Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
@ Inkjee: ik ben van mening dat medestudenten vaak strenger nakijken dan docenten. Ten eerste omdat ze hun eigen essay/paper dan beter uit proberen te laten komen, ten tweede omdat ze de strenge kwaliteitseisen toepassen die ze bij hun eigen essay over het hoofd hebben gezien, en ten derde omdat ze altijd bang zijn dat het nagekeken essay beter is dan die van hun, en daarom angstvallig naar foutjes zoeken. Dit geheel uit eigen ervaring opgeschreven Dus dat je een redelijk positieve feedback hebt gekregen is alleen maar heel erg goed! Veel plezier met stappen vanavond. Dat kan echt héérlijk zijn na zo'n lange tijd!
@Inkjee: pfff.. lekker dat iemand dat dan ook niet ff laat weten, maar wel goed dat jouw feedback positief was! Ooh en als je op stap gaat: veel plezier!

@Yarabelle: lekker hoor! Die kun je idd in je zak steken! Lekkere opsteker!

@Maryx: wel goed dat je de vrijstellingen hebt! En voor het afrijden.. Denk maar zo: een slechte generale repetitie = een goede eind-uitvoering

Over Endnote: het is op zich erg handig en niet moeilijk in het gebruik. Ik gebruik het nu ook niet: het zit niet op mijn pc en ik vind het ook wel prima om het op de old-fashioned manier te doen (dus gewoon check, check, dubbelcheck, haha): houdt me scherp!

Vandaag qua scriptie eigenlijk weinig bereikt.. Heb wel wat gelezen voor mijn aankomende tentamens, dus dat is ook belangrijk en goed (vind ik zelf)! Morgen de hele dag werken en net als Puntje ook vrijdag en zaterdag (overdag) proberen er weer eens wat van te maken..

Lukt het bij jullie een beetje?
Zo, ik heb alle berichten die tijdens mijn vakantie zijn geschreven gelezen, dus ben weer helemaal bij :-))!! Volgens mij zijn jullie allemaal goed bezig, en even een extra hug voor Magonlia!

Ik ben zaterdag terug van vakantie gekomen en had in de planning dinsdag weer met scriptie te beginnen, ben er alleen met mijn hoofd nog niet helemaal bij (vond jetlagverschijnselen altijd geneuzel, maar pfff, vrees dat ik er nu ook last van heb), Máár ik heb twee goede nieuwtjes: heb vandaag het definitieve bericht van buitenlandse universiteit gekregen dat ik vanaf september mag komen, joepiieeeeee (oh help, moet alleen nog zoveel regelen)!!!! En het andere goede bericht: voordat ik op vakantie ging had ik de eerste versie van mijn theoretische kader naar begeleider toegestuurd en vandaag hadden we een afspraak. Ik was zo zenuwachtig en bang dat hij dit eerste stuk niets zou vinden, maar het tegendeel is waar, hij is zeer tevreden en ik hoef alleen maar paar kleinde dingetjes te veranderen en 1 kleine paragraaf toe te voegen. Whaaaaa, ben zo blij, nu de concentratiemodus weer beetje terug zien te vinden, denk dat ik deze week nog wat aan ga rommelen en dan vanaf volgende week weer serieus begin, zal dan ook weer op iedereen reageren!

@ Welkom alle nieuwkomers!!!
Goed gedaan bmichelle!! Echt goed nieuws!

@ puntje: fijn om zulke ervaringen te lezen. Nou maar hopen dat het in mijn geval ook zo is. Heb wel de indruk dat deze docent niet heel soepel in met beoordelingen, maar we zullen zien.

Morgen ga ik beginnen met de tweede versie van een van de essays. Die moet ik volgende week inleveren. Volgens mij hoeft er niet heel veel aan veranderd te worden (mag trouwens zelf bepalen met welke kritiek ik wat doe en met welke niet). Heb sowieso al een 7 daarop, dus zou al blij zijn als het een 7.5 (en dus 8) wordt!
@ inkjee; wat irritant dat die jongen er niet was :S Succes met het gesprek morgen! Vooral omdat je dacht dat hij een vrij hoge verwachting van je had... Maar het zit vast goed! Veel plezier vanaaf met stappen, dik verdiend Tot morgen in ieder geval!

@ MisFire; wanneer heb je tentamens dan??

@ bmichelle; Gefeliciteerd met je toelating! Wat heerlijk...een land binnen of buiten Europa? Het kost idd veel tijd om te regelen, maak meteen een 2-do-list....maar visum en woonruimte zijn de belangrijkste! (en eventueel inentingen, ook op tijd mee starten) En wat superfijn dat je theoretisch kader zo goed ontvangen is door je begeleider, moet een voldaan gevoel geven! Pak je tijd nog even om te genieten van deze 2 mijlpalen :D dan kun je er volgende week (samen met ons) weer lekker tegenaan!
Bmichelle, wat goed dat je naar die universiteit mag! En spannend!

Ik heb een nieuwe verslaving: jip&janneke appelstukjes van de hema. Echt heel lekker! En gevoelsmatig beter dan chocola, dus eet ik me helemaal scheel

Mijn lief en ik hebben bedacht dat we als ik ben afgestudeerd gaan samenwonen, dus nu ben ik ook nog eens afgeleid door alle sites waar huisjes op staan.... Hopelijk kom ik vanavond nog een beetje aan studeren toe!

Zijn jullie lekker opgeschoten vandaag?
@ Maryxz; JEEJ! Gefeliciteerd met het samenwoon-plan Maar je kunt beter even verder studeren, des te eerder ben je afgestudeerd & des te eerder kun je verhuisdozen gaan inslaan ;)
Pfff... ik ben niks opgeschoten vandaag... Er zit echt zo'n kronkel in mijn hoofd die meent dat als ik maar een halve dag aan mn scriptie kan besteden ipv een hele dag, dat dat dan een verloren dag is. Grote onzin natuurlijk, dat bewijst afgelopen maandag maar eens toen ik erg heb uitgeslapen, daarna tot halverwege de middag lekker van het zonnetje heb genoten en de rest van de middag én heel de avond ineens de spirit had en veel nuttigs wist te borduren.

Maar vandaag is dus niet zo'n dag. Ik heb alles 'open' staan, maar ik doe er niks mee. Eigenlijk moet ik ophouden met mezelf frustreren, want ik wéét dat dit ook niks wordt. Maar dan voel ik me weer schuldig, want ik kan pas vrijdag weer aan de slag.

Wat moet je met zo'n mens?
@ Maryxz: dat zijn altijd leuke plannen; samenwonen. Hoeveel uren heb ik niet verspild aan huizen zoeken. Heel leuk om te doen (en af en toe ook een beetje frustrerend, dat geef ik toe). Veel plezier met de voorpret! En idd, snel afstuderen zodat die droom werkelijkheid kan worden.
@bmichelle.. ha, dubbelgefeliciteerd... jij bent echt een voorbeeld voor anderen die als een berg tegen hun scriptie opzien. Je bent toen scripties van je studierichting gaan bekijken en bent aan de slag gegaan!

En lekker een stok achter de deur door de studie in het buiten land. Go girl go!

@Maryxz .. leuk joh samenwonen. En slim van hem dat ie eerst wil dat je bent afgestudeerd. Dan kan ie nog wegkomen van de scriptiestress.
@puntje.. wel herkenbaar hoor, maar wat je zegt! Voor een deel is het accepteren en voor een deel pragmatisch kijken wat je kan doen om je frustraties kan omzetten in voortgang. Want soms komt er minder uit je vingers. Face it. Als je dan ook nog eens gefrustreerd bent... kost dat nog meer tijd/ energie.
@yarabelle.. heb jij nog wat te melden over je eigen voortgang? of ben je aan het stuiteren op die energy pillen?
quote:meermim schreef op 26 mei 2010 @ 20:00:

@bmichelle.. ha, dubbelgefeliciteerd... jij bent echt een voorbeeld voor anderen die als een berg tegen hun scriptie opzien. Eens!
@ meermim; goed onthouden ;) Maar heb ze al een aantal dagen niet geslikt....dus ik stuiter momenteel op blijheid tov m'n feedback. Ik heb nog 2 weken voor m'n conceptversie, dus de komende dagen aan de bak!
@sugarbaby .. Ga jij ook praktijkonderzoek voor je scriptie doen? En het klinkt alsof je er een gedegen werk van maakt om een onderwerp te kiezen. Maar daardoor klinkt het ook alsof het niet iets is waar je zelf snel mee zou komen. Natuurlijk is relevantie en actualiteit een goed criterium, maar je moet er ook plezier in gaan hebben die scriptie. Mijn vraag is dus.. word je er echt warm van?
Oké, frustratie. Ik heb 2,5 uur geslapen en nu ben ik klaarwakker. Nog een hele tijd liggen draaien, maar nop. Lig alleen maar wat te snotteren in bed. Dus ben ik naar beneden gegaan. Boterhammetje gegeten. Achter pc gekropen. Heb opeens heel veel zin en energie om aan de scriptie te gaan werken, maar ik heb nog zo'n lange dag voor de boeg met afspraken, dus wat is wijsheid? Mij kennende betekent dat halverwege de dag een enorme dip & hoofdpijn, zit ik ook niet op te wachten.

Ben héél, héél erg geneigd om al mijn energie in te zetten op de scriptie, door te werken tot ik er bij neerval, hihi, en mijn afspraken te skippen. Deze afspraken zijn niet super belangrijk en hebben ook niets met school / werk te maken, zijn niet eens leuk... Dus wat let mij?

Heb trouwens vandaag gesolliciteerd voor een bijbaantje naast mijn studie en ik ben aangenomen! Voor 4 ochtenden in de week. Eerst een 0-uren contract voor een half jaar met uitzicht op een vast contract. Me = happy Na mijn afstuderen kan ik bij voldoende werk ook meer uren gaan maken (totdat ik een 'echte' baan vind) dus ik ben weer een beetje gerustgesteld voor de after-stufi periode... Weer een zorg minder. Nu alleen nog even afstuderen.

Hebben jullie eigenlijk een 'beloning' in het verschiet voor als jullie zijn afgestudeerd? Ik zou graag een lange welverdiende vakantie willen boeken naar Verweggistan Nu alleen nog een investeerder vinden

@ bmichelle: gefeliciteerd dat je bent toegelaten!! Waar ga je heen en wat ga je doen? Ben ook wel een beetje jaloers hoor Zou graag naar het buitenland gaan, maar daarvoor ben ik al teveel gesetteld.

@ marxyz: samenwonen, leuk!! Ik zou niet anders meer willen!!

Ik heb honger. Ga nog een bammetje naar binnen werken.
@mar... ha.. nog productief geweest?

Vroeg hoor...
@Maryxz: wat leuk dat je gaat samenwonen, gefeliciteerd!

@Hippo: voor jou dan weer minder dat je je niet goed voelt.. Hopelijk heb je toch nog een beetje iets gedaan. Super van je bijbaan hoor!

Ik heb niets eens een vakantie in 't vooruizicht, hahaha! Maargoed, ik heb wel het vooruitzicht dat ik straks afgestudeerd ben Jullie plannen gemaakt? Een verre reis lijkt me inderdaad wel super! Zo voordat je de arbeidsmarkt op gaat.. Alleen in mijn geval gaat dat niet echt op, aangezien ik al werk, haha!

Mijn tentamens zijn trwns over 2 weken, vandaar dat ik daar ook ff voor moet studeren. Wel de laatste (voorgoed) als alles goed gaat!

Succes vandaag voor degenen die aan de scriptie gaan.. Ik ga maar eens aant werk, haha!
Goedemorgen allemaal!

Vandaag ben ik ook weer van de partij. Gisteren heb ik gewerkt en na het werk kreeg ik niet veel meer uit mijn handen. Vanavond moet ik ook weer werken, maar ik hoop voor die tijd een eindje te zijn opgeschoten. Er wordt hier trouwens veel geschreven! Echt een 'beloning' heb ik nog niet in het verschiet. Ben afgelopen najaar al op reis geweest toen ik eigenlijk met de scriptie bezig moest zijn . Hoop alleen wel na mijn scriptie nog een weekje naar de zon te kunnen en natuurlijk dat ik snel een baan mag vinden.

@bmichelle: gefeliciteerd! Wat moet dat een goed gevoel geven! Fijn he als ze je ingezonden stuk positief waarderen. Is de jetlag alweer wat weggezakt? Ik moest er de laatste keer ruim een week van bijkomen.

@inkjee: nog op stap geweest? Goed dat je in ieder geval al een 7 hebt staan en dan ook nog de mogelijkheid hebt om dat te verbeteren!

@yarabelle: altijd fijn om zo'n compliment te krijgen!

@maryxz: Gefeliciteerd met je samenwoonplannen! Ik kan het aanraden Wel goed dat je wacht tot na het afstuderen. Ik vind het fijn om nu al samen te wonen, want we kunnen elkaar nu vaker zien. Het nadeel is dat doordat ik fulltime studeer (daarnaast alleen bijbaantje) en daardoor veel thuis ben, het huishouden meer op mijn bordje komt. Ach je bent toch de hele dag thuis, dan kan je ook wel even de was doen/boodschapjes halen/afwassen/stofzuigen, etc. Het is dan moeilijk voor een ander om te bevatten dat ondanks dat ik thuis zit wel de hele dag bezig ben moet met de studie. Daar hebben we even over moeten discussieren en nu hebben we een betere verdeling gemaakt qua huishoudelijke taken.

@mar: ook gefeliciteerd met je bijbaan! Jammer dat je je niet zo goed voelt, hoe gaat het nu?

@misfire: Is het veel stof om te leren voor de tentamens of valt dat wel mee? Veel succes in ieder geval met leren!

@ iedereen: Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben nu geloof ik weer helemaal bij. Veel succes weer voor degenen die aan de slag gaan!
Ik ben er ook weer

Fijn zeg al dat goede nieuws

dat jullie positieve feedback hebben gehad, Inkjee, yarabelle en bmichelle.

En Marxyz, leuk dat je gaat samenwonen. En nog gefeliciteerd met je TTT. Weet je al wanneer je moet afrijden?

En Mar, gefeliciteerd met je baan!

Heb gisteravond lekker gesport en daarna gegeten met vriendinnen en ben er nu weer helemaal klaar voor. Vandaag wat later begonnen, maar hopelijk een wat meer productief dagje dan gisteren.
Ha dames, ik ben er ook eindelijk weer. Moest vanmorgen even allemaal dingen regelen die niks met de scriptie te maken hebben, maar wel echt nu moesten gebeuren. Vanmiddag moet ik even een uurtje bijles geven, dus voor mijn gevoel heb ik maar heel weinig tijd. Puntje, ik heb dan hetzelfde als jij: het voelt nu toch al als een verloren dag...

Maar ik ga er gewoon goed voor zitten!

Gekkopje, ik heb nog geen afrij-datum. Ben er straks weer een maand tussen uit, dus daarna zien we wel weer verder.

Moeraki, we wonen nu ook ongeveer samen, dwz; lief is altijd hier. Hij is nu ook aan het afstuderen, maar dan op de kunstacademie. Dat is nogal eens wat anders dan die scripties van ons Straks werkt hij vanuit huis, en ik ergens anders. Maar dan komt het huishouden waarschijnlijk ook op mij aan, want ik ben supernetjes en hij een sloddervos Wel fijn om dan wat meer ruimte te hebben, daar kijk ik echt naar uit (al zal ik mijn huisgenootjes ook wel weer missen... nog zo'n stap naar het grotemensenleven!)
Zo, ik kom ook even meedoen! Lees hier al een tijdje mee

Ik ben sinds februari bezig met mijn scriptie, en probeer eind juni klaar te zijn. Een ambitieus streven, maar volgens mijn begeleider is het mogelijk.. Heb (een deel van) mijn eerste versie vorige week ingeleverd, en gisteren besproken. En nu komt het..... ik moet m'n scriptie gaan inkorten tot ongeveer de helft!!! Blijkbaar hebben we elkaar niet goed begrepen, mijn begeleider hanteert andere regels voor de lengte dan de universiteit in het algemeen Echt, wat een verschrikking, ik vind het afschuwelijk om dingen te schrappen, laat staan de helft van m'n tekst!! Hoe pakken jullie dat aan? Helemaal gaan herschrijven, hier en daar dingen weglaten, of..? Ik heb werkelijk waar geen idee hoe dit moet Vooral omdat mijn begeleider toegaf dat alles wat er in staat, ook daadwerkelijk relevant is. Het moet alleen korter.. Pff, tis om moedeloos van te worden soms!

Succes iedereen die vandaag weer aan de slag gaat!
@Onrust: Als eerste welkom! Balen dat je de bijna de helft van je tekst moet schrappen. Heb je aan je begeleider uitgelegd dat dit niet overeenkomt met de algemene richtlijnen van de universiteit en dat je juist daar vanuit was gegaan? Als je toch moet gaan schrappen zou ik het eerst alinea voor alinea door gaan lezen en goed kijken of je het korter neer kunt zetten en of je niet twee keer hetzelfde zegt maar dan in andere bewoordingen (wat mij vaak overkomt ) En toch ook kijken of toch er iets minder relevante dingen in staan die je weg zou kunnen laten. Anders wordt het vrij lastig om je tekst zo in te korten. Heel veel succes!
@Moeraki: Dankje! Ik heb het inderdaad uitgelegd, maar mijn begeleider was van mening dat het wel duidelijk was gemaakt.. Ik ben het er wel mee eens dat het van belang is om dingen beknopt te kunnen zeggen (heb ik nogal eens moeite mee ) dus wat dat betreft is het een heel goede oefening! Ik ga inderdaad maar weer vanaf het begin, per alinea alles opnieuw lezen en beoordelen of er iets weg kan.

Op een gegeven moment kun je alleen niet meer goed objectief naar je eigen stuk kijken, vind ik.. hebben jullie daar ook last van? ik heb het echt te vaak gelezen allemaal, ik kan het bijna dromen!
Zo wat een positief nieuws hier allemaal! Volgens mij kan ik heel wat mensen feliciteren!

@ bmichelle: gefeliciteerd met je toelating. Is echt fijn om iets te hebben om naar uit te kijken!!!

@ Maryxz: Geniet van het idee dat je na je afstuderen lekker gaat samenwonen met je lief. Lijkt me echt fijn!

@ Yarabelle: Nog steeds zoveel energie van de positieve feedback? Houd dat vast, want voelt heerlijk!

@ Mar: ben wel heel benieuwd heb je nog veel gedaan vannacht??

@ Onrust: Welkom! Hier kun je je ei wel kwijt en we slepen elkaar er wel door. Ook met tegenslagen als je scriptie voor de helft in moeten korten (wat mij echt heel erg kut lijkt!)

Ik ben zelf niet meer op stap geweest gisteravond, want mijn vriendin met wie ik zou gaan was moe. Maar moet zeggen dat de laatste paar weken mij ook niet in de koude kleren is gaan zitten met al die stress. Mocht van mezelf vanmorgen wel even heerlijk uitslapen, dus daar heb ik wel even van genoten!

Ik heb over drie kwartier een gesprek over mijn tweede essay met de docent. Spannend! Wish me luck!!

@ Yarabelle: dit is trouwens niet die docent die zulke hoge verwachtingen van mij had. Op dat essay krijg ik volgende week pas feedback.

Nou, jullie horen straks wel hoe het gegaan is. Als ik terug ben ga ik nog even wat doen. Essay verbeteren en ik moet ook nog een tentamen, dus daar moet ook nog wat voor gebeuren.

Succes vandaag iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven