Geld & Recht alle pijlers

Erfenis wordt maar niet verdeeld

28-05-2010 13:42 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ruim 2 jaar geleden overleed een kinderloze tante van mij. Zij was een zus van mijn moeder die ook overleden is. Er zijn nu nog 1 oom en 3 tantes over. Maar er zijn ook 17 neven en nichten van eerder overleden tantes. In de eerste instantie heeft mijn oom alleen de overlevende zussen en hemzelf het geld toebedeeld. Dus alles in vieren gedeeld. Dit wisten wij helemaal niet, tot ik het van een tante van ons hoorde.

Maar mijn oom, die alles voor haar regelde ed. is blijkbaar door een notaris op de vingers getikt want ook wij, neven en nichten van overleden zussen van mijn tante hebben, naast de dus al eerder genoemde broer en 3 zussen van haar, recht op een evenredig deel van de erfenis.

Van de notaris hebben wij allemaal een brief gehad waarin stond dat wij dus erfgenamen zijn. Mijn oom wordt in de brief geneomd als degene die de erfenisverdeling moet afhandelen. Daar hebben we ook allemaal voor moeten tekenen, en bovendien hebben we de erfenis allemaal aanvaard, zoals dat heet.

Maar inmiddels is het dus 2010 en we hebben nog niks.

Volgens de notaris, die het bedrag niet mag prijsgeven (?) is het geld wel vrijgegeven.

Mijn oom is per telefoon niet te bereiken, hij reist sinds bijna 2 jaar de wereld rond, (!) ja ja. En ook brieven van ons "bereiken" hem niet.

Weet iemand hoe wij dit zonder tussenkomst van een advocaat kunnen oplossen?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Je oom was haar man? Of haar broer?

Waarom wil je zo graag dat geld?
Ja dat kan je oom nu makkelijk betalen, twee jaar de wereld rond, dit is precies waarom wij de erfenis van mijn opa hebben laten afhandelen door een notaris en niet door een aangewezen iemand, die ook nog eens erfgenaam is. Kost wel wat meer, maar de kosten worden wel door alle erfgenamen betaald. Dus een andere notaris bellen, dan die nu de boel afhandeld denk ik zo.
Ik zal wel te makkelijk zijn, maar waarom is het een probleem voor je? Ik heb bij een erfenis altijd het idee dat het leuk is als je wat krijgt en als je niks krijgt is het ook goed. Als iemand zelf maar fijn van zijn geld geleefd heeft zal het mij echt boeien wat ermee gebeurd. En zeker in dit geval, iets wat je tussen 4 mensen moet verdelen is al gauw een leuk bedrag, door 21 gedeeld (een paar jaar na dato dus er zal al een deel van op zijn) is een stuk minder interessant bedrag.
Nee, mijn oom was haar broer.

En wij, dus de 17 neven en nichten van overleden zussen vinden dat we net zoveel recht er op hebben als wanneer onze moeders wel waren blijven leven en zij het hadden geerft.

Dit is overigens de wet.

Als mijn moeder was blijven leven had zij een deel geerft en zou ze hebben kunnen besluiten dat ooit aan ons na te laten.

Waarom ik het geld graag wil; gewoon, omdat ik het goed kan gebruiken. Daar ben ik heel eerlijk in. Ik had liever mijn tante nog in leven maar dat is helaas niet zo.
quote:nessemeisje schreef op 28 mei 2010 @ 13:43:

[..]

Wat een impertinente vraag. Of TO wel of niet graag dat geld wil en om welke reden, dat doet er niet toe en daar gaat haar topic ook niet over.

Sinds wanneer is het schandalig om een erfenis die je rechtmatig toekomt ook graag te willen?
Hoe rijk was je tante? Die moet het leuk in het leven hebben gedaan wil jij er gedeeld door zoveel mensen iets aan overhouden.

Ik zou zelf de moeite niet nemen om het geld te krijgen. Laat dan die oom er maar van genieten als het op zo'n rare manier moet.

Ik sta er altijd weer van te kijken hoe happig mensen zijn bij erfenissen.
quote:nessemeisje schreef op 28 mei 2010 @ 13:43:

Je oom was haar man? Of haar broer?

omdat haar moeder er recht op heeft. En omdat zij overleden is, schuift het erfdeel door naar haar kinderen.

Waarom moet zij zich verantwoorden dat ze iets wil hebben wat haar gewoon toekomt?

Dat vraag je toch ook niet als iemand zich afvraagt waarom het salaris zo laat is deze maand of wanneer de belastingdienst uitbetaald?
quote:Omen schreef op 28 mei 2010 @ 13:49:

[...]

Wat een impertinente vraag. Of TO wel of niet graag dat geld wil en om welke reden, dat doet er niet toe en daar gaat haar topic ook niet over.

Sinds wanneer is het schandalig om een erfenis die je rechtmatig toekomt ook graag te willen?

Inderdaag zeg.

Ik zou er ook geen enorme heisa voor over hebben, maar als je recht hebt op geld laat je dat toch niet meteen gaan? Als je verkeerd wordt uitbetaald door de belastingdienst ga je daar toch ook achteraan?
quote:emmenn schreef op 28 mei 2010 @ 13:52:

Hoe rijk was je tante? Die moet het leuk in het leven hebben gedaan wil jij er gedeeld door zoveel mensen iets aan overhouden.

Ik zou zelf de moeite niet nemen om het geld te krijgen. Laat dan die oom er maar van genieten als het op zo'n rare manier moet.

Nou, als het mij zou overkomen, zou ik het echt wel willen hebben.

Een leuk geldbedrag kan ik goed gebruiken.

Wat is er nu raar aan om je wettelijk recht te willen halen? Ze heeft recht op een deel van de erfenis, maar omdat dat hebberig overkomt, moet ze de hebberige oom er maar mee vandoor laten gaan? Daar snap ik nu weer niets van.

TO: ik neem aan dat de notaris in deze vast wel advies kan geven hoe dit op te lossen.

En ik sta er altijd weer van te kijken hoe snel mensen hier met een belerend vingertje komen zwaaien.

Niemand weet toch wat er voor TO achter zit? Misschien heeft ze het geld heel hard nodig?
quote:Ann Liv schreef op 28 mei 2010 @ 13:54:

[...]

Inderdaag zeg.

Ik zou er ook geen enorme heisa voor over hebben, maar als je recht hebt op geld laat je dat toch niet meteen gaan? Als je verkeerd wordt uitbetaald door de belastingdienst ga je daar toch ook achteraan?Van een verkeerde uitbetaling van de belastingdienst enzovoorts komt meestal een stuk minder gezeik en ruzie over en weer. Ik vind geld persoonlijk gewoon niet belangrijk genoeg om hele familievetes over uit te gaan vechten, waar dit soort erfeniskwesties helaas wel vaak op uit blijken te draaien. Dat snap ik niet, het is maar geld.
Wat een rare reacties, zeg.

Waarom zou TO haar recht op dat geld niet mogen uitoefenen? Waarom is ze dan 'te happig'?

Het is haar geld. wat zij erft van haar moeder, die het zelf weer erft van haar zus.

Haar oom is het eigenlijk aan het stelen van TO en haar neven/nichten.

TO: wat zegt de notaris hier allemaal van?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat vreemd, al die reacties dat TO het er maar bij moet laten zitten. Het lijkt er nogal op dat wat die oom gedaan heeft, gewone ordinaire diefstal was.

Firefly, heb je zelf contact gehad met de notaris in het verhaal?
quote:Sunemom schreef op 28 mei 2010 @ 13:57:

[...]

Van een verkeerde uitbetaling van de belastingdienst enzovoorts komt meestal een stuk minder gezeik en ruzie over en weer. Ik vind geld persoonlijk gewoon niet belangrijk genoeg om hele familievetes over uit te gaan vechten, waar dit soort erfeniskwesties helaas wel vaak op uit blijken te draaien. Dat snap ik niet, het is maar geld.

Dat schrijf ik ook. Maar tussen er niet achteraan gaan en een familievete zit nog heel wat ruimte.

Daarbij zou ik me wat harder opstellen tegen ooms en tantes dan tegen broers en zussen. Ik heb met lang niet al mijn ooms en tantes een hechte band.
quote:propje schreef op 28 mei 2010 @ 13:56:

[...]

En ik sta er altijd weer van te kijken hoe snel mensen hier met een belerend vingertje komen zwaaien.

Niemand weet toch wat er voor TO achter zit? Misschien heeft ze het geld heel hard nodig?

Dat belerende vingertje...helemaal mee eens. En het maakt niet uit of ze het hard nodig heeft...ze heeft er gewoon recht op.

TO, ik denk dat je er zonder advocaat niet uitkomt als hij dus nergens op reageert. Kan je de notaris niet nog een keer benaderen hierover? Succes hoor!
quote:Sunemom schreef op 28 mei 2010 @ 13:57:

[...]

Van een verkeerde uitbetaling van de belastingdienst enzovoorts komt meestal een stuk minder gezeik Over de belastingdienst gesproken: als het om een aanzienlijk bedrag gaat, zal die ook nog wel komen aankloppen. Op die manier wordt het wel heel zuur he, voor TO: geen geld, wel een belastingaanslag.
Eens met miffy!
Je hoeft niet naar een advocaat, maar eerder een andere notaris, die heeft er veel meer verstand van.

Wat vinden je neven en nichten van dit hele verhaal?

Als je iets doet doe het met z'n allen.
Misschien reageer ik wat overdreven, maar ik heb een hele leuke familie verpest zien worden door een erfenis. Het ging om miljoenen guldens, maar door dat gezeik om geld is de hele familie naar de knoppen gegaan.

Erfenissen zijn leuk als het op een normale manier verdeeld wordt, maar sinds wanneer is geld leuker dan een familieruzie?
Nou, die oom van het geld blijkbaar zelf belangrijker dan zijn familie, dus dat kan TO niet verder verpesten door gewoon haar recht te halen.

HIJ is onterecht bezig, niet zij.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja, een van mijn neven heeft namens ons contact gehad met de notaris. Die geeft aan dat een X-bedrag is uitgekeerd. Dat bedrag mag hij als notaris niet doorgeven, hetgeen ons nogal bevreemde.

Mijn oom had, als degene die de erfenis verder moest afhandelen de plicht om elke erfgenaam middels een brief van het bedrag op de hoogte te stellen zodat iedereen weet dat hij/zij een evenredig deel had gekregen. Dit is echter nooit gebeurd. De afhandeling van de nalatenschap van mijn moeder duurde uiteindelijk ook maanden en dat ging in pais en vree, dus wij waren niet verbaasd dat een en ander lang duurde, al is onze oom niet ons meest favoriete familielid.

De notaris raadde ons aan onze oom per aangetekende brief te wijzen op zijn verplichtingen. Dit is ook gebeurd alleen is de aangetekende brief nooit geaccepteerd en proberen wij uit te vissen waar onze oom is en wat we nu verder moeten ondernemen.
Als TO recht heeft op dat geld, moet ze dat recht ook uitoefenen. Daar is niks inhaligs aan. Of ze het nu wel of niet kan gebruiken, of het om een tientje of tonnen gaat, het is voor haar.

Zo flauw altijd, om dan maar met de vinger te zwaaien... Het zou er dan opneer komen dat de gehaaiste familieleden maar over de rug van de rest de erfenis op kunnen strijken.
Oh vriend heeft zo´n tante. achter de rug van haar broers en zussen om spullen van hun moeder verkopen en het geld in haar eigen zak steken GRRR...ook een mooie kast die wij graag wilden hebben maar die we niet kregen omdat ´hij zo goed bij haar andere kast paste´ zagen we na 2 jaar op marktplaats verschijnen en verdwijnen. Echt bizar hoe sommige mensen kunnen zijn.

Ik zou de notaris nog even bellen, je hebt gewoon recht op het geld! (hoewel ik denk dat de centen verdwenen zijn en je het niet meer terug kan krijgen, zeker als hij geen vaste woonplaats verblijfadres heeft...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven