kruidentopic

01-06-2010 18:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
heeey dames ik wil een kruidenvoorraadje aan gaan leggen. had tot voorheen niet zo veel.

iemand aanraders (merk/smaak)? het liefst uit de supermarkt in een toko ofzo kom ik nooit.
rozemarijn voor over je gebakken aardappeltjes

de pepermix van fairtrade,ook écht écht onmisbaar (met knoflook en citroen):

Ik heb meestal kruiden van Silvo, maar dat heeft er met name mee te maken dat ze goed in mijn kruidenrekje passen.

Standaard in huis:

Witte/zwarte peper

Paprikapoeder

Nootmuskaat

Kaneel

Koriander

Kruidnagels

Laurierblaadjes

en viskruiden.
Knoflook (voor als ik te lui ben om te persen)

en verder kerrie en in de winter koekkruiden.
Basilicum (lekker als zoutvervanger)

Kerrie

Speculaaskruiden

Karwijzaad

Chili

Tijm

Gember
badia vd toko

soort kruidenzout....echt heerlijk over alles!
kerrie , paprika , koriander, kaneel

ik heb gewoon een hele lade naast het fornuis vol met van alles,

Geen voorkeur voor een merk, ook gekregen uit Marokko of meegebracht uit een ander land van een of andere markt.

Soms weet ik niet precies meer waarvoor, maar een mens moet toch durven combineren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:biebelie schreef op 01 juni 2010 @ 18:48:

rozemarijn voor over je gebakken aardappeltjes

[afbeelding]

nou, mixen zijn helemaal niet onmisbaar.

Als je gewoon goede kruiden in huis hebt kun je zelf mixen.

enige echt onmisbare kruiden zijn zout en peper,m daar kun je alles mee opfluffen.

Verder gebruik ik vaak oregano, tijm, rozemarijn en basilicum, knoflook (wat natuurlijk geen kruid is, maar a la). En bieslook.

De rest wat minder.

Zoals je ziet ben ik wel een beetje gericht op de mediterrane keuken.

Ik gebruik trouwens geen merken, want koop wel bulkverpakkingen bij de toko en haal vee luit eigen tuin.
Ik heb al mijn kruiden in de tuin staan en droog ze voor de winter.

-dragon

-honingkruid

-kamille

-salie

-tijm

-bieslook

-basillicum

-laurier(boompje)

-oregano

-selderij

-rozemarijn

-peterselie
quote:biebelie schreef op 01 juni 2010 @ 18:48:

[afbeelding]

Die raadde ik net ook al aan aan Cevree in een ander topic

Verder Djinten, Kurkuma, Djahé en Ketoembar om samen met sojasaus, knoflook, ui en sambal nasi mee te maken.
quote:Mevrouw75 schreef op 01 juni 2010 @ 19:04:

[...]

nou, mixen zijn helemaal niet onmisbaar.

Als je gewoon goede kruiden in huis hebt kun je zelf mixen.

Lieve Mevrouw75. Ik ben ook erg tegen voorgemixte kruiden, maar deze is toch écht onmisbaar. Dit is alleen sinaasappel, citroen, knoflook, zeezout & peper. Niks meer en niks minder!
Maar trouwens... waarom zou je een voorraad kruiden aan gaan liggen als je het nooit gebruikt?

Kun je niet beter éérst nieuwe recepten zoeken en dán pas de kruiden kopen die je nodig hebt daarvoor. Zo bouw je vanzelf een voorraad kruiden op, en ook nog eens een voorraad van kruiden die je wél gebruikt.
quote:AgentL schreef op 01 juni 2010 @ 19:24:

[...]

Lieve Mevrouw75. Ik ben ook erg tegen voorgemixte kruiden, maar deze is toch écht onmisbaar. Dit is alleen sinaasappel, citroen, knoflook, zeezout & peper. Niks meer en niks minder!

aah je bent me voor

precies...dit is geen "meuk uit een zakje" maar goede pure grondstoffen in een perfecte combinatie!
quote:AgentL schreef op 01 juni 2010 @ 19:26:

Maar trouwens... waarom zou je een voorraad kruiden aan gaan liggen als je het nooit gebruikt?

Kun je niet beter éérst nieuwe recepten zoeken en dán pas de kruiden kopen die je nodig hebt daarvoor. Zo bouw je vanzelf een voorraad kruiden op, en ook nog eens een voorraad van kruiden die je wél gebruikt.

hmm ook slim haha

maar ik bedoel meer de basiskruiden die ik sowieso ga kopen zoals: zout, peper, kerriepoeder, rozemarijn etc. ! die komen toch wel op in een jaar tijd

wat is jullie favoriete merk trouwens?
Eigen merk Albert Heijn ben ik dol op.

Eur 1,39 per stuk.

maar van de Aldi heb ik de grote potten peper en nootmuskaat

(nootmuskaat vind ik vaak te donker en bitter maar deze is lichter van kleur en smaakt bijna als verst geraspt)

grotere bussen voor weinig geld.

en ook vaak de verse kruiden bij de Aldi,potjes basilicum en bieslook
Ik weet niet of ik wel representatief ben, want ik heb heel veel kruiden. Ik hou namelijk van koken en ik vind het leuk om gerechten te maken uit alle windstreken.

Zwarte peper (korrels en gemalen)

Zeezout (grof en gemalen)

Cayenne

Chili

Kardemom

Kurkuma

Komijn

Kruidnagel

Kaneel

Kentjoer

Kerrie

Rozemarijn

Oregano

Paprika

Nootmuskaat

Laurierblaadjes

Five Spices (Chinees)

En het meeste heb ik van het huismerk van de AH... was in de bonus.. 1+1 gratis . De kruiden zijn tot 2014 houdbaar.. dus ik kan er nog even mee. Het voordeel is dat ik nooit pakjes of mixen hoef te kopen want ik heb alles al in huis. Soms kijk ik uit nieuwsgierigheid naar de ingredienten uit een pakje en daaruit blijkt dat ik alles ook in huis heb

Verder heb ik verse basilicum en bieslook.. komt altijd van pas.

Van welke keuken hou je het meest? Want dan kan ik je nog wat gerichte tips geven.
quote:biebelie schreef op 01 juni 2010 @ 19:30:

[...]

aah je bent me voor

precies...dit is geen "meuk uit een zakje" maar goede pure grondstoffen in een perfecte combinatie!oh, maar het gaat me ook niet om meuk in een zakje, maar als het toch gewoon losse kruiden, maar dan gemixt is, kan je het toch ook zelf mixen? Dus zo onmisbaar is het niet. Handig misschien wel, omdat je het zelf niet hoeft te mixen.
quote:Semafoor schreef op 01 juni 2010 @ 20:31:

Ik weet niet of ik wel representatief ben, want ik heb heel veel kruiden. Ik hou namelijk van koken en ik vind het leuk om gerechten te maken uit alle windstreken.

Zwarte peper (korrels en gemalen)

Zeezout (grof en gemalen)

Cayenne

Chili

Kardemom

Kurkuma

Komijn

Kruidnagel

Kaneel

Kentjoer

Kerrie

Rozemarijn

Oregano

Paprika

Nootmuskaat

Laurierblaadjes

Five Spices (Chinees)

En het meeste heb ik van het huismerk van de AH... was in de bonus.. 1+1 gratis . De kruiden zijn tot 2014 houdbaar.. dus ik kan er nog even mee. Het voordeel is dat ik nooit pakjes of mixen hoef te kopen want ik heb alles al in huis. Soms kijk ik uit nieuwsgierigheid naar de ingredienten uit een pakje en daaruit blijkt dat ik alles ook in huis heb

Verder heb ik verse basilicum en bieslook.. komt altijd van pas.

Van welke keuken hou je het meest? Want dan kan ik je nog wat gerichte tips geven.uhm ik hou van de chineze en italiaanse keuken. en gekruide aardappelstukjes vidn ik lekker. en chili con carne.
quote:cevree schreef op 01 juni 2010 @ 20:38:

[...]

uhm ik hou van de chineze en italiaanse keuken. en gekruide aardappelstukjes vidn ik lekker. en chili con carne.

Als je Chinees kookt dan is het heel handig om sojasaus (zoute) en oestersaus te hebben (te koop in de supermarkt). Oestersaus maakt bijna alles lekker . Garnalen, kip en groente.

Gekruide aardappeltjes zijn lekker met grof zeezout, zwarte perper en cayenne. Of met rozemarijn en olijfolie voor een mediterraans tintje.

Voor de Italiaanse keuken zou ik zeggen verse kruiden! Met basilicum kun je elk gerecht opleuken en als je altijd een blik gepelde tomaten in huis hebt kan je een heerlijke pasta saus maken.

Ik heb hier een recept gevonden van chili con carne wat zonder zakjes gemaakt wordt.

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=511 ... +con+carne

De yoghurt en munt kan je gerust weg laten en ik zou zelf naar smaak nog cayenne en paprikapoeder toevoegen.

In de supermarkt zijn van die kleine potjes te koop van het merk Go-tan met geraspte knoflook en dergelijke. Is ook erg handig want dan hoef je niet telkens knoflook te schillen of persen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven