

Zoiets?
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
quote:musicath schreef op 16 mei 2010 @ 22:33:

[...]

Ik herken hem. Komt uit de SoVa-methode Leefstijl. Erg goede methode om mee te werken!
Een onderzoek die ik moest doen om de leerstijl van de kinderen te testen maar wat ze ook erg leuk vonden!

Eerste test:

lees tien woorden voor. De kinderen moeten deze proberen te onthouden. Daarna doe je ter afleiding wat simpele rekensommen. Daarna mogen ze in een minuut opschrijven wat ze nog weten.

Tweede test:

Laat ze tien woorden lezen op het bord. Daarna hetzelfde als test 1.

Derde test:

Laat ze tien dingen zien. Zonder iets te zeggen. Daarna hetzelfde als test 1. (vanaf rekensommen)

Vierde test:

Laat ze tien dingen zien en benoem ze. Daarna hetzelfde als test 1.

De kinderen van groep 8 vonden dit erg leuk, en jij hebt er misschien ook nog wat aan door zo hun leerstijl te ontdekken.

- Maak zelf een schets van een dorpskern. Je tekent niet teveel maar elk kind krijgt hetzelfde begin. De kinderen mogen daarna hun eigen ideale dorp tekenen. Om het nog moeilijker te maken zou je ze in groepjes kunnen indelen en dat ze moeten overleggen om de tekeningen op elkaar aan te sluiten. Dus niet vier zwembaden en drie bibliotheken. Goed voor de samenwerking. Daarna ophangen in de klas.
Ik heb niet alles doorgelezen, maar als het leerlingen van het Praktijkonderwijs (PrO) zijn in de leeftijd van 12-14 jaar, dan kunnen ze cognitief gezien over het algemeen geen onderwijs aan op groep 6-8 niveau.

Het instapniveau van de basisberoepsgerichte leerweg van het VMBO (BBL, niveau 2) begint op groep 6 niveau.

Leerlingen op het PrO hebben een IQ tussen de 55 en 80 (gemiddelde is 100) en leerachterstanden van minimaal drie jaar ten opzichte van het groep 8 niveau. Dan zitten ze onder het groep 6 niveau. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze in het ene beter zijn en daarmee wel het groep 6 niveau halen.

De kalenderleeftijd (12-14 jaar) speelt natuurlijk wel een belangrijke rol. Leerlingen van deze leeftijd zijn met dezelfde dingen bezig als hun leeftijdsgenoten op een andere middelbare school, waardoor je niet klakkeloos basisschoollesjes kunt overnemen. Maar met aanpassen kan dat wel en hierboven staan leuke dingen genoemd!
Die luisterles ga ik een keer doen, leuk! Geschiedenis iets op zolder laten zoeken lijkt mij ook wel wat. En die testen van Kikki ook!

@ Rilana, mijn leerlingen kunnen cognitief gezien de stof van gr 6-8 wel aan een uitzondering daargelaten en anders pas ik het individueel aan.

Voor mijn gewone lessen is er een lesprogramma maar voor mijn stage wil ik graag eigen lesmateriaal maken voor in mijn porfolio en ook om een nuance aan te brengen.

Ik heb maandag een begin van een lespakket "veilig internet"gedaan en dat sloot aan bij de belevingswereld van de leerlingen, een aanrader!

http://diplomaveiliginternet.kennisnet.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven