Geld & Recht alle pijlers

hoeveel aan voeding en verzorging?

27-05-2010 10:39 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al een tijdje aan het opletten / bezuinigen. Ik doe nu voor ongeveer 150 euro boodschappen in de week. Daar zit dan al het eten bij en drogisterijprodukten als luiers, creme, shampoo etc. Ik vraag me af of dit gemiddeld is, of dat ik nog meer kan bezuinigen. O ja ons gezin bestaat uit 5 personen, 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
quote:El_lebel schreef op 27 mei 2010 @ 11:44:

[...]

Dit vind ik eveneens geen gezond menu. Ik eet als arme student gezonder en lekkerder. Wat jullie eten is inderdaad niet luxe, ik vind het eerder het tegenover gestelde.. (sorry, wil niemand beledigen, maar verbaas me dat mensen nog zo eten na hun 1e jaar op kamers..)

Ha ha ben niet beledigd.maar onze kinderen eten zo slecht aardappels&groenten,dat we veel pasta&rijst maken.ze zijn dol op brood&zuivel dus daar proberen we dan de vitamines uit te halen

.
quote:mimootje schreef op 27 mei 2010 @ 11:23:

15 kilo fruit in de week? Dat lijkt me echt niet nodig.

ik gebruik gewone (houdbare warme) melk in mijn koffie en haal ook geen pads maar gewone koffie, dat scheelt enorm!

Ik lust geen gewone koffie dus vandaar en ik vind koffiemelk gewoon lekkerder, net als dat ik a merken wasmiddel en wasverzachter lekkerder vind, is een keuze.

15 fruit, is nog weinig, ik heb overdag 7 kinderen rond lopen waarvan er 5 onder de 4. ((5 gaan ook weer om 18.00 naar huis hoor)
quote:boysmum74 schreef op 27 mei 2010 @ 11:32:

Wij(2 volwassenen 2 kinderen van 5 en 2) doen voor 100 euro per week boodschappen bij de ah&etos.

We zijn wel geen luxe eters,we eten meestal heel eenvoudig.

Voorbeeldje:

MAANDAG:gehaktballen(500gram gemengd gehakt2.35 +zakje gehaktmix 0.35)

gebakken aardappels(1.29 kilo zelf schillen-snijden-koken)

haricots verts boontjes bonduelle(0.99 groot blik)

DINSDAGi:nasi 300 gram nasi/bami vlees 2.50, pak rijst 0.35 nasi mix 0.89,ui, satesaus0.99,kroepoek0.59

WOENSDAG frietjes kilozak 0.85 met frikadel&kroket&knakworst 3 euro

kropsla 0.89

DONDERDAG lasagne pak knorr wereldgerechten 1.65. 300 gram rundergehakt 1.50 zak geraspte kaas 1 euro stokbrood 1 euro kruidenboter 0.65

VRIJDAG puree 1.29 kilo aardappels spinazie 0.59 zalmvoor ons 3 euro vissticks voor de kinderen 1 euro

zaterdag frietjes bakken met snacks&knaks

zondag zelf pizza bakken(pizzadeeg 2.50 bij ah ) ui salami kaas ham etc

En nu snap ik ook dat ik in een week de helft uitgeef in mijn eentje:

deze week:

zondag (2 personene) :pastasalade met gegrilde courgette, gegrilde venkel, rucola en geitenkaas

maandag uit eten op het terras (goedkoop, maar prima na een paar biertjes) 20 euro per persoon

dinsdag: marokaans stoofpotje ding met aardappel, sugarsnaps, cherry tomaatjes en garnalen

woensdag: pizza gegeten op mijn werk, want overwerken

donderdag: tilapia filet uit de oven met couscous en aubergine, gegrilde paprika tomaat mengsel

vrijdag: rijst met sajoerboontjes en wat gehakt daardoor (en dit vind ik dan al een matige maaltijd..)

ik ben verwend geloof ik!
quote:zusenzo schreef op 27 mei 2010 @ 11:58:

[...]

Ik lust geen gewone koffie dus vandaar en ik vind koffiemelk gewoon lekkerder, net als dat ik a merken wasmiddel en wasverzachter lekkerder vind, is een keuze.

15 fruit, is nog weinig, ik heb overdag 7 kinderen rond lopen waarvan er 5 onder de 4. ((5 gaan ook weer om 18.00 naar huis hoor)ik ben nog steeds heel benieuwd, hoeveel wasmiddel gebruik je per wasbeurt?
El-lebel, mijn vriend eet sowieso weinig fruit en ik eet waarschijnlijk ook niet alle dagen het aanbevolen hoeveelheid maar daar gaat het niet om hier. Voor ons is het zat voor een hele maand dus. Ik krijg dat echt niet allemaal weg in 1 week.

Ik eet circa 4 x per week een appel. 1 x per week een banaan, 1 x per 2 weken 2 kiwi's. Met de doos druiven doe ik ongeveer 1 a 1,5 week en eet ik dus elke dag een klein trosje.
leuk om te kijken wat jullie eten en uitgeven. ik doe te hap snap boodschappen en weet eigenlijk momenteel niet wat ik uitgeef aan voeding. ik eet iedere dag veel groenten en een stukje vis of vlees. eieren eet ik ook veel en fruit. verder komen er weinig bijzondere dingen in huis. ik probeer groot in te slaan bij de makro, die hebben prima vis en vlees alleen schrik ik me dan rot van het bedrag maar dat is dan wel voor een hele tijd. vis en kip haal ik ook op de markt, maar dat is niet zozeer goedkoop als wel beter en we hebben hier geen viswinkel in de buurt helaas.

soms ga ik me te buiten aan verse coquilles op de markt en dat is dan 10 euro voor een hapje! kan eigenlijk niet natuurlijk qua budget.

hoe berekenen jullie wat je uitgeeft? misschien ben ik wel te slordig maar gezonde voeding staat voor mij op nummer 1 en op de rest bezuinig ik dan wel als het moet.
En dan ben ik nog mijn beleg vergeten trouwens, meest is hartig, eens per maand en pot pindakaas en appelstroop.

Per week

- 8 ons gesneden jonge kaas

- 2 ons kipfilet

- 1 pakje filet american

-3 ons oude kaas gesneden

- 2 ons kalkoensalami

Ik weet dat ik beter niet gesneden kan halen maar ik zie dat niet zitten 14 boterhammen of tosties ed, snapt u.
Boysmum, ik vind wel dat jullie heel weinig groente eten, ik zie in jouw weekmenu 1 blik boontjes, 1 krop sla, en spinazie. Is het toevallig in die week of eten jullie niet zoveel groente?

Nu koop ik veel voorgesneden en eet ik een paar keer week salade, dus ik heb altijd veel groente in huis.
Deze week gegeten (meeste uit de allerhande)

Zondag: simpele pasta met saus uit blik, gehakt en extra broccoli

Toetje: yoghurt met musli

Maandag: spinaziebol van bladerdeeg met ei

Toetje: fruit

Dinsdag: Pasta met asperges en ham

Toetje: vruchtenyoghurt

Woensdag: Groente/aardappelschotel uit de oven met kipworstjes

Toetje: yoghurt met musli

Vanavond, zelfgemaakte lasagna (bladeren wel uit pak) met heel veel groente (alles wat ik kan vinden in de koelkast) en denk weer yoghurt

Ene zoon eet alles, geeft niks om snoep, eet ook nog eens veel fruit en drinkt alleen melk en roosvicee, dus kan niet op

Andere zoon houdt wel van snoep (maar haal ik niet zo veel in huis, bijna nooit) en eet dramatisch. Lust niet al het fruit (maar wel genoeg)

Ligt dus erg aan het kind/persoon maar veel groente en fruit hoeft echt niks te kosten

Wenig snoep, chips, alcolhol en geen sigaretten en weinig vlees scheelt echt al de helft!!!

Frisdranken worden hier trouwens ook bijna niet gedronken, manlief drinkt wel eens cola, verder niet
Een half bolletje, maar heb net uit zitten rekenen dat ik meer dan 7 wassen per week draai, want 1 was per dag is alleen voor de kleding en dan komt nog wekelijks hetbeddegoed (heb ook nog 5 campingbedjesopmaak te wassen dus totaal 8 bedden) en 3 keer per week de handdoeken.

Ik gebruik iedere dag een schone handdoek omdat ik dat fijn vind, net als iedere dag een schoon setje kleding, we hebben 2 katten en een hond en ik rook dus.

En mijn eigen jongens houden een broek echt geen twee dagen schoon hoor, modderpoel kan je verruilen voor grasveld.

Maar luister ik kies hier voor he, als ik wil kan ik zuiniger doen, maar dan nog red ik het never nooit met 70,-
Ik heb mijn kasboek er even bijgepakt Ik geef per maand zo'n 600 euro uit bij de AH (en af en toe een andere supermarkt, kaasboek en turkse winkel), dit is exclusief luiers en drogisterij-artikelen.

2 volwassenen en een dreumes.
even mijn lijstje van deze week:

zaterdag: witlofsalade, cordon blue, gekookte aardappels

zondag: sla met van alles er in, ossenhaas, gekookte aardappels. vanilleijs na

maandag: gekruide kipfilet, bietjes rostirondjes

dinsdag: geen zin/moe om te koken. dus diepvries pizza

woensdag: witlof met ham & kaas, aardappelpuree (van gekookte aardappels gemaakt)

donderdag: zalm, roerbakgroente, gepofte aardappel

vrijdag: pasta met spinazie en boursain, spekjes, creme fraise, ui & knoflook
zusenzo mag ik vragen hoe groot jullie gezin is? want 15 kilo fruit? Ik woon helaas weer thuis, en mijn broertje ook nog. Hij en zijn vriendin eten elke week 4 dagen bij ons en 3 dagen bij haar. Wij zijn dus 4 keer in de week met zijn zessen (5 volwassenen en 1 kind in de luiers) en 3 keer in de week met zijn vieren. Mijn moeder doet een keer in de week voor 90 tot 100 euro boodschappen. Alleen met verjaardagen en feestdagen zijn we meer kwijt. Daar doen we alles voor, en we gaan naar twee winkels. De lidl en de ah omdat mijn dochter geen Lactose mag en ze bij de lidl geen Lactose vrije zuivel hebben en wij de lidl koffie niet lusten. Verder eten wij elke week twee keer aardappels, twee keer pasta en twee keer rijst omdat mijn broer geen van drieen vaker dan twee a drie keer kan eten. Elke vrijdag eten we vis, elke dag fruit en natuurlijk elke dag brood. We douchen allemaal elke dag, soms zelfs twee keer per dag (na paardrijden en voetbal een keer extra) Ohja en we hebben dus ook elke dag een was.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Maar zusenzo, jij bent toch gastouder? Zit het eten en verzorging voor je gastkindjes ook in je wekelijkse boodschappen?
quote:Heyjij schreef op 27 mei 2010 @ 12:01:

El-lebel, mijn vriend eet sowieso weinig fruit en ik eet waarschijnlijk ook niet alle dagen het aanbevolen hoeveelheid maar daar gaat het niet om hier. Voor ons is het zat voor een hele maand dus. Ik krijg dat echt niet allemaal weg in 1 week.O oke! Ik eet gewoon heel veel fruit omdat het gezond is én het een beter tussendoortje is dan koek of chips (wat ik ook érg lekker vind hoor, en ik weet dat dat net zulk inferieur voedsel is als schnitzel), ik probeer nl. ook op mijn lijn te letten. Bovendien gebruik ik de sapcentrifuge ook veel, daar gooi je zo een paar stukken fruit in! Groente en fruit koop ik voornamelijk bij de Lidl en uiteraard wat dan in de aanbieding is (nu dus al 2 weken verse spinazie haha). Irritant daar is dat ze alles voorverpakken, dus 2 preien, 500 gr broccoli. Soms heb ik gewoon één klein preitje nodig! Maar goed, dit weekend uitgebreid lekkere dingen gehaald voor in het park en aan 3 lekkere kaasjes ben je dan al een tientje kwijt. Dus dat gaat gewoon heel hard Ga morgen maar eens een mooi schriftje kopen (bij de Action haha) om mijn uitgaven in bij te houden..
En nogmaals, ik kies ook voor gezond en vers.

Mijn kinderen eten ook liever pasta rijst en patat.
Maar zusenzo, jouw lijstje is toch geen lijstje van een gezin? Meer een lijstje van een kinderdagverblijf. Dat kun je toch niet vergelijken met een gewoon gezin met 2 kinderen? Ik kan hier ook wel het boodschappenlijstje van de kantine op mijn werk neerzetten.

Als er overdag 7 kinderen zijn kan ik me voorstellen dat die allemaal een fruithapje moeten. Zonder die opvangkinderen eet je toch geen 15 kilo fruit per week? Dat zou 4 kilo pp zijn.
koek en snoep eet ik zelf nooit, scheelt weer. mijn vriend is wel een echte zoete-kauw. Voor hem haal ik elke week 1 zak snoep en als het op is heeft ie pech gehad.
quote:zusenzo schreef op 27 mei 2010 @ 12:12:

En nogmaals, ik kies ook voor gezond en vers.

Mijn kinderen eten ook liever pasta rijst en patat.

Patat is wel mijn lievelings..

zucht...
quote:Heyjij schreef op 27 mei 2010 @ 12:16:

koek en snoep eet ik zelf nooit, scheelt weer. mijn vriend is wel een echte zoete-kauw. Voor hem haal ik elke week 1 zak snoep en als het op is heeft ie pech gehad.Haha! Mag hij dan nog wel wat snoep halen van z'n zakgeld?
quote:boysmum74 schreef op 27 mei 2010 @ 11:56:

[...]

Ha ha ben niet beledigd.maar onze kinderen eten zo slecht aardappels&groenten,dat we veel pasta&rijst maken.ze zijn dol op brood&zuivel dus daar proberen we dan de vitamines uit te halen

.Groente en fruit heb je echt wel nodig hoor, voor een goed voedingspatroon. Gebakken groente, lusten ze dat? En verse pastasaus met uien en tomaten?
quote:boysmum74 schreef op 27 mei 2010 @ 11:56:

[...]

.

Een andere goede tip is misschien de aanschaf van een sapcentrifuge. Ik heb die van Philips (de beste op de particulieren markt nu schijnt) en je kan er alles inflikkeren (alleen schil van sinaasappel, kiwi en banaan halen, zoals je zal begrijpen ) en believe me: wortel sap is echt heel zoet en lekker! Dat lusten veel kids ook! En je kan op die manier ook makkelijk restjes groenten wegwerken: stukje broccoli, handje sla, kwart meloen, gewoon allemaal erin gooien en je krijgt heerlijk sap.

Tot zover deze afdwaling
Ik heb een pseudogezin van 9 dus 7 kinders en 2 volwassenen, zeg ik altijd, 4 dagen per week 11 uur lang.

Dus ja het is niet echt vergelijkbaar, dat klopt.

Maar dan nog steeds zou ik het niet redden hoor met 70,-, daar kook ik veel te uitgebreid voor.
haha als het op is mag ie uiteraard snoep erbij halen wat ie wil hoor. en als ie langs een tankstation e.d. komt doet ie dat ook wel. maar hij vind het prima als het snoep op is, ik niet weer nieuwe ga halen. Ook omdat hij weet dat hij het snoepen niet kan laten en als er 2 of 3 of 4 zakken liggen deze óók op gaan.
quote:Bagheera schreef op 27 mei 2010 @ 12:04:

Boysmum, ik vind wel dat jullie heel weinig groente eten, ik zie in jouw weekmenu 1 blik boontjes, 1 krop sla, en spinazie. Is het toevallig in die week of eten jullie niet zoveel groente?

Nu koop ik veel voorgesneden en eet ik een paar keer week salade, dus ik heb altijd veel groente in huis.

Nee helaas geen toeval,ik probeer al jaren wanhopig om mijn kinderen groente te laten eten.

Wat diepvries spinazie met ei lukt nog net ,wat paprika door de staafmixer in de pasta saus,thats it

Gelukkig zijn ze dol op volkorenbrood,fruit en melk.

Heb echt alles geprobeerd,zelfs spinazie pannenkoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven