Werk & Studie alle pijlers

Eigen praktijk: tips?

28-05-2010 13:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

de kogel is door de kerk: ik heb mijn baan opgezegd en vanaf 1 september start ik een eigen praktijk als pedagoge! Ik richt me vooral op jongeren en volwassenen met ontwikkelingsstoornissen en heb een aangepast therapie-programma uitgewerkt.

Momenteel ben ik volop bezig met het uitwerken van een website en folder. Straks wil ik de praktijkruimte gaan inrichten en vooral hiervoor ben ik op zoek naar tips...

Ik wil van huis uit werken en dat kan, ons huis leent zich daartoe. Ik heb een ruime, vrije kamer op de eerste verdieping waar de praktijk kan ondergebracht worden. In de traphal is ruimte om enkele stoelen te zetten en zo een wachtkamer te creëren. Tot hiertoe heb ik alleen een idee over wat ik nodig heb (enkele bankjes, een tafel en stoelen, een kast), maar verder kom ik niet... Wie helpt mee inrichten?

Wat is fijn om in te zitten/te hebben in een therapeutenpraktijk?

Alle andere tips mbt thuiswerken zijn uiteraard ook welkom!

Groetjes van Marlies
Neem goed zittende stoelen voor in de 'wachtkamer'. Ik heb ooit bij een therapeut gelopen die ook aan huis werkte, en de stoelen in haar gang waren een ramp. Hoe je ook ging zitten, je zat nooit lekker. Bloednerveus werd ik ervan, en vervolgens ging ik ook niet lekker het gesprek in. (Kan ook aan mijn passie voor meubels liggen )

Verder hangt het een beetje af wat voor een sfeer je in je werkruimte wilt hebben. Als je bijvoorbeeld iets huiselijks wilt, kan je denken aan planten, een theepot en theelicht op tafel, mooie (thee)koppen, kussen, vloerkleed e.d. Als je een andere sfeer wilt (bijvoorbeeld zakelijk) dan heb je weer iets andere dingen nodig.

Een paar mooie lampen mogen ook niet ontbreken
Leuke tijdschriften en geen oude leesmap

de krant

geen stoffige planten

en voor als de klanten iets langer moeten wachten thermoskan koffie thee,om de zenuwen de baas te blijven

in de zomer ook een met koel water.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Niet iets dat moet, maar wel fijn om te hebben, koffieapparaat en/of watermachine.
Een goed bordje naast de bel, waarop je moet drukken. Ben wel eens bij een praktijk aan huis geweest, maar daar stond niets aangegeven, leek een gewoon woonhuis. Vond ik heel vervelend.
Als je voor de huiselijke sfeer gaat, vergeet dan de droppot niet. Vind ik overal goed staan en gezellig.
Hé, da's fijn! Aan een droppot had ik nog niet gedacht... maar het is wel een leuk idee! Ik kan een schaaltje met snoepjes zetten (volgens seizoen met bvb kleine paaseitjes in maart, mokjes in december,..).

Ik richt me voornamelijk op jongeren en wil dus ook wel iets 'jong' qua interieur, beetje huiselijk maar toch ook professioneel. Een theepot op tafel vind ik dan weer té. Het mag een beetje ikea-style zijn, met frisse en felle kleuren. De tip van de makkelijke stoelen in de wachtkamer neem ik ook mee. Ik was van plan gewone houten stoeltjes te zetten, maar ga die dan eerst maar eens uitproberen.

Bordje aan de deur vind ik zelf ook erg belangrijk, vooral omdat we een woonhuis in de rij hebben en het dan toch meteen te zien moet zijn in welk huis de praktijk gevestigd is.

Wat verwachten jullie van een spreekkamer? Liever in makkelijke zeteltjes zitten naast/tegenover de therapeute of gesprek voeren aan een tafel/bureau? En wat voor verlichting? Toilet erg minimalistisch inrichten of toch beter gezellig maken (met kaarsje of zo)? Ik vind het erg moeilijk om professioneel en huiselijk goed te combineren... (het huis zelf is modern en strak ingericht, met veel witte muren, licht eikenhouten vloeren en glas).

Pfff... moeilijk allemaal hoor! Ik hou me aanbevolen voor verdere tips!

Marlies
Wat leuk!!! Een eigen praktijk :-). Ik ben nu nog studerend maar zou dat "later" ook wel willen. Mag ik vragen welke opleiding je hebt gedaan? En waarom nu het moment voor jou is om een eigen praktijk te beginnen?

Ik zou het jong en fris houden maar wel professioneel. Dus niet te hip. Idd comfortabele stoelen en wellicht rustgevende kleuren? Ik denk dat je met kleuradvies een heel end komt want kleuren hebben ook met gevoel te maken.
Ik ben een pedagoge van opleiding, heb aan de universiteit van Gent Pedagogische Wetenschappen gestudeerd (masteropleiding). Daarnaast ben ik ook nog afgestudeerd als maatschappelijk werker, maar dat was meer voor de fun, heb ik nooit verder iets mee gedaan.

Mijn hart ligt in het echte pedagogenwerk. Ik heb een kleine 10 jaar in een residentiële voorziening gewerkt met jongeren met een licht verstandelijke beperking en de laatste 2 jaar is daar een hele grote verandering ingezet. Het 'management-denken' dringt door en ik ben nu zowat 90% van mijn tijd met beleidstaken bezig (business- en begrotingsplannen schrijven en dergelijke). Daar word ik niet vrolijk van, ik mis het contact met 'mijn' bewoners. Daarnaast ben ik vorig jaar mama geworden en alles bleek ineens toch moeilijk te combineren (veel avondwerk, onregelmatige diensten,..). Financieel kunnen we wel een risico aan, dus er waren opeens geen beren meer op de weg, ik besloot ervoor te gaan!

Welke studie volg jij? Ik ben benieuwd! Hoop dat je later ook je dromen kan waarmaken!

Liefs,

Marlies
Je hebt van die speciale stoelen, waar je als je moet werken je evenwicht moet bewaren.

Hebben ze hier op school ook, vinden de kinderen geweldig en is goed voor de sensorische integratie en de concentratie, misschien is dat leuk om neer te zetten bij de kindertafels.

Weet alleen niet hoe ze heten.
Houten stoelen kunnen prima zitten hoor! Het ligt er maar net aan hoe ze zijn gemaakt.

Deze stoelen zitten fantastisch (en zijn ongelofelijk duur, dat dan wel weer - maar even voor het plaatje)

Maar zoiets, alhoewel goedkoop, zit dus voor geen meter

Ik zou zelf het "werk"toilet rustig houden, zodat clienten niet in "verwarring" raken of het nou ook de huis-wc is.
Persoonlijk vind ik het in een spreekkamer fijn als er een bureau tussen ons in staat. Kan ik mn handen onder verstoppen als ze bibberen en op steunen om me een beetje een stevige houding te geven
Gefeliciteerd, een eigen praktijk. Leuk joh.

Inrichten is ongeveer net zo leuk (ben er zelf nu ook mee bezig!).

Ik ben al gestart (gewoon in de woonkamer..vanaf juli eigen praktijkruimte).

Eerst voor 1 dag in de week, daarnaast werk ik ook nog 32 uur per week.

Tips:

Al vermeld: een bordje bij de deur! Een echte aanrader!

Houd je ruimte rustig qua indeling en kleur.

Zorg voor jezelf voor een goede werkplek, je brengt er toch heel wat uren in door.

Zorg dat het fris ruikt, wel eens een praktijkruimte in geweest waar het er onrustig uitzag en ook nog eens muffig rook...brrr.

Enne...tegenover elkaar zitten...neeee!!!!

Ook geen bureau ertussen.

Je weet wel, die bekende ruime hoek ergens tussen de 90 en 100 graden.

Dat kan aan een ronde gesprekstafel (kun jij handiger werken, schrijven, je pc/ laptop erop zetten enz) of met leuke zitjes, staat huiselijker, stelt iemand ook meer op z'n gemak.

Toillet, je kunt het met een kleur een warme sfeer geven, houd het vooral eenvoudig en zorg voor een schoon handdoekje, zeep en voldoende toilletpapier en een prullenbakje. Ik denk dat schoon vooral heel belangrijk is.

Succes met het inrichten en straks je praktijk!
Ik vind het zelf lastig iets mee te krijgen van het persoonlijke leven van de therapeut/behandelaar. Natuurlijk ben jij mens en leef je in je huis maar ik zou er persoonlijk de voorkeur aan geven dat zo goed mogelijk afgescheiden van elkaar te laten zijn.

Ik ken mensen die in leertherapie geweest zijn bij iemand met een praktijk aan huis waarbij ze bijvoorbeeld goed konden ruiken wat er die avond gegeten zou worden (of gegeten was), ze de kinderen goed konden horen en de wasmachine op de achtergrond piepte.

Hoewel dat natuurlijk het risico is van aan huis werken denk ik dat het wel iets is om rekening mee te houden.

Als behandelaar vind ik het zelf prettig dat iemand niet alles van je weet of hoeft te weten.

Veel succes met je praktijk!
Bedankt voor alle tips!!! Hier het resultaat!

De verbouwing is ondertussen zo goed als afgerond. We hebben de hele bovenverdieping verbouwd (zijn daar al enkele maanden geleden mee gestart) en daar kantoren in ondergebracht (mijn man werkt namelijk ook thuis, voor onze vzw, hij organiseert vormingen en vrijetijdsactiviteiten). De ruimte is groot, erg licht en alles is wit met een eiken houten vloer. Inrichting wordt echt kantoor-achtig, met een grote vergadertafel, twee grote bureau's én een hoekje met twee zitjes, een laag tafeltje en een mooie grote plant. Aan de plafonds komen rails met kleine spotjes.

Dan de praktijkruimte zelf: die is op de tussenverdieping, een grote slaapkamer eigenlijk. Ze wordt nu helemaal in het wit geschilderd, houten vloer erin en is verder lekker licht en ruim (1 kant zijn 3 grote ramen). Ik heb de meubeltjes gekozen!!! Drie mooie zwarte lederen zitjes, die worden in een hoek van 90° opgesteld (2 naast elkaar voor cliënten, 1 voor mij als therapeute). Er staan 2 kleine lage tafeltjes naast de zitjes. Verder zorg ik voor een grote tafel met stoelen en een groot boekenrek, vooral om vakliteratuur in te zetten en ook wel enkele mandjes/dozen met tekenmateriaal e.d. Voor kleuraccenten heb ik voor primaire kleuren gekozen (ik zal voornamelijk met jongeren werken en dat leek me wel passend). Enkele schilderijen besteld met felle tekeningen in kleuraccenten (rood, groen, geel,..) om tegen de witte wanden te hangen. Er komt ook nog een grote palm in de hoek en een schermlamp in de andere hoek. Een mat met grafisch patroon in die kleuren maakt het geheel af!

Het eigenlijk therapeutenwerk (gesprekken) zal in die ruimte gebeuren, als ik ander werk moet doen (dossiers afwerken, opzoeken op internet, vergaderingen,..) dan gebeurt dat boven in de kantoorruimte. Zo hoeft er ook geen computer of andere rommel (ringmappen,...) in de praktijkruimte te staan.

Beide ruimten zijn zo gelegen dat cliënten NIET in het privégedeelte hoeven te komen. Ze komen binnen langs de voordeur in een ruime hal. Daar is het toilet en een trap naar boven (alles in wit/natuursteen). Er is verderop ook een melkglazen (=ondoorzichtig) deur naar de woonkamer/keuken/privé, maar daar zie je dus als cliënt niets van. Er hangen geen foto's of iets dergelijks, alleen een strak schilderij en een grote plant. Eens boven is er weer een ruime traphal met een hele moderne trap naar boven (kantoorruimte). In die hal staan 4 stoelen en een laag tafeltje met folders, tijdschriften, snoeppot,... In de hal is 1 deur vooraan en daar komt de praktijkruimte, ook met een bordje op de deur. Verderop (waar cliënten niet hoeven te zijn of passeren) zijn er nog 3 (gewone witte) deuren van onze slaapkamers/badkamer, maar als die dicht zijn, zie je dus helemaal niet wat er achter zit.

Zo, hopelijk heeft er nog iemand iets aan! Succes aan al degenen die ook voor zichzelf (gaan, willen) beginnen!!!!
Hoi Marlies,

Wat leuk, een eigen praktijk! Dat is in de toekomst ook mijn droom :D

De verbouwing en inrichting klinkt allemaal erg mooi!

Ben alleen benieuwd wat je met je kindje doet als je klanten hebt, ik begreep uit een eerdere posting dat je een kindje van ongeveer een jaar hebt?

groetjes Semnia
quote:Semnia schreef op 04 juni 2010 @ 21:24:Ben alleen benieuwd wat je met je kindje doet als je klanten hebt, ik begreep uit een eerdere posting dat je een kindje van ongeveer een jaar hebt?

groetjes Semnia

Tja, opvang blijft natuurlijk gewoon nodig... Ik ga een praktijk starten omdat het mijn droom is, niet omdat het makkelijker zou zijn met een kindje, want het blijft puzzelen met opvang. Ik werk nu ook en dan nog erg onregelmatige uren. Ik werk vaak 's avonds laat door en dan blijft mijn dochter bij één van de oma's slapen (ze wordt ook door oma's opgevangen uit pure noodzaak, met mijn werkuren kan je in de reguliere opvang niet terecht...).

De uren zullen gelukkig wel wat regelmatiger worden. Ik ben van plan om - zeker in het begin - 4 dagen te werken van 10 tot 19 à 20u. Dan kan ik mijn dochter 's ochtends zelf rustig wassen, aankleden, laten ontbijten en wegbrengen naar oma. 's Avonds brengt oma haar dan terug rond 19 à 20u. Het lijkt me heerlijk dat ik haar tenminste zelf elke dag in bed kan stoppen, dat is nu lang niet altijd zo. Ik hoop ook tussendoor af en toe eens een wasje te kunnen draaien of iets anders van huishoudelijk werk te kunnen doen, als er eens een half uurtje zit tussen twee cliënten door bijvoorbeeld. Dat lijkt me echt een voordeel van thuiswerken ;)

Het is dus NIET de bedoeling dat cliënten hier een jengelend baby'tje horen tijdens de sessies, dat vind ik allesbehalve professioneel en ik zou me ook niet goed kunnen concentreren dan. Werk en privé wil ik toch blijven scheiden, ook al werk ik van huis uit...

Liefs en succes met het realiseren (later?) van jouw droom!

Marlies
Wauw die beschrijving van de ruimtes! Echt super :-) Hihi zou zo even binnen willen komen kijken!

Ik werk zelf als zelfstandig verpleegkundige, in de zorg voor kinderen vanuit het PGB. Ooit begonnen tijdens mijn studietijd, als begeleider van een meisje met Down. Die is nu 9 jaar, en komt de laatste jaren vanwege praktische redenen ook bij mij thuis. Inmiddels komt de vraag ook van andere ouders, met name voor logeeropvang. Ik hoop echt dat het me binnen niet al te lange tijd lukt om een hypotheek te krijgen, zodat ik met name die logeeropvang anders in kan richten.

Superleuk om te lezen hoe jij er mee bezig bent!

Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven