halal recepten

25-05-2010 16:08 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij krijgen vrienden op bezoek. We zouden uit eten maar aangezien ons budget dat op dit moment niet toelaat wil ik voor ze koken. Dat vonden ze erg leuk maar....... of het dan wel halal was ik wil dit wel eens proberen klaar te maken.

Maar wat is dan lekker en voor een leek op dit gebied goed te doen? We hebben 3 kids die ook mee-eten maar die wel makkelijk zijn als het maar niet scherp is. Wij vinden zelf geit niet lekker, de lucht alleen al!

wie heeft een leuk idee, recept oid??
Eh, wat beschouwen die kenissen als halal? Sommige mensen willen echt halal vlees, anderen zijn ook al tevreden zolang het geen varkensvlees is. Shoarma valt dus per direct af want vreemd genoeg is dat in NL vrijwel altijd varkensvlees. Oja en niet koken met alcohol. Voor de rest kun je alles doen. Oja, geen gelatine in je toetje.
haha en idd wat yagmur zegt. Wij eten gewoon. Niks voor en nagerecht we doen het eigenlijk wel(bijv. soep als eerste en daarna de rest, en erna bij de thee heel soms wat zoetigheid) maar we noemen het gewoon een maaltijd en die kent geen gangen.
quote:Espinoza schreef op 25 mei 2010 @ 16:19:

Hoe kan een recept halal zijn? Halal duidt idd. alleen op wijze van slachten van het dier. Je hebt geen halal rijst of halal aardappel. Dus al zet je ze stamppot voor.Echt halal vlees is ook volgens bepaalde normen gefokt. Het mag geen bioindustrie-vlees zijn, beest moet een goed leven hebben gehad.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Espinoza schreef op 25 mei 2010 @ 16:32:

Mimootje, eten jouw vrienden wel eens bij de Mac? Of halen ze wel eens een kroketje uit de muur? Gaan ze wel eens in een 'gewone' restaurant uiteten?

Mijn ervaring is dat men al het bovenstaande wel doet, maar tegelijkertijd lastig lopen doen bij anderen, omdat ze per sé halal vlees moeten eten als ze daar op visite zijn.

Nou én? Dan is dat toch alsnog je goed recht?

Ik zou idd een normaal recept maken waar je goed in bent met halal vlees. Oja, en geen wijn toevoegen aan de saus ofzo Veel plezier!
quote:yagmur schreef op 25 mei 2010 @ 16:50:

@ mylenevalerie,

dat van voor en nagerecht ikke en mijn bezoek hoofdgerecht is zooooooo Hollands. daar doen wij niet westerse allochtonen met een islamitische cultuur niet aan. Dan komen we met een hoofdgerecht dan wil je geeneens je voorgerecht en nagerecht meer.

Trouwens je word uitgenodigt om te eten, dat betekent gastvrouw/man kookt :-)Het is meer Amerikaans, dat iedereen wat mee neemt. En ik ken ook wat niet Westerse gezinnen die juist vaak allemaal wat mee nemen. Dus het is niet geheel onbekend bij alle "niet Westerse allochtonen".
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 25 mei 2010 @ 18:30:

[...]

Het is meer Amerikaans, dat iedereen wat mee neemt. En ik ken ook wat niet Westerse gezinnen die juist vaak allemaal wat mee nemen. Dus het is niet geheel onbekend bij alle "niet Westerse allochtonen".Wat meenemen als (bij)gerecht is wat anders dan een gerecht klaarmaken voor die avond.
quote:nazife schreef op 25 mei 2010 @ 17:04:

Eh, wat beschouwen die kenissen als halal? Sommige mensen willen echt halal vlees, anderen zijn ook al tevreden zolang het geen varkensvlees is. Shoarma valt dus per direct af want vreemd genoeg is dat in NL vrijwel altijd varkensvlees. Oja en niet koken met alcohol. Voor de rest kun je alles doen. Oja, geen gelatine in je toetje.Kipshoarma, vrij bekend.
halal(slachten) vind ik een beetje zielig.

Maar je kan ook lekker koken zonder vlees.

Of als je in een grote stad woont naar een XL Albert Heijn, vaak verkopen de grotere filialen nl ook halalvlees.Voor de rest gewoon lekker koken zoals je dat altijd doet.

Maak vooral iets wat je zelf ook lekker vindt!
My bad dan..nog nooit gezien
quote:ardni schreef op 25 mei 2010 @ 18:38:

halal(slachten) vind ik een beetje zielig.

Wel eens gezien hoe een koe op zijn hollands wordt geslacht? Das ook niet lief hoor. Halal slachten is net zo dier(on)vriendelijk als niet halal slachten.

Slachten is voor het dier vast niet zijn eerste keuze. Vind je het zielig, eet dan gewoon geen vlees.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Een dier hoort juist niet te lijden, als de stempel 'halal' er op gaat.

wat al eerder gezegd is, ligt het er ook een beetje aan in hoeverre ze er mee bezig zijn.

De een let wel op etiketten, de ander niet. Sommige mensen willen ook geen supermarkt brood, ivm bepaalde e-nummers die daar inzitten en niet in brood van de Turkse bakker, bijvoorbeeld.

Hier eten we gewoon kip van de supermarkt, wissel een beetje af met de halalslager en de Aldi, eigenlijk.

Vind het vlees bij de Islamslager mooier, goedkoper en lekkerder.
Kuzu, volgens mij staan jullie er ongeveer net zo in als wij. Als we bij de turkse super zijn kopen we halalvlees, als we er niet langskomen en we hebben wat nodig kan kopen we het gewoon bij de AH. Maar schoonouders halen het vaak bij en boer en dan nemen wij ook een deel af. We eten trouwens geen snoep etc. met gelatine.
Je kan ook iets met vis maken dan zit je zeker goed.
Dat idee heb ik ook Nazife.

Snoep/koek/toetjes houd ik ook in de gaten.

M'n schoonouders halen ook wel vlees bij de supermarkt als het zo uitkomt maar de voorkeur gaat toch naar halal.
Hoe doen jullie dat dan met brood? En drinken/eten jullie wel alcohol?(sorry voor topic vervuiling maar ben even benieuwd)
Brood van de super of de Turkse bakker (zelfde idee als vlees dus). Maar het is eigenlijk meer omdat manlief bepaalde broodjes (van die puntige ) zo enorm lekker vind van de bakker.

Ik drink geen alcohol, m'n man heel af en toe.

Gebruik het ook niet echt in de keuken, of het moet zo uitkomen.

Heel makkelijk dus haha.

En jullie?
Brood van de super eten we nauwelijks(maar dat komt door mij, ik vind brood van de natuurwinkel veel lekkerder) en we halen turks brood voor bij de maaltijden. Ik ben voor mezelf heel streng met alcohol. Zou het alleen nemen in een medicijn ofzo. Nazman drinkt niet meer sinds we getrouwd zijn(onderdrukte moslim man? ) maar neemt het nog wel af en toe in een dressing of in tiramisu ofzo.
Is ook lekker, goed brood. Ik eet het te weinig eigenlijk.

Maar een lekker stuk pide voor naast soep, heeeerlijk.

Heel goed, onder de duim met die mannen!

Dat niet meer drinken herken ik wel, m'n man gaat ook niet meer echt uit (discotheken enzo) sinds wij samenwonen.

Is in zijn familie ook gebruikelijk. Misschien toch een beetje een cultuur ding? Hoor het van hem vaker, ook over zijn vrienden van vroeger/
Ja is ook wel cultuur, zit vaak in de opvoeding Als je eenmaal getrouwd bent is die tijd van uitgaan wel voorbij. Dat is niet netjes en dat doet een goede man niet Nazman gaat wel eens met zijn vrienden naar de stad om ergens even te zitten en wat te drinken(sinas ) maar is dan meestal voor 12 uur nog thuis. Is die van jou ook opgevoed om nimmer te klagen over het eten dat op tafel staat?
Ja!

Als hij het écht niet lekker vind zegt hij dat heeeel subtiel.

Heb wel een keer zoiets smerigs op tafel gezet (zwaar mislukte aardappeltaart) en nog wel tijdens Ramadan, dus allebei wel toe aan wat te eten. Zelfs toen klaagde hij niet.

We lachen er nu nog om hoor, het was zo vreselijk, zware verbrande rubbergeur in huis...

Hoe oud zijn jullie eigenlijk?
Haha ja dat bedoelde ik dus

Wij zijn 21 en 25.
O ik dacht dat je ouder was joh!

Ik ben 22 en wederhelft 29.

Wat leuk, leeftijdsgenoten.
Hee, ik dacht ook dat jij ouder was
Wat leuk.

Als je in de buurt woont kunnen we koffie drinken
Midden van het land

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven