expat en loonheffing

vrijdag 4 juni 2010 om 14:19
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het bericht toch maar weggehaald omdat het allemaal nog uitgezocht gaat worden en het was wel erg openhartig van mijn kant. Dus ivm de herkenbaarheid heb ik het bericht compleet weggehaald.
De vraag hier was of je als expat, wonend in het buitenland, zelf je premie volksverzekeringen opzij moet zetten.
De vraag hier was of je als expat, wonend in het buitenland, zelf je premie volksverzekeringen opzij moet zetten.

vrijdag 4 juni 2010 om 15:51
Als het goed is betaalt het bedrijf die loonheffing: het staat immers op de loonstrook. Het zou echter zo kunnen zijn dat jullie onder europese regels vallen waardoor dit soort heffingen pas aan het eind van het jaar betaald worden door het bedrijf, omdat dan pas kan worden berekend hoeveel jullie echt zouden moeten betalen. Zolang op de loonstrook staat dat jullie dat bedrag hebben betaald en de stortingen van het salaris overeenkomen met het juiste bedrag op de loonstrook, lijkt dit me een kwestie voor de werkgever.
Maar: je zegt dat je in Frankrijk inkomstenbelasting betaalt. Dan ben je volgens mij officieel geen expat. Dan werk je gewoon in het buitenland voor een bedrijf dat ook in NL zit. Als je vanuit NL betaald wordt,moet je in NL de heffingen betalen. Hoe dat in Frankrijk geregeld wordt is de zorg van het bedrijf.
Ik zou dit even heel goed gaan uitzoeken: HR kan je - als je expat bent moeten ze het zelfs - helpen, anders de belastingdienst afdeling buitenland.
Maar: je zegt dat je in Frankrijk inkomstenbelasting betaalt. Dan ben je volgens mij officieel geen expat. Dan werk je gewoon in het buitenland voor een bedrijf dat ook in NL zit. Als je vanuit NL betaald wordt,moet je in NL de heffingen betalen. Hoe dat in Frankrijk geregeld wordt is de zorg van het bedrijf.
Ik zou dit even heel goed gaan uitzoeken: HR kan je - als je expat bent moeten ze het zelfs - helpen, anders de belastingdienst afdeling buitenland.

vrijdag 4 juni 2010 om 15:52
quote:MienDobbelsteen schreef op 04 juni 2010 @ 15:30:
Dan zijn jullie niet premieplichtig voor de volksverzekeringen in Nederland. Weet de fiscus wel dat jullie in Frankrijk wonen? Anders zal ik dat nog maar eens nagaan.Da's niet helemaal waar. Als je salaris uit NL komt, je contract in NL geldig is en je na je 'missie' weer terug komt naar NL, gelden er andere regels.
Dan zijn jullie niet premieplichtig voor de volksverzekeringen in Nederland. Weet de fiscus wel dat jullie in Frankrijk wonen? Anders zal ik dat nog maar eens nagaan.Da's niet helemaal waar. Als je salaris uit NL komt, je contract in NL geldig is en je na je 'missie' weer terug komt naar NL, gelden er andere regels.
vrijdag 4 juni 2010 om 15:59