Hoeveel drank voor 70 man?

30-05-2010 20:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan eind juni trouwen en houden in de avond een klein feest voor familie en vrienden, dat zijn dan nog ruim 70 mensen. We willen bier, wijn rood en wit, rose en sap / frisdrank inkopen voor die avond. Maar hoeveel heb je nou nodig voor zoveel mensen? Ik vind het heel moeilijk om dat goed in te schatten. Iemand ervaring?
neem 4 glazen per persoon als uitganspunt ongeveer. zijn er ook kinderen bij? dan minder alcohol.
Sluit een deal met de drankhandel, dat je mag terugbrengen wat je over hebt. Sla dan ruim in en breng terug wat je over hebt....
Bij een goede slijterij kan je vaak de overgeleven drank (dicht) weer terugbrengen. Drank halen bij een slijter hoeft niet altijd duurder te zijn, ze hebben ook vaak eigen merk. Ook kan je sommige benaderen voor tafels en stoelen.

Maar hoeveelheden kan je misschien ook daar vragen.
Dat wat misschicken zegt wilde ik ook adviseren. Desnoods alleen daar vragen en zelf in kopen.
Wat voor een soort feest is het? Wat voor een soort types nodig je uit? (leeftijd/geslacht/achtergrond) Waar ga je de drank bestellen? Veel winkels/cateraars hebben de optie om niet opgedronken hele verpakkingen terug te nemen na je feest. Dan kan je ruim inkopen en zit je niet met enorme hoeveelheden die over blijven na het feest.

Hoe zal de avond er uitzien? Worden de gasten bij binnenkomst met een drankje (champagne of een (alcoholvrije) cocktail ontvangen? Worden ze van drank voorzien door middel van receptie plateau's? Is er een bar? Moet drank bij het eten meegeteld worden?
Het is lastig om te voorspellen als je niets weet over de samenstelling van het publiek. Zitten er veel bierdrinkers bij? Of is het met name wijn?

Probeer vooraf in te schatten hoeveel bierdrinkers er onder de gasten zijn. Bedenk dat bierdrinkers meestal aan hetzelfde drankje blijven, net zoals de wijndrinkers. Meestal ken je je vriendengroep wel zo goed dat je een beetje kunt inschatten wie wat gaat drinken. Hou er daarbij ook rekening mee dat er mensen de BOB zullen zijn en daardoor niet/nauwelijks zullen drinken.

Als je dat geschat hebt, koop dat iets ruimer in, zodat je genoeg hebt. Zorg bij fris ook vooral voor wat afwisseling, mensen willen na twee cola ook wel weer eens wat anders. Frisdrinkers drinken altijd minder dan alcoholdrinkers. Voor fris zou ik denk ik op max 4 drankjes pp zitten.

De tip over de deal met de drankenhandel is prima. Zo deden wij het ook altijd.
Het is in een boomgaard, achter de boerderij van mijn oma. Tafels en aankleding is geregeld. Het zijn voornamelijk volwassenen, veel ooms en tantes, vrienden en vriendinnen, weinig kinderen (hooguit vijf). Bier zal vooral onder de mannen veel gedronken worden. Wijn en rose voor de dames.

Het feest begint om 20:00 daarvoor eten wij met de daggasten. De hapjes voor de avond wordt geregeld door vriendinnen (wij staan een dag of twee van te voren zelf in de keuken)

Bedankt voor de tip van de slijterij, dat is een goed plan. Ik ga denk ik maar uit van idd 4 drankjes pp. Lijkt me redelijk. Als we er dan iets boven gaan zitten is er in ieder geval genoeg.
quote:Uggla schreef op 30 mei 2010 @ 21:00:

Wat voor een soort feest is het? Wat voor een soort types nodig je uit? (leeftijd/geslacht/achtergrond) Waar ga je de drank bestellen? Veel winkels/cateraars hebben de optie om niet opgedronken hele verpakkingen terug te nemen na je feest. Dan kan je ruim inkopen en zit je niet met enorme hoeveelheden die over blijven na het feest.

Hoe zal de avond er uitzien? Worden de gasten bij binnenkomst met een drankje (champagne of een (alcoholvrije) cocktail ontvangen? Worden ze van drank voorzien door middel van receptie plateau's? Is er een bar? Moet drank bij het eten meegeteld worden?Ik zou de OP nog een keer lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:ambrosia9 schreef op 30 mei 2010 @ 21:05:

Het is in een boomgaard, achter de boerderij van mijn oma. Tafels en aankleding is geregeld. Het zijn voornamelijk volwassenen, veel ooms en tantes, vrienden en vriendinnen, weinig kinderen (hooguit vijf). Bier zal vooral onder de mannen veel gedronken worden. Wijn en rose voor de dames.

Het feest begint om 20:00 daarvoor eten wij met de daggasten. De hapjes voor de avond wordt geregeld door vriendinnen (wij staan een dag of twee van te voren zelf in de keuken)

Bedankt voor de tip van de slijterij, dat is een goed plan. Ik ga denk ik maar uit van idd 4 drankjes pp. Lijkt me redelijk. Als we er dan iets boven gaan zitten is er in ieder geval genoeg.Klinkt geweldig!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 30 mei 2010 @ 21:07:

[...]

Klinkt geweldig!Dat is het ook , heel romantisch en gezellig in ieder geval.
Zo'n afspraak om overgebleven drank terug te mogen brengen is meestal ook wel bij een supermarkt mogelijk (even kortsluiten met de manager en op de dag van terugbrengen meestal het bonnetje ook even meenemen).
Is 4 drankjes niet een beetje weinig? Het is zomer, warm, mensen drinken wat meer. Ik zou zelf uitgaan van 6 drankjes.

Veel plezier!
Ik heb het weekend een deal gehad met de supermarkt. Kon alles meenemen wat ik wilde en terugbrengen als het over was. Kan me voorstellen dat meerdere supermarkten dat doen. Informeer daar eens naar.

Wil je bier op tap of uit flesjes? Sommige supermarkten verhuren ook tapjes.

Boomgaard klinkt echt super!
Ik ga morgen even rondbellen naar supermarkten en de slijterij. Even kijken wat zij adviseren en of we alles terug kunnen brengen wat nog dicht is.
Wij hadden 10 man minder en hadden 12 kratten bier, 12 flessen rood, 12 flessen wit, 12 flessen rosè, 12 flesjes rosèbier, van alles wat dedistileerd, 6 flessen cola, 7-up en sinas. Achteraf wel wat veel, maar liever teveel als te weinig. De drank die we over hebben we verdeeld en een gedeelte zelf gehouden...

Maar klinkt wel heeeel erg gaaf Ambrosia zo in een boomgaard.

Wij hadden een pagodetent in de tuin met kroonluchters en statafels met rok, was ook heel erg leuk.
Ja een boomgaard klinkt echt geweldig!
..
quote:xxxS schreef op 30 mei 2010 @ 20:56:

neem 4 glazen per persoon als uitganspunt ongeveer. zijn er ook kinderen bij? dan minder alcohol.

Maar 4 drankjes??? Veel te weinig!

Maar idd wat de rest als zegt gewoon afspreken dat je dichte flessen en volle kratten terug mag brengen.
quote:ambrosia9 schreef op 30 mei 2010 @ 21:16:

Ik ga morgen even rondbellen naar supermarkten en de slijterij. Even kijken wat zij adviseren en of we alles terug kunnen brengen wat nog dicht is.

Even een tip: niet rondbellen, zeker niet naar supermarkten. Bedenk bij welke supermarkten of slijterijen je je bestelling zou willen doen, en daar een ochtendje voor uit trekken. Wanneer je voor ze staat en 'live' contact met ze hebt zijn dat soort dingen veel makkelijker te regelen. Wanneer je belt krijg je zo'n grietje achter de balie waar je door wordt afgewimpeld. Dus langsgaan en vragen naar de manager.

Ik spreek uit ervaring, ik was zelf zo'n 'grietje'.
Ik zou ook ruim aanhouden. Niks zo genant als nee verkopen. Dan voel je je de hele avond zenuwachtig, is er wel genoeg? Ruim inkopen, wat over is kan terug.
Thnx voor alle berekeningen en voorbeelden!

@Zuigstengel, die pagodetent van jullie klinkt ook erg leuk!

Wij gaan voor de lichtjes in de bomen en de kaarsjes langs het pad, wordt volgens mij heel mooi.
quote:Puntje schreef op 30 mei 2010 @ 21:26:

[...]

Even een tip: niet rondbellen, zeker niet naar supermarkten. Bedenk bij welke supermarkten of slijterijen je je bestelling zou willen doen, en daar een ochtendje voor uit trekken. Wanneer je voor ze staat en 'live' contact met ze hebt zijn dat soort dingen veel makkelijker te regelen. Wanneer je belt krijg je zo'n grietje achter de balie waar je door wordt afgewimpeld. Dus langsgaan en vragen naar de manager.

Ik spreek uit ervaring, ik was zelf zo'n 'grietje'. Goeie tip, thnx, was lang geleden ok zo'n grietje, maar had dat eigenlijk verdrongen.. haha
O dat klinkt echt geweldig. Ben jaloers!
Ik heb ooit een trouwfeest gehad waar de drank op een gegeven moment ook op was (mooie zonnige dag geweest dus iedereen dronk extra veel), zo genant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven