Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Lunisy, in het algemeen hebben "gezonde" mensen een bls van rond 4-6 's morgens. Dat moet ook je streven zijn met diabetes, maar dat betekent niet dat dat altijd lukt. Mij ook niet.

Als je wat langer bezig bent, wordt alles wat stabieler, dus ik zou gewoon nog even zo doorgaan. Ik snap niet zo goed dat ze nog steeds zo paniekerig doen, het gaat toch met de dag beter met je? Je bent nog maar net begonnen..... En de bls die je nu laat zien zijn niet acuut levensbedreigend, sterker nog, best redelijk. Je hebt jarenlang met te hoge suikers rondgelopen, dus dan moeten ze niet verwachten dat je binnen een week bent ingesteld met medicijnen.
Setter, hoe gaat het nu met je moeder?
mag ik even "binnenlopen" en wat vragen stellen?

sinds een paar maanden weten we dat mijn vriend type 1 heeft (is aangetoond dmv antistoffen?) maar gelukkig nog heeeeeel erg in het beginstadium zit. Hij gebruikt een minimale hoeveelheid Lantus (3 eenheden) en blijft netjes laag zitten. Maar zijn nuchtere waarden zitten vaak een paar tienden hoger dan zijn avond waarden. Hebben jullie daar ook last van?

En wanneer hebben jullie last van een hypo? Of is dat heel erg persoonlijk?

En is het, met zijn minimale verhoogde waarden, al mogelijk om iets te merken aan de diabeet? Mijn vriend sport 2x per week actief, dus die dag spuit hij geen Lantus. De volgende ochtend is hij echter niet vooruit te branden, wil altijd langer slapen en is stik chagerijnig, maar zijn waarden zijn dan niet heel erg anders (iig nooit boven de 6.5). Dat vermoeide en chagerijnige herken ik van voordat hij insuline ging gebruiken.

oh ja, en als jullie je metingen moeten doen, gebruiken jullie daar van die losse naaldjes voor, of een grotere pen die je "door" kunt draaien?

sorry voor het binnen vallen, maar soms komen er veel vragen
quote:lief_29 schreef op 12 mei 2010 @ 20:40:

Ik snap niet zo goed dat ze nog steeds zo paniekerig doen, het gaat toch met de dag beter met je? Je bent nog maar net begonnen....En dat is precies het punt dat ik niet begrijp. De verpleegkundigen doen paniekerig, terwijl de internist het tegenovergestelde zegt. En inderdaad, sinds 30 april heb ik een hogere dosering gekregen, dat is vrij kort geleden en heb het idee dat ik er de afgelopen week pas echt op reageer met mijn lichaam. Achja, denk dat het gewoon ook vervelend is om met zoveel verschillende mensen te maken te hebben in de zorg, een ieder zegt wat anders.
quote:panienka schreef op 12 mei 2010 @ 23:02:

oh ja, en als jullie je metingen moeten doen, gebruiken jullie daar van die losse naaldjes voor, of een grotere pen die je "door" kunt draaien?

ik heb een Aviva Nano setje voor metingen te doen, mooi klein apparaatje en prikken is niet pijnlijk. Vind die meetstrips wel duur, moet die zelf betalen omdat ik geen insuline gebruik en het daarom niet wordt vergoed.
quote:panienka schreef op 12 mei 2010 @ 23:02:

mag ik even "binnenlopen" en wat vragen stellen?

Ja! Daar zijn we voor!

sinds een paar maanden weten we dat mijn vriend type 1 heeft (is aangetoond dmv antistoffen?) maar gelukkig nog heeeeeel erg in het beginstadium zit.

Ik heb nog nooit gehoord van een diagnose middels antistoffen tegen diabetes. Snap er dan ook niks van. En de combi van type 1 diagnose met beginstadium vind ik ook vreemd. Meestal, met type 1, zit je ineens onwijs hoog met je bls.

Hij gebruikt een minimale hoeveelheid Lantus (3 eenheden) en blijft netjes laag zitten. Maar zijn nuchtere waarden zitten vaak een paar tienden hoger dan zijn avond waarden. Hebben jullie daar ook last van?

Mijn bloedsuikers varieren hele punten, ik zou een moord doen om zo stabiel te zijn als hij.

En wanneer hebben jullie last van een hypo? Of is dat heel erg persoonlijk?

Dat is van zoveel factoren afhankelijk (sporten, buitentemperatuur, wel of niet veel en diep nadenken, eten van vandaag, activiteiten van gisteren...)

En is het, met zijn minimale verhoogde waarden, al mogelijk om iets te merken aan de diabeet? Mijn vriend sport 2x per week actief, dus die dag spuit hij geen Lantus. De volgende ochtend is hij echter niet vooruit te branden, wil altijd langer slapen en is stik chagerijnig, maar zijn waarden zijn dan niet heel erg anders (iig nooit boven de 6.5). Dat vermoeide en chagerijnige herken ik van voordat hij insuline ging gebruiken.

Ik zou als eerste denken aan een nachtelijke bloedsuiker. Rond een uur of 3. Dan kun je zien of hij 's nachts een afwijkend bls heeft en wie weet is dat humeurtje daar het gevolg van.

sorry voor het binnen vallen, maar soms komen er veel vragen

Ik begrijp niet zo goed wat je met die naaldjes bedoelt.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom hij diabetes heeft, eigenlijk. Welke arts heeft die diagnose gesteld?

*ben ik de enige die steeds ruzie heeft met het aankleuren van tekst? *
Lief, ik denk dat ik het wat krom heb uitgelegd!

Mijn vriend kwam met wazige klachten (vermoeidheid, chagerijnig, niet vooruit te branden, beetje depressiviteit) bij de huisarts. De HA heeft zijn bloed laten testen op zo'n beetje alles wat bij zijn klachten hoorde. De eerste nuchtere waarde was 6.8 ofzo, de eerste alarmbel voor de HA. Nog een nuchtere waarde was 7.4 oid, dus toen kwam de "stress test" en moest hij 2 uur voor het bloedprikken bunkeren en suikers naar binnen werken als ontbijt. Daar kwam een waarde in de 13 of 14 uit en toen heeft de HA contact opgenomen met de internist. Hij is diezelfde week nog bij de dvpk en internist geweest. De internist heeft, dmv nogmaals bloedprikken en testen op antistoffen kunnen aantonen dat hij idd type 1 heeft, ipv type 2 (hij past ook niet in het type 2 plaatje).

Maar goed, hij heeft dus heel, heel stabiele waarden, met af en toe een uitzondering, als hij teveel suikers naar binnen heeft gewerkt (ik was onlangs jarig, dat leverde veel taart op ). En de internist en dvpk hebben gezegd dat hij nog in de zogenoemde "honeymoon" fase zit dat hij slechts een beetje insuline nodig heeft ter ondersteuning.

Overigens, wat ik met die naaldjes bedoelde.. hij heeft nu zo'n pakketje met 200 gekleurde units gekregen en hij ergens in moet stoppen en dan kan hij prikken. levert dus veel troep op en ook veel ongemak. Een vriendin van ons heeft ook diabetes en die heeft dus een unit (pen) waarin 5 naaldjes ofzo zitten en die je rond kunt draaien om een nieuwe naald te gebruiken. Dat werkt -zegt zij- makkelijker dan die losse krengen (en die losse krengen kom ik ook overal tegen in huis )

thx voor de antwoorden iig! Het is best ff wennen
Panieka, je vriend heeft idd hele stabiele waardes, vooral voor een type 1! Als ik suikers bunker zit ik zo aan de 20, haha!

Ik heb zelf losse naaldjes en strips, onhandig idd! Hiervoor had ik een meter met stripjes in een cassette, dat was veel handiger!
Panienka, die prikpen die je vriendin bedoelt heet de Multiclix, en is -naar mijn mening- veel handiger en sneller dan elke keer die losse naaldjes. Bovendien zit er om elk naaldje een siliconenlaagje waardoor de prik veel minder pijnlijk is. Let wel: het is dan een persoonlijke prikpen en je vriend kan dan niet voor de grap iemand anders ermee laten prikken.

Antistoffen zijn volgens mij bij mijn zoon inderdaad ook aangetroffen, wat wees op type 1.

En de Honeymoon pakt voor iedereen verschillend uit. Ik heb wel vaker gehoord dat er dan in het begin maar héél weinig gespoten hoeft te worden. Een kinderarts zei dat hij zelfs een keer een meisje had gehad dat jaaaren in de Honeymoon zat en dat zij toen niets tot nauwelijks iets hoefde te spuiten.
Panienka; ze hebben ook naaldencontainers voor dat soort dingen he.... Ik heb ook een meter met 6 naalden in één en een teststrip-ronddraai-ding met 50 strips. Het kan allemaal gewoon in de prullenbak en dat scheelt ook aanzienlijk in de naaldencontainer die ik nu enkel gebruik voor mijn ampulvulsets en slangen (mijn infuusnaalden kan ik ook gewoon in de prullenbak doen omdat er een heel schietgeval omheen zit, met deksel en dat kan zo weggegooid worden).

Verder ben ik weer ongesteld geworden en dat is ook een echt feest.... weer keihoge suikers (vandaag 1 keer op 9 gezeten en de rest van de dag zit ik tussen 12 en 19.... vermoeiend!)

Manlief is vandaag "geholpen" en mag dus niks doen, of niet veel in elk geval. Dus met fikse menstruatiepijn en hoge suikers, regel ik het huishouden met twee kids die vandaag weigeren om buiten te spelen en dus binnen de hele boel op stelten zetten. En toen ik net wou gaan stofzuigen.... deed 'ie het niet. Zuslief komt net binnen met de hare dus kan ik toch aan mijn klus beginnen!!!
Twee dagen lichte verhoging gehad, bloedsuikers ook direct wisselvalliger en hoger. Valt me trouwens ook op dat mijn slaappatroon heel anders is geworden, ik wordt nu al de hele week rond half 5/5 uur wakker. En dan lijkt het ook alsof ik geen slaaptekort heb, of nouja.. zo voelt het en kom mijn dagen ook goed door. Terwijl ik voor de diagnose altijd 8 uur slaap op een dag nodig had.

Ben nu gestopt met anticonceptie pil nemen voor het slapen gaan, kijken of dit invloed heeft op de waardes in de ochtend, omdat deze vaak in de ochtend nog wel aan de hoge kant zijn. Ben benieuwd of het iets er toe doet.
Lunisy, dat gaat snel met je energie dan . Bij mij gaat het langzamerhand ook beteren gelukkig. Ik kon een hele dag slapen voordat ik ging spuiten en nu kom ik ook bijna de hele dag door zonder tussendoor te slapen (na het eten is vaak moeilijker voor me, haha).

Ik zit ook nog op een ander forum op een diabetes topic en daar vertellen ze me dus ook al dat mijn internist een ouderwetse kijk op de insulinepomp heeft en dat ik kan eisen dat ik een insulinepomp wil hebben. Maar is dat ook echt zo? Ik zal toch een verwijzing van de internist moeten hebben lijkt me? Ik wil vooral de pomp voor de zwangerschap (en de korte tijd daarvoor zeg maar). En daarna misschien wel langer als het bevalt uiteraard. Maar ik weet gewoon even niet hoe ik het moet aanpakken :-s.
quote:angelinaa schreef op 17 mei 2010 @ 16:20:

Lunisy, dat gaat snel met je energie dan . Bij mij gaat het langzamerhand ook beteren gelukkig. Ik kon een hele dag slapen voordat ik ging spuiten en nu kom ik ook bijna de hele dag door zonder tussendoor te slapen (na het eten is vaak moeilijker voor me, haha).

Ik zit ook nog op een ander forum op een diabetes topic en daar vertellen ze me dus ook al dat mijn internist een ouderwetse kijk op de insulinepomp heeft en dat ik kan eisen dat ik een insulinepomp wil hebben. Maar is dat ook echt zo? Ik zal toch een verwijzing van de internist moeten hebben lijkt me? Ik wil vooral de pomp voor de zwangerschap (en de korte tijd daarvoor zeg maar). En daarna misschien wel langer als het bevalt uiteraard. Maar ik weet gewoon even niet hoe ik het moet aanpakken :-s.

Inderdaad is 't een ouderwetse opvatting om je een pomp te 'verbieden'. Ik heb destijds gezegd: "Ik wil een pomp voor m'n zoon, en het liefste blijf ik bij jullie in dit ziekenhuis. Maar als jullie niet mee willen werken, zoek ik een ander ziekenhuis waar ik wél een pomp krijg. Hebben jullie misschien een tip, weten jullie welke ziekenhuizen mensen wel meteen op de pomp zetten?"

Op het diabetesforum staat een topic over ziekenhuizen die kinderen standaard op de pomp zetten (want daar zijn veel ziekenhuizen ook heel halstarrig in), wellicht krijgen volwassen daar ook een pomp als ze dat willen.

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan wil ik het topic wel even voor je opzoeken en de link hier neerzetten.
Hoi Nelladella, als je dat zou willen doen, heel graag! Ik heb al wel rondgekeken daar, maar heb nog niet veel gevonden. Dank je wel alvast!
quote:angelinaa schreef op 17 mei 2010 @ 22:35:

Hoi Nelladella, als je dat zou willen doen, heel graag! Ik heb al wel rondgekeken daar, maar heb nog niet veel gevonden. Dank je wel alvast!O, ik zie nu dat dat board alleen toegankelijk is voor ouders van kinderen met diabetes. Als je vertelt in welke regio/provincie je woont, zal ik er even tussen zoeken (kan je natuurlijk later weer weghalen).
Ik woon vlakbij Roosendaal, zuid westen van Noord Brabant. Dank je wel voor je moeite!!
Vandaag weer bij de diabetes verpleegkundige geweest, zij heeft overleg gehad met internist. Waardes nog steeds aan te hoge kant, heb nu naast 2 maal daags 1000mg tolbutamide, ook 1 tablet metformine erbij in de hoop dat het nu wel beter gaat. Wel compliment gekregen dat ik goed bezig ben met het sporten en opletten wat ik eet, ben 2 kilo afgevallen en zowel de verpleegkundige als mijn collega's merkten het op. Men hoopt dat als ik nog iets meer af ga vallen, de medicatie beter hun werk doen en ik op tabletten kan blijven.

Ze weten verder nog niet wat voor type diabetes ik heb, vandaag wederom bloed prikken en over vier weken een afspraak bij de internist om alle uitslagen door te nemen. Ik blijf het spannend vinden, gaat het wel of niet werken etc.
dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik geloof dat vriend over 6 weken weer naar de internist moet en dan 3 maanden later weer naar de dvpk. Elke 3 maanden moet hij een van beiden zien en bellen/mailen in geval van problemen bij de dvpk.

Moet zeggen, hij is stik eigenwijs hoor! Afgelopen zondag is hij kampioen geworden met zijn sportteam. Stelletje studenten bij elkaar, je raadt het wel dat er dan keihard gezopen gaat worden. Geen probleem, maar hij moet a) na de wedstrijd eten en b) genoeg eten in zijn maag hebben vwb het zuipen. En zijn team had de regel "eating = cheating". Ze wilden met zn allen zo dronken mogelijk worden. Moeten ze lekker doen, maar verkondig niet van die onzin vwb het eten. Dus heb vriend op het hart gedrukt dat hij nog even flink wat zou eten. Hij heeft gelukkig geluisterd maar zat de volgende ochtend voor zijn doen wel laag (3.9)

Voor de rest heeft hij idd mazzel met zijn waarden, we duimen ook dat het voorlopig zo blijft!

Hoe vaak per dag meten jullie je bloedsuikers? Hier doet vriend het meestal maar 2x per dag, 's morgens en 's avonds en eens per week een dagcurve. Die teststrips zijn duur, pffft en ze vliegen er doorheen!

@Lunisy, wat goed dat je al 2 kilo bent afgevallen! Ga zo door! En hoop dat je snel ingesteld zult zijn, dat zal voor jou ook wel prettig zijn, denk ik!

@ Nelladella, heeft jouw zoon nu uiteindelijk ook een pomp gekregen? Werkt het voor hem prettig?

@ Angelinaaa, wat stom dat ze zo'n ouderwetse kijk op een pomp hebben! Wat raar dat sommige ziekenhuizen zo verschillen! De internist hier zei meteen al tegen mijn vriend dat ze hem een kandidaat voor een pomp vond, in de toekomst! Bizar, dat dat zo verschillend is!
Teststrips krijg ik soms meegesmokkeld via de diabetes verpleegkundige, dan stopt ze me wat toe.. evenals de multiclix naaldsysteempjes hehe. Zelf ook al paar keer bij apotheek gekocht, inderdaad errrug duur. Maar met insuline spuiten, krijg je die strips enzo wel vergoed als je een machting hebt.

Ik meet 1 keer per week een curve en voor de rest voor en na het sporten. Bij ziek zijn, koorts enzo.. extra meten voor de maaltijden en voor slapen gaan. Soms meet ik wat extra, omdat ik graag wil weten hoe mijn lichaam reageert op iets wat ik heb gegeten bijvoorbeeld.

En thnx, ik hoop inderdaad snel ingesteld te zijn en hoop op het beste. Oh en extra spannend, op 29 juni krijg ik een tattoo op de zijkant van mijn onderbeen. Ik weet dat de diabetes een risico geeft ivm genezing en eventuele infecties, maar ik zit bij een goede shop en krijg extra nazorg adviezen mee. Heb er nog aan gedacht de tattoo eventueel ergens anders te laten zetten, maar als ik niet had geweten van de diabetes had ik het ook op mijn been gezet, daar wacht ik al jaren op. Dus tja.. ben benieuwd!
Lunisy, ik heb ook een tattoo op mijn onderbeen hoor, en die is ook heel mooi geworden. Wel goed schoonmaken en invetten met uierzalf (maar dat weet je vast zelf ook al wel), en als je verstandig bent neem je de uierzalf waar calendula in zit, die werkte bij mij als een tierelier. Zeven dagen later waren alle korstjes eraf en was hij mooi!

Succes met het zetten! (Heb je al tattoo's of is dit je eerste?)
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik heb er al een op de binnenkant van mijn pols, maar deze wordt wel een stukkie groter dan die op mijn pols. Ik gebruik calendula creme of bepanthe creme, geloof dat ik voor deze tattoo een keertje extra langs moet komen om te kijken hoe de genezing gaat.. extra nazorg zeg maar.
quote:angelinaa schreef op 17 mei 2010 @ 16:20:

een insuline pomp is niet altijd zaligmakend... ik spuit zelf al 24 jaar insuline en zo lang het niet hoeft wil ik geen pomp, vind het toch nog een belemmering en zo zichtbaar voor iedereen, bv bij zwemmen bij vrije en ga zo maar door, en vaak ook erg ontstekingsgevoelig bij de naald.

Ik heb altijd twijfel gehad zeker nu er vorig jaar een jonge moeder bij ons in het dorp nadat ze een nieuwe pomp had gekregen in coma is geraakt en uiteindelijk is overleden. oorzaak...een kapotte pomp.

Maar inderdaad als je er zelf achter staat zoek dan een internist die daar ook voor open staat die zijn er tegenwoordig toch wel genoeg....
quote:momomo schreef op 18 mei 2010 @ 16:12:

[...]

een insuline pomp is niet altijd zaligmakend... ik spuit zelf al 24 jaar insuline en zo lang het niet hoeft wil ik geen pomp, vind het toch nog een belemmering en zo zichtbaar voor iedereen, bv bij zwemmen bij vrije en ga zo maar door, en vaak ook erg ontstekingsgevoelig bij de naald.

Ik heb altijd twijfel gehad zeker nu er vorig jaar een jonge moeder bij ons in het dorp nadat ze een nieuwe pomp had gekregen in coma is geraakt en uiteindelijk is overleden. oorzaak...een kapotte pomp.

Maar inderdaad als je er zelf achter staat zoek dan een internist die daar ook voor open staat die zijn er tegenwoordig toch wel genoeg....

Ik wil de pomp dan vooral ook voor de zwangerschap en eventueel ook daarna, mocht het bevallen.

De belemmering van de pomp zie ik eerlijk gezegd niet zo, het maakt mij niet uit of ze het kunnen zien, mijn collega's zien me ook spuiten in m'n buik en dat vind ik ook niet altijd even fijn, maar het hoort er ook gewoon bij.

Dat van die jonge moeder is schrikken idd, maar hoe kun je niet merken dat je pomp kapot is eigenlijk? Je moet toch waardes blijven prikken lijkt me? Of is ze door een andere oorzaak in coma geraakt?
Angelinaa, ik ben ook om zwanger te kunnen raken overgestapt op de pomp. Ik had met 4x spuiten wel een keurig hba1c (rond de 7,2) maar had hele hoge pieken en veel hypo's. Dat gaf dus een vertekend beeld. Met de pomp waren die rare sprongen er zo uit (binnen 4 maanden) en toen kregen we groen licht om zwanger te mogen worden, toen was het 6,8 ofzo. En dat is het tot 2008 gebleven... toen beviel ik van zoon Gijs (2e kindje) en sindsdien is mijn hba1c langzaamaan steeds hoger geworden.

Maaaaaaaaaaaaaaar.............. goed nieuws! Ik heb een afspraak bij een nieuwe internist in het Radboud. Ik hoop dat die me met andere ogen bekijkt en nieuw licht op de zaak schijnt....
Ris, daarom snap ik dus ook niet waarom ze bij mij er zo moeilijk over doen met m'n hba1c van 9... Heb jij type 1 of 2? Ik heb zelf type 2. Ik heb overigens vandaag contact opgenomen met m'n oude dvk van de huisarts en de situatie uitgelegd, dat die pomp gewoon tegengehouden wordt door mb internist en nu gaat ze deze week contact opnemen met het ziekenhuis. Zij wil dus wel moeite doen voor me!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven