Baby in bakfiets

25-05-2010 21:57 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een bakfiets van Bakfiets.nl, waarmee ik mijn peuter en baby wil vervoeren. Het is het verlengde model en er zit een extra bankje in.

Wat is handig? De baby in de maxicosi op de grond bevestigen met haken en een spanband, een Baby-Mee op het (extra?) bankje, of een Baby-Mee op de grond?
De baby is 4,5e maand en zit stevig in de maxi cosi. Volgens mij kun je vanaf 4 maanden met een baby in de bakfiets.

Met een baby ga je niet fietsen op een gewone fiets omdat een baby niet kan zitten in een stoeltje. Dat is echt iets anders.

Maria70: jullie hebben het dus op de grond egdaan? Het lijkt me dan meer ruimte innemen, of niet? Ik vond dat er zo weinig beenruimte over bleef voor de peuter, maar dat weet ik niet zeker want hij lag al in bed, dus kon het niet testen.
quote:Jorina schreef op 25 mei 2010 @ 22:18:

Daarbij, heb je wel eens met je auto over een paar drempels gereden?

Ja dan is juist goed te zien dat je schokdempers hebt

Hoofd van mijn zoon is inmiddels te groot voor de verkleiner, maar ik hou hem altijd nog even tegen als ik over een drempel ga.

Heeft trouwens geen shaken baby syndroom
Draagdoek, draagzak en rugdrager - algemene adviezen

Niet doen:

nooit gebruiken op de fiets, op de motor, of in de auto;

Baby op de fiets

Algemeen advies:

vanaf het moment dat een kind zelfstandig kan zitten (ca. 6-9 maanden) is fietsvervoer in een fietszitje mogelijk. Tot die tijd kan een baby in een half liggende houding worden vervoerd. Hiervoor zijn diverse systemen op de markt, zoals een baby-autostoeltje op een speciaal frame op de bagagedrager, of een baby-autostoeltje of baby-schelp in een fietskar of bakfiets.

bron. consument en veiligheid
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ga er van uit dat als een vervoermiddel voor baby's in NL goedgekeurd wordt (en daar zijn hier gelukkig strenge eisen voor), dat ik dat gewoon kan gebruiken zonder onverantwoord bezig te zijn.

Een Baby-Mee verschilt in dit opzicht niets van een bakfiets, zou dus niet weten waarom dit een probleem zou zijn.
Wat een onzin zeg. Het ligt nogal aan hoe je de maxicosi in je bakfiets bevestigt en hoe oud je baby is.

Onze zoon gaat mee vanaf dat ie zes maanden is. Zit inmiddels in peuterschaal, maar daarvoor in de maxicosi die op een zitting van een autostoel (de onderkant alleen) stond en met spanbanden was vastgemaakt.

@ TO: Als je hem op de grond zet, moet je er iets van een kussen onder de doen en hem dan met een spanband vastzetten.

Op bankje kan goed met Baby-Mee, maar dan zit hij dus wel hoger, meer boven de bakfiets. Baby-Mee op de grond kan ook goed.

Zou inderdaad ook eens kijken naar de mogelijkheden van een babyschaal als je al vanaf jonge leeftijd met je baby wilt gaan fietsen.

En verder wel uitkijken bij hobbels en drempels. Hoofdje vasthouden doen wij hier ook bij grote hobbels.
Ik was inderdaad van plan om een schuimrubberen kussen onder de MC te plaatsen, maar ik vroeg me dus af of het niet toch handiger was om het op het bankje te doen, met het oog op ruimtebesparing ofzo.
quote:lara1978 schreef op 25 mei 2010 @ 22:20:

Maria70: jullie hebben het dus op de grond egdaan? Het lijkt me dan meer ruimte innemen, of niet? Ik vond dat er zo weinig beenruimte over bleef voor de peuter, maar dat weet ik niet zeker want hij lag al in bed, dus kon het niet testen.Ja wij hebben hem inderdaad op de grond gezet. Wij hebben een Babboe en zo promoot de fabrikant het ook op het filmpje op hun website. Als ik alleen met baby fiets dan zet ik hem recht en als m'n zoon meegaat in de bakfiets dan zet ik hem schuin, zoon past er dan net naast. Vrienden van ons hebben net zo'n bakfiets als jullie en bij hen passen naast de maxicosi ook hun dochtertjes er nog bij, dus het lijkt me dat het bij jullie zeker moet lukken!
Mijn dochter deed ik ook in de bakfiets hoor! Je hebt er speciale babystoeltjes voor of je gespt de Maxicosi in de gordel vast.

Is helemaal legaal en veilig.
Voor ouders zonder auto ook gewoon nodig, zo'n constructie. Wil je anders overal met kind naar toe lopen?
Laar, ik zette een maxicosi op de bodem van de bakfiets. Nina was toen bijna vijf maanden, en (wat ik belangrijker vond dan leeftijd) had stevige nek- en rugspieren.
Laar, ik deed het bijna net zo als Mich, alleen had ik M in een babyschaal vanaf 5,5 maanden. Ik heb, net als Mich (wie anders!), gekeken naar zijn nek- en rugspieren en die vond ik toen stevig genoeg. Wel fietste ik als een oud wijf en vermeed waar mogelijk hobbels en kuilen, maar het ging prima!

Popje is toch vrij sterk?
Popje is heel sterk; ze gaat al recht op zitten vanuit ligstand en kan haar hoofd goed rechtop houden. Ze is gewoon niet zo fragiel.

Ik ga zo even langs de fietsenmaker om te kijken wat handiger is; de Baby Mee op het bankje, of gewoon de MC op de grond van de bak.

Dank allemaal!
Shaken baby syndrome van een stukje fietsen? Ik woon niet in Beiroet waar de straten plat zijn gebombardeerd.
quote:Star schreef op 26 mei 2010 @ 10:22:

Shaken baby syndrome van een stukje fietsen? Ik woon niet in Beiroet waar de straten plat zijn gebombardeerd.
Ik vervoer mijn baby denk ik vanaf een week of 8 in de bakfiets.

Kussens op de bodem, autostoeltje daarbovenop en met een spanbandje vast. In mijn autostoeltje ligt kind zo ongeveer. Ik zie geen probleem en ik zie ook mijn kind niet schudden of schokken.

Uiteraard fiets ik geen stoeprandjes op en af en vermijd hobbels en kuilen waar mogelijk.

Ik vind het ideaal, zonder rijbewijs heb ik toch mijn mobiliteit.
Ik lees dat meerderen van jullie kussens onder de maxicosi leggen. Wat voor soort kussens gebruiken jullie daarvoor dan? En gaat de maxicosi daar juist niet door schuiven?
Tjonge, tjonge, hoe denk je dat onze ouders dat vroeger deden voor de Maxi Cosi enzo? Wij werden gewoon gewoon met de rieten mand in de auto gezet en ik heb daar toch niets aan over gehouden, tenminste niet dat ik weet...

Een draagdoek lijkt mij juist super onveilig; als je hard moet remmen, schiet het stuur tegen je baby aan. Wij hebben onze dochter vanaf 4 maanden achterop de fiets gehad in zo'n maxi cosi drager, wel voor kleine stukjes. Een bakfiets heb ik nooit gehad, maar ik kan me wel voorstellen dat er systemen voor zijn om die vast te zetten in de bakfiets. Ik vraag me of hoe je die baby mee in de bakfiets vast kan zetten. Ik zou inderdaad even langs de fietsenmaker gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier ook een verlengde bakfiets.nl. Zoon van twee op het bankje, zoon van 4,5 maand in de maxicosi. De maxicosi staat op een aankleedkussen en bevestigd met spanbanden. Ideaal hoor, aankleedkussen, groot en dik genoeg om trillingen op te vangen en plastic, dus vuil- en waterafstotend. Beide kinders vinden het geweldig in de bakfiets en ik geniet er ook van. De baby kijkt geinteresseerd rond, lacht naar zijn broertje of slaapt heerlijk.
Ik heb een Babboe en vervoer baby daarin sinds hij 3 maanden is. Hij zit in de maxi cosi in zo'n houderdinges, die je ook op de bagagedrager zou kunnen doen. Die zit vastgeschroefd in de bodem van de bak en ik maak de mc in dat ding vast met banden.

Baby zit er priiiima in, eerst met de verkleiner nog in de mc, maar nu is hij zo groot dat het niet meer past, dus nu gewoon. Hij is nu bijna 5 maanden.

Zijn broer van 4 zit op het bankje, en zit met zijn beentjes niet al te ruim, maar dat kan best, ik gebruik de fiets alleen voor ritjes naar school en stad, niet om 30 kilometer te gaan fietsen.
Lara, Popje in een babyschaal (met verkleiner voor het hoofdje) en Puk daarnaast op een leuk kussentje van Kajole
Oh! Je mag geen reclame maken Fachat!

Ik heb al zitten kijken, maar zit met twee enooooorme problemen: (1) ik kan niet kiezen en (2) ik ben bang dat ze hier voor de deur uit mijn bolide worden gejat (en ga ze niet elke keer naar twee hoog sjouwen).
Het wordt trouwens de MC op de grond van de bakfiets met spanbanden en op een kussentje.
Wij hebben een bakfiets.nl en willen daarin de maxicosi op een kussen (op de grond) met spanbanden vastzetten. Iemand enig idee hoe ik die spanbanden het beste kan bevestigen??
quote:koeka schreef op 25 mei 2010 @ 22:08:

Sosofie, wij overwegen ook een cabby aan te schaffen.

Hoeveel kinderen passen er verder nog in de bak wanneer de de maxicosi erin zit? Eentje of twee?

Ik heb ook een Cabby, mede dankzij Sosofie.

Ik heb er een peuterschaal in voor dreumes en dan kan er 1 kind fatsoenlijk naast zitten, maar als het moet voor korte stukjes twee want er zitten 3 stel gordeltjes in en ik heb slanke kindjes.

Maar er zit ook nog een verlengde bagagedrager op waar zelfs een duozit oppast, alleen weet ik niet of dat laatste kan qua gewicht, een gewoon zitje kan sowieso wel weet ik uit ervaring (en qua gewicht kan er 75kilo in de bak).

Ik zelf fiets elke dag met kleuter- of peuterdochter (omstebeurt) acherop (een gewoon zitje dus), dreumes in peuterschaal in de bak met andere dochter ernaast in de bak. En dan oudste naast me op de fiets.
Whatever, I do what I want
quote:rebbel schreef op 25 mei 2010 @ 22:28:

Wat een onzin zeg. Het ligt nogal aan hoe je de maxicosi in je bakfiets bevestigt en hoe oud je baby is.

Onze zoon gaat mee vanaf dat ie zes maanden is. Zit inmiddels in peuterschaal, maar daarvoor in de maxicosi die op een zitting van een autostoel (de onderkant alleen) stond en met spanbanden was vastgemaakt.

@ TO: Als je hem op de grond zet, moet je er iets van een kussen onder de doen en hem dan met een spanband vastzetten.

Op bankje kan goed met Baby-Mee, maar dan zit hij dus wel hoger, meer boven de bakfiets. Baby-Mee op de grond kan ook goed.

Zou inderdaad ook eens kijken naar de mogelijkheden van een babyschaal als je al vanaf jonge leeftijd met je baby wilt gaan fietsen.

En verder wel uitkijken bij hobbels en drempels. Hoofdje vasthouden doen wij hier ook bij grote hobbels.Hi sis, helemaal eens met jou natuurlijk
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven