Lesidee Praktijkonderwijs
zondag 16 mei 2010 om 19:42
voor welke les is het?
www.jufsanne.nl en het niveau iets meer uitbreiden?
Als je iets meer info geeft, ik heb als onderwijsassistente voor een groep 8 gestaan en heb misschien wel wat ideeen.
groetjes,
Kirsten
www.jufsanne.nl en het niveau iets meer uitbreiden?
Als je iets meer info geeft, ik heb als onderwijsassistente voor een groep 8 gestaan en heb misschien wel wat ideeen.
groetjes,
Kirsten
zondag 16 mei 2010 om 21:07
zondag 16 mei 2010 om 21:36
Ik geef al 4 jaar les in het PrO maar ga nu mijn bevoegdheid halen. Buiten het gewone lesprogramma om vind ik het vaak moeilijk om leuke theorielessen te bedenken. Het niveau is laag, een aantal kinderen kan nauwelijks lezen en de interesse is moeilijk te bereiken.
En inderdaad het niveau is groep 6-8 maar het zijn geen basisschool leerlingen.
Semnia heb jij een idee voor een Sovales?
Ik ga de links opzoeken, bedankt!
Andere tips zijn welkom
En inderdaad het niveau is groep 6-8 maar het zijn geen basisschool leerlingen.
Semnia heb jij een idee voor een Sovales?
Ik ga de links opzoeken, bedankt!
Andere tips zijn welkom
zondag 16 mei 2010 om 21:37
quote:Enneaaa schreef op 16 mei 2010 @ 21:31:
Het niveau is ongeveer groep 8 maar het zijn wel pubers van 12-14 jaar.
Wie heeft er tips of een link?
Niveau is belangrijker dan de uitvoering. Een lay-out bijvoorbeeld kan je aanpassen de lesinhoud is vaak een grotere klus om aan te passen.Dat vind ik inderdaad erg moeilijk.
Het niveau is ongeveer groep 8 maar het zijn wel pubers van 12-14 jaar.
Wie heeft er tips of een link?
Niveau is belangrijker dan de uitvoering. Een lay-out bijvoorbeeld kan je aanpassen de lesinhoud is vaak een grotere klus om aan te passen.Dat vind ik inderdaad erg moeilijk.
zondag 16 mei 2010 om 21:59
Iets met een recept? Een recept voor 8 personen geven en dat eerst uit laten rekenen voor 2 personen. Dan samen heel goed doorlezen. Per tweetal een boodschappenlijstje laten maken. Samen naar de supermarkt om alle inkopen te doen en dan op school het recept klaarmaken. (Ik hoorde van een collega die uit het PRO komt dat ze zulk soort dingen wel eens deed).
Een klein lesje Engels? Iets met een liedje (tekst er bij waar je een paar woorden uit weg hebt gelaten) en een paar woordjes die ze gaan oefenen? Kan je ook een memory mee (laten) maken met op 1 kaartje het Engelse woord en op het andere kaartje de Nederlandse vertaling. Of het Engelse woord op 1 kaartje en een tekeningetje op de ander. Als je een bepaald onderwerp neemt (school, liefde, chocolade etc.) kan je googelen op de termen "wordsearch, printable" dan vind je heel veel woordzoekers over allerlei onderwerpen. Er is ook een programmaatje waarin je heel makkelijk zelf een woordzoeker kan maken. Even googelen dan vind je het zo. De leerlingen zouden het ook kunnen gebruiken.
Een kwartet maken met beroepen/tuin/interieur/sport/muziekinstrumenten etc.
Een verhaal voorlezen waarvan ze zelf een einde moeten bedenken en een tekening/voorkant van een boek bij maken.
Een vormdicht maken (een gedicht over een muis waarbij de woorden samen de vorm van een muis maken, een gecicht over een huis waarbij de woorden een huis vormen etc. zoek daar eerst voorbeelden van).
Een presentatie maken op de computer over een bepaald onderwerp (of juist een vrij onderwerp). (eventueel kan je er een soort spreekbeurt van maken maar dat hoeft niet).
Een stamboom maken en iemand uit de familie interviewen. Samen in de klas of in tweetallen eerst vragen bedenken die je zou willen stellen.
De inspiratie is nu een beetje op...
Een klein lesje Engels? Iets met een liedje (tekst er bij waar je een paar woorden uit weg hebt gelaten) en een paar woordjes die ze gaan oefenen? Kan je ook een memory mee (laten) maken met op 1 kaartje het Engelse woord en op het andere kaartje de Nederlandse vertaling. Of het Engelse woord op 1 kaartje en een tekeningetje op de ander. Als je een bepaald onderwerp neemt (school, liefde, chocolade etc.) kan je googelen op de termen "wordsearch, printable" dan vind je heel veel woordzoekers over allerlei onderwerpen. Er is ook een programmaatje waarin je heel makkelijk zelf een woordzoeker kan maken. Even googelen dan vind je het zo. De leerlingen zouden het ook kunnen gebruiken.
Een kwartet maken met beroepen/tuin/interieur/sport/muziekinstrumenten etc.
Een verhaal voorlezen waarvan ze zelf een einde moeten bedenken en een tekening/voorkant van een boek bij maken.
Een vormdicht maken (een gedicht over een muis waarbij de woorden samen de vorm van een muis maken, een gecicht over een huis waarbij de woorden een huis vormen etc. zoek daar eerst voorbeelden van).
Een presentatie maken op de computer over een bepaald onderwerp (of juist een vrij onderwerp). (eventueel kan je er een soort spreekbeurt van maken maar dat hoeft niet).
Een stamboom maken en iemand uit de familie interviewen. Samen in de klas of in tweetallen eerst vragen bedenken die je zou willen stellen.
De inspiratie is nu een beetje op...
zondag 16 mei 2010 om 22:03
zondag 16 mei 2010 om 22:11
Een luisterles voor sova is altijd erg leuk.
even kort:
1 minuut stil zijn en luisteren naar alles wat je hoort.
Daarna kort bespreken wat de lln hebben gehoord
1 minuut stil zijn luisteren naar geluiden van buiten.
1 minuut stil zijn en luisteren naar geluiden links of rechts van je
en zo meer varianten
Vragen aan de lln hoe het komt dat jantje dit hoort en pietje dat hoort...
Daarna een cd met geluiden, lln moeten de geluiden proberen te herkennen en opschrijven.
Dit vonden ze bij mij een erg leuke les, wel moeilijk om echt helemaal stil te zijn en vooral de geluiden raden vanaf de cd was leuk!
Hoe lang moet je les duren?
Je kan afsluiten met een energizer, na het geconcentreerd luisteren hebben ze even een uitspatting nodig (tenminste bij mij in de klas wel!)
Suc6, laat je nog even weten wat je gaat doen?
even kort:
1 minuut stil zijn en luisteren naar alles wat je hoort.
Daarna kort bespreken wat de lln hebben gehoord
1 minuut stil zijn luisteren naar geluiden van buiten.
1 minuut stil zijn en luisteren naar geluiden links of rechts van je
en zo meer varianten
Vragen aan de lln hoe het komt dat jantje dit hoort en pietje dat hoort...
Daarna een cd met geluiden, lln moeten de geluiden proberen te herkennen en opschrijven.
Dit vonden ze bij mij een erg leuke les, wel moeilijk om echt helemaal stil te zijn en vooral de geluiden raden vanaf de cd was leuk!
Hoe lang moet je les duren?
Je kan afsluiten met een energizer, na het geconcentreerd luisteren hebben ze even een uitspatting nodig (tenminste bij mij in de klas wel!)
Suc6, laat je nog even weten wat je gaat doen?
zondag 16 mei 2010 om 22:30
Op het gebied van aardrijkskunde:
- eerst een themales geven over de wereldwonderen/land etc etc. Daarna klas verdelen in groepen en iedere groep een onderwerp geven. Daarbij moeten ze proberen zoveel mogelijk informatie te zoeken en dit later presenteren met een mooi presentatiebord of een powepoint presentatie.
Bakles bijvoorbeeld appelflappen bakken met de klas. Vrij makkelijk qua materialen.
Voor biologie:
- uilenballen laten uitpluizen, botjes laten tellen en eventueel laten natekenen.
Geschiedenis:
op zolder bij ouders of grootouders laten rommelen en proberen iets ouds mee te nemen. Dit is de klas mogen presenteren en over vertellen.
Zoiets?
- eerst een themales geven over de wereldwonderen/land etc etc. Daarna klas verdelen in groepen en iedere groep een onderwerp geven. Daarbij moeten ze proberen zoveel mogelijk informatie te zoeken en dit later presenteren met een mooi presentatiebord of een powepoint presentatie.
Bakles bijvoorbeeld appelflappen bakken met de klas. Vrij makkelijk qua materialen.
Voor biologie:
- uilenballen laten uitpluizen, botjes laten tellen en eventueel laten natekenen.
Geschiedenis:
op zolder bij ouders of grootouders laten rommelen en proberen iets ouds mee te nemen. Dit is de klas mogen presenteren en over vertellen.
Zoiets?