Werk & Studie alle pijlers

Wanneer ga jij echt NIET werken?

25-05-2010 13:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet werken als ik griep heb, migraine of moet overgeven. Maar bij een verkoudheid, hoofdpijn of lamlendig gevoel ga ik altijd wel naar mijn werk toe.

Ik voel me zelfs schuldig als ik me ziek meld terwijl ik dan vaak toch echt ziek ben.

Nu vraag ik me af hoe snel iemand anders zich ziek meld. Moet je echt halfdood op de bank liggen of ga je niet werken als je verkouden bent?
hanZie sommige mensen kunnen gewoon niet komen als het flink gesneeuwd heeft. Of kunnen wel maar heeft het geen zin. Ik heb afgelopen jaar een paar keer gehad dat ik anderhalf uur nodig had om op mijn werk te komen, terwijl het normaal een ritje is van max 20 minuten. Als je bedenkt dat ik op die dag dus maar 4 uur werk, is het bijna niet de moeite dat ik ging. Ik wilde ook wat eerder weg om op een redelijk normale tijd thuis te zijn en heb dus maar anderhalf uur gewerkt. Bijna de moeite niet dus.

Zo is mijn moeder eens om kwart over 6 weg gereden (normale tijd) en was ze om 08 uur weer thuis. Ik helemaal verbaasd moest ze niet werken? ehmm jawel maar ze was om kwart over 7 pas bij de snelweg en die stond helemaal vast. (wij rijden normaal in 5 a 10 minuten naar de snelweg afhankelijk van de drukte) toen is ze maar omgekeerd jammer dan.

Verder blijf ik alleen thuis als ik koorts of buikgriep heb.
Erger u niet, verwonder u slechts!
De ervaring van het 'ziek zijn' is voor iedereen anders en daarom vind ik het een beetje raar als iemand zegt het overdreven te vinden als iemand thuis blijft omdat hij/zij een zware verkoudheid heeft. Ook kan het te maken hebben met het werk dat je doet - werken met zieke mensen bijvoorbeeld. Ik mag eigenlijk niet werken als ik verkouden ben of oorontsteking heb, terwijl dat voor de meeste mensen geen reden is om thuis te blijven.

Zelfde geldt voor menstruatieklachten - sommigen voelen er niets van en snappen er geen reet van dat een ander ligt te creperen (braken, diarree, migraine, niet kunnen lopen van de pijn).

Ik kan niet functioneren als ik verkouden ben - dan ben ik lamgeslagen. Heb nog liever flink griep, want dan kan ik tenminste slapen. Daarentegen heb ik wél gewerkt toen ik een longontsteking én bloedvergiftiging had (2 voor de prijs van 1 ). Pas toen ik wist dat ik dat had, ben ik thuis gebleven.

Als ik moet braken, dan slik ik Gravol (of zetpil voor zwaar braken). Bij diarree gebruik ik Loperamide, maar alleen als noodgeval - anders blijf ik thuis.
Ik vind dit een hele moeilijke. Ik werk op een kdv op een babygroep en val af en toe in in de zorg. Ik werk dus met mensen en twijfel vaak wanneer ik me ziek zal melden of toch ga werken. Zowiezo niet als ik overgeef, diarree heb (kan niet telkens de groep afrennen) of hoge koorts. Bij een nacht of wat meer slecht slapen, ga ik gewoon werken. Bij een verkoudheid ook.
Blijkbaar pas als ik in het ziekenhuis lig

Ik heb me afgelopen februari voor het eerst sinds 2006 ziekgemeld vanwege een knieoperatie (prothese). Sta nu nog steeds ziekgemeld ivm revalidatie en dus veel fysio. Ben wel weer gedeeltelijke aan het werk.

Hoe beter ik mijn best doe, hoe meer profijt we er later allemaal van hebben. Nog effe schuldig voelen dus.
ik heb me weleens ziekgemeld omdat ik niet kon praten (voor de klas) maar kwam wel naar school om andere dingetjes te doen.

Dat was een idiote situatie trouwens.

Ik merk wel dat voor de klas staan een stuk moeilijker is als je wat grieperig bent, dan achter je computer zitten.

heb me weleens ziek gemeld toen ik dacht: nou, toen ik nog op kantoor werkte had ik best nog naar mijn werk kunnen gaan.

Maar, ben andersom ook behoorlijk over mijn grenzen gegaan (ach, kan nog best en dan uiteindelijk 3 weken onder zijl zijn cq. zelfs in t ziekenhuis belanden omdat je beter een dagje had kunnen blijven slapen).

Dus, als ik me niet in staat acht te werken, meld ik me ziek.
Vreemde vraag, wanneer je niet kunt werken.

Dat is individueel.
Mijn regel is boven de 39graden koorts of besmettelijk (buikgriep )--> ga ik niet werken. Ik heb de mazzel dat ik heel makkelijk kan thuiswerken, dus als ik ziek ben, kan ik thuis gewoon mijn werk op een laag pitje blijven doen. (tenzij ik kotsend boven de wc hang)

Doordat ik met de kleine dingetjes thuis kan werken, meldt ik me misschien één keer per jaar ziek. En dan ben ik ook gewoon echt zo ziek dat ik ook niet thuis op de bank kan zitten werken of zit ik in het ziekenhuis, net als bumper, voor een knieoperatie. De dag erna kon ik overigens gewoon inloggen en kleine dingen doen.
Dat zeg ik....
quote:Mevrouw75 schreef op 25 mei 2010 @ 18:20:

heb me weleens ziek gemeld toen ik dacht: nou, toen ik nog op kantoor werkte had ik best nog naar mijn werk kunnen gaan. Ja, dat heb ik ook en het is ook logisch. Je moet gewoon echt fitter zijn om zes keer dertig pubers in de hand te houden. Toen ik nog een administratieve functie had bij een verzekeraar heb ik in de meest gammele toestanden (en met de meest gruwelijke katers :D ) gewerkt.
haha, ja heb 1x met een kater voor de klas gestaan. Dat heb ik toen heel pijnlijk meteen afgeleerd. Nooit meer met een kater voor de klas, wat was dat vreselijk zeg..
quote:Ksenija schreef op 25 mei 2010 @ 18:21:

Vreemde vraag, wanneer je niet kunt werken.

Dat is individueel.Misschien de topic titel nog eens lezen?
Ik heb me dit jaar een keer ziekgemeld toen ik een zware verkoudheid had, als in: het snot kwam nog net niet uit mijn oren In een andere baan zou ik me voor een verkoudheid niet snel ziekmelden, maar ik werk als receptioniste/telefoniste en was gewoon zo verkouden dat het onsmakelijk was, overduidelijk te horen en absoluut niet representatief. Bovendien had ik een dienst van tien uur die dag, de hele dag telefoons opnemen terwijl je bijna niet kunt praten valt ook niet mee... Het maakt dus idd ook veel uit wat voor werk je doet, of je je met bepaalde klachten ziekmeldt ja of nee. Als ik oprecht geloof dat ik door de omstandigheden mijn werk niet goed genoeg kan doen, meld ik me ziek, dat is beter voor iedereen vertel ik mezelf dan maar (want ja, ik ben wel zo iemand die zich dan thuis de hele dag gigantisch schuldig gaat zitten voelen, zeker als het in de middag opeens wel weer lijkt te gaan...)
quote:Kapara schreef op 25 mei 2010 @ 13:56:

Ik werk niet als ik (hoge) koorts heb waar geen paracetamol tegen op kan.

Als ik moet overgeven.

En ik heb me vorige keer ziek gemeld omdat ik een schimmelinfectie had en zoooooo veel jeuk aan mijn poes had dat concentreren onmogelijk was. De enige manier waarop ik toen had kunnen gaan werken was als ze mijn onderlichaam hadden geamputeerd, wat ze sowieso niet zo maar doen Oh wat vreselijk vervelend....Wat heb je als reden opgegeven dat je thuis blijft? Gewoon ff nieuwsgierig naar....
Ik zit op dit moment thuis wegens chronische ziekte, dus mijn antwoorden zijn vooral gebaseerd op vroeger. Ik kan heel goed functioneren met koorts, zolang het onder de 39,5 blijft heb ik er weinig last van. Verkoudheid uit zich bij mij vooral in constante traanogen (zo erg dat het lijkt alsof ik huil) maar ik kan dan gewoon nog wel alles doen. Diarree / overgeven is voor mij wel een reden om thuis te blijven. Verder: bij alles wat besmettelijk is, blijf alsjeblief thuis wanneer je met mensen werkt!!

Ik heb zelf immuunproblemen en het is heel vervelend wanneer je tegenover iemand zit bij de woningbouw of de bank die daar overduidelijk met een zieke kop zit waardoor je zelf de volgende dag ook ziek bent.
quote:Kym schreef op 25 mei 2010 @ 14:09:

Ik ben een vrij slechte werknemer dan vrees ik; ik ben wel eens thuisgebleven toen ik me mega kut voelde vanwege een verbroken relatie, toen ik een hele vervelende infectie had, toen ik een aantal nachten zo slecht geslapen had dat ik bij wilde tanken. Dat soort. Koorts heb ik zelden.

Voel je niet schuldig, ik ben ook zo. Ik was woensdag en donderdag echt niet fit. Had hoofdpijn en voelde me lamlendig. Had misschien wel kunnen werken, maar veel was er niet uit mijn handen gekomen. Dus ziek gemeld en veel geslapen. Vrijdag was ik weer een stuk fitter, maar heb ik besloten thuis te blijven en uit te zieken. Heb uitgeslapen, wat gerommeld in huis en was eigenlijk weer fit.

Scheelt wel dat ik geen urgente deadlines had en dat niemand mijn werk hoeft over te nemen. Deze week al wel 2 dagen van 10 uur gemaakt om weer een beetje op schema te komen overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven