Chaotische inwerkperiode
dinsdag 18 mei 2010 om 12:32
Ik ben vorige week begonnen bij mijn nieuwe baan. De baan klonk van te voren helemaal perfect en nog steeds denk ik dat het werk zelf ontzettend leuk is. Maar, ik moet nu ingewerkt worden en dat gaat zo raar! Ik werk in een team van 4 mensen, de leidinggevende werkt vanuit een andere locatie. Er wordt vanuit thuis en kantoor gewerkt en het werk vereist ook veel klantbezoeken. De eerste dag zou ik ingewerkt worden, maar de betreffende collega had maar 2 uurtjes tijd en moest daarna weg. Omdat er geen andere collega's op kantoor waren ben ik maar naar huis gegaan. Het schijnt dat iedereen veel vanuit huis werkt. Ik heb nog geen eigen werkplek/ laptop enz. dus ik kon ook niets doen. Ik kreeg een lijstje met namen en nummers van alle collega's met de mededeling: 'ga maar iedereen afbellen om te kijken of ze tijd hebben om je in te werken.' Maar dat is het probleem, ze zijn allemaal druk of hebben geen tijd. Af en toe een uurtje of ochtendje, maar de rest van de dag moet ik dus zelf invullen. Ik ben uiteraard druk met inlezen, maar om daar nou de hele dag mee te vullen...Ik voel me ook echt bezwaard om iedereen steeds te bellen of ze tijd voor me hebben. De leidinggevende heb ik ingelicht, hij bood zijn excuses aan voor de rommelige inwerkperiode en gaf aan dat ik vrij onverwacht ben aangenomen en dat alle collega's een drukke agenda hebben. De inwerkperiode duurt ongeveer een maand, maar ik vraag me echt af hoe ik dat door ga komen... iemand tips?
dinsdag 18 mei 2010 om 12:43
Wat vervelend en erg slecht om zo ingewerkt te worden. Ik zou het praktisch aanpakken.
Bel de mensen die je moeten inwerken op en vraag wanneer ze tijd hebben om even met je te zitten. Niet ad hoc bellen van goh heb je nu tijd, maar gewoon een afspraak in je agenda inplannen.
Bij voorkeur in de ochtend zodat je evt. in de middag je aantekeningen kunt uitwerken of alvast een stukje werk kunt oppakken. Je collega's zijn het best gebaat bij een ingewerkte collega, maar als ze het heel erg druk hebben dan zien ze dat niet.
Bel de mensen die je moeten inwerken op en vraag wanneer ze tijd hebben om even met je te zitten. Niet ad hoc bellen van goh heb je nu tijd, maar gewoon een afspraak in je agenda inplannen.
Bij voorkeur in de ochtend zodat je evt. in de middag je aantekeningen kunt uitwerken of alvast een stukje werk kunt oppakken. Je collega's zijn het best gebaat bij een ingewerkte collega, maar als ze het heel erg druk hebben dan zien ze dat niet.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:44
Ik werk ook bij een organisatie waar veel thuisgewerkt wordt. de tips die ik jou kan geven: Zorg dat je afspraken maakt met de collega's, als ze nu geen tijd hebben, dan volgende week vast wel. Voel je niet bezwaard, iedereen is druk, maar snapt wel dat jij het niet alleen kan doen.
Is het je al wel goed duidelijk wat je takenpakket is? dat is in een dergelijke organisatie super belangrijk!
Vertrouw erop dat het zolang jezelf initiatief toont, wel goed komt. Over een maand heb je het zelf druk! Let maar op.
Is het je al wel goed duidelijk wat je takenpakket is? dat is in een dergelijke organisatie super belangrijk!
Vertrouw erop dat het zolang jezelf initiatief toont, wel goed komt. Over een maand heb je het zelf druk! Let maar op.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:45
Als je toch alle tijd van de wereld hebt, zou ik langs die andere locatie gaan en met je leidinggevende een plan van aanpak gaan maken. Zo doe ik het als leidinggevende in ieder geval wel. Juist als ik weet dat iedereen druk is en eigenlijk geen tijd heeft om iemand in te werken, maak ik een plan (met tijdstippen en dagen en personen en werkzaamheden).
Ik zou dat dus voorstellen aan je leidinggevende. Dat je iedereen gebeld hebt, dat niemand tijd heeft en of het misschien een goed idee is dat je naar de locatie van de leidinggevende komt om samen een inwerkplan op te stellen.
Ik zou dat dus voorstellen aan je leidinggevende. Dat je iedereen gebeld hebt, dat niemand tijd heeft en of het misschien een goed idee is dat je naar de locatie van de leidinggevende komt om samen een inwerkplan op te stellen.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:47
Tja, toen ik aan mijn nieuwe baan begon was mijn voorgangster al vertrokken. Dus van inwerken was geen sprake.
Kijk goed naar je functie-omschrijving en weet wat er van je verwacht gaat worden. Probeer je alvast wat in te lezen, vragen te stellen, mee te kijken of ga anders gewoon vragen of je collega's wat simpele karweitjes voor je hebben.
Ga in ieder geval niet naar huis!!
Leuk is anders, maar je zult er gewoon even doorheen moeten. Succes!
Kijk goed naar je functie-omschrijving en weet wat er van je verwacht gaat worden. Probeer je alvast wat in te lezen, vragen te stellen, mee te kijken of ga anders gewoon vragen of je collega's wat simpele karweitjes voor je hebben.
Ga in ieder geval niet naar huis!!
Leuk is anders, maar je zult er gewoon even doorheen moeten. Succes!
dinsdag 18 mei 2010 om 12:47
Hoi,
Jeetje, wat vervelend. Stom van het bedrijf om inwerkperiode zo slecht aan te pakken.
Ik zou toch weer met mijn leidinggevende gaan praten. Je schrijft dat je je afvraagt hoe je de inwerkperiode gaat door komen. Ik zou me eerder zorgen maken over daarna. Straks ben je zogenaamd ingewerkt, maar weet je nog niet wat je moet doen.
Ga toch praten en zeg dat je begrijpt dat iedereen het druk heeft, maar het inwerken zo niet opschiet en dat je straks nog niet weet wat je moet doen. Vraag of ze wil regelen wie je gaat inwerken.
Voel je niet bezwaard, want zij had dit allang moeten regelen en het niet moeten afschuiven op jou.
Jeetje, wat vervelend. Stom van het bedrijf om inwerkperiode zo slecht aan te pakken.
Ik zou toch weer met mijn leidinggevende gaan praten. Je schrijft dat je je afvraagt hoe je de inwerkperiode gaat door komen. Ik zou me eerder zorgen maken over daarna. Straks ben je zogenaamd ingewerkt, maar weet je nog niet wat je moet doen.
Ga toch praten en zeg dat je begrijpt dat iedereen het druk heeft, maar het inwerken zo niet opschiet en dat je straks nog niet weet wat je moet doen. Vraag of ze wil regelen wie je gaat inwerken.
Voel je niet bezwaard, want zij had dit allang moeten regelen en het niet moeten afschuiven op jou.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:56
Het probleem is een beetje dat ik eigen klanten moet hebben voordat ik zelf aan de slag kan. Maar die eigen klanten krijg ik pas over een maand. Omdat er niet echt een kantoor is maar meer flexplekken, zijn er ook geen simpele klusjes te doen. En omdat de collega's allemaal thuis werken kan ik ook niet even bij iemand aanschuiven om mee te kijken. ivm privacy kan ik ook niet zomaar mee naar iedere klant. Er is niet echt een vast takenpakket, het verschilt per klant wat de werkzaamheden zijn (probeer niet in details te treden ivm herkenbaarheid). Volgens collega's is het de normale gang van zaken om zo ingewerkt te worden. Ik kom bij lange na niet aan mijn uren en voel me hier echt schuldig over, maar ook dit is normaal volgens collega's. Ik moet volgens hun leren om er een beetje relaxter mee om te gaan..
dinsdag 18 mei 2010 om 14:10
Oh, ze hebben gewoon een hele aparte manier van werken dus. Ik zou me ook schuldig voelen als ik niet aan mijn uren kom. Hoe kun je daar nou relaxt over doen? Misschien zeggen ze volgende maand wel dat je de uren alsnog moet gaan inhalen.
Het idee om dit probleem op te nemen met je leidinggevende lijkt me een goede. Hij zal toch samen met jou een plan kunnen bedenken om je toch enigszins aan het werk te kunnen zetten.
En wat iemand hier ook al zei: Plan afspraken met je collega's in voor volgende week.
Het idee om dit probleem op te nemen met je leidinggevende lijkt me een goede. Hij zal toch samen met jou een plan kunnen bedenken om je toch enigszins aan het werk te kunnen zetten.
En wat iemand hier ook al zei: Plan afspraken met je collega's in voor volgende week.