Raar gesprek

04-06-2010 21:55 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi hi,

Regelmatig spreek ik met mijn beste vriend. Lied en leed wordt gedeeld en ik ben zeer op hem gesteld.Toch is er iets in onze telefoongesprekken waar ik me niet over heen kan zetten.

Het gaat zo: ik ben altijd erg druk met een masteropleiding, die zeker 60-70 uur in de week vraagt. Ook het niveau ligt hoog. Als hij mij vraagt hoe het gaat, vertel ik altijd eerlijk dat ik moe ben en dat het zo druk is (nachten van 4 uur slaap zijn geen uitzondering, doorwerken tot 3 uur 's nachts komt wekelijks voor). Ik zeg dus vaak "ik heb het heel druk, lang doorgewerkt, moe, blababla". En dan zijn reactie. "Ja, we hebben het allemaal druk".

Zucht. Nu weet ik dat hij ook een megadrukke baan heeft, waarbij hij ook wekelijks overwerkt en daar niet voor betaald krijgt, dus het is zonder meer waar wat hij zegt. En hij heeft ook heus wel gelijk, iedereen heeft het ook druk. Maar toch wringt het. Soms is het gewoon lekker als iemand zegt: 'meid, wat balen! hopelijk binnenkort meer rust?' . Maar kennelijk moet er meteen weer gerelativeerd worden, zonder dat er aandacht is voor het feit dat ik het gewoon zwaar vind, ongeacht het stressgevoel van de rest van de Nederlandse bevolking. Sympathie behoort niet tot de mogelijkheden. Vraag ik teveel van mijn beste vriend?

Telefoongesprekken gaan vaak tot altijd zo, en soms word ik er moedeloos van. Wie herkent dit? Wat doe je eraan?

Liefs KL.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is[beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
ik heb een vriend die ook altijd druk is op zijn werk en daar stevig van baalt. Maar goed, ik vind ook: híj kiest daarvoor. En af en toe wil ik hem best even wat steun bieden. Maar als het altijd druk en vervelend is en hij zelf totaal niets doet om dat te veranderen, reageer ik ook op een gegeven moment met:'ja, what else is new.'

Zou je ook de positieve kant van je druk zijn naar hem benadrukken? Voorbeeld:

Hij: hoe is het?

Jij: goed! Gisteren weer keihard tot 4 uur 's nachts zitten studeren, maar vandaag wel mooi een dijk van een paper ingeleverd/tentamen gemaakt/goede vraag gesteld in een werkcollege/etc.

Hij: tjonge, weer tot 4 uur. Jij bent er maar druk mee.

Jij: ja ja, is ook wel balen af en toe, maar het is het waard hè. Ik wil gewoon heel graag tandarts/rechter/astronoom/etc worden. Hoe is het met jou?

Of iets in die geest.
Gewoon als hij vraagt hoe het is zeg je ' druk, zoals altijd en dan verder iets anders vertellen... Want inderdaad altijd maar horen dat iemand het druk heeft, is heel irritant. Een famillielid van mij heeft het op het moment ook nogal druk, heeft meerdere banen en een studie. Dat moet dan ook elke keer gezegd worden dat het zo druk is. Tja dan heb ik ook zoiets van ' kies je zelf voor' en dat zou mijn reactie naar jou op den duur ook zijn. Want niemand verplicht het aan jou om een Master te doen daar kies je zelf voor en dus ook voor de bijkomende gevolgen.
heb dit vandaag nog meegemaakt. zei tegen mijn vriend: aauuuw mijn rug doet zo een ontzettende pijn. zegt hij op een niet-geinteresseerde toon: ja ik heb al jaren rugpijn.

1. als hij dat al jaren heeft moet ie naar de dokter gaan

2. als hij echt al 2 jaar dezelfde pijn voelt als mij.. nee dat kan niet

mannen.. ik was wel best boos op hem geworden. het enige wat ik nodig had was een knuffel.
Ik snap je vriend wel een beetje, ik zou er eerlijk gezegd ook wel moe van worden. Terwijl hij zo te lezen ook zoveel uur maakt als jij. Misschien wil hij ook wel een keer een luisterend oor voor dat hij óók druk is?

Ik kan me voorstellen dat als je continu alleen aan het "klagen" bent over je eigen druk-zijn, dat hij zich minder serieus genomen voelt. Want in het bedrijfsleven is het óók heel druk hoor....

Het is jouw keus dat je deze studie volgt, en als het inderdaad te hoog gegrepen is, en je daardoor zoveel uur maakt, vraag ik me serieus af of je wel op de goede weg bent....?
Ik vind het eigenlijk niet raar als iemand zegt 'we hebben het allemaal druk'. Op een gegeven moment krijg je dat en eigenlijk vind ik dat hij nog best subtiel is in zijn irritatie. Hij wil jou iets duidellijk maken.

Ik vind het ook hoogst irritant als mensen dat maar blijven zeggen, telkens als je ze spreekt. Het is net of je niets anders meer hebt om over te praten.

Ik vind eigenlijk ook wel dat je erg veel tijd nodig hebt voor je studie...
Only dead fish go with the flow
Gewist.

Tja, ik vind het eerlijk gezegd ook stront irritant als het antwoord altijd "druk" is. Ik heb ook zo'n vriendin en altijd als je vraagt hoe het gaat dan is het: "Ja, druk. Nooit thuis. Werken, hobby-en, ja en mensen maar bellen om af te spreken, maar ja ik heb het echt druk en nergens tijd voor". Dit antwoord krijg je trouwens ook 9 van de 10 keer als je iets af wilt spreken.

En het grappige is nog dat als je vraagt wáár ze het precies druk mee heeft dat het antwoord dan vaak is: "Ja, dat is zo raar, dat weet ik dus niet precies, want als ik er over nadenk dan lijkt het dus niet druk".

En dat is net als bovenstaande reactie. Je hebt het nooit zó druk dat je echt nergens tijd voor hebt. En anders máák je maar tijd. Want als je het een beetje analyseert dan kom je erchter dat het allemaal wel meevalt. Maar mensen doen nou eenmaal graag veel en in hun hoofd hebben ze het dan ook heel erg druk.
Ja, dat bedoel ik ook te zeggen. Het lijkt net alsof mensen standaard 'druk druk druk' zeggen, zonder nadenken. Omdat het van je verwacht wordt dat je het druk hebt ofzo? Ik heb gewoon vrienden en kenissen die, zelfs als ze vakantie hebben, meteen met die termen beginnen te gooien. Maar als je dan vraagt waarmee ze het zo druk hebben, krijg je daar geen duidelijk antwoord op.

In vind dat je het zelf in de hand hebt. Als jij een baan hebt waarbij je 60 uur per week werkt, kies je daar zelf voor. Hetzelfde geldt voor een studie, hobby of kinderen. Bedoel ik hiermee te zeggen dat je nooit mag zeggen dat je het druk hebt? Nee, absoluut niet!

Maar als je het zo druk hebt dat je het in elk gesprek meteen moet zeggen, je niet meer aan genoeg slaap toekomt en geen tijd meer hebt om te ontspannen, is het misschien verstandig om je af te vragen of de studie niet te zwaar is.
Joh dat is toch gewoon een mannending..

Mannen willen of je probleem oplossen, of het relativeren... Iets gewoon aanhoren dat is er niet bij..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja precies. Sommige mensen hebben het druk -en maar klagen- met van die dingen dat ik denk: kap daar dan mee! Nobel hoor, allemaal dingen doen die van je verwacht worden, maar waar je zelf geen klap aan vindt! Is 'nee' zeggen zo moeilijk? Je kunt er toch mee stoppen? Er is niemand die bepaald wat je wel en niet moet doen. Dat doe je helemaal zelf. Maar goed, de confrontatie met zichzelf is voor de meeste mensen zó moeilijk dat ze 'm liever vermijden.

Ik snap wel wat je bedoelt, Vicodin. Het komt zo nu en dan ook op mij over alsof ze interessant gevonden willen worden. Waarom weet ik niet precies. Blijkbaar is het interessant als je geleefd wordt, want als je voor je eigen geluk kies, en dus doet waar je zelf zin in hebt, wordt je vandaag de dag voor gek verklaard.
Daarom zou ik ook de eerste de beste keer als hij belt eens vragen....."Goh, hoe is het eigenlijk met jou? Over mij hebben we het al vaak genoeg gehad.... "
Gewist.

Als het zo gewoon voor je is om het zo druk te hebben (en dan vraag ik me ook af om wat studie dat in godsnaam gaat), dan kun je het net zo goed skippen in een gesprek en meteen overstappen op leukere onderwerpen! Ik heb het ook best druk met baan, gezin, avondstudie, maar heb helemaal geen zin om dat steeds te roepen. Dan zou ik het pas echt druk krijgen zeg! :-D

Zeg dan WAT je aan het doen bent: hoe gaat het met je studie, waar ging je werkstuk over (ik roep maar wat). Dus heb het over WAT je doet, niet over dat het zo veel tijd kost. Hoe vaker je roept dat je het druk hebt, hoe minder indruk het maakt. Je hebt er idd. zelf voor gekozen, dan mag je best af en toe even 'klagen' maar hou het luchtig zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven