Werk & Studie alle pijlers

geld van de gemeente???

27-05-2010 21:23 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
om een lang verhaal kort te maken:

mijn vriend is net voor zijn eigen begonnen en kan nog niet veel geld uit de zaak halen voor loon.

Ik betaal nu de meeste rekeningen maar wil in sept. Een opleiding gaan doen die 16maanden duut en waar ik veel minder ga verdienen omdat ik leerling ben. Nu hoorde ik dat je van de gemeente geld kan krijgen als je een opleiding gaat doen... Ervaringen??? (toch wel een lang verhaal )
Op grond van wat / welke wet denk je geld te kunnen krijgen dan?
Als je vriend niet genoeg verdient om zichzelf te onderhouden, dan moet hij iets anders (ernaast) gaan doen om wel in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Als jij wilt studeren en nog aan de voorwaarden voldoet, kun je wellicht studiefinanciering aanvragen. Als dat niet het geval is, dan zul je een andere oplossing moeten vinden. Bijvoorbeeld studeren in deeltijd of in een lager tempo zodat je genoeg tijd overhoudt om voldoende te kunnen verdienen om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

Ik zie dus niet in waarom de gemeenschap op zou moeten draaien voor jullie keuzes.
Ik zou de gemeente eens bellen. Denk niet dat je bijstand kan krijgen terwijl je werkt en een studie wil gaan volgen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Volgens mij geld dat niet voor jouw situatie.

Ik geloof dat een opleiding in sommige gevallen betaald kunnen worden door het uwv of gemeente als je in de ww of bijstand zit.

(alleen als dit je werkkans vergroot)
Kijk idd even op de site van DUO/IBG: http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp
ik ga morge even bellen.

Misschien wist iemand het hier!?

Toch bedankt!
ik ga morge even bellen.

Als je via het uwv studie doet dan kan het zijn dat zij betalen. In dit geval betaald mijn werkgever.
Er bestaan trajecten voor mensen die al in de bijstand zitten. Om ze (meer) kans op werk te bieden, wordt in sommige gevallen besloten om een opleiding/cursus (deels) te vergoeden. In jouw geval zal hier geen sprake van zijn, omdat jullie beiden niet in de bijstand zitten. Als jullie meer geld willen of nodig hebben, dan zal jij, of je vriend, extra moeten gaan werken.
quote:ttsss schreef op 27 mei 2010 @ 21:36:

ik ga morge even bellen.

Als je via het uwv studie doet dan kan het zijn dat zij betalen. In dit geval betaald mijn werkgever.Wat heeft het UWV hiermee te maken?
troetelbeerttje had het daaar over..............
quote:ttsss schreef op 27 mei 2010 @ 21:41:

troetelbeerttje had het daaar over..............Je hebt geen uitkering dus ik zie niet welk belang UWV of de gemeente zou kunnen hebben bij het het financieren van jouw studie.
TO: als jullie samen wonen en jullie verzamelinkomen is laag/gaat omlaag, dan kun je misschien wel in aanmerking komen voor tegemoetkomingen (huurtoeslag en/of zorgtoeslag). Maar dit geld komt niet van de gemeente maar van de belastingdienst. Dan zou je daar moeten gaan informeren.

Geld van de gemeente krijgen voor je opleiding of een uitkering zit er niet in. En dat is (dat ben ik wel eens met sommige van mijn voorgangers) maar goed ook. Jullie maken zelf de keuze om als zelfstandige te gaan werken en/of te gaan studeren. Je zou je studie ook kunnen uitstellen totdat je vriend wel voldoende inkomen uit zijn zaak haalt. Om nu met die opleiding te beginnen is inderdaad een persoonlijke keuze, waar de gemeenschap niet voor hoeft op te draaien.
Hoe oud ben je Ttsss?
Je kiest er zelf voor om m.i.v. september een lager salaris te krijgen omdat je met een opleiding wil beginnen.

Iemand die vrijwillig minder gaat verdienen komt niet in aanmerking voor bijstand van de gemeente.
Als je vriend voor z'n EIGEN gaat beginnen dan denk ik dat het nog lang duurt voordat er knaken verdiend gaan worden.

Misschien moet ik de gemeente ook eens gaan bellen. Ik wil wel wat groter wonen, maar ik studeer nog dus misschien kunnen ze me financieren? En een nieuwe auto zou ook leuk zijn.
Als je vriend ZZPér is kan hij geloof ik ook voor een tijdelijke financiele steun bij de gemeente aankloppen.

dat geld alleen echter alleen als je ZZper ent en niet als je b.v. franchizer ent.

ben echter vergeten hoe die regeling heet.

dus even bellen maar.

Succes!

liefs IndianSummer1980
Kijk altijd eerst in de spiegel, voor je een ander veroordeeld!
quote:sugarmiss schreef op 27 mei 2010 @ 22:03:

Je kiest er zelf voor om m.i.v. september een lager salaris te krijgen omdat je met een opleiding wil beginnen.

Iemand die vrijwillig minder gaat verdienen komt niet in aanmerking voor bijstand van de gemeente.

Dat klopt niet. Als hun inkomsten onder bijstandsniveau liggen en ze zijn alletwee 27 of ouder krijgen ze waarschijnlijk hooguit een maatregel van een maand.

En als TO jonger dan 27 jaar is, zou ze eventueel recht kunnen hebben op de WIJ (Wet investering in jongeren) en daarbij wordt niet naar verwijtbaarheid gekeken (en dus ook geen maatregel opgelegd).

Maar goed, vandaar mijn vraag hoe oud TO is. Als ze onder de WIJ valt, zijn er qua opleiding wel mogelijkheden. Het is vanuit de WIJ ook juist de bedoeling om jongeren binnen te halen en minimaal een startkwalificatie te laten behalen.
quote:IndianSummer1980 schreef op 27 mei 2010 @ 22:05:

Als je vriend ZZPér is kan hij geloof ik ook voor een tijdelijke financiele steun bij de gemeente aankloppen.

dat geld alleen echter alleen als je ZZper ent en niet als je b.v. franchizer ent.

ben echter vergeten hoe die regeling heet.

dus even bellen maar.

Succes!

liefs IndianSummer1980Bbz.

http://home.szw.nl/index. ... octype_id=6&link_id=26047
quote:_Branwen_ schreef op 27 mei 2010 @ 22:16:

[...]

Dat klopt niet. Als hun inkomsten onder bijstandsniveau liggen en ze zijn alletwee 27 of ouder krijgen ze waarschijnlijk hooguit een maatregel van een maand.

.Maar als je in de bijstand zit wordt je wel geacht te sollicititeren en dat wil TO waarschijnlijk niet want als ze een beter betalende baan aanneemt in een andere sector dan haar leer/werkbaan kan ze weer stoppen met school.
Gezien de eerdere topics van TO lijkt het me verstandiger dan TO eerst nadenkt over wat zij precies wil en wat daarvan de consequenties zullen zijn.
quote:sugarmiss schreef op 27 mei 2010 @ 22:18:

[...]

Maar als je in de bijstand zit wordt je wel geacht te sollicititeren en dat wil TO waarschijnlijk niet want als ze een beter betalende baan aanneemt in een andere sector dan haar leer/werkbaan kan ze weer stoppen met school.Je hebt in de WWB een sollicitatieplicht, maar als zij een traject volgt waarin zij een opleiding doet, dan zal die plicht worden afgestemd. En als zij onder de WIJ valt, is er geen sollicitatieplicht, alleen (even kort door de bocht) een plicht om aan het werkleeraanbod mee te werken, wat dan zou bestaan uit het volgen van de opleiding.
Oh ja, het loepje.

21 jaar en zoekende.
Hopelijk ga je een cursus Nederlandse taal volgen.
quote:_Hertje_ schreef op 27 mei 2010 @ 22:43:

Hopelijk ga je een cursus Nederlandse taal volgen.

eens!

en misschien moet je vriend leren zijn eigen boontjes te doppen..

Als hij een goed ondernemingsplan heeft kan hij ook bij zijn bank aankloppen om de eerste opstartfase door te komen.

( of hij kijkt hier : www.qredits.nl )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven