Generatiehypotheek

03-06-2010 09:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (vrouw, man, 2 kindjes) willen graag een huis kopen.

Omdat ik ZZP´´er ben en (nog) geen hypotheek kan krijgen willen we gaan voor een generatiehypotheek. Mijn ouders willen graag borg staan en het is de bedoeling dat wij over 2 jaar alles op eigen kracht kunnen dragen.

Iemand ervaring hiermee?
Waarom zou je een hypotheek overwegen als je alle verhalen uit Amerika kent van mensen die het niet op eigen kracht kunnen? Waarom wacht je die twee jaar niet gewoon en ga je als je het wel kunt / mag betalen niet op zoek naar een koophuis?
precies. Een eigen huis wordt zo overgewaardeerd.
Plus het feit dat je een huurhuis zo kan opzeggen en een koophuis miss niet kwijt kunt als je wilt verhuizen.

Er zijn best veel nadelen aan kopen hoor.

Wij hebben ook koop maar als ik naar een huurhuis zou moeten heb ik er geen enkel probleem mee.(Ben blij met m,n huis hoor)

En idd een hypotheek nemen als je die kunt dragen en dan ook nog een normale en niet zo idioot hoog.
Ieder voordeel heb sun nadeel, zei J. Cruijff ooit Tuurlijk heeft het nadelen, maar ook voordelen.

Ik neem aan dat TO die allemaal overwogen heeft....?

Zelf geen ervaring met een generatiehypotheek, maar wel met een hypotheek op vrij jonge leeftijd. Moeilijke constructie bij mij, waardoor mijn ouders er toch ook bij betrokken zijn. (Wil ik verder niet op in gaan ivm privacy.)

Het grootste nadeel voor mij is de stress die het oplevert, de afhankelijkheid, met name van mijn ouders dus. Denk daar goed over na.
Dat lijkt me inderdaad een goede om over na te denken, als het niet goed gaat met je bedrijf/je geen opdrachten hebt voel je misschien wel extra veel druk omdat je je ouders in problemen zou kunnen brengen. Ik zou dus extra zeker willen zijn dat je het op kunt brengen.

Misschien heb je sowieso wel meer kans dat je ouders een mening hebben over hoe je je geld uitgeven, want het kan hun beinvloeden. Misschien goed om hier afspraken over te maken of er in elk geval over praten zodat je hier geen irritaties over krijgt.
Ik had de reacties wel verwacht

Ik doe niet anders dan denken, dus alles is ook wel weloverwogen. Mijn bedrijf loopt goed, tuurlijk, je weet maar nooit, maar dat is over 3 jaar ook zo. Ik werk voor mijn ouder baas, waar ik al jaaaaaaren voor werk

Wij zijn vorig jaar geremigreerd en hebben een tijdelijk huurhuis op basis van de leegstandswet en moeten daar straks ook uit

We gaan uiteraard niet de max lenen en mocht het nodig zijn, dan zouden zowel mijn vriend als ik een tijdje alleen de vaste lasten kunnen dragen

Alles echt weloverwogen. Mijn ouders zouden er ook nooit aan beginnen als ze niet zeker zouden weten dat wij hier zo goed mogelijk mee omgaan

Ben benieuwd naar andere ervaringen
En wat vindt je van de opmerking van Linda? Praat je makkelijk met je ouders over geldzaken? je hebt wel kans dat dat nu ineens een stuk meer gaat gebeuren namelijk.
quote:hope24 schreef op 03 juni 2010 @ 12:58:

Mijn bedrijf loopt goed, tuurlijk, je weet maar nooit, maar dat is over 3 jaar ook zo. Ik werk voor mijn ouder baas, waar ik al jaaaaaaren voor werk

Werk je alleen maar voor je oude baas? Als deze afhaakt heb je gelijk al problemen. Dat je er al jaren voor werkt zegt niets. Soms worden mensen na 25 jaar gewoon ontslagen. Dan heb je nog recht op ww of een ontslagvergoeding. Iets wat jij als ZZPér niet hebt.

Had je nou meerdere opdrachtgevers dan zou het anders zijn. Nu vind ik de situatie behoorlijk risicovol.
Volgens mij is het idee achter een generatiehypotheek dat je ouders jou vaste lasten ook daadwerkelijk kunnen en willen overnemen mocht het bij jullie financieel niet goed gaan. Is dat het geval?
Als je het huis niet kunt betalen dan is het niet voor jou. Een generatiehypotheek brengt in mijn ogen teveel risico's met zich mee. Over een paar jaar verder kijken lijkt me.
Ik heb verschillende opdrachtgevers, Sugarmiss, dat moet ook als je fulltime zzper bent

We kunnen het huis ook wel zelf betalen, maar de bank wil graag iemand die borg staat (vanaf de executiewaarde geloof ik)

De risiscos, voors en tegens hebben we ook zeker tegen elkaar afgewogen. We doen het ook niet zomaar uiteraard. Mijn ouders ook zeker niet

Uggla, dat klopt. Je leent niet bij je ouders, maar ze staan wel garant
quote:hope24 schreef op 06 juni 2010 @ 13:20:

Ik heb verschillende opdrachtgevers, Sugarmiss, dat moet ook als je fulltime zzper bent

We kunnen het huis ook wel zelf betalen, maar de bank wil graag iemand die borg staat (vanaf de executiewaarde geloof ik)

De risiscos, voors en tegens hebben we ook zeker tegen elkaar afgewogen. We doen het ook niet zomaar uiteraard. Mijn ouders ook zeker niet

Uggla, dat klopt. Je leent niet bij je ouders, maar ze staan wel garantAls je geen hypotheek kunt krijgen, hoe kun je dan zeggen dat je het huis kunt betalen?
De maandlasten Wuiles, uiteraard.

Een huis betaal je toch nooit zelf, je betaalt maandelijks af.
quote:hope24 schreef op 06 juni 2010 @ 13:51:

De maandlasten Wuiles, uiteraard.

Een huis betaal je toch nooit zelf, je betaalt maandelijks af.Zonder hypotheek valt er niets af te lossen. Jij kunt er van overtuigd zijn dat je kunt afbetalen en blijven afbetalen, de bank is dat vooralsnog niet.
Dat snap ik hoor Wuiles ..maar (en dit niet om de risicos te weg te wuiven hoor) de generatiehypotheek is er niet voor niets en wordt bij de meeste banken alleen verstrekt aan jonge mensen met een HBO of WO-diploma (niet dat dat alles zegt) Ze verstrekken het ook alleen als ze menen dat je het over een paar jaar kunt overnemen en je ouders dus niet meer garant hoeven te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven