wanneer echo?

31-05-2010 17:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik mijn eerste echo gehad met ruim 8 1/2 week. We hebben een prachtig kloppend hartje gezien en omdat ik een paar dagen langer zwanger bleek te zijn dan uit de berekening van mijn cyclus kwam, krijg ik met ruim 10 1/2 week nog een echo om de uitgerekende datum echt goed te hebben. Mijn verloskundigenpraktijk doet standaard een eerste echo met 8 a 9 weken en als de zwangerschapsduur dan klopt met je cyclus is dat ook meteen je laatste echo (20 weken echo niet meegerekend). Ik vind dat alleen zo enorm vroeg. Ik ben al heel blij met mijn extra echo met ruim 10 1/2 week, maar dan ben ik de kritieke eerste 3 maanden toch ook nog niet door? Daarom ben ik heel benieuwd wanneer jullie je echo('s) hadden, dit om een beetje te weten te komen wat normaal is. Misschien denk ik wel ten onrechte dat ruim 10 1/2 week heel vroeg is.... Bedankt voor jullie reacties alvast.
quote:Solomio schreef op 31 mei 2010 @ 18:15:

[...]

Daar kom je dan ofwel achter omdat je op een gegeven moment bloedverlies krijgt, ofwel omdat bij de controles bij de vk geen hartje gehoord wordt.

Wat jij schrijft over je vriendin zou als ze wel een vroege echo had gehad misschien wel heel anders zijn gegaan, omdat dan op zo'n vroege echo bijvoorbeeld al gezien was dat er een groeiachterstand was, of dat de hartactie te traag was.

Dat zou idd kunnen. Een groeiachterstand was niet het geval, want aan de grootte van het vruchtje konden ze zien dat het 9 1/2 was. 3 dagen later kreeg ze de echo.

Maar het is 'fijner' om met 10 weken een echo te hebben en de mededeling te krijgen dat het vruchtje niet meer leeft, dan dat je een hele vroege echo krijgt en het hartje ziet kloppen en het dan alsnog verliest.

In de regel heb je gelijk; als het hartje eenmaal klopt is de kans op een miskraam erg klein ongeacht de 3 maandentermijn.
quote:zusje78 schreef op 31 mei 2010 @ 18:43:

Als je bij de gyn loopt krijg je dan elke afspraak een echo eigenlijk? Dat dacht ik, maar weet het eigenlijk niet zeker. Kan me er wel iets bij voorstellen, aangezien je niet voor niks bij de gyn loopt.Ligt aan je gyn en aan de situatie. Bij mij was het standaard bij ieder bezoek.
MILF in the making ;-)
quote:Troeta schreef op 31 mei 2010 @ 18:31:

Maar toen bleef ik dus al die weken na de vroege echo ontzettend onzeker en ik had ook geen leuke echofoto, alleen een rondje op de foto.
MILF in the making ;-)
Tja, het levende bewijs dat een vroege echo ook niet fantastisch is zit in mijn buik....

Bij mijn 1e echo was niet heel veel te zien, en bij de volgende echo die anderhalve week later was nog steeds niet. De echodame vertelde me dat het niet goed was, en dat het op korte termijn wel af zou komen. Erg verdrietig heb ik de teleurstelling verwerkt om vervolgens na 2 wkn bij de Gyn erachter te komen dat er niks aan de hand was en er gewoon een mooi groeiend kindje in mijn buik zat...

Weet je wat het is, als je zwanger bent wil je eigenlijk gewoon iedere dag de bevestiging dat het goed zit... Maar zelfs die echo`s die je extra zou krijgen zeggen helemaal niets. Je moet er gewoon van uitgaan dat je zwangerschap goed zit. Negativiteit en stress is helemaal niet goed dus probeer dat los te laten.

Oh en wat betreft die angelsound... ik denk dat dat 1 van de slechtste producten is die je als VK of Gyn maar kan hebben.... Wanneer een aanstaande moeder het hartje niet meer hoort dan zitten ze gelijk in het ziekenhuis terwijl er vaak niks aan de hand is maar het kindje gewoon in een iets onduidelijkere houding ligt en daarom het hartje niet gehoord wordt...

Gezond leven/goed slapen/ lekker genieten... dan komt het vanzelf goed.. en zekerheid heb je pas op het moment dat je bent bevallen....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dames, allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties, zeker van degenen die mij met de neus op de feiten hebben gedrukt dat veel echo's niet iets is om blij mee te zijn, omdat dan niet alles zo ongecompliceerd verloopt.

De laatste reactie van biol slaat de spijker ook wel heel erg op z'n kop wat mijn gevoelens betreft: ik ben gewoon onzeker en wil graag bevestiging! Ik ga er vanuit dat mijn echo van volgende week bij 10 weken en 5 dagen me voldoende duidelijkheid geeft!!
ik krijg standaard elke 4weken tot nu toe een echo en vrij uitgebreid ook. Hartjes luisteren, afmetingen nakijken. En de SEO duurde ruim een uur. Vind t fijn om telkens te kijken hoe t met me kindjes gaat, maar t is steeds weer. Wij merken niet heel erg de groei mee zeg maar. Want in 3weken verschilt t natuurlijk niet zoals bij een veel langere tussentijd. Maar je heb gelijk dat je t vroeg, ik had de vraag namelijk andersom. Hoevaak krijg je een echo als je een 1ling verwacht, inmiddels weet ik dat dus.

En mocht je een pretecho willen maken, kies dan voor een 3of zelfs 4d, heb dat zelf niet gedaan, maar t ziet er wel heel 'echt' uit
Ik had mijn eerste echo met 5 weken op Bonaire ivm bloedverlies. (was daar voor mijn werk) Dat bleek dus een innestelingsbloeding te zijn. Ik had al een afspraak staan bij mijn eigen verloskundige voor als ik 7 weken was. Toen was ik dus 6 weken en 5 dagen. Toen moest ik terugkomen met 9 weken. Nu moet ik morgenavond alweer. Alleen met de laatste echo dacht ik zelf 9,3 of 4 weken te zijn maar volgens de meting 9,0 weken. Dus een kleine achterstand. Hierdoor werd ik erg ongerust ondanks dat we het hartje hebben gehoord en die kleine hebben zien bewegen. Ben ook heel erg benieuwd hoe ver ik morgen ben. 11 of 11,4 weken..

Dus veel echo's is inderdaad niet altijd leuk, je kunt er ook ongerust van worden..
Eerste twee zwangerschappen bloedverlies gehad, beide zwangerschappen bleken intact.

Derde zwangerschap niks aan de hand, prachtige echo met bijna 9 weken, maar wel verzocht om nog een extra echo bij 13 weken omdat mijn gevoel niet goed was. Terwijl er juist die keer geen reden was om dat te denken. De eerstvolgende keer dat er anders een afspraak was bij de VK was pas weer met 16 weken. En ja, het hartje was gestopt met kloppen, bleek op de echo bij 13 weken. En nog steeds lichamelijk niks aan de hand. De volgende keer ben ik dan ook niet eerder 'gerust' dan na een echo bij 13 weken die goed is.
Ik heb er ook een aantal gehad, met 6 weken, met 8 weken, 10 weken, 15 weken, 20 weken en de pretecho. De meerdere echo's ivm buitenbaarmoederlijke zw.schap en kort daarop een miskraam.

Met de miskraam verloor ik bloed met 6 en halve week en kreeg toen een echo. Er was toen nog een kloppend hartje te zien, terwijl ik dus wel bloed verloor. Het schijnt dat de kans erg klein is dat het dan toch mis gaat, maar helaas.

Wat mij in deze zwangerschap werd verteld bij de echo van 8 weken was dat als alles er zo goed uit als bij de echo van 8 weken, de kans dat het "nu nog mis" gaat sterk is afgenomen.

Vandaar dat het vaak genoeg is rond de 8 a 9 weken, en dan pas de 20 weken echo.

Als je vk de echo niet uit wilt stellen kun je uiteraard zelf ook een echo laten maken bij een bureau (waar ze ook pret echo's maken). Deze moet je alleen wel zelf betalen.

Groetjes!
Over de angelsound: die heeft mij heel veel zekerheid gegeven. Elke dag eventjes op mijn buik en zodra ik het hartje hoorde weer weg. Bij 12 weken kon de verloskundige het hartje niet vinden en ik zelf wel.
Ik ga donderdag voor het eerst naar de verloskundige, ik ben dan 16 weken zwanger. Daarvoor ging ik naar de gyn (zwangerschap is tot stand gekomen via ICSI). Ik heb met 6 wk 5dg een echo gehad, nog eentje met een week of 9 en eentje met 12 weken. Op die van 12 weken zie je echt alles al en die was ook erg uitgebreid. Het bewoog een beetje, leuk om te zien. Bij de echo van 9 weken begonnen de armpjes en beentjes net te groeien.

Ik hoop dat de verloskundige me donderdag het hartje zal laten horen, dat hebben we nog niet gehoord en lijkt me wel heel bijzonder. Als ik hoor dat dat klopt hoef ik verder ook geen extra geruststelling meer denk ik. De angelsound lijkt me toch wel eng, ik zou denk ik niet kunnen stoppen met 1 keer per dag luisteren en continu met dat ding zitten.
Ik heb dus geen echo gehad bij 6 weken, maar bijna 5 weken later en dat heeft me gewoon erg dwars gezeten dat ik al die tijd op een roze wolkje leefde voor niks.

Bij de tweede zwangerschap had ik het met 7 weken en daar is gelukkig alles tot nu goed mee.

En darkroseprincess, je kan wel leuk zo'n smiley neerzetten, maar een vorm van een baby op de echo helpt om het allemaal wat echter te maken na maanden onzekerheid. Ik ben verder helemaal niet van de 3D echo's enz. Ik heb het puur over de onzekerheid wat me zo bezighield. (wat ik trouwens totaal niet had verwacht van mezelf)

Maar buiten dat, mijn 20-weken echo was ook geen goed beeld zoals ik bij andere vrouwen op de foto's zie, dus een duidelijke foto heb ik nog steeds niet, dus zo gek zou het niet eens zijn als ik toch een leuk fotootje zou willen hebben.
quote:Troeta schreef op 01 juni 2010 @ 00:26:

Ik heb dus geen echo gehad bij 6 weken, maar bijna 5 weken later en dat heeft me gewoon erg dwars gezeten dat ik al die tijd op een roze wolkje leefde voor niks.

Bij de tweede zwangerschap had ik het met 7 weken en daar is gelukkig alles tot nu goed mee.

Je zegt zelf dat je daar óók niet blij mee was, die vroege echo...En bij de eerste miskraam had het bij een vroege echo nog goed kunnen zijn en later mis kunnen gaan, dus het is niet gezegd dat je er dan eerder achter was gekomen...

En darkroseprincess, je kan wel leuk zo'n smiley neerzetten, maar een vorm van een baby op de echo helpt om het allemaal wat echter te maken na maanden onzekerheid. Ik ben verder helemaal niet van de 3D echo's enz. Ik heb het puur over de onzekerheid wat me zo bezighield. (wat ik trouwens totaal niet had verwacht van mezelf)

Die foto zal mij echt worst zijn als de vk me vertelt dat alles goed is. Of had je het liever andersom? Nee toch? En heel eerlijk: onzekerheid hoort er nu eenmaal bij...

Maar buiten dat, mijn 20-weken echo was ook geen goed beeld zoals ik bij andere vrouwen op de foto's zie, dus een duidelijke foto heb ik nog steeds niet, dus zo gek zou het niet eens zijn als ik toch een leuk fotootje zou willen hebben.Het gaat toch niet om de foto??? Als je kindje goed groeit en gezond is, wat voegt die foto dan toe?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:Troeta schreef op 01 juni 2010 @ 00:26:

Maar buiten dat, mijn 20-weken echo was ook geen goed beeld zoals ik bij andere vrouwen op de foto's zie, dus een duidelijke foto heb ik nog steeds niet, dus zo gek zou het niet eens zijn als ik toch een leuk fotootje zou willen hebben.Onzekerheid hoort bij een zwangerschap. Heb je een goede echo bij 6 weken, kan het bij 7 weken alsnog misgaan. Heb je een goede echo bij 10 weken, kan het met 11 weken alsnog misgaan. Heb je een goede echo bij 20 weken, kan het bij 21 weken alsnog misgaan. Enz.enz.enz. Dat vind ik een groot negatief bijverschijnsel van al die echo's: het geeft een schijnzekerheid.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Goh, ik geloof dat ik de enige ben (met zoon van ruim 10 jaar) die nooit een echo heeft gehad.

Werd toen alleen gedaan als er onduidelijkheid was over het aantal weken, of als er aanwijsbaar iets mis zou kunnen zijn.

(ben dan ook al 'oud' 36 jaar.... )
Een 20wk echo is geen pret-echo, dus ik vind het wel logisch dat ze daar niet gaan proberen een zo mooi mogelijke printje te maken.

Dus als dat voor jou zo belangrijk is zou ik gewoon een pretecho laten maken.
quote:adventure schreef op 01 juni 2010 @ 08:34:

Goh, ik geloof dat ik de enige ben (met zoon van ruim 10 jaar) die nooit een echo heeft gehad.

Werd toen alleen gedaan als er onduidelijkheid was over het aantal weken, of als er aanwijsbaar iets mis zou kunnen zijn.

(ben dan ook al 'oud' 36 jaar.... )Mijn zoons zijn 9 en 11, maar ik heb wel een hele zwik echo's gehad, maar idd was dat toen nog niet standaard. Termijnecho werd alleen gedaan in geval van zeer onregelmatige cyclus of als iemand de eerste dag van de laatste menstruatie (ELM) niet meer wist. In de loop van de tijd wisten steeds meer vrouwen ineens hun ELM niet meer.
Klopt inderdaad. Ik was zo'n muts die geen leugentje voor eigen bestwil aandurfde....
Goh, vonden jullie het niet leuk om een echofoto te hebben? En doe nou niet alsof het me daar alleen maar om gaat, beetje overdreven!quote:zusje78 schreef op 01 juni 2010 @ 08:04:

[...]

Je zegt zelf dat je daar óók niet blij mee was, die vroege echo...En bij de eerste miskraam had het bij een vroege echo nog goed kunnen zijn en later mis kunnen gaan, dus het is niet gezegd dat je er dan eerder achter was gekomen...?

En daarom zei ik juist dat ik voor 2 echo's ben in de vroege zwangerschap, één voor de termijn en één rond de 12 weken wanneer het tijd is om het aan iedereen te vertellen om te kijken of alles goed is met het kindje.

Die hype van 3 en 4d echo's kan me gestolen worden, ik zou liever wat meer zekerheid hebben in het begin van de zwangerschap.

En natuurlijk hoort onzekerheid erbij, maar ik vermoed dat dat er nog genoeg bij zit, de hele zwangerschap en het hele verdere leven van je kindje:)

En wat adventure zegt, daar zit ook wat in, vroeger was het misschien wat gemakkelijker voor iedereen, maar ze kunnen nu zoveel zien met echo's, ik zou liever zien dat ze die technieken meer gebruiken om echte problemen te zien ipv te verkopen van 3 en 4 d echo's.
quote:Mamasaar schreef op 31 mei 2010 @ 19:06:

Leuk trouwens! Eerste 2 kindjes? Mijn 2 jongste meiden zijn overmorgen alweer 12 weken en het wordt steeds makkelijker

Eerste 2 ja...hier komen er twee heren aan (om precies te zijn kunnen ze elk moment komen, ben nu ruim 37 wk)

Ik ben trouwens zwanger van een 2 ei-ige tweeling in een zwangerschap die eigenlijk heel voorspoeding verloopt, dus daarom hoef ik denk ik niet zo vaak te komen. Met 1 ei-ig toch veel meer kans op allerlei complicaties dan met 2.
Troeta die (tijdelijke) zekerheid kun je krijgen, je belt een echo-buro en ze maken zo een echo voor je, moet je wel zelf betalen. Dus ik snap niet waar jij zo moeillijk over doet.
quote:suuz83 schreef op 01 juni 2010 @ 10:00:

[...]

Eerste 2 ja...hier komen er twee heren aan (om precies te zijn kunnen ze elk moment komen, ben nu ruim 37 wk)

Ik ben trouwens zwanger van een 2 ei-ige tweeling in een zwangerschap die eigenlijk heel voorspoeding verloopt, dus daarom hoef ik denk ik niet zo vaak te komen. Met 1 ei-ig toch veel meer kans op allerlei complicaties dan met 2.Ik ga even mierenneuken: Met een echo is nooit met 100% zekerheid vast te stellen of een tweeling 2-eiig is, tenzij het een jongen en een meisje zijn. Als een eitje zich heel vroeg splitst kan het er echo-technisch uitzien als twee-eiig.
quote:germanwings schreef op 01 juni 2010 @ 10:01:

Troeta die (tijdelijke) zekerheid kun je krijgen, je belt een echo-buro en ze maken zo een echo voor je, moet je wel zelf betalen. Dus ik snap niet waar jij zo moeillijk over doet.

Eens... er zijn zelfs bureaus waar je tegenwoordig een soort strippenkaart kunt kopen vooir 8 keer een korte echo. Ideaal voor iemand als jij.

En nee de foto's kunnen mij werkelijk weinig schelen, ik heb inmiddels aardig wat echo's gehad en 1 van mijn heertjes is altijd zo druk bezig dat ik nu met 37 weken nog steeds géén fatsoenlijke echo heb van hem. Meeste keren maakte de gyn niet eens een printje en ik heb er ook nooit om gevraagd, je komt daar immers niet voor de foto maar omdat je wil weten of het goed gaat met de kleintjes.

Troeta, ik kan begrijpen dat jij je heel erg onzeker voelt door wat er is gebeurt en dat jij het gevoel hebt dat echo's jou helpen om minder onzeker te zijn maar dat betekent niet dat dit voor iedereen dé oplossing is. Onzekerheid hoort erbij, zoals Sol zegt is een echo idd. een stukje schijn-zekerheid en ik blijf er ook bij dat echo's er niet zijn om de onzekerheid van de moeder weg te nemen maar om de medische toestand van de kleine te bekijken.
quote:suuz83 schreef op 01 juni 2010 @ 10:10:

[...]

Troeta, ik kan begrijpen dat jij je heel erg onzeker voelt door wat er is gebeurt en dat jij het gevoel hebt dat echo's jou helpen om minder onzeker te zijn maar dat betekent niet dat dit voor iedereen dé oplossing is. Onzekerheid hoort erbij, zoals Sol zegt is een echo idd. een stukje schijn-zekerheid en ik blijf er ook bij dat echo's er niet zijn om de onzekerheid van de moeder weg te nemen maar om de medische toestand van de kleine te bekijken.Ik heb ook echo's gehad om mijn eigen onzekerheid weg te nemen, dat is op zich een heel prima reden voor een echo, maar niet om standaard twee echo's vroeg in de zwangerschap te gaan doen. En ik kreeg die echo's omdat ik een dramatisch verlopen zwangerschap achter de rug had, dus ook niet omdat ik 'gewoon' onzeker was.
quote:Solomio schreef op 01 juni 2010 @ 10:08:

[...]

Ik ga even mierenneuken: Met een echo is nooit met 100% zekerheid vast te stellen of een tweeling 2-eiig is, tenzij het een jongen en een meisje zijn. Als een eitje zich heel vroeg splitst kan het er echo-technisch uitzien als twee-eiig.

Weet ik, kun je feitelijk alleen achterkomen met een DNA-test als ze straks geboren zijn. Maar de risico's en complicaties waar ik op doel zijn vooral groter wanneer er bv 1 buitenvlies is, 1 placenta etc. Ik heb twee aparte vruchtzakken incl buitenvlies en 2 placenta's waardoor die risico's minder zijn. En om deze reden wordt er door de gyn (en dus ook door mij) vanuit gegaan dat het een 2-ei-ige zwangerschap is.

Maar bedankt voor de info, ik zal eerlijk bekennen dat ik bijna het meest nieuwsgierig ben naar in hoeverre ze bij geboorte juist wél of niét op elkaar lijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven