Werk & Studie alle pijlers

Eindpresentatie SPH, hoe voor te bereiden?

31-05-2010 12:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met mijn studie SPH.

Ik ben momenteel nog bezig met de minor GGZ,

en heb eind juni - begin juli mijn eindpresentatie.

Deze moet 45 minuten duren en erna is er tijd voor evalueren.

Het moet EN creatief EN origineel EN interactief zijn.

Ik vind het erg lastig en weet niet goed hoe te beginnen,

ik maak mij er dan ook erg zenuwachtig over.

Wie heeft zijn eindpresentatie SPH al gedaan,

hoe heb je deze voorbereid

en hoe heb je dit uitgevoerd?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Wat is je onderwerp?
Het is mijn eindpresentatie,

dus het gaat over mijzelf en mijn eigen ontwikkeling

in de afgelopen 4 jaren.

Ondanks dat ik het zelf doorlopen heb,

vind ik het moeilijk een start te maken,

en alles op een originele, interactieve en creatieve manier op te stellen....
heb je geen begeleider op school met wie je dit kunt voorbereiden?
Bij SPH draait toch alles 4 jaar lang om zelfinzicht, je eigen leerproces en ontwikkeling en reflectie? Zo'n eind presentatie moet dan niet zo moeilijk zijn, maar kan me voorstellen dat je tegen dat hele originele/creatieve stukje op ziet.

Je kunt een metafoor bedenken voor je ontwikkeling en aan de hand daarvan vertellen. 45 minuten is trouwens wel lang, moet je 45 minuten over jezelf praten?
@ star, ik heb mijn studieloopbaanbegeleider waar ik alles mee kan doornemen, maar dan pas als ik het geheel voorbereid heb zeg maar... ze gaan me hier echt niet bij helpen helaas...

@ runner; ja klopt, alles gaat om mijn eigen leerproces etc.

45 minuten vind ik ook erg lang hoor...

en metaforen zat ik ook al aan te denken,

maar erg moeilijk allemaal om op een juiste manier die bij mij past te verwoorden...

in principe moet de EP niet zo moeilijk zijn nee,

alleen vind ik het wel lastig om vorm te geven...
Jeetje. 45 minuten over jezelf praten...

Misschien kun je 'kopjes' bedenken, verschillende onderwerpen die je stuk voor stuk afgaat. Wellicht kun je een boom gebruiken als metafoor, die begint als een sprietje en groeit uit tot een boom. De verschillende takken kun je gebruiken als de verschillende onderwerpen waar je het over gaat hebben (geen idee wat die moeten zijn, maar dat weet je zelf het beste denk ik)

Ik denk dat afwisseling ook belangrijk is tijdens zo'n lange presentatie. Niet alleen maar geklets.

Ja, toch lastig idd...wat doen je studie genoten?
Misschien wat ideeën:

- Een gedicht. (iets wat je proces kort weer geeft, of iets beschrijft wat je hebt geleerd.) Een gedicht kan vaak als opening of afsluiting.

- Een discussie. Iets waar je in je opleiding tegenaan bent gelopen, moeilijk was. Hoe heb je het oplost? was dat goed? Hoe denken anderen hierover?

- Een wat serieuzer inhoudelijk stuk. Persoonlijke ervaringen koppelen aan theoretische inzichten die je de afgelopen 4 jaar hebt opgedaan.

- Als je stages hebt gelopen kun je daar iets over vertellen. Misschien dat een stagebegeleider ooit een beoordeling over je heeft geschreven waar je iets mee kan doen als een gedicht je niet aanspreekt.

interactief kan hem ook in kleine dingen zitten.

Wat ik me trouwens afvroeg, hoef je bij SPH niet een onderzoek/scriptie als eind opdracht te doen?
@ runner, er zijn 2 studiegenoten die al klaar zijn,

maar die geven niets prijs over hun presentatie....

verder heb ik dus geen idee...

@ helse heidi, ik heb ook een afstudeeronderzoek moeten doen, mijn bachelorrapport. deze heb ik afgerond en daar heb ik de punten voor behaald. naast dit bachelorrapport moest ik een minor volgen waar ik nog mee bezig ben met het afronden ervan.

EN ik moet een eindpresentatie over mijzelf geven

bedankt voor de voorbeelden alvast!

ik zal nog eens gaan brainstormen,

maar meer tips zijn altijd welkom
Begin bij moment één met een plaatje van een rups, plus je min en pluspunten op dat moment, je leermomenten etc., moment twee: een pop (rups=>vlinder, zo'n pop), met weer je min en pluspunten op dat moment, je leermomenten, een anekdote, etc. en dan moment drie: de vlinder, het punt waar je nu staat, je gaat uitvliegen ed.

Misschien kun je daar iets mee
quote: Ik ben bijna klaar met mijn studie SPH.

Ik ben momenteel nog bezig met de minor GGZ,

en heb eind juni - begin juli mijn eindpresentatie.

Deze moet 45 minuten duren en erna is er tijd voor evalueren.

Het moet EN creatief EN origineel EN interactief zijn.Ik vind het erg lastig en weet niet goed hoe te beginnen,

ik maak mij er dan ook erg zenuwachtig over.

Telt kwaliteit ook mee??

Zonder gekheid, kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent. Zeker omdat het mij allemaal nogal subjectief in de oren klinkt. Maar ik heb ook geen sociale opleiding gevolgd maar een economische.

Zijn er bepaalde eisen gesteld aan deze presentatie (mag ik hopen...)? Behalve 45 minuten heb je nog een aantal eisen mbt inhoud/vormgeving?

Neem deze eisen als uitgangspunt en ga gewoon invullen wat als eerste bij je op komt. Even originaliteit etc buiten beschouwing laten en focus op de inhoud. Bespreek dit eens met vrienden/studiegenoten. Leg het een dag of wat weg en ga er dan nog eens voor zitten. Wat wil je anders doen?

Oftewel vanuit een grove opzet/kader steeds verder bijschaven.

Metaforen zijn wel aardig. Kan je het misschien parallel laten lopen aan een ander "groeiproces"? Bijvoorbeeld de ontwikkeling van bloem/plant/dier of cycli (groei- en ontwikkelcycli)? (ben hier dus niet zo goed in..)

Hoe dan ook zou ik zorgen voor een heldere structuur. Kop, inhoud, start en eventueel een superkorte samenvattende afsluiter...Voorkom dat je verhaal gaat zweven.
quote:mips schreef op 31 mei 2010 @ 12:52:

[...]

Telt kwaliteit ook mee??

Zonder gekheid, kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent. Zeker omdat het mij allemaal nogal subjectief in de oren klinkt. Maar ik heb ook geen sociale opleiding gevolgd maar een economische.

Zijn er bepaalde eisen gesteld aan deze presentatie (mag ik hopen...)? Behalve 45 minuten heb je nog een aantal eisen mbt inhoud/vormgeving?

Neem deze eisen als uitgangspunt en ga gewoon invullen wat als eerste bij je op komt. Even originaliteit etc buiten beschouwing laten en focus op de inhoud. Bespreek dit eens met vrienden/studiegenoten. Leg het een dag of wat weg en ga er dan nog eens voor zitten. Wat wil je anders doen?

Oftewel vanuit een grove opzet/kader steeds verder bijschaven.

Metaforen zijn wel aardig. Kan je het misschien parallel laten lopen aan een ander "groeiproces"? Bijvoorbeeld de ontwikkeling van bloem/plant/dier of cycli (groei- en ontwikkelcycli)? (ben hier dus niet zo goed in..)

Hoe dan ook zou ik zorgen voor een heldere structuur. Kop, inhoud, start en eventueel een superkorte samenvattende afsluiter...Voorkom dat je verhaal gaat zweven.Kwaliteit is zooo overrated
Een presentatie bestaat uit twee onderdelen, de inhoud en de vorm.

Van de vorm weet je dat het creatief, origineel en interactief moet zijn. Ik zou dat interpreteren als: je mag niet alleen maar zelf 45. minuten staan praten en je mag niet een standaar powerpoint houden (best terecht ook, want hoeveel van die presentaties gaan ze wel niet moeten meemaken, wil je toch wat afwisseling). Maar verder zou ik er niet te zwaar aan tillen.

Weet je al wat je publiek wordt?

Weet je al wat je inhoud wordt?

Volgens mij moet je beginnen met wat je wil vertellen, vervolgens kun je bedenken hoe je dat wil vertellen. Wel eens nagedacht over presenteren met behulp van plaatjes?

Dit artikel gaat over hoe presenteren niet moet als je door klinkt zie je ook leuke dingen over hoe het wel kan.

Deze meneer verteld een verhaal met bijna geen tekst op zijn slides, maar alleen maar met plaatjes.

Deze link verteld je daar meer over.

Presenteren met plaatjes kan heel leuk zijn, met name als het gevoel dat je over wil brengen net zo belangrijk is als de inhoud. Ik kan me voorstellen dat dit zou passen bij jouw presentatie.
En eens met Mips!
ik heb een keer iemand een presentatie zien geven over zichzelf door middel van een mens te tekenen op papier (groot dus! maar zoals een kind het tekent) en toen is hij alles gaan benoemen. Begon bij zijn ogen bijv. etc. hoe hij tegen dingen aankeek op het gebied van zijn werk.

was heel leuk gedaan vond ik
ja, er zijn bepaalde eisen aan de presentatie;

• Hoe ben je gekomen tot wie je nu bent?

• Wat waren belangrijke ervaringen, mensen en/of theorie die je hebben gevormd.

• Hoe ziet jouw toekomst als professional eruit?

• Met welke van de segmenten 1, 2 of 3 wil je je gaan bezighouden? Of specifieker: met welke van de kernkwalificaties 1 tot en met 9?

• Waar sta je, en hoe zie je jezelf, in vergelijking met collega professionals?

• Waar staat, en wat is de rol van jouw beroep in vergelijk met andere disciplines waarmee je samenwerkt?

• Hoe zien jouw professionaliseringsplannen eruit voor je eigen handelen?

• Hoe zien jouw professionaliseringsplannen eruit voor je beroep.

mijn publiek zal bestaan uit mijn studieloopbaanbegeleider, iemand van de examencommissie en iemand vanuit het werkveld. verder mag je zelf maximaal 8 personen uitnodigen, maar dit ga ik niet doen dan word ik helemaal zenuwachtig....
bedankt voor de reacties allemaal!

ik ga idd met een gedicht beginnen,

ik heb er inmiddels ook 1 opgesteld,

en hij is echt super persoonlijk,

de rode draad van mijn persoonlijke leven door de opleiding zeg maar....
quote:Sanne2009 schreef op 31 mei 2010 @ 13:24:

ja, er zijn bepaalde eisen aan de presentatie;

• Hoe ben je gekomen tot wie je nu bent?

• Wat waren belangrijke ervaringen, mensen en/of theorie die je hebben gevormd.

• Hoe ziet jouw toekomst als professional eruit?

• Met welke van de segmenten 1, 2 of 3 wil je je gaan bezighouden? Of specifieker: met welke van de kernkwalificaties 1 tot en met 9?

• Waar sta je, en hoe zie je jezelf, in vergelijking met collega professionals?

• Waar staat, en wat is de rol van jouw beroep in vergelijk met andere disciplines waarmee je samenwerkt?

• Hoe zien jouw professionaliseringsplannen eruit voor je eigen handelen?

• Hoe zien jouw professionaliseringsplannen eruit voor je beroep.

mijn publiek zal bestaan uit mijn studieloopbaanbegeleider, iemand van de examencommissie en iemand vanuit het werkveld. verder mag je zelf maximaal 8 personen uitnodigen, maar dit ga ik niet doen dan word ik helemaal zenuwachtig....

Dit lijken mij behoorlijk veel uitgangspunten om te gaan beginnen. Toen ik eerder vroeg of je op je studie geen begeleider had, wist ik niet dat je al dit soort leidraden hebt gekregen.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het juist bij je (HBO!!!!!) studie hoort dat je hier zelf een invulling aan kunt geven. En niet dat je tips aan anderen gaat vragen en een algemene vorm kiest.

Ikzelf werk in een functie waarvoor SPH gevraagd wordt en ik en mijn collega's zijn allemaal op onze eigen speciale unieke manier in staat om een presentatie te geven over onszelf. Dat is namelijk waar je 4 jaar voor gestudeerd hebt. Het vak wat je gaat beoefenen draait om jou. Jij bent straks in je baan je eigen instrument.

Alles wat je gaat presenteren zou in principe goed zijn, want het is van JOU!

Dus ga alsjeblieft niet één of ander idee van een ander gebruiken. Dat zou zonde zijn van je studie.
@ star, ik begrijp je uitgangspunt, maar ik vroeg me gewoon af hoe andere het zouden doen, zodat ik er mijn eigen draai aan kan gaan geven...

zo heb ik de tip over het gedicht goed opgenomen,

en mijzelf hierin verweven,...

het is heel persoonlijk geworden nu, echt iets van mijzelf

dusss... ik neem ook niet klakkeloos dingen over van mensen,

maar haal her en der ideeën uit en geef er mijn eigen draai aan

toch bedankt voor je reactie!
up
Sanne, ik moedig toch je ganzenbord idee aan! Misschien heeft iemand hier een idee hoe dat zo goed mogelijk te doen, zodat je toch met een pionnetje kan spelen en zo door je studie hoppen en tekst en uitleg geeft..?
Volgens mij ben ik aan dezelfde hogeschool in E. afgestudeerd!

Ik zag ook een beetje tegen de presentatie op omdat het zo lang lijkt te duren. Geloof me: het gaat echt heel snel voorbij! Eigenlijk weet je namelijk alles al, je eindpresentatie gaat over jouw ontwikkeling, jouw handelen, jouw visie en dat verweven met theorie uit de opleiding. Moet echt goedkomen!

Ik heb er voor gekozen om een krant te maken. Ik heb vier thema's gebruikt (die in mijn opleiding een rol hebben gespeeld; stage e.d.) en daar heb ik als 'journalist' artikelen over geschreven. Ik heb er ook ontwikkelingen en discussiepunten bijgeschreven zodat ook de aanwezigen mooi mee konden doen.

Jouw gedicht lijkt me goed! Houd het vooral persoonlijk en vergeet de theorie niet! Succes he!
Ik las net iets over je ganzenbord-idee. Dat lijkt me ook leuk en uitvoerbaar. Je kunt bijvoorbeeld een bord maken en op elk hokje een kernwoord of zin uit je ontwikkeling/opleiding/handelen/theorie gebruiken. Als het vakje wordt gegooid begin jij je gewoon te vertellen. Leuk idee!
Sanne, volgens mij zitten we op dezelfde hogeschool. Ik 'mag' volgend jaar, maar dan de MWD variant.

Wat ik laatst hoorde van iemand is dat de eindpresentatie ging over een verlieservaring die ze zelf gehad had. Dit werd dan op verschillende niveaus uitgelicht, micro, macro en meso. Je kunt dit koppelen met de theorie en met je eigen ervaringen, maar ook met hoe jij al hulpverlener daar mee omgaat in je werk en met clienten en naar landelijke trends, ontwikkelingen vertalen.

Dus vanuit een eigen ervaring presenteren. Kan natuurlijk heftig zijn (zeker als het een erg emotionele gebeurtenis is), maar wel heel persoonlijk.

Wanneer heb je je presentatie?

Succes en ik lees nog even mee voor tips voor volgend jaar..
Dank jullie wel allemaal!

Ik ben bezig met een tijdschrift te maken: over mijzelf!! Hierin komen vele artikelen en colums, die enkel over mij gaan. Dus mijn hobbys, mijn huis, mijn visie, mijn toekomst etc. Uiteraard ga ik niet alles presenteren, enkel de opleidingsgerelateerde onderwerpen maar op deze manier krijgen ze wel een compleet beeld van mij en het is creatief! heb hier vannacht echt uren over lopen brainstormen, maar met resultaat! Pfff ben helemaal opgelucht nu, ik moet inhoudelijk nog wel aan de slag, maar weet nu wel vorm te geven aan mijn presentatie... Het past ook gewoon echt bij mij een tijdschrift en ik ben al vijf uur bezig geweest vandaag!

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven